Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2112
Heisann godtfolk.

Har vært uten sertifikatet siden 2017, da førerretten min ble inndratt av førerkortetaten på grunnlag av en bekymringsmelding fra politiet. Etter mye om og men har jeg endelig fått snudd på livet og blitt rusfri, og har i skrivende stund 4 måneder med rene prøver. Så nå sitter jeg her og skal formulere en søknad til førerkortetaten for å få tilbake sertifikatet når jeg har 6 måneder med prøver, og jeg lurer på om det er noen andre her som har gått gjennom det samme og kan fortelle meg hva som er lurt at jeg skriver, hva jeg ikke burde skrive og om det er et problem om en del av disse prøvene slår ut på alkohol, som ikke er et ulovlig rusmiddel?

Takker for svar.
Jeg har vært igjennom det og har nå lappen. Var litt nøye med å sette brevet opp ordentlig (du finner mal på nett for sånne formelle brev. Heading, hovedtekst, dato, underskrift osv. Ikke at jeg tror det er avgjørende men gir et godt inntrykk). Stusser litt på dette ang utslag på alkohol for systemet er jo sånn at de første 6 mnd av prøvetakingen har nulltoleranse for alle rusmidler alk inkludert. Når de 6 mnd har gått har du 3 år med prøver igjen før du får lappen i 5 års perioder og da kun sporadisk skjeldne stikkprøver. Det er et helvetes styr å få tillit hos det offentlige... Det skal være sikkert. Men lykke til. Vil du så klarer du
Jeg mista kortet pga rus, men måtte aldri måttet skrive en søknad? Iallfall ikke skrive den selv?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mistet pga alkoholmisbruk for to år siden. 6 mnd med peth. Skrev ingen formell søknad, bare et papir der jeg henviste til saksnr og ønsket å få førerkortet tilbake. Vedlegg var skriv fra fastlegen som bekreftet at prøvene var rene i 6 mnd og ellers hadde god helse og ingenting annet å bemerke. En ukes tid senere kunne jeg dra på vegvesenet med svarbrevet og hente nytt førerkort.

Det er ikke noe krav til hvor flink du er til å skrive en søknad. Bare henvis til saksnr og skrivet fra legen. Det er viktig at legen skriver at hun har lest inndragelsen, min første søknad kom i retur fordi legen ikke hadde spesifisert at hun hadde lest og kjente til saken. Mener å huske at det står i brevet om tilbakekallelsene også?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mistet lappen på grunn av kjøring under cannabisrus (0.5) og noen lovlige piller (1.3) Dummeste jeg har gjort i hele mitt liv, aldri igjen.

Har en skikkelig bra advokat. Hvordan funker det i retten? Må jeg levere rusprøver der eller er det noe som eventuelt må følges opp av fastlegen.

Noen som har levert urinprøven i retten? Må bare passe på at jeg ikke har noe jazztobakk i urinen når den tid kommer?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mistet lappen på grunn av kjøring under cannabisrus (0.5) og noen lovlige piller (1.3) Dummeste jeg har gjort i hele mitt liv, aldri igjen.

Har en skikkelig bra advokat. Hvordan funker det i retten? Må jeg levere rusprøver der eller er det noe som eventuelt må følges opp av fastlegen.

Noen som har levert urinprøven i retten? Må bare passe på at jeg ikke har noe jazztobakk i urinen når den tid kommer?
Vis hele sitatet...

Nei du må ikke ta med urin prøven i retten. Hadde nok blitt en god latter av det. Rart ikke advokaten din har forklart deg hvordan alt virker, siden han var så grusomt flink. Du burde starte så fort som mulig med frivillige urinprøver. Dette gjør du oss fastlegen din. Snakk med dem og forklar hva som har skjedd og at du vil ha lappen igjen. Etter det.

Men siden du har blitt tatt mens du kjører ruset så må du nok belage deg på 2 år uten lappen og en liten dom. Muligens fotlenke vist du blir dømt til 2 år uten lappen så starter du frivillig urinprøver mist 6 mnd før du kan ta lappen igjen
Låner tråden litt. Jeg mistet lappen ved kjøring under benzorus. Har nå levert rene urinprøver i over 6 mnd og skulle få helseattest hos legen min. Legen er utilgjengelig så har fått en vikar. Han sier plutselig nå at det mangler Peth prøver for 6 mnd og at dette er ett krav. Stemmer dette? Må jeg virkelig gjøre alt om igjen?? Ingen mulighet for å gjøre disse peth prøvene mens jeg venter på oppkjøring eller mens jeg har lappen? Drikker ikke alkohol en gang.. I tillegg fikk jeg min nye jobb med en betingelse på at jeg måtte få tilbake lappen. Har bare sagt at jeg hadde en sperrefrist pga fart overtredelse.. Så mulig jobben ryker pga dette tullet.
Sist endret av Levobo; 26. juli 2021 kl. 13:49.
Sitat av Levobo Vis innlegg
Låner tråden litt. Jeg mistet lappen ved kjøring under benzorus. Har nå levert rene urinprøver i over 6 mnd og skulle få helseattest hos legen min. Legen er utilgjengelig så har fått en vikar. Han sier plutselig nå at det mangler Peth prøver for 6 mnd og at dette er ett krav. Stemmer dette? Må jeg virkelig gjøre alt om igjen?? Ingen mulighet for å gjøre disse peth prøvene mens jeg venter på oppkjøring eller mens jeg har lappen? Drikker ikke alkohol en gang.. I tillegg fikk jeg min nye jobb med en betingelse på at jeg måtte få tilbake lappen. Har bare sagt at jeg hadde en sperrefrist pga fart overtredelse.. Så mulig jobben ryker pga dette tullet.
Vis hele sitatet...
Håper ikke det, har 6mnder rene urinprøver å skal søke nå...
Blir bare mer og mer skremt av denne tråden. Er det ulik praksis for alle?
Sitat av Levobo Vis innlegg
Låner tråden litt. Jeg mistet lappen ved kjøring under benzorus. Har nå levert rene urinprøver i over 6 mnd og skulle få helseattest hos legen min. Legen er utilgjengelig så har fått en vikar. Han sier plutselig nå at det mangler Peth prøver for 6 mnd og at dette er ett krav. Stemmer dette? Må jeg virkelig gjøre alt om igjen?? Ingen mulighet for å gjøre disse peth prøvene mens jeg venter på oppkjøring eller mens jeg har lappen? Drikker ikke alkohol en gang.. I tillegg fikk jeg min nye jobb med en betingelse på at jeg måtte få tilbake lappen. Har bare sagt at jeg hadde en sperrefrist pga fart overtredelse.. Så mulig jobben ryker pga dette tullet.
Vis hele sitatet...
Kommer legen din tilbake? Isåfall vent. Eller ikke vis du allerede har fått helseattest fra legen din, da kan ikke vikar overprøve det.
Det er egentlig opp til legen som skriver helseattesten hva som kreves av prøver du leverer. Jeg leverte prøver der han så at det var spor etter alkohol uten at det var et problem.
Anonym bruker
"Slank Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjørte i benzorus. Legen sa jeg fikk tilbake lappen etter 6mnd med rene prøver.. Politiet ga meg derimot sperrefrist på 2 år så det hjalp lite gitt.
Mistet førerkortet i et år i fjor pga thc under kjøring. Søkte om tilbakelevering på vegvesen.no. Har ikke vært noe mas om pisseprøver eller noe. Har kun igjen oppkjøring