Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 12386
Sitat av vaale Vis innlegg
Dette er ikke et eksempel på en sak som er henlagt uten etterforskning noe som gjør at den ser mer horribel ut for oss som bare har fått innsyn i en av sidene i saken.
Vis hele sitatet...
De hadde en rekke vitner, inkludert vektere, samt et videoopptak, og de hadde de tekniske beviser legevakten måtte ha klart å dokumentere. De har ikke klart å hverken tiltale eller henlegge som intet straffbart, noe som tyder på at de ikke har prøvd spesielt hardt. De har i tillegg kritisert offeret for å kjempe imot. Og ja, vi har bare innsyn i en side av saken. Noe annet kommer vi aldri til å få, så lenge disse sakene blir rutinemessig krøllet sammen og puttet i en skuff.

Hvis denne saken ikke er horribel nok for deg så lurer jeg på hva som skal til.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 15:17.
Dette er ikke et eksempel på en sak som er henlagt uten etterforskning noe som gjør at den ser mer horribel ut for oss som bare har fått innsyn i en av sidene i saken.
Vis hele sitatet...
Nei nå er det ikke henlagt etter bevisets stilling, men saken er jo henlagt likevel. Hvorfor ble det ikke tatt ut tiltale? Og det med videobevis og vitner. Vi kan ikke akseptere slikt og vi skal ikke trenge å akseptere slikt. Her har noen ikke gjort jobben sin, og kanskje neste steg burde være en anmeldelse for tjenesteforsømmelse? I det minste i et forsøk på å få fokus på problemet?

Vi aner ikke hvorfor saken ble henlagt, men vi ser jo at bevisene tilsier at henleggelse er feil. Tror du at saken ville sett langt bedre ut og vært mer forståelig om vi hadde hatt innsyn i alle politiets opplysninger i saken? Hvordan kan du si og mene noe slikt?

Det er faktisk veldig lett å falle en dom selv om vi bare kjenner en side av saken, for det eneste som kan medføre at saken er henlagt er tjenesteforsømmelse, ukultur eller kvinnehat, eller en prosedyre og prosess som er grunnleggende feil hos politiet som må endres.
Sist endret av _abc_; 29. juli 2021 kl. 15:23.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei nå er det ikke henlagt etter bevisets stilling, .
Vis hele sitatet...
Jo, ifølge offeret er den det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jo, ifølge offeret er den det.
Vis hele sitatet...
Å ok, overså det. Ok, så videobevis, vitner, vitner fra vektertjeneste og politipatrulje på stedet samt rapport fra legevakt er ikke nok til å ta ut tiltale?

Den henleggelsen bør ankes, samt at det bør ble levert inn en anmeldelse på tjenesteforsømmelse på både juristen og den eller de hos politiet som hadde saken.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Å ok, overså det. Ok, så videobevis, vitner, vitner fra vektertjeneste og politipatrulje på stedet samt rapport fra legevakt er ikke nok til å ta ut tiltale?
Vis hele sitatet...
Hun var jo dum nok til å kjempe imot, så kanskje det ikke kan bevises at hun ikke fortjente å bli svimeslått. Hadde hun vært dum nok til å ikke kjempe imot så hadde de vel ikke kunnet bevise at hun ikke likte det.
Sitat av vaale Vis innlegg
Dette er ikke et eksempel på en sak som er henlagt uten etterforskning noe som gjør at den ser mer horribel ut for oss som bare har fått innsyn i en av sidene i saken.
Vis hele sitatet...
Enten har de ikke etterforsket som de sier, eller så har de ignorert et vell av fellende bevis. Du beviser nok en gang at du klamrer deg til halmstrå og kverulerer på detaljer, og egentlig ikke vil ha sannheten frem - du vil bare så tvil og splid. Agendaen din er pinlig åpenbar og tatt rett ut av læreboka til altrightere. Prøv igjen!
Sist endret av Myoxocephalus; 29. juli 2021 kl. 22:17.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis denne saken ikke er horribel nok for deg så lurer jeg på hva som skal til.
Vis hele sitatet...
Er på ingen måte uenig med deg, den burde bli belyst i retten om ikke annet enn for at folks tro på politiet og påtalemyndighetene skal styrkes. Er dessverre ikke overasket over henleggelsen ser man på voldssaker er dette deprimerende. Hvor hver tredje sak hvor gjerningsmann er kjent blir henlagt. Tar man en titt på voldtektssaker er tallene enda verre...
Sitat av *pi Vis innlegg
Hun var jo dum nok til å kjempe imot, så kanskje det ikke kan bevises at hun ikke fortjente å bli svimeslått. Hadde hun vært dum nok til å ikke kjempe imot så hadde de vel ikke kunnet bevise at hun ikke likte det.
Vis hele sitatet...
Den norske straffeloven stiller krav om at vold, trusler eller bevisstløshet må dokumenteres før et overgrep kan etterforskes og påtales som voldtekt. Mangel på samtykke til seksuell omgang er i seg selv ikke nok. Med andre ord er det ikke tilstrekkelig at man ikke vil. Men uansett om det er snakk om incest, overfallsvoldtekt eller overgrep så snakker vi om en part som før ødelagt livet sitt(noen ganger permanent) en annen part som mest sannsynlig slipper unna. Og en påtalemyndighet som er totalt ubrukelig i slike sammenhenger. Vi snakker om 13 åringer som får beskjed om at tiltalen mot den 17 åringe stebroren faller bort pga eksprementering mellom jevnaldrende. Etter både innrømmelser og håndskrevne trussellapper. Man kan selvsagt kjempe videre men hva er sannsynligheten for at man gjør det etter årevis med motstand fra foreldre og beskyldninger om at hun ødelegger familien i stede for å rømme inn i en kombinasjon av stimulanter og psykadelika når toget står og venter på deg, og sier BÆÆÆ.

Man har da for faen lyst til å føle noe annet enn at man står aleine og foreldre, snut rettssystem og faenskap er generelt er mot deg. Du går lei av å kjempe den kampen etter ganske få år. Det familieforholdet det er snakk om her blir nok aldri brukbart igjen, ikke jenta eller påtalemyndigheten heller.

Som svar på din siste post vaale: hvordan skal belysning av problemet: "påtalemyndigheten gjør ikke jobben sin." Styrke folks tro på politiet og påtalemyndigheter?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Den norske straffeloven stiller krav om at vold, trusler eller bevisstløshet må dokumenteres før et overgrep kan etterforskes og påtales som voldtekt. Mangel på samtykke til seksuell omgang er i seg selv ikke nok. Med andre ord er det ikke tilstrekkelig at man ikke vil. Men uansett om det er snakk om incest, overfallsvoldtekt eller overgrep så snakker vi om en part som før ødelagt livet sitt(noen ganger permanent) en annen part som mest sannsynlig slipper unna. Og en påtalemyndighet som er totalt ubrukelig i slike sammenhenger. Vi snakker om 13 åringer som får beskjed om at tiltalen mot den 17 åringe stebroren faller bort pga eksprementering mellom jevnaldrende. Etter både innrømmelser og håndskrevne trussellapper. Man kan selvsagt kjempe videre men hva er sannsynligheten for at man gjør det etter årevis med motstand fra foreldre og beskyldninger om at hun ødelegger familien i stede for å rømme inn i en kombinasjon av stimulanter og psykadelika når toget står og venter på deg, og sier BÆÆÆ.

Man har da for faen lyst til å føle noe annet enn at man står aleine og foreldre, snut rettssystem og faenskap er generelt er mot deg. Du går lei av å kjempe den kampen etter ganske få år. Det familieforholdet det er snakk om her blir nok aldri brukbart igjen, ikke jenta eller påtalemyndigheten heller.

Som svar på din siste post vaale: hvordan skal belysning av problemet: "påtalemyndigheten gjør ikke jobben sin." Styrke folks tro på politiet og påtalemyndigheter?
Vis hele sitatet...


Kall meg gjerne blåøyd her, i en ideell verden er dette ikke blåøyd i det hele tatt, men at de faktisk kan tillate seg det, for så og si det for ytterligere og komme unna med eksempler du skisserer her er det jeg synes er mest fucka. Tror de har langt bedre nattesøvn enn samtlige av oss som vanker her inne også. det er det som er så bakvendt. Må det alltid ramme en selv for at progresjon skal bli noe av? det meste tyder på det.
Sist endret av equimanthorn; 29. juli 2021 kl. 16:17.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Den norske straffeloven stiller krav om at vold, trusler eller bevisstløshet må dokumenteres før et overgrep kan etterforskes og påtales som voldtekt. Mangel på samtykke til seksuell omgang er i seg selv ikke nok. Med andre ord er det ikke tilstrekkelig at man ikke vil.
Vis hele sitatet...
Enig i at det er dårlig formulert, selv om trusler ikke trenger å være verbale og ikke trenger å handle om vold. Det er også en aktsomhetsparagraf der. Jeg er litt redd for en "blind" samtykkelov, der et avgitt samtykke overstyrer kontekst som likevel gjør situasjonen til et overgrep. I for eksempel et forhold med mishandling er det veldig vanlig å gi samtykke til sex uten at man vil det. Man trenger ikke å true når trusselen er implisitt og volden latent i forholdet. Det er til og ned vanlig å ta initiativ, da det er en metode for å unngå en eskalering av en potensielt truende situasjon. Dette er overgrep som jeg er litt redd en forenklet samtykkelov vil maskere enda mer. Så absolutt ja til en fornying av straffeloven, men ikke ved å overforenkle noe som aldri kan reduseres til et "ja" eller "nei". Kontekst må alltid leses.

Dessuten blir jo ikke folk tiltalt og dømt selv når alle krav i eksisterende straffelov er på plass, så da spørs det om det er lovteksten som er hovedproblemet.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 16:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knert1 Vis innlegg
Den norske straffeloven stiller krav om at vold, trusler eller bevisstløshet må dokumenteres før et overgrep kan etterforskes og påtales som voldtekt.
Vis hele sitatet...
Du har seksuell handling utan samtykke som i praksis dekker det. Påtalemakta har full anledning til å gå inn for det i dei tilfeller der valdtekt ikkje kan bevisast. Det er altså ikkje slik at alternativa er frikjenning eller valdtekt; det er eit spekter der som på mange andre områder i livet.

Seksuell handling utan samtykke har strafferamme på opp til eitt års fengsel.
Sist endret av vidarlo; 29. juli 2021 kl. 16:32.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har seksuell handling utan samtykke som i praksis dekker det. Påtalemakta har full anledning til å gå inn for det i dei tilfeller der valdtekt ikkje kan bevisast. Det er altså ikkje slik at alternativa er frikjenning eller valdtekt; det er eit spekter der som på mange andre områder i livet.

Seksuell handling utan samtykke har strafferamme på opp til eitt års fengsel.
Vis hele sitatet...
Det er jo unektelig litt ironisk at det er mer eksplisitt forbudt å ta noen på puppen uten samtykke enn å ha samleie med dem uten samtykke.
Sitat av *pi Vis innlegg
Enig i at det er dårlig formulert, selv om trusler ikke trenger å være verbale og ikke trenger å handle om vold. Det er også en aktsomhetsparagraf der. Jeg er litt redd for en "blind" samtykkelov, der et avgitt samtykke overstyrer kontekst som likevel gjør situasjonen til et overgrep. I for eksempel et forhold med mishandling er det veldig vanlig å gi samtykke til sex uten at man vil det. Man trenger ikke å true når trusselen er implisitt og volden latent i forholdet. Det er til og ned vanlig å ta initiativ, da det er en metode for å unngå en eskalering av en potensielt truende situasjon. Dette er overgrep som jeg er litt redd en forenklet samtykkelov vil maskere enda mer. Så absolutt ja til en fornying av straffeloven, men ikke ved å overforenkle noe som aldri kan reduseres til et "ja" eller "nei". Kontekst må alltid leses.
Vis hele sitatet...
Uhm jepp, selvsagt enig i alt du sier her Håper ikke lovendringen også kommer med en standardkontrakt for samtykke som kan signeres digitalt med innlogging på Helfo igjennom minID. Jeg syntes fortsatt sex burde foregå relativt naturlig, spesielt mtp at vi har prestert å få negativ fødselsrate her til lands. Folk sier det er tegn på fremgang i samfunnet og teknologien, men jeg veit ikke helt jeg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dessuten er blir jo ikke folk tiltalt og dømt selv når alle krav i eksisterende straffelov er på plass, så da spørs det om det er lovteksten som er hovedproblemet.
Vis hele sitatet...
Nei, åpenbart ikke

Vidarlo: ja, det er et spekter, jeg mente ikke å lyve om det, jeg mente bare at det ikke rammes av loven for voldtekt med mindre man fysisk gjør motstand og at det da har helt andre strafferammer slik du påpeker, men politiet burde aldri klandre et offer for det. Et år syntes jeg høres ut som en lav maks straff, men det spiller jo liten rolle når man aldri kommer til noe straffeutmåling da det handler om snarveier uansett hvor alvorlig temaet er, og da er vi tilbake på det siste entropi sa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo unektelig litt ironisk at det er mer eksplisitt forbudt å ta noen på puppen uten samtykke enn å ha samleie med dem uten samtykke.
Vis hele sitatet...
Eg vil tippe at seksuell handling utan samtykke innbefatter begge deler.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Som svar på din siste post vaale: hvordan skal belysning av problemet: "påtalemyndigheten gjør ikke jobben sin." Styrke folks tro på politiet og påtalemyndigheter?
Vis hele sitatet...
Det var nettopp det som var poenget, en rettsak vil vise om politiet har gjort jobben sin.

Når man tar en sak opp for retten vil bevis og vitnemål bli belyst og alle sider av saken bli behandlet, det går ikke lenger an å skjule seg bak taushetsplikt og interne rutiner. Hvis mannen blir frikjent i retten vil begrunnelsen for dette være offentlig (om den da ikke blir ført bak lukkede dører men i en sak som denne er det lite trolig). Innblikk i saksgang, prosedyrer og etterforskning skaper tillit og man har mulighet til å gjøre en mer helhetlig vurdering av saken og politiets behandling av denne.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Vidarlo: ja, det er et spekter, jeg mente ikke å lyve om det, jeg mente bare at det ikke rammes av loven for voldtekt med mindre man fysisk gjør motstand
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Det trenger ikke være fysisk motstand og det trenger ikke å innebære eksplisitte trusler, det er formulert som truende adferd. Hvis personen går i frys er det opplagt at situasjonen har vært truende, det er jo derfor man går i frys. En uaktsomhetsvurdering ville fange opp om gjerningspersonen burde forstått at personen ikke ville, men følte seg presset eller truet til å godta det. Hadde gjerningspersonen ingen grunn til å tro dette, er det selvsagt ikke en voldtekt.

Jeg sier ikke at loven ikke har mangler, men det er per i dag ulovlig å ha sex med noen som ikke vil, også uten bruk av fysisk makt. Når man ikke dømmes for dette harder med andre ting enn manglende hjemmel å gjøre.

Et år syntes jeg høres ut som en lav maks straff, men det spiller jo liten rolle når man aldri kommer til noe straffeutmåling da det handler om snarveier uansett hvor alvorlig temaet er, og da er vi tilbake på det siste entropi sa.
Vis hele sitatet...
Det er lav straff for voldtekt, men seksuell handling innebærer beføling av lavere intensitet enn det som kvalifiserer til seksuell omgang. Da synes jeg ikke et år er så lavt. Det er selvsagt lavt om folk dømmes til dette i stedet for voldtekt fordi man mangler hjemmel til det.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil tippe at seksuell handling utan samtykke innbefatter begge deler.
Vis hele sitatet...
Man skulle tro at det var rimelig å tolke det sånn, men det står faktisk ikke det. Seksuell handling er avgrenset mot seksuell omgang (voldtekt) oppover og krenkende seksuell adferd nedover. Hvor vanlig det er å legge samtykkekravet for handling til grunn også for omgang vet jeg ikke, men det skjer i alle fall ikke alltid:
https://samtykkelov.no/sporsmal-og-svar

Lagmannsretten har for eksempel uttalt om voldtektsbestemmelsen at: "Det er ikke tilstrekkelig for domfellelse etter bestemmelsen at fornærmede ikke har samtykket, vridde seg unna eller sa stopp" (LG-2013-105162).
Vis hele sitatet...
Så man kan altså gjennomføre et samleie uten samtykke, frikjennes som intet straffbart forhold for selve samleiet, men dømmes fordi du i prosessen berørte puppene og kjønnsorganet hennes. Det er litt absurd.


I sum: Loven bør fornyes, men vi bør ikke gå i den klassiske te-analogi-fella og overforenkle samtykke så mye at vi mister viktige nyanser.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil tippe at seksuell handling utan samtykke innbefatter begge deler.
Vis hele sitatet...
Men når straffeutmålingen skal gjøres blir det sett mere alvorlig på hvis det var penetrering involvert

Sitat av vaale Vis innlegg
Det var nettopp det som var poenget, en rettsak vil vise om politiet har gjort jobben sin.

Når man tar en sak opp for retten vil bevis og vitnemål bli belyst og alle sider av saken bli behandlet, det går ikke lenger an å skjule seg bak taushetsplikt og interne rutiner. Hvis mannen blir frikjent i retten vil begrunnelsen for dette være offentlig (om den da ikke blir ført bak lukkede dører men i en sak som denne er det lite trolig). Innblikk i saksgang, prosedyrer og etterforskning skaper tillit og man har mulighet til å gjøre en mer helhetlig vurdering av saken og politiets behandling av denne.
Vis hele sitatet...
En rettssak rundt hva da? den ene henleggelsen? Nei den må jo påklages på lik linje med alle andre. En granskning av rutiner og etterforskningsmetoder utført av en kritisk part som kan se hvor det begynner å svikte og hvilke rutiner som må forandres tror jeg heller er løsningen.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det stemmer ikke. Det trenger ikke være fysisk motstand og det trenger ikke å innebære eksplisitte trusler, det er formulert som truende adferd. Hvis personen går i frys er det opplagt at situasjonen har vært truende, det er jo derfor man går i frys. En uaktsomhetsvurdering ville fange opp om gjerningspersonen burde forstått at personen ikke ville, men følte seg presset eller truet til å godta det. Hadde gjerningspersonen ingen grunn til å tro dette, er det selvsagt ikke en voldtekt.

Jeg sier ikke at loven ikke har mangler, men det er per i dag ulovlig å ha sex med noen som ikke vil, også uten bruk av fysisk makt. Når man ikke dømmes for dette harder med andre ting enn manglende hjemmel å gjøre.
Vis hele sitatet...
Har jeg noen gang sagt eller ment at folk ikke dømmes på grunn av manglende hjemmel?
Greit, så var fysisk motstand ikke dekkende nok i det hele tatt. Jeg hadde håpet det heller var mulig å forstå poenget mitt rundt lovverket i stede for å diskutere detaljer vi allerede er enige om. Men her kan man ikke senke skuldrene 2 sekunder uten misstolkning

Hvis ikke den norske straffeloven stiller krav om at vold, trusler eller bevisstløshet må dokumenteres før et overgrep kan etterforskes og påtales som voldtekt ønsker jeg gjerne noen kilder på dette.(ikke type blogg.no og Wordpress)

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er lav straff for voldtekt, men seksuell handling innebærer beføling av lavere intensitet enn det som kvalifiserer til seksuell omgang. Da synes jeg ikke et år er så lavt. Det er selvsagt lavt om folk dømmes til dette i stedet for voldtekt fordi man mangler hjemmel til det.
Vis hele sitatet...
Nå snakka ikke jeg om beføling, den innebærer også en del andre ting.

Nå blei det rett og slett litt komisk. Kan man ikke i det minste finne noe man er uenige om før man fyrer løs
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har jeg noen gang sagt eller ment at folk ikke dømmes på grunn av manglende hjemmel?
Greit, så var fysisk motstand ikke dekkende nok i det hele tatt. Jeg hadde håpet det heller var mulig å forstå poenget mitt rundt lovverket i stede for å diskutere detaljer vi allerede er enige om. Men her kan man ikke senke skuldrene 2 sekunder uten misstolkning
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg pirker er at det for det første er en ganske vanlig misoppfatning at du må kjempe imot hvis det skal være voldtekt, og for det andre at man ofte bortforklarer manglende etterforskning med at man ikke har hjemmel og det går uansett ikke an å bevise. Beklager hvis du egentlig ikke misforsto dette, men mange gjør det så jeg synes det er verdt å rette opp i.

Hvis ikke den norske straffeloven stiller krav om at vold, trusler eller bevisstløshet må dokumenteres før et overgrep kan etterforskes og påtales som voldtekt ønsker jeg gjerne noen kilder på dette.(ikke type blogg.no og Wordpress)
Vis hele sitatet...
Den stiller krav om truende adferd, ikke nødvendigvis eksplisitte trusler. Det er ikke bra nok, men det stemmer altså ikke at man må gjøre fysisk motstand, det synes jeg var verdt å poengtere, uavhengig av hva du egentlig mente med den påstanden. Kilden min er straffeloven.

Nå snakka ikke jeg om beføling, den innebærer også en del andre ting.
Vis hele sitatet...
Som hva da? Beføling av en viss intensitet (masturbering) er definert som seksuell omgang.
https://snl.no/seksuell_handling
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 17:52.
Sitat av *pi Vis innlegg
Grunnen til at jeg pirker er at det for det første er en ganske vanlig misoppfatning at du må kjempe imot hvis det skal være voldtekt, og for det andre at man ofte bortforklarer manglende etterforskning med at man ikke har hjemmel og det går uansett ikke an å bevise. Beklager hvis du egentlig ikke misforsto dette, men mange gjør det så jeg synes det er verdt å rette opp i.


Den stiller krav om truende adferd, ikke nødvendigvis eksplisitte trusler. Det er ikke bra nok, men det stemmer altså ikke at man må gjøre fysisk motstand, det synes jeg var verdt å poengtere, uavhengig av hva du egentlig mente med den påstanden. Kilden min er straffeloven.
Vis hele sitatet...
Det er greit at du retter på feil. Men føles mere som du ser etter feil

Da trenger du nok en ny kilde, for straffeloven sier ikke noe om hva som skjer hvis man "fryser", ei heller noe om en "uaktsomhetsvurdering" som "ville fange opp om gjerningspersonen burde forstått at personen ikke ville, men følte seg presset eller truet til å godta det."
Sitat av knert1 Vis innlegg
Da trenger du nok en ny kilde, for straffeloven sier ikke noe om hva som skjer hvis man "fryser",
Vis hele sitatet...
Nei, den sier som sagt truende adferd, som gir litt mer rom for tolkning enn eksplisitte trusler. Jeg mener det er en rimelig tolkning at om en person går i frys foran deg så føler personen seg truet av adferden din, og det er et hint om at du bør gi deg. Igjen, jeg sier ikke at loven alltid blir tolket sånn, men at det burde være fullt mulig å tolke den slik at disse tilfellene rammes av paragrafen. Når lagmannsretten sier at det ikke er nok å si stopp og vri seg unna, så er det viljen det står på, ikke lovteksten.

ei heller noe om en "uaktsomhetsvurdering" som "ville fange opp om gjerningspersonen burde forstått at personen ikke ville, men følte seg presset eller truet til å godta det."
Vis hele sitatet...
For grov voldtekt finnes det en uaktsomhetsparagraf (§ 294), og en utvidelse og presisering av denne ville (merk kondisjonalisformen) kunne sikre offeret mer enn en ren samtykkeparagraf som prøver å dra tydelige grenser i et ullent landskap. Det forutsettes at den brukes, noe f eks Hemsedalsaken viser at ikke alltid gjøres.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 18:33.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tror det også påvirkes av hva som anses som gøy etterforskning.
Desverre. Sverre bromander var ute med et slikt budskap en gang i tiden. Mye mer patos rundt "organisert" kriminalitet, "gjengene", med enkel bevissituasjon, vide hjelmer og rom for machoisme.

https://www.nrk.no/norge/_-etterfors...tet-1.12489928
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, den sier som sagt truende adferd, som gir litt mer rom for tolkning enn eksplisitte trusler. Jeg mener det er en rimelig tolkning at om en person går i frys foran deg så føler personen seg truet av adferden din, og det er et hint om at du bør gi deg. Igjen, jeg sier ikke at loven alltid blir tolket sånn, men at det burde være fullt mulig å tolke den slik at disse tilfellene rammes av paragrafen. Når lagmannsretten sier at det ikke er nok å si stopp og vri seg unna, så er det viljen det står på, ikke lovteksten.


For grov voldtekt finnes det en uaktsomhetsparagraf (§ 294), og en utvidelse og presisering av denne ville (merk kondisjonalisformen) kunne sikre offeret mer enn en ren samtykkeparagraf som prøver å dra tydelige grenser i et ullent landskap. Det forutsettes at den brukes, noe f eks Hemsedalsaken viser at ikke alltid gjøres.
Vis hele sitatet...
Du burde ikke bare nøye deg med å bruke straffeloven som kilde når du skriver såpass utdypende om både rettsprosesser og tolkning. Du burde finne kilder på hvordan lovteksten tolkes og/eller hva slags resultater man kommer frem til i tidligere dommer. Det har ikke så mye å si hva du mener at man burde kunne tolke, for jeg mener også det, men som du selv påpeker er realiteten ikke helt den samme i praksis. Da er det naturlig å begynne å kikke på praksisen fremfor hvordan man personlig mener ting burde kunne tolkes.

En ren samtykkeparsgraf har jeg aldri argumentert for eller hatt noen interesse av å fremme, bare så jeg ikke plutselig får dét på meg heller, det har en tendens til å skje sånt her på freak.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Tror det også påvirkes av hva som anses som gøy etterforskning.
Desverre. Sverre bromander var ute med et slikt budskap en gang i tiden. Mye mer patos rundt "organisert" kriminalitet, "gjengene", med enkel bevissituasjon, vide hjelmer og rom for machoisme.

https://www.nrk.no/norge/_-etterfors...tet-1.12489928
Vis hele sitatet...
Status er definitivt en del av det, ja.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Du burde ikke bare nøye deg med å bruke straffeloven som kilde når du skriver såpass utdypende om både rettsprosesser og tolkning.
Vis hele sitatet...
Greier ikke å svare lengre, jeg skjønner ikke hva problemet er. Jeg rettet på deg når du skrev ting som er direkte feil, og som jeg mener er litt uheldig at folk går rundt og tror. Resten av det jeg skriver er betraktninger rundt tema, det er ikke alltid et personlig angrep på deg eller en beskyldning om at du har sagt noe annet hver gang jeg fremmer et påstand. Kan vi stoppe dette nå?
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Litt morsommere å herje med young guns og høste lovord poserende med sitt arbeid i lokalavisen, enn den ekstremt tekniske bevissituasjon rundt overgrep, vanskelige avhør, hvite menn med advokat og god råd som sier seg uskyldige
Sitat av *pi Vis innlegg
Greier ikke å svare lengre, jeg skjønner ikke hva problemet er. Jeg rettet på deg når du skrev ting som er direkte feil, og som jeg mener er litt uheldig at folk går rundt og tror. Resten av det jeg skriver er betraktninger rundt tema, det er ikke alltid et personlig angrep på deg eller en beskyldning om at du har sagt noe annet hver gang jeg fremmer et påstand. Kan vi stoppe dette nå?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner heller ikke hva problemet er. Jeg retter også på deg når du bruker straffeloven som kilde på tolkning av lovtekster, som er litt uheldig å gjøre. Generelt er det jeg skriver også betraktninger rundt temaet, og det er ikke alltid et personlig angrep deg heller. Om vi kan stoppe? Definitivt. Hadde håpet det for noen poster siden...
Sitat av *pi Vis innlegg
Hun var jo dum nok til å kjempe imot, så kanskje det ikke kan bevises at hun ikke fortjente å bli svimeslått. Hadde hun vært dum nok til å ikke kjempe imot så hadde de vel ikke kunnet bevise at hun ikke likte det.
Vis hele sitatet...
Etter en runde ed verbal trakassering og nær trusler så eskalerer mannen situasjonen. Altså fyren griper først tak i henne, og naturligvis så forsøker hun å komme seg løs og vrir seg unna klypa hans. Og da slår han henne så hardt i hodet med knyttet neve at hun svimer av og flyr en meter gjennom lufta. Det er vitner, vektere og video. Og saken henlegges? Det skal virkelig ikke være mulig at den saken henlegges.

Dette kan ikke være en vanskelig sak, henleggelse kan ikke være korrekt. Påtale er eneste riktige, slik at retten kan avgjøre skyldspørsmål og straff.

Den tanken som dukker opp nå er jo hvem den den mannen egentlig er? Hvilke kontakter har han når en slik godt dokumentert voldsepisode henlegges? Eller har han kjøpt seg ut av saken på noe vis? En sekk med svarte penger eller lovnader om fremtidige tjenester?

Denne saken skurrer noe fryktelig.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Den tanken som dukker opp nå er jo hvem den den mannen egentlig er? Hvilke kontakter har han når en slik godt dokumentert voldsepisode henlegges? Eller har han kjøpt seg ut av saken på noe vis? En sekk med svarte penger eller lovnader om fremtidige tjenester?

Denne saken skurrer noe fryktelig.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det trenger å skurre så veldig på den måten. De vet ikke umiddelbart hvem fyren er, det blir litt stress å skulle finne ut av, og dessuten synes de ikke hun reagerte korrekt (det er jo ingen måte hun kan reagere på i en sånn sak som hun ikke blir kritisert for etterpå, damn if you do, damn if you don't). Tipper det er god nok grunn til å legge det vekk. Kanskje de reagerte på pride-antrekket og fremtoningen også (du vet, hvorfor måååå de vise seg sånn frem?). Forstår at det er lett å tenke at det må være noe spesielt som skurrer i denne saken, men jeg tror ærlig talt det bare er en vanlig dag på kontoret.
Vel om det bare var ennå en dag på kontoret så må hun da ta dette videre? For da kan man jo ikke engang skylde på korrupsjon, gode kontakter eller et kjent navn. Da er det jo kun politiets og juristens udugelighet, fordommer eller arbeidsfrykt som førte til at saken ble henlagt. Håper hun er sterk nok til å anke henleggelsen. Eller å kjøre på med en anmeldelse. Hun har jo alt fått presse på saken, en anmeldelse pga tjenesteforsømmelse kunne jo blitt en bra oppfølgningssak for VG? Om hun får presse på toppen av en anke eller en anmeldelse så kan det jo hende noen faktisk tar ansvar og slenger ut en påtale?

Og ser man dette i et større bilde, så blir jo vi som nå har blitt veldig opprørt av denne saken et mikrobilde av resten av samfunnet. Ja vi ble opprørte nok til å diskutere saken på et forum, slenge ut noen tanker om hvorfor det ble slik. Men om en dag eller tre så har vi glemt hele greia. Akkurat som resten av samfunnet. En veldig drøy konsekvens for enkeltmennesket som uskyldig ble et voldsoffer, null stress for offentlige tjenestemenn som ikke har skjøttet jobben sin. Og dermed kan denne praksisen fortsette og fortsette. For det blir aldri konsekvenser. Ingen blir stilt til ansvar.

Når skal det egentlig stoppe?
Sist endret av _abc_; 30. juli 2021 kl. 00:13.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel om det bare var ennå en dag på kontoret så må hun da ta dette videre? For da kan man jo ikke engang skylde på korrupsjon, gode kontakter eller et kjent navn. Da er det jo kun politiets og juristens udugelighet, fordommer eller arbeidsfrykt som førte til at saken ble henlagt. Håper hun er sterk nok til å anke henleggelsen.
Vis hele sitatet...
Det håper jeg også, men jeg forstår veldig godt om hun ikke orker. Håper støtten hun får oppveier dritten hun helt sikkert også får.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Enten har de ikke etterforsket som de sier, eller så har de ignorert et vell av fellende bevis. Du beviser nok en gang at du klamrer deg til halmstrå og kverulerer på detaljer, og egentlig ikke vil ha sannheten frem - du vil bare så tvil og splid. Agendaen din er pinlig åpenbar og tatt rett ut av læreboka til altrightere. Prøv igjen!
Vis hele sitatet...
Takk for meg, (ja jeg vet, skal passe meg for døra på veien ut) må si dere har skaffet dere et imponerende "Crew". Personbeskrivelser, kritikk av argumentasjonsmetode, tillegge debattant meninger og selvsagt lite eller ingenting av det han skiver omhandler saken eller selve innholdet. Som sagt; beskyldninger om propaganda og om å så splid - rett ut av alt-right.

Posten til Myoxocephalus er usaklig og vil i de fleste fora bli sett på som et personangrep og et kompetent "Crew-medlem" ville sent en PM og advart brukeren, eventuelt slettet innlegget.

Men på Freak er tydeligvis forbrytelsen at jeg kom i fare for å kommentere en post som linket til en artikkel som ikke støttet innholdet. Ble i ettertid oppmerksom på at innlegget omhandlet en Instagrampost som ikke var nevnt.

Kom deretter i skade for å mene at all informasjon vi da hadde er gitt av fornærmede og at jeg kunne ønsket å få et mer nyansert bilde av saken, helst gjennom en rettsak.

Tydeligvis var det for mye for Myoxocephalus. Han har lest Instagram og der står alle fakta om saken. Så da står det bare igjen å bøye seg i støvet for diskusjonsmesteren, sjefsmeningsholderen og keiseren over alt som sant.

Tips; når dere har "crew" eller "mods" burde minstekravet være at i det miste de følger normale forumregler
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av vaale Vis innlegg
Takk for meg, (ja jeg vet, skal passe meg for døra på veien ut) må si dere har skaffet dere et imponerende "Crew". Personbeskrivelser, kritikk av argumentasjonsmetode, tillegge debattant meninger og selvsagt lite eller ingenting av det han skiver omhandler saken eller selve innholdet. Som sagt; beskyldninger om propaganda og om å så splid - rett ut av alt-right.

Posten til Myoxocephalus er usaklig og vil i de fleste fora bli sett på som et personangrep og et kompetent "Crew-medlem" ville sent en PM og advart brukeren, eventuelt slettet innlegget.

Men på Freak er tydeligvis forbrytelsen at jeg kom i fare for å kommentere en post som linket til en artikkel som ikke støttet innholdet. Ble i ettertid oppmerksom på at innlegget omhandlet en Instagrampost som ikke var nevnt.

Kom deretter i skade for å mene at all informasjon vi da hadde er gitt av fornærmede og at jeg kunne ønsket å få et mer nyansert bilde av saken, helst gjennom en rettsak.

Tydeligvis var det for mye for Myoxocephalus. Han har lest Instagram og der står alle fakta om saken. Så da står det bare igjen å bøye seg i støvet for diskusjonsmesteren, sjefsmeningsholderen og keiseren over alt som sant.

Tips; når dere har "crew" eller "mods" burde minstekravet være at i det miste de følger normale forumregler
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at de fleste her inne ser godt at det er du som er den usaklige her.

Reaksjonen din her bekrefter bare enda mer hva agendaen din er og når folk ikke liker lyden i fløyten din så evner du fremdeles ikke å komme med ordentlige argumenter og begynner å oppføre deg usaklig.
Du hiver rundt deg med "Holier than thou" ræl om at du bare vil belyse, du spør jo bare spørsmål og når den mangelfulle analysen din av saken blir plukket fra hverandre, ganske enkelt, da går du i forsvarsposisjon.

Det er klinkende klart hva intensjonen din er, men takk skal du ha for underholdningen, det er nesten komisk hvordan du bare ignorerer saklige argumenter, kaster deg inn i offerrollen og peker på oss som overgripere.

Men, i et forsøk på å holde tråden på rett spor:

For meg er det klart at politiet trenger en endring i praksis, men vi må også huske at de ikke nødvendigvis har ressursene de trenger for å etterforske alle saker skikkelig. Dette er ting politiet gir utrykk for selv, politireformen fjernet mange lokale lensmannskontor som allerede ikke hadde bra nok dekning og gjorde ting verre ved å slå sammen politidistrikt og gi de gjenværende kontorene ansvar over større områder.

Jeg prøver å ikke bli usaklig, men jeg får et bittert sinne når man over tiden hører om saker som burde kunne oppklares relativt fort som bare henlegges. Jeg minnes om politikere som snakker om "ringvirkningene" av Narkotikareformen, noe som blir omtrent tragikomisk: Hva faen er ringvirkningene av at det Norske folk mister tillit til politiet?
Sist endret av Dodecha; 1. august 2021 kl. 20:45.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at de fleste her inne ser godt at det er du som er den usaklige her.

Reaksjonen din her bekrefter bare enda mer hva agendaen din er og når folk ikke liker lyden i fløyten din så evner du fremdeles ikke å komme med ordentlige argumenter og begynner å oppføre deg usaklig.
Du hiver rundt deg med "Holier than thou" ræl om at du bare vil belyse, du spør jo bare spørsmål og når den mangelfulle analysen din av saken blir plukket fra hverandre, ganske enkelt, da går du i forsvarsposisjon.

Det er klinkende klart hva intensjonen din er, men takk skal du ha for underholdningen, det er nesten komisk hvordan du bare ignorerer saklige argumenter, kaster deg inn i offerrollen og peker på oss som overgripere.

Men, i et forsøk på å holde tråden på rett spor:

For meg er det klart at politiet trenger en endring i praksis, men vi må også huske at de ikke nødvendigvis har ressursene de trenger for å etterforske alle saker skikkelig. Dette er ting politiet gir utrykk for selv, politireformen fjernet mange lokale lensmannskontor som allerede ikke hadde bra nok dekning og gjorde ting verre ved å slå sammen politidistrikt og gi de gjenværende kontorene ansvar over større områder.

Jeg prøver å ikke bli usaklig, men jeg får et bittert sinne når man over tiden hører om saker som burde kunne oppklares relativt fort som bare henlegges. Jeg minnes om politikere som snakker om "ringvirkningene" av Narkotikareformen, noe som blir omtrent tragikomisk: Hva faen er ringvirkningene av at det Norske folk mister tillit til politiet?
Vis hele sitatet...
De kan ikke bruke tid og energi på å straffeforfølge folk for å vise fingeren til politiet, og samtidig klage på manglende ressurser til alt annet, det er lov til å bli bitter og sint når man begynner å se ting i lyset av hverandre. Kriminalitet hvor stat eller politiet er offeret taes oftest om ikke alltid meget høytidelig, samt noen typer offerløs kriminalitet. Jeg forstår ditt argument om at ressurser faktisk kan være begrenset, men det blir da i mine øyne enda mere dobbelt moral å henlegge så mye alvorlig kriminalitet mot private personer.

De sitter på videobevis, full id, kanskje til og med innrømmelser men likevel henlegger saker over en lav sko mens man skal ta det for god fisk når politiet hevder å ha blitt utsatt for den grove og bestialske langfingeren. Hadde de fått den opp i 2eren hadde jeg skjønt det. Men når de parkerer bilen og går inn på café for å straffeforfølge noen de mener gav de fingeren og deres ord skal taes for god fisk fordi de var 2 personer og politi så er ressursene åpenbart ikke knappe nok.

Ringvirkningene av at det Norske folk mister tilliten til politiet er, for å gjøre det man ikke må; besvare et retorisk spørsmål... Ringvirkningene er jo at alt vil koste de langt mere ressurser enn tidligere fordi de vil miste MENGDER med dyrebar informasjon. En annen ting er at de vil se seg nødt til å stoppe enda flere for å vise fingeren og sånn ruller ballesteinen videre.

Til og med i USA kan man vise fingeren til politiet, det regnes faktisk som en del av ytringsfriheten. Her derimot henlegges de fleste overgrepssaker snarest mens de som skal bygge sak åpenbart har gitt opp på forhånd og ikke er interessert i å sette seg inn i saken en gang for det er "et vepsebol" og "en vanskelig sak". Men fingeren...

Har du knapt med ressurser så nedprioriterer du for faen om noen viser finger når så mange overgrepssaker blir henlagt blankt ellers så har man en spesiell virkelighetsoppfatning i mine øyne.

Ugreit i Norge

Ytringsfrihet selv i USA

Jeg sier ikke at vold og tyveri ikke er et problem men dette er to veldig klassiske ytterpunkter som demonstrerer skjevheten i prioriteringene de gjør.

Om politireformen du også nevner:
Kan jo tro jeg jublet da det lokale lensmannskontoret ble nedlagt. Hvis de greier å beskylde meg for kriminalitet mens de har motbevisene de trenger i egen database, og jeg likevel må ned på stasjonen og gjøre jobben for de, og rett og slett si: "Dere syntes åpenbart ikke vi ligner? Og jeg tok passbildet her, ikke sant"? "dette kunne dere funnet ut selv." "Men hvem har sagt dette?" Også viser det seg at det er snuten selv som har sagt det. Han som ringte og stottret noe om tyveri hadde allerede dratt i all hast på tross av avtale jeg lagde ASAP siden han visste han hadde rennaræv over hele leggen, faktisk hastet det ikke i det hele tatt for han, og det forstår jeg godt... Jeg ble derfor møtt av to overraskede, men behjelpelige betjenter da jeg insisterte på å bli ferdig med saken NÅ! Fikk navnet på den som hadde informert rennaræva og ringte han, men han var selvsagt mest interessert i å vite hvor jeg fikk greie på at det var han. Artig gjenforening med en gammel bekjent som tydeligvis hadde kommer utfor ulykka og blitt snut. Måtte bare forklare hva som kom til å bli konsekvensene om han ikke tok kontakt og da ringte han plutselig brått opp igjen. Så hvis de driter i taushetsplikt, og generelt er totalt inkompetente i yrket får de ikke noe sympati i fra meg på grunn av manglende ressurser.

De prioriterte feil før, og de prioriterer fortsatt feil, så hvilken forskjell utgjør de for ressursene? Jeg ser i hvert fall at de ikke kan plage og forfølge lokale personer i like stor grad som før, og det er jo flott. Det er ikke like lett å stoppe Ole-tom Kjetileifen for 100de gang fordi de veit at han alltid går med stoff på seg, selvsagt, alle veit jo at han er heroinist, men hvis de ikke har tenkt til å gjøre mere enn å gi han en bot og alternativt kaste han på glattcelle er det ikke noe vits å kjøre hjem til han/eller stedet han forsøker å være og "tilfeldigvis" oppdage at han er heroinist i dag også. Da er det ikke rart man ikke har nok ressurser.

Ikke se på dette som et forsøk på å krangle er du grei, for det er absolutt ikke ment sånn, selv om posten inneholder motargumenter til tider. Prøver å holde meg saklig, men er litt vanskelig. Jeg veit også at politiet er personer på godt og ondt, og er ikke en politihater. Si det som det er, det gjorde jeg "jeg respekterer deg, men ikke jobben dere gjør". Det er i hvert fall bedre enn å vise fingeren. For det er ikke riktig det heller, da er man i barnehage og knapt nok det, men de kan likevel som sagt ikke påberope seg for lite ressurser om de i det hele tatt prioriterer én sånn sak. Men det er ikke bare snakk om den gangen man brukte ressurser på at en butthurt politi skulle føle seg bedre, det er en ekstrem skjevhet og en grei dose feighet som ligger til grunn.

Ikke minst må jeg bare litt for morrohetens skyld dra opp
Striden om skinnjakkene. Noen syntes faktisk de er kule, og gjemmer de unna for å slippe destruering. Forståelig. Men tenk at de måtte bruke genser under om vinteren a! Makan til utdatert 1990-talls greier. Finnes da ingen andre yrker i hele Norge hvor dette er normalt? Jeg kan skjønne at jakken trekker til seg vann, men dette gidder jeg ikke gå inn på en gang, for problemet er for all del ikke uløselig. Neste steg blir vel å råde folk til å være kriminelle innendørs, selvsagt med en god strafferabatt. Tenk litt på betjentene også da.

Nei nå må jeg gi meg, sliter med å få frem hva jeg mener med nyanser uten at det blir så langt eller sklir helt ut. Men tror tiden er inne for å gi seg, og vel så det. Det er sikkert masse her som kan brukes mot meg, men jeg forsøker egentlig bare å holde litt liv og få frem poenger, vinklinger og eksempler. Å ja, så er det noe anekdotisk og subjektivt, mem det er livet også.