Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1160
Jess, rett på sak, jeg ville ha speilrefleks kamera og det kjøpte jeg idag, jeg kjøpte "Canon Eos 1000D" jeg er forholdsvis nybegynner når det gjelder fotografering, selv om jeg har tatt en del bilder

(dere må gjerne besøke min deviantart)

Jeg har brukt Fujitsu s7000 en del og begynner å bli lei, jeg syns det er tregt og henger seg stadig opp.

Jeg har nå lest 2 anmeldelser på mitt nye canon, og føler kanskje at jeg angrer litt. (har ikke fått prøvd det enda tho )

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette kameraet?
fornøyd, osv?
Jeg gikk fra fujitsukamera til 400D da det kom ut. Fornøyd med det. Har også prøvd 1000D, å du får vel hva du betaler for, men personlig ville jeg heller hoppet til xxxD-serien. Det er like brukervennlig som 1000D bare bedre(?)
Sist endret av mo3; 15. juli 2010 kl. 21:01.
Gjest
Trådstarter
Jaha, jaha
Som canonbruker vil jeg si at 450d er ett kjempegodt kamera. 550D som er nyeste i serien har bare fått topp reviews som jeg har sett. Så 550d anbefales absolutt.

Sjekk ut review av 550d på dpreview.com, disse folka kan sakene sine.

Husk å sette av penger til objektiver også.
Første objektivet jeg kjøpte utenom var 50mm f/1.8 til 900kr, jeg har aldri angret.
1000D er et entry-level speilrefleks, og man får hva man betaler for. Det er ikke et fantastisk kamera, men det har det i seg til å ta gode bilder, og det banker gørra utav de fleste kompaktkameraer. Det er langt viktigere med gode objektiver enn med et knalldyrt kamera - jeg kjenner profesjonelle fotografer som har jobbet med Nikon D50.

Dersom du ikke har noen erfaring med speilrefleks og det å bruke manuelle innstillinger på kameraet, å justere blender, lukkertid osv. for å se effektene som dette har på bildet, så hold deg til 1000D. Det er slike brukere det er myntet på. Så oppgraderer du heller til et bedre kamerahus når du føler du vokser fra det.

Men, et annet råd: kjøp deg et nytt objektv, og kast kit-objektivet dit peppern gror. Det er ikke verd glasset det er laget av, og er en større faktor i eventuelle svakeheter i kameraet enn senor, bildebehandling, osv.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det er som Kråketær sier et entry level kamera, men det er fotografen som tar gode bilder og ikke kamera. Er du flink til å finne motiver har det lite å si hvilket kamera du tar bildene med. Et tips hvis du ikke har masse penger å bruke på objektiver er å kjøpe et brukt fastobjektiv 35mm eller 50mm f1.2-f1.4 med manuell fokus til portretter. Det er en helt annen verden enn kit-objektiv.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1: Skaff EF 35 mm f/2.
2: Lær disse to verktøyene så godt du kan.
3: Bruk verktøyene, for nå kan du dem.

For hva er det du vil bruke tid på? Lære deg 60D når du oppgraderer om ett eller to år? Eller faktisk bruke kameraet du har, og ta bilder?

Kunnskap, idéer og lyssetting (strobism/strobist - google it). Dét vil gi deg gode bilder.
fokus blender lukker asa its all
Danser Ompa
Laxz0r's Avatar
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Det er som Kråketær sier et entry level kamera, men det er fotografen som tar gode bilder og ikke kamera. Er du flink til å finne motiver har det lite å si hvilket kamera du tar bildene med. Et tips hvis du ikke har masse penger å bruke på objektiver er å kjøpe et brukt fastobjektiv 35mm eller 50mm f1.2-f1.4 med manuell fokus til portretter. Det er en helt annen verden enn kit-objektiv.
Vis hele sitatet...
"What you see is what you get"
Gjest
Trådstarter
Takker for gode råd og svar
har fått trykt litt å lekt meg litt med kamera i helgen og vil si at jeg har fått hva jeg har betalt for ja, savner noen funksjoner kanskje? men er veldig fornøyd
Blir nok enda bedre når jeg får meg nye objectiv osv!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
OK, om du angrer (husk å ha spesifikke punkter du angrer på), så leverer du tilbake kamera, betaler en mellomsum, og får det nyeste eller nest nyeste i xxxD-serien (Akkurat nå 500D/550D). Så er du ferdig med den biten. Så kjøper du et raskt fastobjektiv (Canon EF 50 mm f/1.8 eller Canon EF 35 mm f/2 - dette velger du selv), og så tar du bilder. Mange bilder. Og leser deg opp på ting. Og ser mange YouTube-videoer som ligner på hverandre. Repetisjonen gjør at kunnskapen klistrer seg fast, og at du kan bruke den.

Når du slutter å se hva du kunne gjort bedre på dine egne bilder, slenger du ett eller to hit, så skal vi hjelpe deg videre.

Knowledge >>>>>> Gear
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
liten update her, noen nye bilder jeg har fått tatt med kameraet mitt hittil ligger her http://hellotitty.deviantart.com/

legg gjerne igjen en ærlig kommentar
Hvordan utstyret funker, spørs alltid på brukeren. Hadde en kjent fotograf som sensor på bildeeksamen, og han sa at han trodde ingen speilrefleks i dag var dårlige. Det spørs bare om man kan bruke det. Har selv tatt noen bilder jeg er veldig fornøyd med, der jeg har brukt standardlinsa - som så mange hater. Det samme objektivet fikk jeg 6 på bildeeksamen med, så. Bare prøv! Og jobb med det