Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3064
Hei, mitt første innlegg blir jo kanskje litt negativt ladet men jeg lurer på hvor mange her som opplever det samme i jobbsammenheng og hvordan dere evt har gått frem?

Jeg har vært ansatt i samme bedrift i snart 20 år. Vi har samme jobb, men jeg har noen tilleggsoppgaver pga erfaring og ansvar for blant IT i tillegg til hovedoppgavene våre.

i 2014 låg han nøyaktig 21 kr under meg i timelønn. På siste lønnsoppgjør i høst har han tatt meg igjen og har nå samme timelønn som meg i jobben. Jeg har som sagt 20 års erfaring og han har nå 5. I tillegg er han 6 år yngre enn meg.

Beregnet lønnsvekst på meg siden 2014 er 24%, på han er det ca 40%. Jeg synes jo dette er veldig urettferdig, spesielt siden han ofte spør meg om ting han lurer på. Er dette noe jeg bare må finne meg i og glemme? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre her, men føler meg jo lite verdsatt.
Ta en prat med sjefen din, ingen gir deg mer penger enn de må. Der legger du frem en saklig grunn om hvorfor du skal tjene mer osv.
Husk, kollegaen din kan være bedre på forhandle enn deg vettu
En saklig gjennomgang av hvorfor du skal ha mer lønn enn han er veien å gå. Ta det gjerne opp i medarbeidersmatale eller lønssforhandling
Utgangspunktet for forhandling burde ikke være hva andre rundt deg har, men hva du fortjener.
Argumenter med dette.
Ansiennitet er som regel ikke i seg selv en god grunn til å få høyere lønn enn kollegaen. Har dere samme utdanning?

Hvis dere har samme utdanning og gjør en like bra jobb, så har han nok bare vært flinkere å forhandle enn deg. Jeg synes det er ubehagelig å forhandle lønn, men har blitt flinkere, og har jo forstått at det ikke kommer så mye rekende på ei fjøl om du ikke ber om det. Det generelle lønnsnivået på arbeidsplassen og i bransjen er selvsagt et viktig utgangspunkt, men en lønnssamtale bør ikke basere seg på "hvorfor får han det og ikke jeg". Du må forklare hvorfor du fortjener høyere lønn. Dvs ting som hvor gode resultater du har gitt, hvor mye ansvar du påtar deg, hvor fleksibel du er. Så skader det ikke å nevne hva du ville vært verdt et annet sted, hvis du har noe konkret på det. Altså, ikke true med å si opp hvis det ikke er aktuelt, men for å argumentere for hva kompetansen din faktisk er verdt.
Sitat av RegnØk Vis innlegg

Jeg har vært ansatt i samme bedrift i snart 20 år. Vi har samme jobb, men jeg har noen tilleggsoppgaver pga erfaring og ansvar for blant IT i tillegg til hovedoppgavene våre.

i 2014 låg han nøyaktig 21 kr under meg i timelønn. På siste lønnsoppgjør i høst har han tatt meg igjen og har nå samme timelønn som meg i jobben. Jeg har som sagt 20 års erfaring og han har nå 5. I tillegg er han 6 år yngre enn meg.

Beregnet lønnsvekst på meg siden 2014 er 24%, på han er det ca 40%. Jeg synes jo dette er veldig urettferdig, spesielt siden han ofte spør meg om ting han lurer på. Er dette noe jeg bare må finne meg i og glemme? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre her, men føler meg jo lite verdsatt.
Vis hele sitatet...

Tja er du kvinne? har jo vært skrevet endel om akkurat dette med forskjell i lønn på kvinner og menn?

kan du ha blitt så husvarm at sjefen tar deg for gitt? at du alltid bare løser alt og ingen egentlig ser det? kan være du må bli flinkere å få frem hva du gjør, hvilke oppgaver du tar på deg utenom ordinær stillingsinstruks, og hva alternativet ville vært for sjefen din om han måtte leie andre til den IT biten.

om sjefen har blitt vant til at "hu på regnskap fikser jo IT også" så er det kanskje aldri blitt regnet på hva du faktisk sparer bedriften for på årsbasis, kanskje starte der?