Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 11206
Dette har ingen ting med dette forumet å gjøre men dette stedet var det eneste stedet hvor jeg kunne skrive om noe sånt...

Altså: Jeg lurer på hva slags metaller som må til for å lage en vanlig tyvekrone eller tier
å også hvordan blandingsforholdene er!

jeg har søkt på google å hele bunchen så nå er jeg lei.... men det var da jeg tenkte at dette er stedet for å outte dette for hva dere ikke finner er utrolig!!!

Hvis dere skjønner hva jeg mener???
Tilgi meg for å trekke konklusjoner, men du klarer neppe å lage slike mynter. Metallet de består av er vel en blanding av alt slags hurmel og deis.
bare sånn for å få det ut av systemet, mynter har veldig lite med pyroteknikk å gjøre
For det første har dette overhodet ingenting med pyroteknikk å gjøre (Jeg flyttet det nå til vanlig diskusjon), og for det andre var emnet ditt noe av det mest håpløse jeg har sett (Ja, jeg endret det også).

Når det gjelder denne søkingen din på "google å hele bunchen" (Det skrives forresten "og" i den sammenheng) er jeg ikke særlig imponert!

Your g00gle-f00 is w3ak! <-- (Fasitsvar på det du spurte om. Klikk på hver mynt for mer info).
Sist endret av Psy_Illusion; 18. januar 2006 kl. 23:21.
▼ ... flere år senere ... ▼
Bare så det er sagt så har jeg nå klart å lage 20 kroninger verdt 1 million så blæh! Og jeg bare så dere vet det var skrivefeil og diverse plantet så jeg fremstod som mindre intelligent og mindre sannsynlig til å klare å gjennomføre noe slikt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Alexander, føler du virkelig det er smart å skryte av pengeforfalskning på et offentlig forum?
Etter det jeg har hørt, så er det dyrere å lage mynter enn dem egentlig er verdt.
Men dette kan jo vært bullshit som er funnet opp, for at folk ikke skal lage mynter..
I don't know.
Jeg vedder 1000 kroner i tyvere på at han lyver!
Hehehe jeg lyver nok om det ja, og navnet skrives me KS veldig viktig luni
Tikroningene og tjuekroningene er laget av kobber-nikkel-legeringen nysølv, som inneholder 10-30 % nikkel, 20-25 % sink og resten kobber.

Enkroningene og femkroningene er laget av kobber-nikkel-legeringen myntmetall, og ble oppfunnet for å være en erstatning av sølv. Sammensetningen er 75 % kobber og 25 % nikkel (Cu75Ni25).

Det kan forekomme i mengder på opptil 0,1 % sølv i kobberblandingene.

Disse to legeringene er begge ikkejernmetaller, som er definert som alle rene metaller, med unntak av jern, og legeringer der jern ikke utgjør den største bestanddelen.


Kilder: Boken som heter Materiallære, 4. opplag 2008.
Sist endret av Grimdoc; 14. oktober 2009 kl. 15:58. Grunn: fix-up
er det ikke sånn at metallet i myntene våre faktisk er værdt det samme som mynten? at en mynt, si 20 kroner, faktisk i metall er værdt 20 kroner? det hadde gjort forfalskning veldig unødvendig.. papir-penger derimot. der er muligheten bedre..( femtilapper er fantastisk, slipper man den kjipe sølvpapir-stripen)
HøyRisiko Psykopat
Har sett det blitt brukt danske penger 1 kroning (Trur det var det) til en brus automat så ble den registrert som en 20 kroning :P
Trur det funker å bare presse/kutte ut metall i den samme størrelsen som den mynten du vil ha :P
Sitat av moret Vis innlegg
er det ikke sånn at metallet i myntene våre faktisk er værdt det samme som mynten? at en mynt, si 20 kroner, faktisk i metall er værdt 20 kroner? det hadde gjort forfalskning veldig unødvendig.. papir-penger derimot. der er muligheten bedre..( femtilapper er fantastisk, slipper man den kjipe sølvpapir-stripen)
Vis hele sitatet...
Det må du nesten regne på selv.
Finn de forskjellige prisene på de inkluderte metallene, finn ut hvor mye det koster å produsere myntene (da må du høre med myntprodusenten) og så må du finne ut om dem har en fortjeneste på salget av mynten.
Da har du hva en mynt koster, og så kan du sammenligne med spørsmålet ditt.

Men det høres ganske villt ut den påstanden du hadde, i alle fall med alt over 5 kr.
En krone koster kanskje en krone å få ut på markedet?

Og så må du til slutt huske på at myntprodusentet kanskje har rabatter i forhold til markedsprisen på metallene.
Enkleste (og egentlig eneste måte, om informasjonen ikke er offentlig) er å kontakte produsenten selv.
Sitat av moret Vis innlegg
er det ikke sånn at metallet i myntene våre faktisk er værdt det samme som mynten? at en mynt, si 20 kroner, faktisk i metall er værdt 20 kroner? det hadde gjort forfalskning veldig unødvendig.. papir-penger derimot. der er muligheten bedre..( femtilapper er fantastisk, slipper man den kjipe sølvpapir-stripen)
Vis hele sitatet...
En tyvekroner har ikke en verdi på tyve kroner, nei. 1 cent derimot, de koster mer å produsere enn de selv er verdt.
Hvilket papir består 1000lappen av?
Sikkert en legering i mangel på et kanskje mer egnet ord, av forskjellige veldig fine, slitesterke tekstiler stoffer kanskje silke er en av de?
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Sikkert en legering i mangel på et kanskje mer egnet ord, av forskjellige veldig fine, slitesterke tekstiler stoffer kanskje silke er en av de?
Vis hele sitatet...
Silke er en fyting å bruke, ettersom det er et materiale som genererer statisk elektrisitet i store mengder.

Det norske pengesedler er laget av er stort sett vanlig papir og bomull.
Det var bomull jeg egentlig mente. Ikke silke.
Lol, regnet litt på "å lage 20 kroninger verdt 1 million", og kom fram til at man da har 50 000 tjuekroninger, noe som tilsvarer nesten et halvt tonn (495 kg mynter)!

Da ville nok jeg brukt noen av de myntene til en ny lommebok for å få plass til tjuekroningene. :P
Lol det var jævlig mye mynter å for en vekt. Er et helvete å kjøpe middag til fsmilien da, spesielt de stedene me automatisk myntinnkast:-P
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Etter det jeg har hørt, så er det dyrere å lage mynter enn dem egentlig er verdt.
Men dette kan jo vært bullshit som er funnet opp, for at folk ikke skal lage mynter..
I don't know.
Vis hele sitatet...
dette har jeg hørt, men kun om 50-øringer.
Hmm, 50 øringer er fortsatt i bruk og det virker ikke som at Norge skal kutte de ut eller.. Jeg tviler faktisk på at de er verdt like mye eller mer for å si det sånn. Hallo, det er Norge det er snakk om her:P
Sitat av g0ry Vis innlegg
Da ville nok jeg brukt noen av de myntene til en ny lommebok for å få plass til tjuekroningene. :P
Vis hele sitatet...
Ja, for man pleier jo å gå med en million kroner i kontanter i lommeboken.
La oss si du skal på handletur i butikken med kanskje 500 kroner. Da blir det 25 mynter, og 25 20 kroner høres ikke så mye ut men det tar stor plass
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, for man pleier jo å gå med en million kroner i kontanter i lommeboken.
Vis hele sitatet...
Så klart! Hvem gjør vel ikke det?

For å si det sånn, jeg håpet at folk klarte å tolke posten min til at jeg ikke mente alle tjuekroningene da jeg refererte til "tjuekroningene".
De fleste skjønner at det er umulig å stappe 50 000 tjuekroninger i én lommebok, og dette vet jeg og. Grunnen til at du klarer å bruke sarkasme i innlegget ditt er nettopp fordi du går ut ifra at dette er noe alle kan. Du benytter dette i et forsøk på å heve deg selv over meg.

Ut ifra mitt første inntrykk av deg på nFF finner jeg det uforståelig at du linker til en tråd om høflighet i signaturen din? For meg virket det som om du prøvde å være frekk? Jeg oppfattet ikke sarkasmen din som noe morsom.