Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4081
man hører i media og på skolen ofte at rusmidler skader både sinn og kropp, men akkurat hvordan skjer dette? hvilke rusmidler gir hvilke skader?
når jeg spør naturfag læreren min, sier bare at det er betenkelig at jeg spør, og videre sier han at 'dop' gjør hjernen til grøt, uten å spesifisere hvilket dop, eller hvordan.
jeg ønsker derfor at noen kan forklare meg hvordan kroppen blir skadet fysisk, og hvordan psykiske problemer blir 'aktivert' av rusen.
hva gjør at piggeple er så farlig for psyken?
jeg har prøvd å google, men fant ikke så mye spesifikt.
amfetamin,piller,ghb tærer ihvertfall godt på lever , nyrer og mage. levern har jo evnen til å hente seg inn igjen det har derimot ikke nyrer
Commanderpope
Trådstarter
tenkte nå mest på effekter på hjernen, men det med nyrene var nytt for meg.
Amfetamin, er et rusmiddel som gir masse energi. Det betyr at man ikke får sove på en stund, etter siste inntak. Når man ikke sover, blir man gal etterhvert. Så har amfetamin en lang halveringstid. Halveringstiden er på, 10–13 timer. Det betyr, at halvparten av rusmidlet er igjen, etter 10 til 13 timer. Så hvis du tar amfetamin/meth av god kvalitet på en fredag. Så er du fortsatt gira på Søndag. Så hvis man drar på jobb mandag, uten søvn, samtidig som stoffet går ut av kroppen. Får man en nedtur. Nedturen kan vare i 1 uke, eller lengre. Noen utsetter nedturen, ved å ta enda mere amfetamin. Hvis en person tar masse amfetamin hver helg. Kan personen bli litt mere gal hver uke, på grund av søvnmangel. Det kan utløse psykoser, som ligner schizofreni.
Og har man allerede soveproblemer fra barn av, slik at du er oppe i gjerne 3 dager, og kanskje sover annenhvert døgn med piller, drit i amf, du utløser psykoser og psyken går enda fortere
hvordan rusmidler skader kroppen kommer jo helt an på hvordan rusmiddel det er.. Hvilket/hvilken rusmidler tenker du på? Erowid er forresten en fin side og søke opp slikt på
Vi kan ikke forklare deg hvordan rusmidler generelt skader kroppen, da det finnes tusenvis av forskjellige rusmidler, som alle har forskjellige farmakologiske virkninger og skadevirkninger.

Læreren din høres forøvrig ut som en komplett idiot.
Sist endret av mentalmelt; 10. februar 2011 kl. 20:20.
Erowid står det meste du trenger å vite
Husker naturfagslæreren min sa omtrent det samme i første året på vgs. Spurte han "hvilke organer i kroppen skades når man tar narkotika?" svaret jeg fikk var, "alt i kroppen skades". Gikk selvfølgelig ikke inn på hvilket rusmiddel det var snakk om. For en idiot?!
Amfetamin og liknende stoffer er spesielt flinke til å skape frie radikaler i hjernen. Er ikke bare rusmidler som skaper frie radikaler dog.

Skjekk link http://no.wikipedia.org/wiki/Frie_radikaler

Jeg misstenker at Z-hypnotika også er veldig flinke på å skape frie radikaler
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Husker naturfagslæreren min sa omtrent det samme i første året på vgs. Spurte han "hvilke organer i kroppen skades når man tar narkotika?" svaret jeg fikk var, "alt i kroppen skades". Gikk selvfølgelig ikke inn på hvilket rusmiddel det var snakk om. For en idiot?!
Vis hele sitatet...
Selfølgelig får du et svar slikt som det på vgs
Commanderpope
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi kan ikke forklare deg hvordan rusmidler generelt skader kroppen, da det finnes tusenvis av forskjellige rusmidler, som alle har forskjellige farmakologiske virkninger og skadevirkninger.

Læreren din høres forøvrig ut som en komplett idiot.
Vis hele sitatet...
vel, de vanlige, hasj, lsd, amfetamin, heroin. som sagt er det jeg lurer mest på hvordan en tripp kan utløse psykoser og slikt.
og ja, læreren min er en idiot, og han skulle aldri ha blitt naturfagslærer.
Herlig lærer høres det ut som, flaut av en naturfaglærer å i det hele tatt bruke ordet "grøt". Men han er nok ikke alene, det virker som det er normen at dop og sex er fyfy og skal helst aldri nevnes. Bortsett fra den ene timen i året med sexundervisningsfilmene fra 1957.

Vel kjære lærere, dere ser vel hvordan utviklingen går? Folk knuller så fort det er en liten antydning til dun dere nede. Det har aldri blitt brukt mer dop samtidig som det aldri har blitt stoppet mer på grensene våre.

Ikke ser vi ett fnugg av antydning til å prøve en annen retning heller. Gratulerer med jobb vel utført..
Sist endret av Omaha; 10. februar 2011 kl. 21:31.
Ja her ser vi resultatet av dårlig informasjon og på grensen av propaganda servert av faglærere! De kommer hit istedet for å få de svarene de så sårt trenger og ønsker å få svar på.

Jeg kan ramse opp litt smått i de rusmiddlene du nevnte:

Cannabis(hasj & pot):
- Skader lungene på samme måte som alle andre røykbare planter
- Cannabismisbruk kan hos noen personer utvikle dårlig psyke eller til og med psykoser
- Cannabisbruk har så og si ingen skader på kroppen bortsett fra lunger, kan utløse psykoser hos personer med psykiske problemer latent, alså folk som sliter psykist før de begynner å bruke
- Cannabismisbruk kan svekke kortidshukommelsen din, læreevenen og generelt utvikle en dårlige psyke som nevnt

LSD:

- Ingen fysiske skader ved riktig bruk
- Kan utløse psykoser ved misbruk eller bruk av en psykiskt dårlig stilt person med latente psykiske sykdommer

Amfetamin:

- Skader lever, nyrer, hjerte og andre vitale organer
- Engangsbruk og sjeldent bruk er ofte helt ufarlig og eventuele skader retter seg som oftest helt opp igjen
- Misbruk har alvorlige følger, alt fra psykoser til svikt av organer

Heroin:

- Ødelegger belønningssentret ved misbruk
- Misbruk er livsfarlig
- Riktig brukt har det omtrent ingen varige skader på kroppen(ved riktig inntaksmåte, selvfølgelig)
Sist endret av ZionRoad; 10. februar 2011 kl. 21:48.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Cannabis(hasj & pot):
- Skader lungene på samme måte som alle andre røykbare planter
- Cannabismisbruk kan hos noen personer utvikle dårlig psyke eller til og med psykoser
- Cannabisbruk har så og si ingen skader på kroppen bortsett fra lunger, kan utløse psykoser hos personer med psykiske problemer latent, alså folk som sliter psykist før de begynner å bruke
- Cannabismisbruk kan svekke kortidshukommelsen din, læreevenen og generelt utvikle en dårlige psyke som nevnt
Vis hele sitatet...
Henvis meg en kilde på at cannabis er farlig for lungene, for jeg har aldri sett en...(nå snakker jeg om rein cannabis, ikke blanda med tobakk).
Sist endret av daaa; 10. februar 2011 kl. 22:22.
Sitat av daaa Vis innlegg
Henvis meg en kilde på at cannabis er farlig for lungene, for jeg har aldri sett en...(nå snakker jeg om rein cannabis, ikke blanda med tobakk).
Vis hele sitatet...
all røyk er jo selfølgelig skadelig for lungene i varierende grad
Man kan dø av hasj. Kilde: Politiet
/pisspreik

Hasj kan hvertfall utløse psykoser dersom man har anlegg for det.
Man kan også bli sløv, dersom man bruker det mye, dårlig hukommelse osv.
Og avhengig av inntak, kan det også skade lungene. Baker man det i kake e.l. tror jeg ikke det kan skade kroppen at all. Evt psykoser hvis man har anlegg som sagt.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
ghb tærer ihvertfall godt på lever , nyrer og mage.
Vis hele sitatet...
Den gørra man får kjøpt på gaten er sikkert ikke helsekost for indre organer, men ren GHB er da ikke spesielt toksisk for noen av organene du nevner, er det vel?
Sist endret av felix_poker; 10. februar 2011 kl. 23:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så du anbefaler de som er interessert i å vite om skadevirkninger ved bruk av forskjellige stoffer å putte i seg alt som er? Høres ut som en meget dårlig idé. Da er det heller bedre å lese seg opp om forskningen som er gjort rundt stoffene og lese på andre nøytrale kilder. Man kan komme rimelig langt med Erowid og Wikipedia, altså.
Sitat av daaa Vis innlegg
Henvis meg en kilde på at cannabis er farlig for lungene, for jeg har aldri sett en...(nå snakker jeg om rein cannabis, ikke blanda med tobakk).
Vis hele sitatet...
Cannabis ER skadelig for lungene. Hvor skadelig blir heftig debattert, men det er ingen tvil om at det ikke er bra. Så et program om Cannabis her forleden, hvor en lege viste bilder av lungene til en 21- årig stoner. Lungene var omtrent like dårlige/ødelagt som lungene til en som har røykt tobakk fast i noen år.

Kilder:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6923642.stm
http://www.timesonline.co.uk/tol/lif...cle1878424.ece
http://www.guardian.co.uk/society/20...dalcohol.drugs
Sist endret av petterdass; 18. februar 2011 kl. 20:25.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Angående psykoser er det mekanismer medisinsk vitenskap ikke helt har kartlagt enda, det er altså noe som forskes på enda.
Vi har en annen tråd som hadde en god diskusjon rundt psykoser og cannabis her.
Mye av farmakologien rundt endel rusmidler er heller ikke kartlagt, og forskning er ikke akkurat førsteprioritet.