Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2841
Hallo.

Gjennom denne tråden så skal jeg prøve "lære" deg hvordan man kan påvise om et vannløselig stoff inneholder protein eller ikke.
Vi vil vite om stoffet inneholder protein eller ikke pga. fargen som vil bli utviklet (prøv å ikke test ut stoffer som har fargestoffer i seg, siden disse er vanskeligere å se forskjellen på). Dette gjør vi med å løse opp et bestemt stoff i vann for så å tilsette 1ml 1M NaOH og røre skikkelig, så å tilsette 4-7 dråper (eller ønsket mengde) 0,1M CuSO4 til stoffet. Visst stoffet får fargen blå så betyr dette at stoffet ikke inneholder eller inneholder så mye protein, men visst fargen blir lilla så har du fått jackpot, eller du har funent ut at stoffet inneholder protein.

Utstyr:
4 små beholdere.
- 2 hvite (som tåler base, og er "åpne", se lenger ned på siden så skjønner du hva jeg mener.) og 2 andre som f.eks erlend meyer kolber.
2 dråpetellere.

Kjemikalier:
- Kobber sulfat (CuSO4)
- Natrium hydroksid eller kaustisk soda (NaOH)


Framgangs måte:
Først mål opp 1M NaOH ( 1M NaOH betyr 1 mol NaOH per liter, i mitt tilfelle så skal jeg ta 0,4g NaOH og blande det ut med 10ml for å få 1M NaOH).


Mål opp så 0,1M kobber sulfat (CuSO4) i et annet kolbe eller noe annet. (0,16g CuSO4 i 10ml vatn)

Her ble det litt mer enn 0,16g, men det går så fint så.

No skal du ha 2 løsninger,
1. Svak blå løsning med 0,1M CuSO4. (til venstre på bildet)
2. Blank løsning med 1M NaOH. (til høyre på bildet)


No er alt klart, det eneste du trenger nå er noen ut-gangs punkt som du kan bruke for sammenligning i senere eksperimentering.

Vell, jeg gjorde det ganske så enkelt, i et reagensrør løste jeg opp litt protein pulver i vann og helte det over i den hvite beholderen (Hvit beholder med protein, kaller vi for A). der etter tilsatte eg 1ml av vår hjemmelaget 1M NaOH, rørte godt, og tilsatt deretter 4-7 dråper 0,1M CuSO4. Resultatet var at fargen ble lilla som betyr også at eg ikke har blitt svindlet ;P

I et annet reagensrør løste jeg opp litt salt (NaCl) i vann og helte det over i den hvite beholderen. (hvit beholder med saltløsning kaller vi for B)
Så tilsatte jeg 1ml 1M NaOH til "B" og rørte vell, så tilsatte jeg x antall dråper med 0,1M CuSO4. Brukte mere her fordi fargen viste ikke så godt på kameraet.

Men nå har vi våre 2 perfekte utgangspunkt. A og B.

(A til høyre og B er til venstre)


Så nå kan du ditt hemmelige produkt og sjekke om den inneholder proteiner om du det vil.

Igjen,
Ditt hemmelige produkt + 1ml 1M NaOH + 4-7 dråper 0,1M CuSO4.
Blått = Protein fritt.
Lilla = Protein rikt.

Btw, til sterkere fargen er til mere protein inneholder stoffet. Eller så har du bare overdrevet konsentrasjonen :P
Prøv også å ikke ha mange klumper oppi væska di visst du f.eks skal teste om noen boller inneholder protein, prøv å få den til å være 100% rein væske, om du klarer det. Lettere å se forskjell og ser ryddigere ut og.

Mvh Fylling
Sitat av Fyllingz Vis innlegg

Så nå kan du ditt hemmelige produkt og sjekke om den inneholder proteiner om du det vil.

Ditt hemmelige produkt + 1ml 1M NaOH + 4-7 dråper 0,1M CuSO4.
Blått = Protein fritt.
Lilla = Protein rikt.

Btw, til sterkere fargen er til mere protein inneholder stoffet. Eller så har du bare overdrevet konsentrasjonen :P
Prøv også å ikke ha mange klumper oppi væska di visst du f.eks skal teste om noen boller inneholder protein
Vis hele sitatet...
Interessant.
Hva brukes dette til normalt sett?

Kunne du tenke deg å legge ut et slags fargespekter der du legger ved ca. mengde protein, ved en kjent løsning?
Feks. de du bruker.
Tenker da lavt innhold til høyt innhold.

Forskjellige proteinpulvere kunne vært greit å teste feks.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Interessant.
Hva brukes dette til normalt sett?

Kunne du tenke deg å legge ut et slags fargespekter der du legger ved ca. mengde protein, ved en kjent løsning?
Feks. de du bruker.
Tenker da lavt innhold til høyt innhold.

Forskjellige proteinpulvere kunne vært greit å teste feks.
Vis hele sitatet...
Hehe, du likte den delen med protein pulver ;P

Uheldigvis så er det eneste av protein pulver som eg har liggende er TriplePro-85 (og Gainer).

Men eg kan sette opp noen hypoteser i morgen og kjøpe inn noen *ting* på butikken og prøve å lage en slags skala.
Dog så er nå dette lite nøyaktig pga. det er snakk om øyemål. Og jeg vil emst sannsynlig bruke samme konsentrasjonene som eg skrev her i tråden eller gjør de svakere. Spørs hva som blir best.

Men hva det brukes egentlig til kan jeg ikke helt svare på.
Kanskje av bodybuildere som kjøper billig protein på nettet? :P


Mvh Fylling
Sist endret av Fyllingz; 3. oktober 2010 kl. 01:24.
Her var det eg kom fram til;

Ein løsning med 14,2% protein var veldig likt ein løsning 7,4% protein.


Dette var det eg gjor,

[COLOR="DarkSlateGray"]1g protein pulver (100g inenholder 85g protein)
1M NaOH og 0,1M CuSO4 (samme løsningene som står heilt oppe.)[/COLOR]

14,2%
85/600g (85g protein/100g proteinpulver + 500ml vatn.)
= 14,2%

Det same gjor eg når det gjaldt 7,5% løsningen.


Men konklusjonen min er at det ikkje fungerer bra når det kommer til testing av mengde protein men heller når det kommer til testing om stoffet inneholder protein eller ikkje.

Men du merker nok forskjell på 10 og 80%.

Men bør eigentlig lage ein tabell sjøl, farven blir nok litt rart frå kamera til kamera og lite pålitelig.

"Men det er berre ei hypotese"
Sist endret av Fyllingz; 4. oktober 2010 kl. 16:44.
Du kunne jo sjekket forskjellige ting som meteoritter, steiner og stæsj for proteiner.

Skulle funnet en grei måte å teste div aminosyrers og/eller fettsyrers tilstedeværelse, alt dette kombinert vil jeg tro kunne påvise microbisk og encellet liv i forskjellige elementer. Men reagensene må være uhyre nøyaktig i såfall.
Bare en tanke.
Sist endret av ParadiseMan; 4. oktober 2010 kl. 17:10.
Ejakulere i glasset som du har reagentene i!
Sjekk ut proteinmengden din. Haha.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ejakulere i glasset som du har reagentene i!
Sjekk ut proteinmengden din. Haha.
Vis hele sitatet...
Haha, ja, i vitenskapens navn, onaner!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Gløymte å skrive at dette kalles for biuretreagens!
Sist endret av Fyllingz; 10. november 2010 kl. 21:41.
Siden jeg har hatt om dette på skolen kan jeg legge til at du også kan bruke konsentrert salpetersyre, som sammen med proteiner danner et gult stoff ved utslag
Sist endret av Dead Roach; 10. november 2010 kl. 21:48.
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Siden jeg har hatt om dette på skolen kan jeg legge til at du også kan bruke konsentrert salpetersyre, som sammen med proteiner danner et gult stoff ved utslag
Vis hele sitatet...
Litt vanskligare å få tak i salpetersyre :P

Men er denne metoden betre?
Om det kunne blitt brukt til dette med eit tydelig resultat?
Sitat av Nitrofis
Kunne du tenke deg å legge ut et slags fargespekter der du legger ved ca. mengde protein, ved en kjent løsning?
Feks. de du bruker.
Tenker da lavt innhold til høyt innhold.
Vis hele sitatet...
Du kan jo skrive i grove trekk korleis det fåregår herno?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Litt vanskligare å få tak i salpetersyre :P
Men er denne metoden betre?
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, men så reagerer salpetersyre med ganske mye mer enn proteiner også... Denne reagenten som er nevnt ovenfor er laget for å positivt påvise proteiner.