Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4362
Denne linken http://www.aftenposten.no/meninger/-...e-6812643.html dukket opp mens jeg surfet på internett, og må si det er veldig mye sannhet som kommer frem der.
Etter vært som folk har begynt å lese "ord for ord" referatene, har skepsisen økt til media sin dekning av denne saken.

Virker som de lar personlige følelser styre, og konsekvent lyver/vrir på sannheten for at han skal virke dummere enn han er.

Enig / uenig? Diskuter.
Nå har ikke jeg vært tilstede selv under liveoverføringene, men jeg betviler ikke i minste grad at media vrir om på det Breivik sier og mener, og forfatteren av innlegget du linker vet at media har forvridd og feilanalysert det som har skjedd i retten.
Ser at du skriver det er veldig mye sannhet som kommer frem her, hvordan vet du det ?
Nå har det gått over en uke av rettsaken og jeg sitter ikke igjen med samme inntrykk. Nå har jeg dog fulgt rettsaken på nrk, og holdt meg borte fra underholdningskanalene vg og dagbladet.

Jeg har ikke sett noe av forklaringene til ABB så jeg vet jo ikke hva som faktiskt er sant, men det er første gang jeg leser om dette.
Happy Buddha
Jeg kan si meg litt enig med deg, men hadde det vært helt opp til meg skulle vi bura han inne uten masse media-mas om det. Blir bare teit å eksponere han over alle landets aviser. For min del så er jeg møkk lei hele 22/7 tragedien. Og misforstå meg rett, jeg bryr meg i aller høyeste grad om alle liv som har gått tapt og alle som savner noen akkurat nå!
Appropos "ord-for-ord" referatene, finnes det uredigerte/usensurerte versjoner?
Medias jobb er ikke å vise sannheten. Den er for kompleks. Det de viser er et forenklet bilde som passer inn i symbolene som referanserammene våre et bygget på, for eksempel fra filmer. I dette tilfellet blir Breivik presentert som et ondt geni som kaldt manipulerer omgivelsene for å oppnå sine mål, á la Palpatine i Star Wars. Breivik prøver selv å bygge et liknende image i kompendiet sitt med den forskjellen at han der er en som tar i bruk "onde" virkemidler for å oppnå store drømmer, som Adrian Veidt i Watchmen.

Den første typen er ond bare på faen, den andre er en utilitarianist som mener at målet helligjør middelet.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Medias jobb er ikke å vise sannheten. Den er for kompleks. Det de viser er et forenklet bilde som passer inn i symbolene som referanserammene våre et bygget på, for eksempel fra filmer. I dette tilfellet blir Breivik presentert som et ondt geni som kaldt manipulerer omgivelsene for å oppnå sine mål, á la Palpatine i Star Wars. Breivik prøver selv å bygge et liknende image i kompendiet sitt med den forskjellen at han der er en som tar i bruk "onde" virkemidler for å oppnå store drømmer, som Adrian Veidt i Watchmen.

Den første typen er ond bare på faen, den andre er en utilitarianist som mener at målet helligjør middelet.
Vis hele sitatet...

Må bare si at jeg digger dine sammenhenger med Star Wars og Watchmen, det gir meg følesen av at dette forumet er en fin plass for nerder som meg: )
Sitat av Stratops Vis innlegg
Medias jobb er ikke å vise sannheten. Den er for kompleks. Det de viser er et forenklet bilde som passer inn i symbolene som referanserammene våre et bygget på, for eksempel fra filmer. I dette tilfellet blir Breivik presentert som et ondt geni som kaldt manipulerer omgivelsene for å oppnå sine mål, á la Palpatine i Star Wars. Breivik prøver selv å bygge et liknende image i kompendiet sitt med den forskjellen at han der er en som tar i bruk "onde" virkemidler for å oppnå store drømmer, som Adrian Veidt i Watchmen.

Den første typen er ond bare på faen, den andre er en utilitarianist som mener at målet helligjør middelet.
Vis hele sitatet...
Han følger Machiavellis prinsipper vil jeg si, det er greit å drepe 100 mennesker hvis det redder 10 000 mennesker.
Breivik tror jo faktisk at han har startet en revolusjon som skal styrte de onde marxistene som styrer Europa...
Du vil aldri få gjort opp din egen mening om hvordan han er med mindre du faktisk ser og hører det selv i retten. Å lese hva andre skriver og mener gir bare en del av sannheten. Det kan være vinklet politisk eller økonomisk i form av at folk leser VG og DB med sine syke overskrifter.

Han følger Machiavellis prinsipper vil jeg si, det er greit å drepe 100 mennesker hvis det redder 10 000 mennesker.
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig, og det han har gjort er jo ikke greit, men må minne på at det er seierherrene som skriver historie. Kan være at han om 100 år blir sett på som en helt.
Blir bare irritert og frustrert av alt egentlig. Har fulgt med på en del av rettsaken på nrk disse dagene det har vært. Og nå går det opp for meg hva slags teit drittland vi egentlig bor i. Slik som i går, da de sikkert brukte flere timer på å se bilder/video av rekonstruksjon av bomben i regjeringskvartalet. Jaokei, det er jo bare flott å informere alle der. men ærlig talt... Spesielt når de skal spørre ABB om hva som skjedde på utøya, hannes mening og syn. Så viser de bilde av skoene han hadde på seg 22 juli???? Hvor i all verden er det relevant? osvosv... Og alt de sier får ho Breivik til å framstå som en komplett idiot/phsyco/monster ja you name it. Det kan høres ut som jeg kanskje ''støtter'' han. Men tvert imot. Hater han for alt han har gjort. Men... at knights templar(?) ikke eksisterer, bare pga enkelte i rettssystemet aldri har hørt om det, betyr det at det ikke gjør det da?.. Er jo det samme som at en bonde blånekter for at de har internett på mobilene i byen liksom. Ja, dårlig eksempel but you get the point. Jeg tror mye dritt ligger i at dommerne osv ikke engang prøver på å se ting ''fra hans side''. Og akseptere at ikke alle tenker likt. For HAN gjør han jo det rette for det norske folk, obviously, kanskje ikke på akkurat rette måten. Men jeg synes det er påtide å se litt bort i fra de pårørende, og prøve å se ting fra forskjellige sider.
Hvafaen. Blir helt stressa av alt..
Sitat av hoyt Vis innlegg
Appropos "ord-for-ord" referatene, finnes det uredigerte/usensurerte versjoner?
Vis hele sitatet...
Garantert! Faktisk, like garantert som at vi ikke får se dem på en god stund! :P
Sist endret av random42099; 25. april 2012 kl. 00:46.
Sitat av brødsmule Vis innlegg
Blir bare irritert og frustrert av alt egentlig. Har fulgt med på en del av rettsaken på nrk disse dagene det har vært. Og nå går det opp for meg hva slags teit drittland vi egentlig bor i. Slik som i går, da de sikkert brukte flere timer på å se bilder/video av rekonstruksjon av bomben i regjeringskvartalet. Jaokei, det er jo bare flott å informere alle der. men ærlig talt... Spesielt når de skal spørre ABB om hva som skjedde på utøya, hannes mening og syn. Så viser de bilde av skoene han hadde på seg 22 juli???? Hvor i all verden er det relevant? osvosv... Og alt de sier får ho Breivik til å framstå som en komplett idiot/phsyco/monster ja you name it. Det kan høres ut som jeg kanskje ''støtter'' han. Men tvert imot. Hater han for alt han har gjort. Men... at knights templar(?) ikke eksisterer, bare pga enkelte i rettssystemet aldri har hørt om det, betyr det at det ikke gjør det da?.. Er jo det samme som at en bonde blånekter for at de har internett på mobilene i byen liksom. Ja, dårlig eksempel but you get the point. Jeg tror mye dritt ligger i at dommerne osv ikke engang prøver på å se ting ''fra hans side''. Og akseptere at ikke alle tenker likt. For HAN gjør han jo det rette for det norske folk, obviously, kanskje ikke på akkurat rette måten. Men jeg synes det er påtide å se litt bort i fra de pårørende, og prøve å se ting fra forskjellige sider.
Hvafaen. Blir helt stressa av alt..
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår hvordan er rettssak fungerer. Det er aktors (de som vil han skal bli dømt) plikt på peke på alle tenkelige ting for å få en så streng straff som mulig, og så er det forsvarerens plikt på få fram alle tenkelige ting som kan frikjenne den tiltalte eller redusere straffen så mye som mulig. Aktor er ikke der for å se ting fra alle sider, aktor er det for å få personen dømt. Punktum.

Hvis du leser litt i utenlandske media får det norske rettsvesenet jevnt over en enorm skryt for hvordan vi gjennomfører rettssaken. I andre land hadde man nektet på høre på hva den tiltalte ønsket å si men kjørt en rettsak hvor bare advokatene hadde snakket. I Norge har vi en tradisjon for juridisk demokrati og det er det man nå ser beviset for.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Har definitivt sett dette, på dagbladet.no står det ofte "breivik knust i retten" osv, om han bare beveger ansiktet eller blir spurt om noe han ikke vil svare på.

Litt OT, men dagbladet begynner å gå meg på nervene. Jeg pleide å lese DB fordi VG er helt på jordet, men grensen mellom de to blir svakere og svakere med skremmende fremgang. Leser sjeldent DB for tiden, er så mye tabloid kjendisdritt,basert vinkling og idiot-overskrifter at jeg ikke gidder mer.
Sist endret av lex123; 25. april 2012 kl. 01:07.
Hei har skaffa meg tilhører plass i morgen, så lurer jeg på hvordan jeg skal opptre og slikt ??? Noen andre gode tips ??

Har alldri vært i en rettsal før så tips mottas med et stort takk
Det ABB har gjort er helt grusomt, og ikke noe bra i det hele tatt, men mediene er ikke saklige her. Jeg ser selv det de skriver og utifra det jeg har sett, virker endel av det ganske overdrevent. Mye i artikelen er sann, men man skal heller ikke ta det for god fisk.

Mitt intrykk er at media gjør som befolkningen, de framstiller han som pure ondskap (noe han godt kan være). Det skal absolutt ikke glemmes hva han har gjort eller alvorligheten, men han oppfører seg ikke så ille som de sier i retten (virker det som, jeg har ingen bevis, men hvertfall sånn jeg føler det) Forøvrig, så er det litt merkelig dette VG osv har, med eksperter som tolker hver eneste ting han gjør, og sier det er en reaksjon på this and that.. Nei, jeg syntes heller de skulle overført alt , usensurert, så folk kunne tolke det selv
Sist endret av iSatan; 25. april 2012 kl. 17:54.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Hei har skaffa meg tilhører plass i morgen, så lurer jeg på hvordan jeg skal opptre og slikt ??? Noen andre gode tips ??

Har alldri vært i en rettsal før så tips mottas med et stort takk
Vis hele sitatet...
Du må være klar over at det kan sitte andre mennesker der som har et annerledes forhold til 22/7 en du og som kanskje har mista noen som sto dem nær. Jeg tror derfor det er smart å vise respekt for dette, og å vise så få følelser som mulig. Ikke le eller smil selv om det er noen som sier noe du synes er dumt, og ikke kom med kommentarer.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Hei har skaffa meg tilhører plass i morgen, så lurer jeg på hvordan jeg skal opptre og slikt ??? Noen andre gode tips ??

Har alldri vært i en rettsal før så tips mottas med et stort takk
Vis hele sitatet...
Jeg var selv i tinghuset i går. Ta med deg en flaske med vann, helt vanlige klær og en god porsjon ydmykhet og respekt ovenfor de pårørende. Det er kan være mange pårørende i salen, og det er viktig å vite at dette ikke på noen som helst måte er ment for underholdning.

Du skal også reise deg når dommeren kommer inn i salen (selvom du ikke sitter i sal 250) og ellers er det bare vanlig folkeskikk som må følges.

Du gjennomgår også en streng sikkerhetskontroll lik de man har på flyplassen.
Sist endret av bendiks; 25. april 2012 kl. 18:11.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg var selv i tinghuset i går. Ta med deg en flaske med vann, helt vanlige klær og en god porsjon ydmykhet og respekt ovenfor de pårørende. Det er kan være mange pårørende i salen, og det er viktig å vite at dette ikke på noen som helst måte er ment for underholdning.

Du skal også reise deg når dommeren kommer inn i salen (selvom du ikke sitter i sal 250) og ellers er det bare vanlig folkeskikk som må følges.

Du gjennomgår også en streng sikkerhetskontroll lik de man har på flyplassen.
Vis hele sitatet...
Så jeg trenger ikke og ta på dressen jeg hadde tenkt ???
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Så jeg trenger ikke og ta på dressen jeg hadde tenkt ???
Vis hele sitatet...
Nei. Men ei skjorte er sikkert greit.
Mye bra kan bli sagt om dagens rose/sang markering på youngstorget men litt mer edrulighet om hvor mange som var til stedet hadde også vært bra. Jeg tipper på et sted mellom 8 til 10 000.
Hadde det vært 40 000 så må det ha vært minst 20 000 på nasjonal samlings møte på youngstorget i august 1940 der minister Gulbrand Lunde holdt tale om Bolsjevismen. Dette er selvsagt helt utenom sammenligning forøvrig men det viser hvordan pressen også har et noe lettvint forholdt til tallmateriale.
Under er noen screenshots fra nasjonal samlings møte i august 1940 fra Filmavisen.

http://picpaste.com/lunde401-o84ZdeMz.jpg

http://picpaste.com/lunde402-6dNGP7Sq.jpg

http://picpaste.com/lunde403-ovtQDV5i.jpg
Sitat av weed911 Vis innlegg
Denne linken http://www.aftenposten.no/meninger/-...e-6812643.html dukket opp mens jeg surfet på internett, og må si det er veldig mye sannhet som kommer frem der.
Etter vært som folk har begynt å lese "ord for ord" referatene, har skepsisen økt til media sin dekning av denne saken.

Virker som de lar personlige følelser styre, og konsekvent lyver/vrir på sannheten for at han skal virke dummere enn han er.

Enig / uenig? Diskuter.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, medias dekning av rettsaken har vært helt elendig mener jeg. Følger ikke så fryktelig mye med selv, men min samboer gjør.
Alle som har "ord for ord", virker å kutte ut deler av svar, t.o.m hele setninger, greit at noe av innholdet i rettssaken er sensurert, som f.eks. beskrivelsene av drapene o.l. (men ikke på alle som var tilstede, som "mor utøya"), men den måten de gjør det på nå irriterer meg og jeg orker ikke sitte å se på/lese en halvsann dekning av den største saken i Norge på lenge. Jeg mener at det får være enten eller, enten så får befolkningen mulighet til å lese/se alt, eller bare en kjapp oppsummering i 21-nyhetene f.eks.
På denne måten får folk gjøre opp sine egne meninger, ikke få et vridd bilde av hva som foregår basert på synsere som vil ha sine 15 minutes of fame.
La oss krysse fingrene for at publikum er velkommen fra torsdag av og

AMEN !!!!
Sitat av Oddiii Vis innlegg
La oss krysse fingrene for at publikum er velkommen fra torsdag av og

AMEN !!!!
Vis hele sitatet...
Bare en liten advarsel, det kan nok være lurt å tenke seg et par ganger før jeg dukket opp som publikum på den rettsaken.. kan være en ganske tøff psykisk påkjenning mht groteske detaljer som kommer opp der når vitnene skal komme med sine forklaringer..
Spørs litt hvor nært knyttet du er til saken også. Jeg kjenner ingen som ble direkte berørt av 22-juli, så for min del gikk det helt greit å sitte i salen å høre på Breivik forklare seg, men det var et par som gikk ut i løpet av dagen, og en del gråting, så vis respekt om du er tilstede.
jeg syns nå de lager litt oppstyr da... han er jo såvidt et menneske han og. men må da finns grenser aktorene prøver jo nesten og latterligjøre han han har 0 respekt fra meg men må finnes grenser... (15 årings hjerne)
Sitat av Frozen Vis innlegg
jeg syns nå de lager litt oppstyr da... han er jo såvidt et menneske han og. men må da finns grenser aktorene prøver jo nesten og latterligjøre han han har 0 respekt fra meg men må finnes grenser... (15 årings hjerne)
Vis hele sitatet...
Aktor prøver ikke å latterliggjøre han på noen måte...
Sitat av Stinson Vis innlegg
Aktor prøver ikke å latterliggjøre han på noen måte...
Vis hele sitatet...
http://nrk.no/227/dag-for-dag/breivi...jort-1.8079906
Sitat av Frozen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
At morderen sier han føler seg latterliggjort betyr ikke at han er latterliggjort. Aktor stiller spørsmål ved konspirasjoner som ikke har noen som helst rot i virkeligheten og morderen blir støtt av at folk ikke tror på ham. Han om det. Det er fortsatt ikke latterliggjøring.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
At morderen sier han føler seg latterliggjort betyr ikke at han er latterliggjort. Aktor stiller spørsmål ved konspirasjoner som ikke har noen som helst rot i virkeligheten og morderen blir støtt av at folk ikke tror på ham. Han om det. Det er fortsatt ikke latterliggjøring.
Vis hele sitatet...


Synes noen spørsmål var faktisk ment for å latterligjøre han, som feks spørsmålet om hva han gjorde på nyttårsaften da de visste at han var hjemme alene og gamet wow.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Synes noen spørsmål var faktisk ment for å latterligjøre han, som feks spørsmålet om hva han gjorde på nyttårsaften da de visste at han var hjemme alene og gamet wow.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig; jeg har ikke fulgt med på alt som ble sagt. Men som jeg skrev i et innlegg over er det ikke aktors ansvar å formulere seg på en slik måte at den stakkars morderen ikke skal bli lei seg. Aktors ansvar er å bure svinet inne så lenge som overhode mulig, i tråd med de rammene som er lagt.
Sitat av lex123 Vis innlegg
Litt OT, men dagbladet begynner å gå meg på nervene. Jeg pleide å lese DB fordi VG er helt på jordet, men grensen mellom de to blir svakere og svakere med skremmende fremgang. Leser sjeldent DB for tiden, er så mye tabloid kjendisdritt,basert vinkling og idiot-overskrifter at jeg ikke gidder mer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke lese abcnyheter.no ?
Denne rettsaken er et sirkus uten like! Latterlig oppførsel av media som hele veien har stått i kø for å latterliggjøre ABB. Jeg tror ABB koser seg og nyter all oppmerksomheten han får. Synes rettsaken kunne gått for lukkede dører. Lurer på prislappen på hele rettsaken..