Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1641
Jeg har nå valgt å opprette en tråd som handler om google sine tjenester, men først og fremst søkemotoren google. Det viser seg gang på gang at folk tilsynelatende ikke kjenner til denne flotte nettsiden kalt google.no, eller mangler kunnskap i å bruke den.

Først vil jeg begynne med litt historie rundt google. Jeg kan på ingen måte all informasjonen rundt historien, så det tas forbehold om at jeg har lest ting rundt på nettet og lager en slags gjenfortelling av det jeg synes er mest relevant.

Historie:

Google sin historie starter tilbake i 1996, prosjektet videreutviklet seg og to år senere stiftet et par studenter et firma i en garasje i california. Prosjektet gikk da under navnet BackRub. Etterhvert vokste firmaet seg større og større, fikk flere servere, byttet lokaler, byttet navn til Google og lanserte flere tjenester.

Designmessig så har google holdt et veldig enkelt og stilrent design, det tror jeg også har hatt en finger med i spillet for Google sin suksess. For å nevne noen høydepunkter så lanserte Google i 2006 tjenesten sin YouTube, som jeg regner med de aller fleste her inne vet hva er. I 2008 lanserte de den gratise nettleseren sin, Chrome.

Jeg føler egentlig ikke at jeg trenger å si så veldig mye mer om historien, men er det noen som er spesielt interessert kan de lese mer her.

Tjenester:

De tjeneste jeg vil nevne er:

- Google Søk
- Google Maps- og Streetview
- YouTube
- Google AdSense
- Google Translate
- Google Chrome

Flere kan dere finne i denne listen.

Som dere sikkert har skjønt så er det Google sin søkemotor jeg skal skrive litt om. Det sier seg selv at denne posten ville blitt utrolig lang om jeg skulle skrevet om alle tjenestene.

Søkemotoren:

Jeg vil nå skrive litt om søkemotoren, jeg skal ikke gå noe mer inn på historie, det får de som er spesielt interessert gjøre selv. Det jeg er mest opptatt av er å effektivisere søkene og forbedre søkeresultatene. Jeg har sett noen tråder fra gammelt av på forumet, som inneholder noen småting som kan være nyttig å kunne, men jeg vil likevel nevne noen grunnlegende ting.

Mange tror kanskje at når de søker så er det om og gjøre å skrive mest mulig i søkefeltet, dette er feil. Å bruke stikkord, og utelukke ord som ikke har noen relevans er viktig å ha i bakhodet når man skal søke. Du kan også bruke - (minus) eller + (pluss) for å legge til eller utelukke ord.

Et søk på gule biler +blå, vil gi deg treff på både gule og blå biler.

Jeg regner med dere skjønner dette så langt og ikke trenger flere elendige eksempler.

Om du låser søkestrengen din inn i disse tegnene "" så vil du kun søke etter det som står mellom tegnene, ordrett.
Et søk på "bruk google for faen!" vil gi et treff på akkurat noen som har skrevet det. Det vil ikke gi treff på google og på faen i enkelttilfeller, som ville skjedd ellers.

Du kan søke på veldig mange forskjellige ting med google. Du kan f.eks bruke den som en kalkulator, eller en omregner for en drøss av enheter. Her er noen eksempler:

Du kan skrive 100 NOK in euro, for å vite hvor mye 100 NOK er verdt i euro. Du kan regne om km/t til knop, kilo til pounds, kilo til gram (om du noen gang har bruk for det). For å si det enkelt, mulighetene er uendelige! Du kan selvfølgelig bruke den som en kalkulator for vanskeligere matteutregninger også.

Den har også en fin funksjon som heter define. Denne definerer ordene du skriver inn. F.eks define:computer, vil gi deg en definisjon av ordet computer.

En annen vittig ting er at du kan få vite hvordan være er rundt om kring. For å finne ut dette, skriver jeg f.eks Berlin: weather. Da får jeg for øyeblikket vite at det er tildels overskyet og 16 grader celsius. Man får også opp værvarselet for de nærmeste dagene.

Nå har jeg nevnt en del eksempler, ikke alle like nyttige for alle. Men poenget med tråden er ikke å opplyse folk om akkurat disse funksjonene, men å gi dere en smakebit på alt Google faktisk kan bli brukt til og hvor vidt spekteret faktisk er. Jeg oppfordrer dere til å teste litt ut, prøve noen kommandoer og omregninger, det er faktisk overraskende mye som fungerer. Vær obs på at den er ganske hard på hvordan du beskriver en enhet. Et eksempel på dette er at den ikke vil regne om 100 km/t in mph, men derimot 100 km/h in mph, fungerer helt fint.

Å opprette en slik tråd har jeg egentlig tenkt på siden Stormen sin oppfordring til å bidra til nFF. Jeg håper jeg har økt kunnskapsnivået til noen av de som har lest denne tråden, og oppfordrer flere til å gjøre det samme, om et eller annet.

Så kan jo alle ha i bakhodet at de skal gjøre et forsøk eller to på Google før de oppretter en tråd her

PS: Jeg er takknemlig om dere melder ifra om feilaktig informasjon, eller kanskje ting jeg kunne skrevet litt mer om. Dere kan også komme med flere eksempler, eller mer avanserte kommandoer om dere ønsker dette. Jeg regner også med at de er folk her som kunne alt dette fra før, men det er faktisk folk her inne som overhodet ikke har peiling på søk i det hele tatt.

Takk for meg, og ha en ellers strålende kveld!
Sist endret av staM; 20. september 2010 kl. 22:59.
Bra, tråd men du hadde ikke trengt å dra ut på det så mye
http://www.google.com/support/websea...?answer=136861

Det er vel tatt opp flere ganger her også;
Hvordan bruke google: http://freak.no/forum/showthread.php?t=52267
Google for viderekommende: http://freak.no/forum/showthread.php?t=88004

Jeg tenker da på søkeguidingen.
Sitat av staM Vis innlegg
For å nevne noen høydepunkter så lanserte Google i 2006 tjenesten sin YouTube, som jeg regner med de aller fleste her inne vet hva er
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke google som lanserte youtube? fra wikipedia:
"Three former PayPal employees created YouTube in February 2005"
"In November 2006, YouTube, LLC was bought by Google Inc. for $1.65 billion, and now operates as a subsidiary of Google."
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
Det var vel ikke google som lanserte youtube? fra wikipedia:
"Three former PayPal employees created YouTube in February 2005"
"In November 2006, YouTube, LLC was bought by Google Inc. for $1.65 billion, and now operates as a subsidiary of Google."
Vis hele sitatet...
Google kjøpte opp Youtube i slutten av 2009 hvis jeg ikke tar helt feil
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Google kjøpte opp Youtube i slutten av 2009 hvis jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
Neida, det var i 2006 :P

Den tid youtube blei trist...
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Grimdoc: Takk for et godt svar, anbefaler folk å sjekke de linkene der også. Er flere gode eksempler der.

Og dere har helt rett i det med YouTube, min feil. Jeg kan ikke lengre endre på dette, men hadde vært fint om en moderator kunne gjort det

Og tråden var faktisk min post nr 1337, noe som var kinda epic.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En nyttig funksjon på google hvis du kun søker informasjon fra en spesifik nett-side og den eventuelle siden ikke har søkefunksjon, så skriver du "søke-tekst" site:"siden du ønsker info om". Da får du kun alternativer fra den ønskede nett-siden.
Eksempel: http://www.google.com/search?client=...utf-8&oe=utf-8