Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3382
Etter en aggressiv og umulig diskusjon, kommer vi ingen vei.

Freaks, er tenner arvelig?

Viss mammaen min har dårlige tenner, vil da jeg få dårlige tenner?


Og har aseatere "dårligere" tenner, enn oss nordmenn? Feks. at en asiater blir født i Norge og vokser opp ved norsk mat, vil den da bli dårligere stilt når det kommer til tannproblemer enn en norsk unge? Lurer og på det samme sett andre veien, at en norsk unge vokser opp i feks. Japan. !
Her er det nok både arv og miljø som spiller inn, men miljø har nok mest å si.
Jeg vil tippe at om det ligger genetikk bak har det et ganske betydningsløst bidrag til tannhelse i forhold til hvordan en selv tar seg av tennene ved daglig stell og puss.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Her er det nok både arv og miljø som spiller inn, men miljø har nok mest å si.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på det`?
- Mange tror at tenner er arvelig. For eksempel om man får sterke tenner eller lett får hull. Det stemmer ikke. Men man ser at barn arver vaner, spesielt mors vaner. Så spiser mor godteri på hverdager, er sjansene større for at barnet også vil komme til å gjøre det

Kilde: ledende tannpleiere Janne Schanche og Beate Kydland i Tannhelse Rogaland.

Prøv Google neste gang
Sist endret av Daybreak; 8. januar 2012 kl. 17:02.
Alle jeg kjenner som har foreldre som begge brukte regulering, har endt opp med skjeve tenner og regulering selv.
Til den grad tannkvaliteten er arvelig så er ikke det selve emaljen som spiller inn. Det som spiller noen rolle er munnhygiene. Men her er det noen arvelige fordeler, for mennesker som har det trangt mellom tennene viser det seg at de oftere får dårligere tannhygiene da det blir vanskligere å vasket bort karius og baktus. Mennesker som har større mellomrom mellom tennene har letter for å opprettholde en bedre tannhygiene. Så på den måten kan en si at èn har arvelige dårlige tenner.
Jeg har en tante som aldri pusset tennene som ung, hun hadde aldri hull. Hennes bror, min onkel, pusset tennene veldig flittig, brukte fluor og spiste aldri godteri eller drakk brus, osv, men han hadde noe helt vanvittig med hull. Det er ikke alltid like rettferdig.

Min mor har ganske fine tenner, mens min far har hatt problemer med disse. Selv slurvet jeg en del med tannpussen på ungdomsskolen, og fikk en del hull som straff for det. Fikk rettet opp alt hos tannlege, og fikk godkjent++-stempel av tannlegen. Etter dette ble jeg veldig flink med å pusse tenner, bruke fluorskyllevann og tanntråd, noe også tannlegen ga meg skryt for, men opplevde likevel at jeg fortsatte å få hull. Da spurte tannlegen meg om mine foreldre hadde problemer med tennene, fordi han mente at jeg så ut til å være genetisk disponert slik at jeg mye lettere fikk hull. Gikk en ny runde hos tannlegen og fikk fikset opp alt, men nå merker jeg at jeg har begynt å få isinger igjen, og jeg kjenner helt klart et hull i en hjørnetann nede. Merker jeg blir litt irritert og oppgitt, men nå er jeg så heldig å ha gratis tannlege under førstegangstjenesten, så jeg får vel bare benytte meg av det så lenge jeg kan.
Heh, ja det er det nok, her er min historie:

Jeg mangler en tann nede etter tanta mi, og hadde en tann for mye oppe etter moren min...
Sist endret av Fekillix; 8. januar 2012 kl. 18:37.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Heh, ja det er det nok, her er min historie:

Jeg mangler en tann nede etter tanta mi, og hadde en tann for mye oppe etter moren min...
Vis hele sitatet...
"Etter tanta di?". Med mindre du er oppvokst i Redneck-country så bør du vel strengt tatt ha minimalt med arvemateriale direkte til felles med din tante. Derimot har du og din tante antageligvis en del arvemateriale tilfelles med dine besteforeldre (og hennes foreldre).
Den eneste måten du kan ha en tann mindre nede etter tanta di er hvis hun faktisk fjernet den/slo den ut.

Hvordan du har fått en tann for mye etter din mor aner jeg ikke - det er vel heller at du ikke har mistet en melketann. Noe som strengt tatt ikke er uvanlig og korrigerer seg som oftest selv (ofte avhjulpet av en tannlege for litt hurtiggang i prosessen).
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Den eneste måten du kan ha en tann mindre nede etter tanta di er hvis hun faktisk fjernet den/slo den ut.

Hvordan du har fått en tann for mye etter din mor aner jeg ikke - det er vel heller at du ikke har mistet en melketann. Noe som strengt tatt ikke er uvanlig og korrigerer seg som oftest selv (ofte avhjulpet av en tannlege for litt hurtiggang i prosessen).
Vis hele sitatet...
1. (Vi deler vel et tanngen) Det var ingen andre-settstann under, aka melketanen blir sittende.

2. Vell, det kom dobbelt med voksentenner.
Hele slekten min på farsiden har nesten identisk tannstilling i underkjeven. Er relativt sikker på at ihvertfall tannstilling er arvelig.
Jeg har sterke tenner visstnok. Var hos tannlegen for en liten stund siden for første gang på 6 år. Resultatet var ett lite hull. Med tanke på hvor usunn livsstil jeg har med røyking, brusdrikking hver eneste dag og generelt mye usunn mat vil jeg si er bra Tannlegen sa også at jeg har sterke tenner basert på hva han så når jeg var der.

Mine foreldre har vel ganske gjennomsnittlige sterke tenner, men jeg tror ikke tenner er arvelig. Alt har med tannpussing å gjøre. Kan vel ha med at muttern pussa tennene mine til jeg var 11
Tenner er arvelig.
Jeg har arvet min far sine tenner som er helt greie nok til at jeg ikke gidder regulering.

Lillebroren min arvet moren min sine tenner, han hadde regulering i 2 år og gom i 3-4 år (har det fortsatt tror jeg).
Tannstilling er arvelig, f.eks kryssbitt.