Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1101
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatt et par suksessfulle tubs som har gitt meg 15-20g sopp hver. Men har fått en del problemer i det siste. Uansett hvor mye spawn jeg bruker og hva slags ratio jeg har til coco coiren, så kommer det hundrevis av små sopp som aldri blir store. Alle dør før de rekker å bli store. Trodde tykkelsen på substratet kanskje var greien. Så jeg slo 2 tubs sammen til 1 og da begynte faktisk soppen å komme. høyden var da ca 4-5cm.

Men soppen vokser rart. Og kolonisering tar veldig lang tid i forhold til hva det burde gjøre. 1-2 måneder. Kan det ha hendt noe genetisk med sporene mine?

Prøver ny metode for luftutveksling nå. Men det ser ikke ut til å ha stor effekt, inntil nå ihvertfall. Har varmet et skrujern og lagd ca 12 hull i hver side. Håper det er nok.

Fikk et par nye sporesprøyter og lagde noen nye glass med BRF. Det har gått raskere enn det pleier. Så håper at det blir suksess.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det å bruke sporesprøyter på korn uansett slag er kjent for å være en dårlig ide. Dette fordi ingen sporeprints eller sprøyter er 100% rene, soppen blir ikke fruktet i et sterilt miljø og med en gang hinnen sprekker og gjellene blir eksponert for luft så er ikke sporene lengre sterile.

Du burde sette deg inn i agar arbeid, og det å lage isolater eller monokulturer. På den måten sørger du for og alltid jobbe med en ren kultur og du vil minimere risikoen for forurensing.

For uten det med gener så tipper jeg kanskje substratet ditt er litt for vått. For vått substrat kan hemme veksten til soppen. Er coiren din hydrert til field capacity?

Synd det ikke finnes noen norske forumer eller communities for det her. Vanskelig å komme i kontakt med andre som har dette som hobby.
Anonym bruker
"Velkommen Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du vil ha forutsigbarhet på fruktene må du jobbe utifra en klonekultur.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for tilbakemeldinger. Ja. Coiren er ved field capacity. Jeg har lekt med forskjellige fuktighetsnivåer og forskjellige FAE metoder. Jeg bare forstår ikke hvorfor all soppen min dør nå, uansett hva jeg gjør, kontra de første 3 tubsene mine som gikk ganske greit for seg egentlig. Jeg gjør jo alt etter boka. Og mer enn før. Derfor tenker jeg at det er noe gale med soppen min genetisk sett. Fordi jeg lagde sporeprints og det tok veldig lang tid for kolonisering. Fikk masse contams også. Og at all soppen vokser rart og er deformert selvom den har gode kår for å vokse seg stor.
Anonym bruker
"Velkommen Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bilder av spawnglass og overflaten til tubs kan også si noe

Sporer til grain kan fks slå enda mer galt om grain prep var for våt, da ender man opp med ræva spawn som viser seg på alle måter i veksten
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter



Slik ser hullene mine ut. Jeg må bare si at jeg har ikke hatt hull før nå. Jeg har latt lokket stå opp ned med papir mellom lokk og tub og luftet 4 ganger i døgnet. Det har gitt sopp med bra resultater i begynnelsen. Så det er ikke disse hullene som er hovedårsaken til at jeg får resultater.



Slik ser det ut inni tuben. Hattene blir fort avlange og mørkere før soppen dør. Ikke en eneste en av alle disse hundre små soppene kommer til å bli stor.

Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Edit: det er ikke disse hullene som er hovedårsaken til at jeg IKKE får resultater.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du sier du har gjort alt etter boka. Men jeg har personlig aldri sett en monotub som ligner din. Hva slags Tek har du fulgt? Hva slags coir bruker du? Det ser ut som at du har prøvd og blande sammen flere teks her.

Overflaten er heller ikke jevnet ut. Noe som fører til at veksten blir sporadisk forhold til tetthet mellom klyngene. Dvs du kan ende opp med flere spots der det ikke gror noe i det hele tatt. Det viftesystemet det ser ut til at du har rigga i stand er også helt unødvendig. En tub som er dialed riktig ikke skal ikke ha behov for fanning i det hele tatt. Det er set and forget.

Ville hjulpet med noen flere bilder, gjerne i bedre kvalitet om mulig. Også om du kunne forklart prosessen din step by step
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil forøvrig også anbefale deg å satse på skobokser heller en store monotubs når du er i nybegynnerfasen. Shit, jeg har dyrket et par år nå og foretrekker fremdeles disse. Skulle noe bli forurenset slipper du å kaste en monotub med 5+ liter spawn.

https://www.clasohlson.com/no/Skoesk...n./p/44-1961-2

Disse er geniale da de har små hull som sørger for Fae og gas exchange i koloniserings perioden
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for tips til skoboks. Skal begynne med det.

However, har prøvd litt forskjellige metoder med BRF og coco coir og popcorn tek og coco coir. Har fått sopp før og følger i prinsippet akkurat samme metode som før, men soppen min dør nå, noe den ikke gjorde før, som jeg synes er veldig rart. På det tidspunktet jeg fikk sopp, så var lokket snudd opp ned. Og jeg viftet 4 ganger for dagen. Fikk sopp da. Hvorfor får jeg ikke sopp nå? Hva er det som har skjedd?

Hullene er en ny ting jeg prøver for å se om det hjelper på resultatene. Rett over substratet slik at co2 som samles i bunnen av esken går ut gjennom hullene. Skulle kanskje hatt micropore teip over.

Må bare si det at jeg har fått masse forskjellige tips i et år nå fra forskjellige folk og alle sverger på at sin metode er best, og sier at jeg ikke får sopp hvis jeg ikke gjør akkurat som de. Det er litt irriterende.

Ingen som har noen anelse om hva som gjør at soppen min ikke blir større enn de blir? Jeg har som sagt prøvd å gjøre akkurat det samme som jeg gjorde da jeg først fikk sopp. Men nå, uansett hva jeg gjør, så dør all soppen min.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vil bare si at grunnen til at overflaten er jevn er fordi jeg har plukket vekk sopp som ligger der. Setter pris på tips og sånt, men jeg er hovedsakelig interessert i grunner til at soppen min dør. Det at det at det er enkelte spots sopp ikke vokser pga ujevn overflate er helt greit for min del.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
All im saying er at du burde følge en Tek som er utprøvd før heller enn å mikse sammen masse metoder du har hørt fra folk som sverger på det ene eller det andre. Shroomery.com er et godt sted å starte for å finne en TEK som passer din situasjon og budsjett. Det hundrevis av metoder å dyrke sopp på.

Igjen, du sier du får aborts. Altså små sopp som aldri blir modne. Jeg setter hundrelappen min på enten gener eller for vått substrat. Med multisporer er det helt vanvittig variabelt i hva du får dyrket frem, derfor anbefaler jeg agar, kloning, og isolering frem til du får frem det nærmeste du kommer en ren monokultur.

Gener får du ikke gjort noe med, it is what it is, a roll of the dice

For vått substrat kan du regulere, prøv å lag ett substrat som er litt under field capacity neste gang å se hva som skjer.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar.