Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194932
Jeg møtte akkurat Jonas Gahr Støre på Youngstorget i Oslo nå. Jeg sa bare støtt rusreformen til han og han svarte med et «Ja» før han satt seg i bilen. Da har jeg gjort mitt føler jeg.
Da er APs landsmøte igang.
De holder på frem til lørdag.

Har dere tro på at det blir noen rusreform før valget, eller i det hele tatt?

Jeg håper såklart, men tviler på at de kommer noen vei.
Dagfinn Paust i Tryggere Ruspolitikk har en interessant tolkning av riksadvokatens siste grep:

https://www.dagbladet.no/meninger/ri...abruk/73638965
BRAND ∞ STRONG
Jeg tenker i hvert fall at samme hvilken vei dette svinger så er det
ikke av et ektefølt ønske om å gjøre noe for brukeren/misbrukeren.

Det vil kun være en brikke i et spill, som de er beredt til å ofre
eller spille når som helst. Ikke ulikt mye annet innen politikken.
Jeg er negativ optimist. Det henger litt i tåkefyrsten nå.. ingen tvil om at flertallet i ap ønsker en reform. Men det spørs om overformynderiet råder enda hos 50talls generasjonen på tinget..

Blir ikke overrasket om nnpf, hysteriske foreldre, dumme folk, og skremmeren Sylvi bitch-haug får gjennomslag for skremmeriet sitt..

Når folk plutselig tror vi får helt NYE rusmidler på markedet ved en avkriminalisering, og at ungdom med en slik reform vil få NARKOTIKA trykt ned i halsen nesten, er det ikke vanskelig å se kunnskapsnivået til enkelte alkoholhyklere rundt omkring.

Så har mange den holdningen at "jeg har ikke noe befatning med narko JEG, derfor er den letteste løsningen å være i mot".

Er så mange som ikke skjønner poenget at jeg melder meg ut av samfunnsdebatten inntil videre. Ellers blir jeg sprø av å lese/høre meningene til enkelte folk rundt dette, og hvor trangsynte de er. De ser ikke skogen for bare trær.....
Sist endret av Heimdall-; 15. april 2021 kl. 14:17.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jonas Gahr Støre taper uansett hva som skjer, for han fremstår helt akterutseilt sammenlign med resten av venstresiden.
Han skjener tydelig mot å straffe unge/førstegangs.
Virker ikke å være progressiv overhodet på dette feltet
Sist endret av meaculpaUIO; 15. april 2021 kl. 14:20.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jonas Gahr Støre taper uansett hva som skjer, for han fremstår helt akterutseilt sammenlign med resten av venstresiden.
Han skjener tydelig mot å straffe unge/førstegangs.
Virker ikke å være progressiv overhodet på dette feltet
Vis hele sitatet...
Ja skremmende faktisk. Min beste gjetning er at dette blir lagt på is nå, så skal det nye 5-10 år til med høringer og meninger før de snekrer en ny reform som sikkert er værre for alle og status quo..

Norge i et nøtteskall altså.. Potetland uten ryggrad.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det blir ammunisjon mot han i årevis. Han har tapt til å begynne med, ved å undervurdere kraften i denne saken.

Selv Erna fremstår nå bedre enn Støre, og Støre sitter igjen som taper i dette feltet og som APleder.

Ingen eierskap, nekter å oppdra og avklare, blir så spilt inn i et hjørne av Erna. Uansett hva han sier har han fremstått svak og kynisk.
Sist endret av meaculpaUIO; 15. april 2021 kl. 14:37.
BRAND ∞ STRONG
Støre har stått til anklene i gjørme i flere år,
uavhengig av denne saken og Erna.

Det er for så vidt urettferdig, for han er utvilsomt flink,
men han er blitt en perfekt hakke kylling.

Svakheten hans her er at han har nektet å gi opp.
Han har stått på sitt om at han er den beste lederen og statsministerkandidaten.
Hadia Tajik ville vært en bedre kandidat.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husker jeg så en dokumentar fra USA for mange år siden hvor unge som ble tatt cannabis fikk valg mellom rusbehandling eller fengsel. Naturligvis valgte da mange rusbehandling noe som skapte en bølge av såkalte avhengige som trengte behandling.

Er vel fort noe sånt som vil skje her hjemme også hvis Jonas kommer til makta.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Helvetes støre.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Da er APs landsmøte igang.
De holder på frem til lørdag.

Har dere tro på at det blir noen rusreform før valget, eller i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
lol, right, det kommer ikke til å skje
Ikke enda i hvert fall, tenker vi får en 8 år til før noe spennede skjer på den fronten.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg holder med Støre her jeg ass. Vi har ikke ressurser fra før til å følge opp de med rusproblemer som søker hjelp, heller ikke de ungdommene som blir plukket opp av helsesøster, BUP eller politiet.

Det er fornuftig og riktig i mine øyne å istedet for å ha en rusreform som avkriminaliserer bruk og besittelse for alle under viss mengde uavhengig type rusmiddel at det heller avkriminaliseres for de svakeste i samfunnet som virkelig trenger hjelp, de som er avhengige av tunge rusmidler.

En cocky 20 åring som kjøper mdma av pappas penger for å få status på fest hvor han selger det videre vil aldri ha utbytte av hjelp mot et rusproblem, det han har er et holdningsproblem som trenger straff. Det samme gjelder han på 16 som røyker hasj fordi han hater verden, for disse fins allerede psykolog men mange er ikke mottakelige fordi de ikke tar hjelpen seriøst.
Jeg vet selvfølgelig at det fins mange variasjoner av type brukere her men det er ingen tvil om at rusreformen slik mange ønsker den vil gi et stort spillerom for ungdomskriminelle og andre narkoselgere av stoffer som hasj, ghb, mdma og kokain hvor foreslåtte tillatte kvoter er veldig høye.

Når det kommer til rekreasjonelt bruk så skader det ingen men kvoten vil skade mange og det er ikke verdt den skaden bare for at du og jeg skal få slippe unna straff når vi tar oss en joint på fisketur. Da må isåfall den foreslåtte kvoten mye lengre ned så tillate doser ikke kan disponeres til systematisk salg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En cocky 20 åring som kjøper mdma av pappas penger for å få status på fest hvor han selger det videre vil aldri ha utbytte av hjelp mot et rusproblem, det han har er et holdningsproblem som trenger straff.
Vis hele sitatet...
Kult fiktivt scenario du setter opp her.
Og hva er definisjonen på de svakeste I samfunnet? Må man være fattig? Kan man være rik, men være alvorlig psykisk syk?

Jeg er spent på hvor skille skal gå.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ja, Støre har nå ha gått ut med sin mening,og den er å være i mot en generell avkriminalisering
Føkk Støre? Føkk hele AP.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Ja, Støre har nå ha gått ut med sin mening,og den er å være i mot en generell avkriminalisering
Vis hele sitatet...
Den statsministerkåte Støre har nok gått ut med det han tenker gir best uttelling for han...
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg holder med Støre her jeg ass. Vi har ikke ressurser fra før til å følge opp de med rusproblemer som søker hjelp, heller ikke de ungdommene som blir plukket opp av helsesøster, BUP eller politiet.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke ressurser, nei...
Men tonnevis med penger til politiet og justis, for å forfølge, trakassere og straffe rekreasjonelle brukere, det har vi ressurser til?

Det er jo en av de største poengene med avkriminalisering!
Slutte å bruke enorme ressurser på krigen mot narkotika som har ingen effekt. Folk vil bruke uansett.
Jaja, ikke sjokkerende. Skal aldri stemme på AP så lenge Støre rører i gryta ivertfall. Hadde faktisk tenkt å stemme AP dersom dette gikk gjennom.

Ser hvor han vil med dette, men forbudsregimet må ned en gang uansett. Alt han gjør er å utsette dette for å sanke mer stemmer til valget nå (På begge sider av denne saken). Så han legger seg et sted midt i mellom, tafatt.

Reformen kommer for en dag uansett, men dessverre ikke før tidligst 8 år nå.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Crimson Snow Vis innlegg
Kult fiktivt scenario du setter opp her.
Vis hele sitatet...
Du mener at en fyr som har med seg 1 gram mdma (14 brukerdoser) eller 5 gram kokain (200 striper om vi tar utgangspunkt i brukerdoser på 25 mg som blir 40 brukerdoser per gram) på byen eller hvor som helst ikke er ute etter/har potensialet til å selge dette?
Vet ikke hvilken stein du lever under isåfall..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du mener at en fyr som har med seg 1 gram mdma (14 brukerdoser) eller 5 gram kokain (200 striper om vi tar utgangspunkt i brukerdoser på 25 mg som blir 40 brukerdoser per gram) på byen eller hvor som helst ikke er ute etter/har potensialet til å selge dette?
Vet ikke hvilken stein du lever under isåfall..
Vis hele sitatet...
1g kokain har jeg aldri sett noen i min krets fått 200 striper utav. Og 5g kokain er ikke noe man tjener spess penger på å selge.
Hva hjelper det å straffe folk som ruser seg? Jeg ble bøtelagt da jeg var 16 år, hvilken effekt hadde det på meg? Absolutt null, har også røyka i senere tid.
Eneste straffa folk er redd for er vell førerkortet. Det kommer ikke til å bli forandra uansett. Det som kan skje når man velger å straffe folk for rusbruk er at folk mister jobb eller muligheter for det i framtiden noe som blir for dumt bare for at man har valgt et annet rusmiddel en den jævla gifta alkohol.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Vi har ikke ressurser, nei...
Men tonnevis med penger til politiet og justis, for å forfølge, trakassere og straffe rekreasjonelle brukere, det har vi ressurser til?

Det er jo en av de største poengene med avkriminalisering!
Slutte å bruke enorme ressurser på krigen mot narkotika som har ingen effekt. Folk vil bruke uansett.
Vis hele sitatet...
Ja hele systemet må endres og ressursene omprioriteres, men dette vil aldri skje med en høyreregjering som heller gir skattelette for de rikeste, mens de stenger ned hele psykiatriske avdelinger i både distriktene og hovedstaden hvor køene og behovet for mer ressurser til psykiatri og helse er størst. Vi vil ikke få en omveltning av statens prioriteringer uten en heftig omveltning av hele den politiske regjeringen, en revolusjonær veltning og utskifting av den hele politikken og ikke bare av en enkel lovendring mens resten av den ræva politikken som driter i rusmisbrukere og alle i behov av psykiatrisk hjelp fortsetter som før..
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du mener at en fyr som har med seg 1 gram mdma (14 brukerdoser) eller 5 gram kokain (200 striper om vi tar utgangspunkt i brukerdoser på 25 mg som blir 40 brukerdoser per gram)..
Vis hele sitatet...
Dette var veldig konservative anslag.
1gram brus er ca. 4 breialle fylla striper.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ja dette var jo også et selvstendig problem

At man lager partimat mot "høyresiden"

Det er nok en av grunnene til at den (blir) forkludret
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
1g kokain har jeg aldri sett noen i min krets fått 200 striper utav. Og 5g kokain er ikke noe man tjener spess penger på å selge.
Hva hjelper det å straffe folk som ruser seg? Jeg ble bøtelagt da jeg var 16 år, hvilken effekt hadde det på meg? Absolutt null, har også røyka i senere tid.
Eneste straffa folk er redd for er vell førerkortet. Det kommer ikke til å bli forandra uansett. Det som kan skje når man velger å straffe folk for rusbruk er at folk mister jobb eller muligheter for det i framtiden noe som blir for dumt bare for at man har valgt et annet rusmiddel en den jævla gifta alkohol.
Vis hele sitatet...
Du må være ganske privelegert om du ikke synes det er penger ut av å selge 5 gram kokain.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må være ganske privelegert om du ikke synes det er penger ut av å selge 5 gram kokain.
Vis hele sitatet...
Fortjeneste kontra risk tenker jeg. på 5 gang kokain hadde jeg tjent maks 500, absolutt ikke verdt det. Kanskje andre har bedre kontakter men.
Ingen som gidder å fly rundt på byen å selge 5g til div ukjente. Disse er uansett mest sannsynlig i en situasjon der de trenger hjelp å ikke straff uansett.

Nei jeg er ikke priviligert, har dårlig råd men kunne aldri vurdert å fly rundt å selge smått med knark.
Sist endret av NokErNok; 16. april 2021 kl. 15:12.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvor mye tjener man på det? 500-1000 kr? Whoppa! #jackpot
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Fortjeneste kontra risk tenker jeg. på 5 gang kokain hadde jeg tjent maks 500, absolutt ikke verdt det. Kanskje andre har bedre kontakter men.
Ingen som gidder å fly rundt på byen å selge 5g til div ukjente. Disse er uansett mest sannsynlig i en situasjon der de trenger hjelp å ikke straff uansett.

Nei jeg er ikke priviligert, har dårlig råd men kunne aldri vurdert å fly rundt å selge smått med knark.
Vis hele sitatet...
Mao du er mer privelegert enn de som må fly rundt å selge smått med knark. Enten for å overleve eller for å finansiere sitt eget rusbruk. Det er helt normalt å ha et par gram cola som man cutter og selger videre med fortjeneste, 5 gram gir deg stort spillerom.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvor mye tjener man på det? 500-1000 kr? Whoppa! #jackpot
Vis hele sitatet...
500-2000. Ja det er mye penger for veldig mange.
Nok til å finansiere sitt eget rusbruk, nok til å få råd til mat en eller to uker, og ikke minst nok til å tjene mye større profitt på det om man henter og selger fem og fem gram flere ganger i uka eller daglig og kommer unna med det ved å påstå mengden er til eget bruk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mao du er mer privelegert enn de som må fly rundt å selge smått med knark. Enten for å overleve eller for å finansiere sitt eget rusbruk. Det er helt normalt å ha et par gram cola som man cutter og selger videre med fortjeneste, 5 gram gir deg stort spillerom.



500-2000. Ja det er mye penger for veldig mange.
Nok til å finansiere sitt eget rusbruk, nok til å få råd til mat en eller to uker, og ikke minst nok til å tjene mye større profitt på det om man henter og selger fem og fem gram flere ganger i uka eller daglig og kommer unna med det ved å påstå mengden er til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Om man selger knark for å overleve eller finansiere eget forbruk trenger man kanskje hjelp og ikke straff?
Her hvor jeg kommer fra koster 1g cola ca 1-1500 kr. Og om man kjøper en femmer for man maks 1k rabatt. Har hardt for å tro at folk gidder å løpe frem å tilbake for 5ere med coke. Min erfaring med dealere er at de er jæævlig late og stresser minst mulig. Da tar de heller en litt større risiko.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
2021: Dealers er privilegerte.
De som ikke bruker narkotika, har utdanning og jobb,er den egentlige underklasse da de ikke selger og bruker ulovlige rusmidler.

Tror mange som har dealet vil være enig med meg at selv når det går bra på Dealerjobben, så er det en kjip og lite priviligert livsstil.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om man selger knark for å overleve eller finansiere eget forbruk trenger man kanskje hjelp og ikke straff?
Her hvor jeg kommer fra koster 1g cola ca 1-1500 kr. Og om man kjøper en femmer for man maks 1k rabatt. Har hardt for å tro at folk gidder å løpe frem å tilbake for 5ere med coke. Min erfaring med dealere er at de er jæævlig late og stresser minst mulig. Da tar de heller en litt større risiko.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er et tydelig potensial for at rusreformen sånn den er foreslått kommer til å misbrukes og bidra med både mer rekruttering til salg (tenker da først og fremst på ungdom fra fattige familier i pengenød som blir misbrukt av pushere som lokker ungdommene med at de ikke får straff uansett) og mer ustraffet salg og kynisk utnyttelse av misbrukere (selgere som frakter fem og fem gram og selger videre gjennom dagen og lett tjener 10k i uka på dette).

Hadde grensa vært satt på ett gram kokain, 200 g mdma osv kunne jeg forsvart det men ikke med så store kvoter som er mange ganger brukerdoser og type rusmiddel med stort skadepotensial. Ja misbrukere bør få hjelp men avkriminalisering er mer sammensatt enn det at det er forsvarlig å la gud og hver mann fly rundt med 40 og 200 brukerdoser på seg uten at det kan straffeforfølges..

Avkriminalisering kan være en positiv utvikling og jeg støtter det, men som Støre også mener bør det være et skille her på hvem og hva som straffes og hvem og hva som går under hjelpeprogram. Helt uavhengig av en rusreform må Norge få bedre hjelpeapparat og nye tilnærminger og ressurser til psykisk helse og dette blir ikke løst av bare en rusreform desverre.

For å ta høyre som eksempel siden de sitter med makta nå så har unge Høyre ønsket avkriminalisering lenge, men hensikten deres er ikke å hjelpe de svakeste, for politikken deres ellers gjør det stikk motsatte av det og skaper bare større klasseskiller, mer fattigdom, nedlagte DPS'er og psykiatriske avdelinger, mer stigmatisering av fattige og rusmisbrukere. Da hjelper det lite å si at de vil ha avkriminalisering for å hjelpe når drivkraften deres kommer fra å kun gagne seg selv, jeg har diskutert dette med unge Høyre folk som har sagt rett ut at da kan de "ta over markedet til svartingene for når det ikke kan straffes får det ingen konsekvenser for jobb eller rykte". De personene som sa dette var aktive unge Høyre politikere som vil bruke rusreformen til å selge ustraffet og ta jobben til fattige og misbruke rusavhengiges posisjon. Selvom det ikke bare er høyrefolk som kommer til å misbruke avkriminalisering er det et godt og disgusting eksempel på hvordan en reform på papiret og løfter fra politikere som snakker om hjelp faktisk driter i folka, både i praksis og i resten av politikken sin, som de sier de vil hjelpe.

For et bedre hjelpevesen trengs mye mer enn en lovendring, det trengs politikk som aktivt og helhetlig jobber for psykisk helse og likestilling, og som istedet for å gå glipp av milliarder av skattepenger fordi de gir skattelette til de rikeste heller kunne skrudd opp skatten for de rikeste og brukt de pengene til en massiv endring av systemet der både mer ressurser til forebygging, mer ressurser til hjelp og mer ressurser til ettervern etter straff, mer ressurser til psykisk helse helt fra barneskolen og til mange fler plasser på dps og sykehus, gratis tilgjengelig rusrehabilitering for alle osv. Det er den endringen vi trenger og den starter ikke med friere marked for salg av skadelige rusmidler.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mener det er et tydelig potensial for at rusreformen sånn den er foreslått kommer til å misbrukes og bidra med både mer rekruttering til salg (tenker da først og fremst på ungdom fra fattige familier i pengenød som blir misbrukt av pushere som lokker ungdommene med at de ikke får straff uansett) og mer ustraffet salg og kynisk utnyttelse av misbrukere (selgere som frakter fem og fem gram og selger videre gjennom dagen og lett tjener 10k i uka på dette).

Hadde grensa vært satt på ett gram kokain, 200 g mdma osv kunne jeg forsvart det men ikke med så store kvoter som er mange ganger brukerdoser og type rusmiddel med stort skadepotensial. Ja misbrukere bør få hjelp men avkriminalisering er mer sammensatt enn det at det er forsvarlig å la gud og hver mann fly rundt med 40 og 200 brukerdoser på seg uten at det kan straffeforfølges..

Avkriminalisering kan være en positiv utvikling og jeg støtter det, men som Støre også mener bør det være et skille her på hvem og hva som straffes og hvem og hva som går under hjelpeprogram. Helt uavhengig av en rusreform må Norge få bedre hjelpeapparat og nye tilnærminger og ressurser til psykisk helse og dette blir ikke løst av bare en rusreform desverre.

For å ta høyre som eksempel siden de sitter med makta nå så har unge Høyre ønsket avkriminalisering lenge, men hensikten deres er ikke å hjelpe de svakeste, for politikken deres ellers gjør det stikk motsatte av det og skaper bare større klasseskiller, mer fattigdom, nedlagte DPS'er og psykiatriske avdelinger, mer stigmatisering av fattige og rusmisbrukere. Da hjelper det lite å si at de vil ha avkriminalisering for å hjelpe når drivkraften deres kommer fra å kun gagne seg selv, jeg har diskutert dette med unge Høyre folk som har sagt rett ut at da kan de "ta over markedet til svartingene for når det ikke kan straffes får det ingen konsekvenser for jobb eller rykte". De personene som sa dette var aktive unge Høyre politikere som vil bruke rusreformen til å selge ustraffet og ta jobben til fattige og misbruke rusavhengiges posisjon. Selvom det ikke bare er høyrefolk som kommer til å misbruke avkriminalisering er det et godt og disgusting eksempel på hvordan en reform på papiret og løfter fra politikere som snakker om hjelp faktisk driter i folka, både i praksis og i resten av politikken sin, som de sier de vil hjelpe.

For et bedre hjelpevesen trengs mye mer enn en lovendring, det trengs politikk som aktivt og helhetlig jobber for psykisk helse og likestilling, og som istedet for å gå glipp av milliarder av skattepenger fordi de gir skattelette til de rikeste heller kunne skrudd opp skatten for de rikeste og brukt de pengene til en massiv endring av systemet der både mer ressurser til forebygging, mer ressurser til hjelp og mer ressurser til ettervern etter straff, mer ressurser til psykisk helse helt fra barneskolen og til mange fler plasser på dps og sykehus, gratis tilgjengelig rusrehabilitering for alle osv. Det er den endringen vi trenger og den starter ikke med friere marked for salg av skadelige rusmidler.
Vis hele sitatet...
Joda vi er enig i mye her ser jeg, men jeg mener at man uansett ikke burde straffes for å ruse seg, det er egentlig et valg man tar selv.
Ungdom som havner i slike miljø må uansett få en litt annen hjelp en voksne, selvstendige folk. Men at Ola Nordmann på 35 år skal bli straffa, risikere å miste jobb får å ta seg en joint i ny å ne er i mine øyne helt på tryne.
Men ja, avkriminalisering høres flott å bra ut, men det er en litt kompleks sak.
Forøvrig tror jeg ikke det er avkriminalisert med 200 brukerdoser, de tallene du nevnte lenger opp her er ikke realistiske for den jevne rusbruker mtp kvalitet å hva man får ut av faktisk si 1g coke, mdma osv.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
2021: Dealers er privilegerte.
De som ikke bruker narkotika, har utdanning og jobb,er den egentlige underklasse da de ikke selger og bruker ulovlige rusmidler.

Tror mange som har dealet vil være enig med meg at selv når det går bra på Dealerjobben, så er det en kjip og lite priviligert livsstil.
Vis hele sitatet...
Teit måte å vri på ting jeg ikke har vært i nærheten av å si. Ja en dealer som ikke trenger å fly rundt for småpenger er mer privelegert enn en som må det.
Og en som overhodet ikke trenger å selge dop fordi han er rik nok fra før eller ser på 500-2000 kr ekstra per dag som unødvendige småpenger er veldig privelegert. Dere som mente at det ikke var inntjeningspotensial og salgspotensial med 5 gram kola.

Også en kynisk steinrik koladealer som selger 15 gram om dagen og lever i luksus pga det vil LETT slippe ustraffet unna det så lenge han blir tatt med under 5 gram av gangen, null stress, stæsjspot.
Jeg syns ikke disse skal slippe unna straff for det vil føre til et mye mer utbredt og kynisk marked.

Er man derimot 15 og blir tatt for første gang fordi man trengte penger til mat på bordet for familien hjemme bør man møtes med en annen tilnærming og reaksjon.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Også en kynisk steinrik koladealer som selger 15 gram om dagen og lever i luksus pga det vil LETT slippe ustraffet unna det så lenge han blir tatt med under 5 gram av gangen, null stress, stæsjspot.
Jeg syns ikke disse skal slippe unna straff for det vil føre til et mye mer utbredt og kynisk marked.
Vis hele sitatet...
Markedet vil ikke bli mer kynisk pga mangel på straff og stor tilgang. Markedet blir kynisk og hard med harde straffer og høy risiko.

Og hvorfor er en steinrik kolaselger automatisk kynisk?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Samme bakkekontakt som "knus gjengene",. Null ydmykhet og innsikt rundt hvor lenge vi har prøvd nettopp dette med akkurat de maktmidler som foreslås for å "knuse gjengene"

Nyttige idioter for populister!
Stem på meg, jeg skal øke straffene!

Har aldri møtt den vellykkede dealer, bare masse folk som tjener noen få tusen ekstra totalt sett.

Det er bare et konstruert bilde

"Steinrik"
Sist endret av meaculpaUIO; 16. april 2021 kl. 16:49.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mener det er et tydelig potensial for at rusreformen sånn den er foreslått kommer til å misbrukes og bidra med både mer rekruttering til salg (tenker da først og fremst på ungdom fra fattige familier i pengenød som blir misbrukt av pushere som lokker ungdommene med at de ikke får straff uansett) og mer ustraffet salg og kynisk utnyttelse av misbrukere (selgere som frakter fem og fem gram og selger videre gjennom dagen og lett tjener 10k i uka på dette).

Hadde grensa vært satt på ett gram kokain, 200 g mdma osv kunne jeg forsvart det men ikke med så store kvoter som er mange ganger brukerdoser og type rusmiddel med stort skadepotensial. Ja misbrukere bør få hjelp men avkriminalisering er mer sammensatt enn det at det er forsvarlig å la gud og hver mann fly rundt med 40 og 200 brukerdoser på seg uten at det kan straffeforfølges..

Avkriminalisering kan være en positiv utvikling og jeg støtter det, men som Støre også mener bør det være et skille her på hvem og hva som straffes og hvem og hva som går under hjelpeprogram. Helt uavhengig av en rusreform må Norge få bedre hjelpeapparat og nye tilnærminger og ressurser til psykisk helse og dette blir ikke løst av bare en rusreform desverre.

For å ta høyre som eksempel siden de sitter med makta nå så har unge Høyre ønsket avkriminalisering lenge, men hensikten deres er ikke å hjelpe de svakeste, for politikken deres ellers gjør det stikk motsatte av det og skaper bare større klasseskiller, mer fattigdom, nedlagte DPS'er og psykiatriske avdelinger, mer stigmatisering av fattige og rusmisbrukere. Da hjelper det lite å si at de vil ha avkriminalisering for å hjelpe når drivkraften deres kommer fra å kun gagne seg selv, jeg har diskutert dette med unge Høyre folk som har sagt rett ut at da kan de "ta over markedet til svartingene for når det ikke kan straffes får det ingen konsekvenser for jobb eller rykte". De personene som sa dette var aktive unge Høyre politikere som vil bruke rusreformen til å selge ustraffet og ta jobben til fattige og misbruke rusavhengiges posisjon. Selvom det ikke bare er høyrefolk som kommer til å misbruke avkriminalisering er det et godt og disgusting eksempel på hvordan en reform på papiret og løfter fra politikere som snakker om hjelp faktisk driter i folka, både i praksis og i resten av politikken sin, som de sier de vil hjelpe.

For et bedre hjelpevesen trengs mye mer enn en lovendring, det trengs politikk som aktivt og helhetlig jobber for psykisk helse og likestilling, og som istedet for å gå glipp av milliarder av skattepenger fordi de gir skattelette til de rikeste heller kunne skrudd opp skatten for de rikeste og brukt de pengene til en massiv endring av systemet der både mer ressurser til forebygging, mer ressurser til hjelp og mer ressurser til ettervern etter straff, mer ressurser til psykisk helse helt fra barneskolen og til mange fler plasser på dps og sykehus, gratis tilgjengelig rusrehabilitering for alle osv. Det er den endringen vi trenger og den starter ikke med friere marked for salg av skadelige rusmidler.
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger folk uten «problemer» straff?

Selv om man ikke blir straffet med stoff under de såkalte terskelverdiene blir fortsatt stoffet beslaglagt. De absolutt færreste har råd til å miste stoff m, omtrent samme hvor mye det er.

Hvem skal vurdere hvem som har et problem og ikke? Jeg er LAR pasient og har hatt et ganske ille heroin problem og benzoproblem. Men hvis du hadde møtt meg på gata hadde du aldri sett det på meg. Jeg kler meg relativt normalt/pent. Rene klær og har ikke narkisstemme. Skal politiet vurdere dette? De har ikke kompetanse til det. De har ikke kompetanse til å vite hva de har beslaglagt i mange tilfeller. De tok beslag i en haug med humle for ikke så lenge siden fordi de trodde det var cannabis.

Selv leger og sykepleiere sliter med å se om en person er påvirket eller om hen har et problem.

Du har hørt sier du, at unge Høyre politikere bla bla bla. Hva du mener du har hørt er ikke et argument.

Jeg mener terskelverdiene burde forblitt slik de opprinnelig ble lagt fram. Du må huske det at hvis en heroinavhengig person kan ha 5 g heroin på seg så slipper vedkommende også å oppsøke miljøet hele tiden for å skaffe mer. Det er også grunn til å anta at det blir mindre vold og mindre vinningskriminalitet hvis personer slipper og hustle hele dagen.

Og hvis de ikke trenger å fly rundt hele dagen så er det også mer tid til å nå fram til dem med hjelp.

Et mer robust hjelpeapparat trenger vi absolutt, og pengene er der. Politiet trenger absolutt ikke alle pengene de har til narkotikakriminalitet.

Det hele koker ned til straff. Kan noen legge frem ETT eneste bevis eller hva som helst som viser at straff faktisk hjelper noen. Selv de som ikke kjøpte/brukte eller hadde noe mer med stoff og gjøre etter å ha blitt tatt, tror du de bare hadde kjørt seg i grøfta hadde det ikke vært for politiet?

Vi trenger erfaringskonsulenter, sykepleiere, helsesøstre/brødre med kunnskap om emnet. Vi må få det inn i pensum. Vi trenger en massiv kampanje som vi gjorde med røyking. Faktabasert kunnskap fungerer. Ungdommen er ikke så dumme som mange virker å tro.

Straff gjør at unge mennesker vegrer seg for å spørre om hjelp. Hvor ofte leser man ikke her om folk som lurer på om de skal tørre å fortelle lege eller psykolog eller whatever om rusforbruket deres?
Sist endret av NodSquad; 16. april 2021 kl. 17:06.
Altså hele grunnlaget bare de tyngste setter spørsmålstegn hos meg. Jeg føler at bruk av amfetamin, GHB og mdma/knips bare blir mer og mer utbredt.

Det er flere som bruker, de som begynner i disse tider kommer fra helt andre siden av borgere generelt.

Alt fra vinkveld jenter til 12 åringer som begynner med disse stoffene nå.

Straff er ikke løsningen for noen! Og hjelp hos psykiater og psykologer vil hjelpe denne gruppen mer enn de tyngste brukerne i mine øyne!

Det er synd det er slike fordommer enda! Men hvem vet, kanskje det hadde blitt vanskeligere å handle dop med den nye rusreformen? Har vi klart oss så lenge klarer vi oss i 10 år til
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Markedet vil ikke bli mer kynisk pga mangel på straff og stor tilgang. Markedet blir kynisk og hard med harde straffer og høy risiko.

Og hvorfor er en steinrik kolaselger automatisk kynisk?
Vis hele sitatet...
Jo for det vil gjøre at flere med kun økonomiske interesser slenger seg på for å ta utnytte av straffefriheten på bekostning av rusavhengige.

En steinrik kola selger er automatisk kynisk fordi han selger kola og ødelegger liv for å tjene penger for å leve i overflod og egentlig hadde klart seg bra uten.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Samme bakkekontakt som "knus gjengene",. Null ydmykhet og innsikt rundt hvor lenge vi har prøvd nettopp dette med akkurat de maktmidler som foreslås for å "knuse gjengene"

Nyttige idioter for populister!
Stem på meg, jeg skal øke straffene!

Har aldri møtt den vellykkede dealer, bare masse folk som tjener noen få tusen ekstra totalt sett.

Det er bare et konstruert bilde

"Steinrik"
Vis hele sitatet...
Kjipt at det ikke går an å ha en saklig debatt når du går rett i aggressiv og usaklig forsvarsmodus. Jeg mener ikke at man skal øke straffene eller "knuse gjengene" men jeg mener at rusreformen sånn den er foreslått nå vil føre med seg mye problemer med salg og rekruttering som ellers ikke ville skjedd i samme graden.
Derfor holder jeg med AP her som ikke er imot rusreformen men som ønsker andre reguleringer enn det som er foreslått. At du ikke har møtt dealere som tjener mer enn noen få tusen sier isåfall noe om nettverket ditt, har sitti fem år for narko og møtt steinrike dealere fra alle samfunnslag og selvom disse vil holde på uavhengig av lovverk så er det leddene nedover stigen som jeg ser mye lettere vil bli rekruttert og utnytta med avkriminalisering av så mange brukerdoser og det må forebygges ikke indirekte oppfordres til.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvorfor trenger folk uten «problemer» straff?

Selv om man ikke blir straffet med stoff under de såkalte terskelverdiene blir fortsatt stoffet beslaglagt. De absolutt færreste har råd til å miste stoff m, omtrent samme hvor mye det er.

Hvem skal vurdere hvem som har et problem og ikke? Jeg er LAR pasient og har hatt et ganske ille heroin problem og benzoproblem. Men hvis du hadde møtt meg på gata hadde du aldri sett det på meg. Jeg kler meg relativt normalt/pent. Rene klær og har ikke narkisstemme. Skal politiet vurdere dette? De har ikke kompetanse til det. De har ikke kompetanse til å vite hva de har beslaglagt i mange tilfeller. De tok beslag i en haug med humle for ikke så lenge siden fordi de trodde det var cannabis.

Selv leger og sykepleiere sliter med å se om en person er påvirket eller om hen har et problem.

Du har hørt sier du, at unge Høyre politikere bla bla bla. Hva du mener du har hørt er ikke et argument.

Jeg mener terskelverdiene burde forblitt slik de opprinnelig ble lagt fram. Du må huske det at hvis en heroinavhengig person kan ha 5 g heroin på seg så slipper vedkommende også å oppsøke miljøet hele tiden for å skaffe mer. Det er også grunn til å anta at det blir mindre vold og mindre vinningskriminalitet hvis personer slipper og hustle hele dagen.

Og hvis de ikke trenger å fly rundt hele dagen så er det også mer tid til å nå fram til dem med hjelp.

Et mer robust hjelpeapparat trenger vi absolutt, og pengene er der. Politiet trenger absolutt ikke alle pengene de har til narkotikakriminalitet.

Det hele koker ned til straff. Kan noen legge frem ETT eneste bevis eller hva som helst som viser at straff faktisk hjelper noen. Selv de som ikke kjøpte/brukte eller hadde noe mer med stoff og gjøre etter å ha blitt tatt, tror du de bare hadde kjørt seg i grøfta hadde det ikke vært for politiet?

Vi trenger erfaringskonsulenter, sykepleiere, helsesøstre/brødre med kunnskap om emnet. Vi må få det inn i pensum. Vi trenger en massiv kampanje som vi gjorde med røyking. Faktabasert kunnskap fungerer. Ungdommen er ikke så dumme som mange virker å tro.

Straff gjør at unge mennesker vegrer seg for å spørre om hjelp. Hvor ofte leser man ikke her om folk som lurer på om de skal tørre å fortelle lege eller psykolog eller whatever om rusforbruket deres?
Vis hele sitatet...
Fint med et saklig innlegg til det jeg skriver! Straff er forebyggende, men vi vet at det ikke er forebyggende på alle. Holdninger, kunnskap og bedre psykisk helsevesen helt fra barnehage og barneskolealder er andre viktige forebyggende tiltak jeg ville ønsket det ble mer ressurser på.
Det med at mange her inne skriver at de vegrer seg for å fortelle lege eller psykolog om rusbruket sitt er et problem som henger sammen med førerkort, reseptbelagte medisiner med misbrukspotensial og barneomsorg, utover det så er det ingenting legen kan bruke mot deg men generelt trenger folk å få mer tillitt til psykolog og ikke tro at alle er ute etter å ta en. Ja det skjer desverre at folk mister førerkortet men det ville ikke vært endra av at så mange doser av rusmidlene ble avkriminalisert for de ville vært like farlige å kjøre på fordet.

Hvordan man skal vurdere hvem som trenger hjelp og hvem som trenger straff er vanskelig og det er som du sier ikke så lett at man bare kan gi de som ser shabby og på kjøret ut hjelp og anta at velkledde vanligperer ikke trenger hjelp. Jeg tenker kanskje en måte å kartlegge på vil være historikken til hver enkelt, kartlegge andre diagnoser, bakgrunn, livssituasjon og også vurdere antall ganger man blir tatt og hvor store disse mengdene er og hvilket rusmiddel det er snakk om. En som har ti gram hasj hjemme i skuffen trenger ikke være en som er på kjøret og må ha hjelp, heller ikke en som får straff , det får man ikke i dag med den mengden heller, men det er mengden da spesifikk kokain, ghb og mdma som er foreslått i utkastet til rusreformen som jeg mener vil bidra til mer salg og mer misbruk av disse stoffene.
Stoffer som kan være farlige og dødelige og som jeg syns ville vært mer forsvarlig med lavere kvote i rusreformen enn sånn utkastet er satt opp slik at rusreformen ikke vil føre til åpning for mer salg og misbruk av de. Heroin er en avhengighet som bør få hjelp ikke straff og jeg føler jeg kan resonnere med hele innlegget ditt men så mange brukerdoser ghb, Molly og kola er det som kludrer til reformen for meg. Er ellers helt enig i alt du skriver om kunnskap og bedre opplæring som svært viktig både forebyggende og skadereduserende arbeid.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Altså hele grunnlaget bare de tyngste setter spørsmålstegn hos meg. Jeg føler at bruk av amfetamin, GHB og mdma/knips bare blir mer og mer utbredt.

Det er flere som bruker, de som begynner i disse tider kommer fra helt andre siden av borgere generelt.

Alt fra vinkveld jenter til 12 åringer som begynner med disse stoffene nå.

Straff er ikke løsningen for noen! Og hjelp hos psykiater og psykologer vil hjelpe denne gruppen mer enn de tyngste brukerne i mine øyne!

Det er synd det er slike fordommer enda! Men hvem vet, kanskje det hadde blitt vanskeligere å handle dop med den nye rusreformen? Har vi klart oss så lenge klarer vi oss i 10 år til
Vis hele sitatet...
Ja det er akuratt det som er skremmende og derfor mener jeg å avkriminalisere så mange brukerdoser av nettopp disse stoffene vil sende et helt feil signal og gi et slags klarsignal om å bruke og selge, og stoffene som er dødelige blir ufarliggjort.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Arbeiderpartiet skal diskutere reformen på sitt landsmøte 15-17. April, jeg tipper vi vet med ganske stor sikkerhet hva som vil skje med reformen etter dette.

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke reformen kommer til å gå igjennom. Arbeiderpartiet vil nok stemme mot, love "ny reform" etter valget, også forsvinner hele greia i en hestehandel med Senterpartiet.
Vis hele sitatet...
Nå er fasit klar, og Arbeiderpartiet sier nei. Den "nye og bedre" reformen blir allerede advart mot av ledende jusprofessorer som sier at en slik differensiering vil være svært vanskelig, og muligens grunnlovsstridig. Ikke det at det vil spille noen rolle, ingen form for rusreform vil komme igjennom dersom AP og SP vil samarbeide etter valget. Jeg unner samtlige 188 delegater på landsmøtet til Arbeiderpartiet som stemte mot reform å bli hjemsøkt av alle unødvendige overdosedødsfall i årene fremover, og Jonas Gahr Støre kan dra til helvete for alt jeg bryr meg.
Sist endret av Mirriran; 16. april 2021 kl. 18:41. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er akuratt det som er skremmende og derfor mener jeg å avkriminalisere så mange brukerdoser av nettopp disse stoffene vil sende et helt feil signal og gi et slags klarsignal om å bruke og selge, og stoffene som er dødelige blir ufarliggjort.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig salgs argumentene her! Dette er grensene for hva som går som legemidler og brudd på narkotikalovgivningen


Også må man se det økonomiske aspektet her, for en som er litt hardt utpå er ute etter en kvantumrabatt. Jo mer du kjøper desto lavere pris pr g vil du få.

Fuck it, hvis crew mener denne bryter med pris diskusjons regelen, so be it


Ta kokain, relativt dyrt uansett mengder. Men gjennomsnittspris i mitt fylke for 5 gram er mellom 3-3.500 og det er det billigste jeg har hørt om. Men fælt få kjøper til 1500 her

Dvs 1000 kr pr er stedet man bør ligge på 5G (det er forøvrig omtrent den samme prisen som i for eks nederland)

Det vil ca gi en fortjeneste på 300 pr, men det er jo ingen som kjøper 5G uten å ta til seg noe selv. Mtp straffen man får for å SELGE (husk salg skal ikke bli avkriminalisert)

Det vil gi en mye høyere bot enn hva den 5’ern kosta opprinnelig. I mitt hode så får jeg ikke det regnestykket til å gå opp. Da kostnaden å drive butikken overgår inntjeningen)

Jeg mener vi bør fortsette å ha de terskelverdiene som er lagt fram, jeg tar ikke heroin. Men jeg syns også verdiene der i utgangspunktet blir for lave.
Sist endret av 420master; 16. april 2021 kl. 18:52.
Anonym bruker
"Tilfreds Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kunne noen forklart hva en avkriminalisering av små doser vil innebære?

Kan man da kjøpe drugs helt lovlig? Eller er kjøp/salg fortsatt ulovlig, men hvis du først har fått tak i det så er det plutselig lovlig igjen?
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Nå er fasit klar, og Arbeiderpartiet sier nei. Den "nye og bedre" reformen blir allerede advart mot av ledende jusprofessorer som sier at en slik differensiering vil være svært vanskelig, og muligens grunnlovsstridig. Ikke det at det vil spille noen rolle, ingen form for rusreform vil komme igjennom dersom AP og SP vil samarbeide etter valget. Jeg unner samtlige 188 delegater på landsmøtet til Arbeiderpartiet som stemte mot reform å bli hjemsøkt av alle unødvendige overdosedødsfall i årene fremover, og Jonas Gahr Støre kan dra til helvete for alt jeg bryr meg.
Vis hele sitatet...
Hva er "den nye og bedre reformen" du nevner her?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kunne noen forklart hva en avkriminalisering av små doser vil innebære?

Kan man da kjøpe drugs helt lovlig? Eller er kjøp/salg fortsatt ulovlig, men hvis du først har fått tak i det så er det plutselig lovlig igjen?
Vis hele sitatet...
Det betyr at hvis du blir tatt med 2 g kokain vil politiet beslaglegge 2 g kokain. Og tvinge deg på (så langt jeg har forstått) 1 møte med en ruskonsulent for å snakke om hjelp. Sier du nei til det vil de utifra forslaget gi deg et gebyr på 2.500
Tragisk. Håper velgere rømmer fra AP til høsten. Sosialdemokratiet er offisielt dødt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kunne noen forklart hva en avkriminalisering av små doser vil innebære?

Kan man da kjøpe drugs helt lovlig? Eller er kjøp/salg fortsatt ulovlig, men hvis du først har fått tak i det så er det plutselig lovlig igjen?
Vis hele sitatet...
Nei du kan ikke kjøpe drugs "lovlig", men du får det som kalles påtaleunnlatelse.
Hjemmebrent er jo også ulovlig å kjøpe å selge. Men før kunne man oppbevare det (usikker nå). Ingen blir straffa for en halvliter hjemmebrent, kun en situasjon jeg har hørt om, ikke langt unna der jeg bor at en ble bøtelagt for hjemmebrent men da pga at vedkommende hadde utøvd vold mot noen da han var påvirka av hb.

"Påtaleunnlatelse er at påtalemyndigheten avgjør at tiltale ikke reises mot mistenkte/siktede, selv om saken anses som godt nok bevist til å ta ut tiltale. Påtaleunnlatelse forutsetter således at mistenkte/siktede er skyldig i en straffbar handling, som politiet unnlater å påtale."
Sist endret av NokErNok; 16. april 2021 kl. 18:58.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er "den nye og bedre reformen" du nevner her?
Vis hele sitatet...
Avkriminalisering for "harde brukere". Uten noen definisjon på hva harde brukere er, hvordan man skal kunne skille "hardt bruk" fra rekreasjonell bruk eller hvem som skal skille disse.
Da var det offisielt.

https://www.vg.no/nyheter/i/zgK0Ww/a...er-rusreformen

Får vel begynne å plante grammere på politikerne..