Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 7546
gentleman #1
ViceR's Avatar
Hei.

Jeg så for en stund siden på nyhetene, hvor det ble tatt opp Norges mangel på ingeniører. Der var det en ingeniør som mente at man burde "tvangsutdanne" ingeniører. Han nevnte at det var naturlig at det var mangel på ingeniører når elever blir oppfordret til å gå videregående skoler med fokus på noe de liker å gjøre, som f.eks. musikk eller dans.

Jeg har tenkt mye på dette, og jeg kan ikke annet enn å si jeg er enig i noe av dette, og mener han har et godt poeng. Jeg mener det er viktig å skille hobby fra jobb. Jeg mener selvfølgelig at man skal ha noen praktiske linjer, men det burde vært mye mer fokus på å lede elever til å velge realfag. Likevel hører jeg stadig lærere si at vi kun skal velge det vi liker å gjøre. Selvfølgelig skal man trives med det man jobber med, men jobb er jobb, og de fleste kan ikke jobbe med hobbyen sin hele livet.

Dette høres kanskje kaldblodig ut, men jeg syns helt ærlig skolen gjør en for dårlig jobb i nettopp dette.
og jobbe som noe man ikke vill jobbe med er idioti. jeg sier at det er viktigere og føkge sine intresser og ha noe morro og jobbe med enn og jobbe med noe man syns er dritt kjedelig fordi norge trenger flere ingeniører!

total idioti og tvangsutdanne ingeniører etter min mening

jeg vet ikke noe om ingeniør utdannelse men tippe det er mye almenfag inn i bildet hvis jeg ikke er på bærtur.
hvis det er tilfellet og jeg hadde måttet blitt ingeniør og hatt noen år til med almenfag så hadde jeg droppa ut av skolen, det er noe jeg rett og slett ikke hadde orket!
Sist endret av StålSkuff; 13. februar 2012 kl. 03:10.
Det som hadde vært topp var å lage linjer for ingenørspirer. Feks ha en studiespeslinje med fordypning i forskjelle emner som elektronikk og design. (ikke elektrikkerlinje)
Det er ett forholdsvist nytt fag som heter teknikk og industriell produskjon. Som er egentlig det jeg snakker om over. Det er ett 5-timers fag man kan velge. Det skal jeg velge neste år Men om det hadde vært egene linjer innen noe slikt på lik linje med feks musikklinjer etc tror jeg vi hadde sett en stor økning av ingenører :=D
For å være helt ærlig høres dette tåpelig ut. Hvorfor skal man ikke få utdanne seg til og jobbe med det man vil? Er fullstendig mulig å skille jobb og hobby, ikke alle som utdanner seg innen det de selv vil, selv om det ikke er som ingeniør, baserer seg på hobbyen sin. Tro meg, å tvangsutdanne folk vil virke mot sin hensikt. Om man ikke vil jobbe med det, slutter man med det, finner seg ny utdanning/jobb, og dermed er dyrebare utdanningsplasser og kroner bortkastet.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Det som hadde vært topp var å lage linjer for ingenørspirer. Feks ha en studiespeslinje med fordypning i forskjelle emner som elektronikk og design. (ikke elektrikkerlinje)
Det er ett forholdsvist nytt fag som heter teknikk og industriell produskjon. Som er egentlig det jeg snakker om over. Det er ett 5-timers fag man kan velge. Det skal jeg velge neste år Men om det hadde vært egene linjer innen noe slikt på lik linje med feks musikklinjer etc tror jeg vi hadde sett en stor økning av ingenører :=D
Vis hele sitatet...
TIP har vert LENGE! onkelen min gikk på TIP, bare at det het noe annet(mekk og drekk)
samme som almenfag heter nå studie spessialisering
istedenfor å "pushe" elever til å ta utdanning som ingeniør

om staten vil ha flere til å ta en spesifikk utdanning burde de gjøre noe helt annet. når elever går på linjer som f.eks elektro/bygg osv. får mange lyst til å gå videre som ingeniør eller en annen høyere utdanning.

en løsning jeg vil foreslå er. Hva om staten hadde gjort det billigere/bedre å ta utdanning som ingeniør? å ta en slik utdanning med studie lån og mye mer er ikke en lett sak.

så hva hvis staten hadde gjort slik at de som tar fagbrev som ingeniør får slettet studielån? eller noe som gjør at det skal bli mye mer attraktivt økonomisk under og etter utdanning som ingeniør slik at flere vil ta den utdanningen?

kanskje dårlig forklart, er midt på natta og trøtt. men ihvertfall skal man få flere til å ta ingeniør utdanning så burde staten gjøre det mye lettere å ta den utdanningen.
Noen må jo ta drittjobbene også. Ikke alle kan trives med jobben sin. Om ikke staten gjør som WhiteHat foreslår over - gjør det mer gunstig å ta ingeniørutdanning - så kommer industrien til å gjøre det i form av lønn/goder.

Er forøvrig mye prat om jobb og lønn i kveld
Hadde DU likt å blitt tvangsutdannet? Hadde du godtatt det? Å ikke hadde hatt noe å sagt om sin egen fremtid?
Det er helt urealistisk at elever blir tvangsutdannet ingeniører. I Nord-Korea kanskje.
Det er jo som det alltid har vært. Industrien justerer seg selv. Gjør jobb som ingeniør så attraktivt at folk tar jobben for penger.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
TIP har vert LENGE! onkelen min gikk på TIP, bare at det het noe annet(mekk og drekk)
samme som almenfag heter nå studie spessialisering
Vis hele sitatet...
å sorry, ja jeg skrev feil! (tip gir ikke studiespess) Jeg tenkte på ett eget fag: som rettelse: Heter "teknologi og forskningslære" Sorry... glemte det Hvertfall ved å ta det faget får man dyrket igenør interesser og man får studiespess igjen beklager
...hvorfor ikke bare reduserer kravene til ingeniør linja (eller hva det nå heter) slik at flere kommer inn?
Tror ikke de mener at man skal tvinge folk? Men å dyrke de ingenørspirene som ekeisterer samt prøve å vekke interessen hos andre er vell bare positivt?

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
...hvorfor ikke bare reduserer kravene til ingeniør linja (eller hva det nå heter) slik at flere kommer inn?
Vis hele sitatet...
Fordi vi vil ha ingenører som ikke suger balle? :P
Slik at man utdanner mindre flinke ingeniører? De som blir ingeniører bør bli det fordi de vil, og da bør ikke kravene senkes. Trenger selvfølgelig ikke å økes, men at kvaliteten skal senkes fordi mangelen er stor vil gjøre vondt verre.
Redusere kravene til å komme inn på linja betyr ikke at man utdanner mindre flinke ingeniører. Eksamen vil jo være på samme nivå som alltid.

EDIT:
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Tror ikke de mener at man skal tvinge folk?
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstod det var den kun en som hadde sagt dette.
Sist endret av Buddapower; 13. februar 2012 kl. 03:39.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
...hvorfor ikke bare reduserer kravene til ingeniør linja (eller hva det nå heter) slik at flere kommer inn?
Vis hele sitatet...
skal vel være en viss "kvalitets" kontroll på hvem som søker og slipper derfor bare inn de med høyest karakter.

men om skolene hadde fått en ordning på flere/større klasser så kunne de jo tatt inn flere studenter, evt en løsning som gjør at man kan komme inn på skoler i andre fylker om det er lite søknader et sted

stappfullt på en skole> få skoletilbud et annet sted hvor det er plass.
Det kan kanskje gå an å få til større klasser, men alt skal klaffe med tanke på reservering av, og størrelse på forelesningssaler.
Man har også nettstudenter som tar det på deltid, men dette er i mine øyne et hardere løp.

Man bør heller stimulere til at flere vil ta ingeniørfag, og ikke senke kravene.
Jeg synes også det er alt for få som vet om veien fra praktiske fag til ingeniørfag.
Sist endret av Grimdoc; 13. februar 2012 kl. 03:50.
Det er ingenting som heter å ha mangel på arbeidskraft. Det er bare dårlige bedrifter som sutrer for at de ikke har råd til å ansette ingeniører. Hvis man betaler nok, så får man så mange ingeniører som man vil. Dette er det fantastiske med kapitalisme; hvis det blir større etterspørsel går prisene opp, og det blir mer attraktivt å levere varen/tjenesten som det er etterspørsel etter. Hvis du fikk 20 millioner i årslønn som ingeniør, ville du blitt det?
Da hadde vi endt opp med 100 000 Ingeniører som hater å være det, som absolutt ikke vil være det og som vil gjøre jobben så dårlig som de kan.
Da syns jeg forslaget om å slette studiegjeld er bedre.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.7988692
Å fikse utdanning i grunnskolen hadde vært en bedre ide enn å tvangsutdanne ingeniører, spesielt når hele skolesystemet er et filter som gjør at alle skal hate skolen, når det kunne ha vært et utdanningsystem i stede for et filter.
Sitat av finduz Vis innlegg
Da syns jeg forslaget om å slette studiegjeld er bedre.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.7988692
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg subsidiere arbeidskraften til bedrifter? Hvis de ikke klarer å finne lønnsomhet i å ansette folk med relevant kompetanse så har de to gode valg; gjøre virksomheten bedre, eller legge ned.

Det er rett å slett ingen problem her; bortsett fra en håndfull dårlige bedrifter som mangler penger til å ansette personer med relevant kompetanse. Det er disse bedriftene som sutrer til media om at det er for få ingeniører. Det blir som om jeg klager over at det er for få datamaskiner fordi prisene er for høye til at jeg har råd til å kjøpe 14. Hvis jeg trenger flere datamaskiner kan jeg rett og slett tjene mer penger og kjøpe så mange jeg klarer. Hvis jeg ikke makter å tjene penger så kan jeg ikke kjøpe alt jeg vil.

Det er ikke noe problem å løse.
Eg meiner at ein på yrkesfaglege linjer burde ha fått moglegheita til å ta ekstra matematikk, historie og norsk. Slik at ein slapp å ta eit påbyggingsår for å verte ingeniør. Desse linjene er så slappe at det er nesten demotiverande, så litt ekstra fag og litt ekstra timar i veka hadde vore bra.
For å verte ingeniør etter yrkesfag må ein ta opp 15 timar matte, 10 timar norsk, 3 timar Naturfag, og litt historie. Det er ganske tungt å gjennomføre på eit år.
Tja, du tar vel feil. Problemet er ikke at yrkesfagene er slappe, men derimot at norsk skole er en skam.
For oss som går realfag på sitt beste så ser vi moralforskjellen tydelig, men den største forskjellen er vel at fellesfagen vi har er ofte unødvendig dritt som burde vært gjort unna i 8 og 9 klasse i stede for nå. For yrkesfag blir mange reddningne, man slipper lissom å bry som om "dritten" man fikk i barneskolen. Man skal skaffe seg kompetanse, og et arbeide! Komme seg ut av det forpulte norske skoleverket.
Yrkesfag trenger ikke hjelp med fellesfagene, de trenger at fellesfagene må gjøres på en forsvarlig måte når det var tid for dem, og det var lenge lenge før de begynte på yrkesfag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av emptychange Vis innlegg
Det er rett å slett ingen problem her; bortsett fra en håndfull dårlige bedrifter som mangler penger til å ansette personer med relevant kompetanse.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du har oljebransjen, som har penger, og driv lønningene kunstig høgt opp for ei yrkesgruppe. Det fører til at alle andre bransjer en oljå slit med å få tak i folk. Eg kan utan viare gå opp 250k i året ved å bytte jobb, og eg har ikkje dårleg lønn i dag...

Dessutan så er situasjonen den at sjølv oljå slit med å få tak i folk - og der står det ikkje på lønningene. Eg får eit par telefoner i månaden frå folk som vil gi meg jobb - og tilbyr 750k i grunnlønn. Det tyder på at mangelen er rimeleg reell.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at du har oljebransjen, som har penger, og driv lønningene kunstig høgt opp for ei yrkesgruppe. Det fører til at alle andre bransjer en oljå slit med å få tak i folk. Eg kan utan viare gå opp 250k i året ved å bytte jobb, og eg har ikkje dårleg lønn i dag...

Dessutan så er situasjonen den at sjølv oljå slit med å få tak i folk - og der står det ikkje på lønningene. Eg får eit par telefoner i månaden frå folk som vil gi meg jobb - og tilbyr 750k i grunnlønn. Det tyder på at mangelen er rimeleg reell.
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette "kunstig"? I motsetning til å subsidiere (les presse prisene ned til et kunstig lavt nivå på bekosting av meg og deg) som faktisk er en måte å få kunstige priser. De sliter fordi de ikke er villige til å betale det ekspertisen koster; prisen settes av en enkel mekanisme som heter tilbud og etterspørsel.

Hvis de hadde tilbudt bedre betingelser enn alle andre så vil nok noen slå til. Jeg nekter å tro at det er helt umulig å få tak i en ingeniør hvis du gir bedre betingelser enn alle andre. Ja, en ingeniør er dyr, det er ingen tvil om det. Dette er ikke det samme som mangel. En bil koster flerfoldige tusen, betyr det at det er mangel på biler?
Det med å slette studielønnen for ingeniørstudenter skjer nok dessverre ikke. Det har de som er i ledelsen for dette sagt, at dette aldri kommer til å gå.
Men, en liten motivasjon til norske studenter er hva min matte-, fysikk- og kjemilærer (klok som fy) sier til meg og resten av klassen:

"Tenk - I Norge idag er det en mangel på ingeniører. De importerer gode ingeniører fra andre land, Tyskland, Nederland, fordi det er mangel her.
Men her sitter jeg med en klasse full av potensielle ingeniører. Men hvorfor skal dere fortsette?

Jo, tenk dere når dere er rundt 22 år gammel, og går tredje året på ingeniørutdannelsen. Da er det faktisk blitt sånn at Statoil kommer inn i klasser og headhunter sisteårs-studenter, og sier "Vet du hva? Om du skriver under på å binde deg til oss i x antall år, så skal du få 300.000 kroner, bare for å garanterer oss at du begynner hos oss når du er ferdig i utdannelsen."
Tenk deg - Du er 22-23 år gammel, får 300.000 kroner for ingenting, rett på kontoen, for å love at du begynner i en stilling med et gjennomsnitt på 400.000 kroner i begynnerlønn, interessante arbeidsdager og jobbsikkerhet.
DET er en god begynnelse på livet, det."


For meg er dette SVÆRT motiverende. Selvfølgelig - det er en krevende utdannelse, men du er glad for at du strevde deg gjennom 3 litt ekstra harde år når du sitter med 500.000 kroner i alderen av 24, eget hus, egen bil (Skikkelig bil!) og en kjæreste som vet at økonomien i forholdet er sikkert som banken.
Så folkens - jobb litt ekstra, og bli belønnet senere. Så slipper du å jobbe deg hele veien opp til toppen. Du bare viser vitnemålet ditt, og hopper rett inn i toppstillingene.

Men, selvfølgelig; Man må trives
Jeg er ikke for tvangsutdanning. Man må være interessert, eller får man ikke flinke ingeniørstudenter, heller ikke en grei hverdag.
Sitat av ForumFreak Vis innlegg
Det med å slette studielønnen for ingeniørstudenter skjer nok dessverre ikke. Det har de som er i ledelsen for dette sagt, at dette aldri kommer til å gå.
Men, en liten motivasjon til norske studenter er hva min matte-, fysikk- og kjemilærer (klok som fy) sier til meg og resten av klassen:

"Tenk - I Norge idag er det en mangel på ingeniører. De importerer gode ingeniører fra andre land, Tyskland, Nederland, fordi det er mangel her.
Men her sitter jeg med en klasse full av potensielle ingeniører. Men hvorfor skal dere fortsette?

Jo, tenk dere når dere er rundt 22 år gammel, og går tredje året på ingeniørutdannelsen. Da er det faktisk blitt sånn at Statoil kommer inn i klasser og headhunter sisteårs-studenter, og sier "Vet du hva? Om du skriver under på å binde deg til oss i x antall år, så skal du få 300.000 kroner, bare for å garanterer oss at du begynner hos oss når du er ferdig i utdannelsen."
Tenk deg - Du er 22-23 år gammel, får 300.000 kroner for ingenting, rett på kontoen, for å love at du begynner i en stilling med et gjennomsnitt på 400.000 kroner i begynnerlønn, interessante arbeidsdager og jobbsikkerhet.
DET er en god begynnelse på livet, det."


For meg er dette SVÆRT motiverende. Selvfølgelig - det er en krevende utdannelse, men du er glad for at du strevde deg gjennom 3 litt ekstra harde år når du sitter med 500.000 kroner i alderen av 24, eget hus, egen bil (Skikkelig bil!) og en kjæreste som vet at økonomien i forholdet er sikkert som banken.
Så folkens - jobb litt ekstra, og bli belønnet senere. Så slipper du å jobbe deg hele veien opp til toppen. Du bare viser vitnemålet ditt, og hopper rett inn i toppstillingene.

Men, selvfølgelig; Man må trives
Jeg er ikke for tvangsutdanning. Man må være interessert, eller får man ikke flinke ingeniørstudenter, heller ikke en grei hverdag.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mangel på ingeniører i Norge, eller verden forøvrig.

Men jeg er enig i at hvis noen skal slette studiegjelden så får det være arbeidsgiver; de som trenger ingeniører er som oftest lønnsomme bedrifter som ikke har noe problem med å betale litt ekstra. Bortsett fra de som sprer myter som at det "mangler ingeniører".
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Før man begynner å skal tvangsutdanne ingeniører så burde man kanskje få fiksa studietilbudet som er nå i tillegg til å styrke den norske skolen allerede fra barneårene.

Tenk hvis vi hadde hatt annet opplegg på ungdomsskolen istedenfor å tulle der i tre år som en repitisjon av barneskolen...

Når man går ungdomsskolen også kommer på det siste året da må man ta et valg som kommer til å forfølge deg resten av livet. Du velger hva du skal bli i hovedssak (se bort i fra påbygging). Før dette valget har man kanskje fått litt informasjon og tror man burde velge etter karakterene sine...

Hvis informasjonen allerede i ungdomsskolen hadde vært bra ang. ingeniør o.l. så tror jeg flere hadde utdannet seg dit. Hvis man i tillegg hadde informert om at det var en av de best betalte utdanningene du kunne ta så hadde det blitt enda bedre, men akk nei, i sosialistenes boble skal ikke høy lønn nevnes høyt, det kan jo diskriminere vaskehjelpa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis de hadde tilbudt bedre betingelser enn alle andre så vil nok noen slå til. Jeg nekter å tro at det er helt umulig å få tak i en ingeniør hvis du gir bedre betingelser enn alle andre.
Vis hele sitatet...
Det hemmer andre bransjer enn oljå, som ikkje pumper opp penger. Det hemmer utvikling i oljå, fordi nystarta firma med potensielt gode ideer ikkje får tak i fagfolk.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det hemmer andre bransjer enn oljå, som ikkje pumper opp penger. Det hemmer utvikling i oljå, fordi nystarta firma med potensielt gode ideer ikkje får tak i fagfolk.
Vis hele sitatet...
Da får de gjøre sånn som veivesenet gjør... Importer inn ingeniører fra alle verdensdeler for å spare penger istedenfor å hente inn norske ingeniører.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Før man begynner å skal tvangsutdanne ingeniører så burde man kanskje få fiksa studietilbudet som er nå i tillegg til å styrke den norske skolen allerede fra barneårene.

Tenk hvis vi hadde hatt annet opplegg på ungdomsskolen istedenfor å tulle der i tre år som en repitisjon av barneskolen...

Når man går ungdomsskolen også kommer på det siste året da må man ta et valg som kommer til å forfølge deg resten av livet. Du velger hva du skal bli i hovedssak (se bort i fra påbygging). Før dette valget har man kanskje fått litt informasjon og tror man burde velge etter karakterene sine...

Hvis informasjonen allerede i ungdomsskolen hadde vært bra ang. ingeniør o.l. så tror jeg flere hadde utdannet seg dit. Hvis man i tillegg hadde informert om at det var en av de best betalte utdanningene du kunne ta så hadde det blitt enda bedre, men akk nei, i sosialistenes boble skal ikke høy lønn nevnes høyt, det kan jo diskriminere vaskehjelpa.
Vis hele sitatet...
Jeg tror hovedproblemet er holdningsskapning. Realfag er tøft, i motsetning til svært mange andre fag, og svært mange ungdommer lærer seg til å hate realfagene i tidlig alder. Man får ikke særlig god innføring i hva det er man faktisk gjør, og hva det kan brukes til, så man får ofte følelsen av at det som gjøres er helt ubrukelig, og irrelevant for fremtidig jobb. Da blir det ofte til at man kan finne på å studere helt andre ting enn disipliner som krever store mengder realfag.

Hev realfagkompetansen allerede i 1. klasse på barneskolen, lær elevene til at matte og fysikk er gøy, skap incentiver for de som er flinke (at de kan avansere fortere gjennom pensum, f.eks), og du skal se at det fører til at flere velger ingeniørutdannelse. Det er jo ikke akkurat sånn at det er kjempevanskelig å komme inn på et bachelorstudie ved en høyskole i Norge, det finnes nok ingeniørstudier med åpent inntak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det hemmer andre bransjer enn oljå, som ikkje pumper opp penger. Det hemmer utvikling i oljå, fordi nystarta firma med potensielt gode ideer ikkje får tak i fagfolk.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ville vi fått mye mer verdiskapning hvis vi hadde arbeidskraft til 1 krone timen. Da ville alle hatt råd til å teste ut selv de mest idiotiske ideer. Men siden en trenger kapital for å ansette folk får kun de beste ideene bli testet ut. Dette er egentlig ikke så ille.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Det er ikke mangel på ingeniører i Norge, eller verden forøvrig.
Vis hele sitatet...
Det er en generell mangel på ingeniører over hele verden, og det kommer til å bli større etterspørsel, hvis verden skal klare alle utfordringene den står ovenfor.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Det er en generell mangel på ingeniører over hele verden, og det kommer til å bli større etterspørsel, hvis verden skal klare alle utfordringene den står ovenfor.
Vis hele sitatet...
Etterspørsel er ikke det samme som mangel. Hvorfor tror du det er en mangel på ingeniører?

Verden står ikke ovenfor noen utfordringer.
Mange godepoeng i denne tråden. Oljen er faktisk en hvilepute for innovasjon i dette landet, bransjen er så pengesterk at alle de flinkeste hodene går i petroleumsforskning, ikke andre næringer som vi trenger i framtiden. Jeg tror også at staten kan gjøre mye mer for å få folk til å ta ingeniørutdanning. Og ærlig talt, tror dere at folk som går siviløkonom og lege går der på grunn av en intens glede over økonomi og å hjelpe folk? Økonomiske insentiver er veldig mektige.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Mange godepoeng i denne tråden. Oljen er faktisk en hvilepute for innovasjon i dette landet, bransjen er så pengesterk at alle de flinkeste hodene går i petroleumsforskning, ikke andre næringer som vi trenger i framtiden. Jeg tror også at staten kan gjøre mye mer for å få folk til å ta ingeniørutdanning. Og ærlig talt, tror dere at folk som går siviløkonom og lege går der på grunn av en intens glede over økonomi og å hjelpe folk? Økonomiske insentiver er veldig mektige.
Vis hele sitatet...
Hvis økonomiske incentiver var det viktigste i valg av jobb; hvorfor blir ikke alle leger og siviløkonomer?

Staten trenger veldig få ingeniører; bedriftene som "mangler" ingeniører kan selv betale mer og på den måte påvirke folks utdanningsvalg. Eller de kan rekruttere før de potensielle ansatte er ferdige med videregående.

Hvis det var flere ingeniører ville det kostet mindre; men det ville også blitt mindre attraktivt å bli ingeniør.

Og hvis økonomiske incentiver er så mektige; hvorfor blir ikke flere personer ingeniører?
Sitat av emptychange Vis innlegg
Etterspørsel er ikke det samme som mangel. Hvorfor tror du det er en mangel på ingeniører?

Verden står ikke ovenfor noen utfordringer.
Vis hele sitatet...
Energikrise,klimakrise,miljøkrise,matvarekrise...
Lista er lang som et vondt år.

Skal disse problemene løses, så kan vi ikke bare utdanne økonomer, men folk som har kunnskap om naturens fysiske lover, og hvordan vi kan bruke dem til menneskenes beste.

Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis økonomiske incentiver var det viktigste i valg av jobb; hvorfor blir ikke alle leger og siviløkonomer?

Staten trenger veldig få ingeniører; bedriftene som "mangler" ingeniører kan selv betale mer og på den måte påvirke folks utdanningsvalg. Eller de kan rekruttere før de potensielle ansatte er ferdige med videregående.

Hvis det var flere ingeniører ville det kostet mindre; men det ville også blitt mindre attraktivt å bli ingeniør.

Og hvis økonomiske incentiver er så mektige; hvorfor blir ikke flere personer ingeniører?
Vis hele sitatet...
Det er flere som vil bli lege og siviløkonom en sivilingeniør. Legeyrket er den perfekte kombinasjon av status, trygg jobb/lønn, samtidig som man ikke trenger å være et "geni" i matte for å gå igjennom utdanningen.

siviløkonomer og leger har også høyere gjennomsnittslønn enn sivilingeniører, både igjennom et livsløp og rett etter studiene. Perverst hvis du spør meg.

Sivilingeniører for som oftest jobb i god tid før studiene er ferdige, grunnen er at det er så stor mangel at bedriftene tar fatt i alle de får tak i.
Da er det jo åpenbart ikke mangel på gode sivilingeniører; først når lønnen stiger over andre arbeidsgrupper kan man snakke om en reell mangel.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Da er det jo åpenbart ikke mangel på gode sivilingeniører; først når lønnen stiger over andre arbeidsgrupper kan man snakke om en reell mangel.
Vis hele sitatet...
les teknisk ukeblad, alt folk gjør er å moane over mangelen på ingeniører.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
les teknisk ukeblad, alt folk gjør er å moane over mangelen på ingeniører.
Vis hele sitatet...
Om jeg klager på at det ikke er nok kråker i Norge er det da mangel på kråker? Hvis 1000 personer klager på at det er mangel på kråker er det da mangel?

At folk klager beviser ikke noe som helst. Alle får ingeniør hvis de bare klarer å betale det de koster. I et kapitalistisk system kan det ikke være mangel på noe. Selv om jeg ikke har råd til å kjøpe en Rolex betyr ikke det at det er en mangel på Rolexer.

Hvis jeg eide en bedrift som vil trenge ingeniører i lang tid framover vil jeg selvsagt prøve å påvirke politikken slik at det blir flere ingeniører sånn at jeg kan tjene mer selv.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
les teknisk ukeblad, alt folk gjør er å moane over mangelen på ingeniører.
Vis hele sitatet...
Det at enkeltpersoner eller bedrifter velger å "moane" i Teknisk Ukeblad, betyr ikke automatisk at det er mangel på ingeniører i Norge.

Problemet her, som jeg ser det, er at enkelte linjer har et alt for høyt snitt for hvermannsen til å komme inn på. Riktignok kan man skylde på seg selv da, men tenk så kjedelig det er å få døren slengt i trynet grunnet et par sløve år rundt 18-årsalderen.

Syns vi burde bygd flere skoler med ingeniørutdanning, hvis det trengs så mange flere.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis økonomiske incentiver var det viktigste i valg av jobb; hvorfor blir ikke alle leger og siviløkonomer?

Staten trenger veldig få ingeniører; bedriftene som "mangler" ingeniører kan selv betale mer og på den måte påvirke folks utdanningsvalg. Eller de kan rekruttere før de potensielle ansatte er ferdige med videregående.

Hvis det var flere ingeniører ville det kostet mindre; men det ville også blitt mindre attraktivt å bli ingeniør.

Og hvis økonomiske incentiver er så mektige; hvorfor blir ikke flere personer ingeniører?
Vis hele sitatet...
Det utføres ikke nok kvalifiserte årsverk i norsk industri til å tilfredsstille etterspørselen. Bedriftene ønsker å dekke denne etterspørselen, men får ikke inn nok arbeidskraft til at det er realistisk. Pr. definisjon vil det altså si at det er mangel på denne typen arbeidskraft. I dette tilfellet er det snakk om ingeniører.

Industrien betaler mer, og pøser penger inn i utdanningen vår. Problemet er at det ikke er nok skoleplasser, samt at det er en fordømt utfordrende utdanning, som krever mye grunnlag i matematikk. I tillegg tar det tid for økonomiske incentiver å virke.

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Det at enkeltpersoner eller bedrifter velger å "moane" i Teknisk Ukeblad, betyr ikke automatisk at det er mangel på ingeniører i Norge.

Problemet her, som jeg ser det, er at enkelte linjer har et alt for høyt snitt for hvermannsen til å komme inn på. Riktignok kan man skylde på seg selv da, men tenk så kjedelig det er å få døren slengt i trynet grunnet et par sløve år rundt 18-årsalderen.

Syns vi burde bygd flere skoler med ingeniørutdanning, hvis det trengs så mange flere.
Vis hele sitatet...
Kjære vene, snittet på disse utdanningene er såpass høyt fordi de er populære, og det ikke er uendelig med studieplasser. Det er ikke et problem, det er en luksus for skolene. Det er ikke ønskelig at faglig svake elever kommer inn på slike utdanninger, for det er ganske mye lavere sannsynlighet for at de vil makte kjøret.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det utføres ikke nok kvalifiserte årsverk i norsk industri til å tilfredsstille etterspørselen. Bedriftene ønsker å dekke denne etterspørselen, men får ikke inn nok arbeidskraft til at det er realistisk. Pr. definisjon vil det altså si at det er mangel på denne typen arbeidskraft. I dette tilfellet er det snakk om ingeniører.

Industrien betaler mer, og pøser penger inn i utdanningen vår. Problemet er at det ikke er nok skoleplasser, samt at det er en fordømt utfordrende utdanning, som krever mye grunnlag i matematikk. I tillegg tar det tid for økonomiske incentiver å virke.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg lyser ut en ingeniørstilling med noen millioner i årslønn; vil jeg da ikke finne en kompetent ingeniør? Hvis svaret er ja; så finnes det nok ingeniører.

Vi trenger et bedre utdanningsystem i Norge; men så lenge Staten tviholder på sitt monopol ser jeg ikke hvordan det skal kunne skje.
Sitat av Orph Vis innlegg
Kjære vene, snittet på disse utdanningene er såpass høyt fordi de er populære, og det ikke er uendelig med studieplasser. Det er ikke et problem, det er en luksus for skolene. Det er ikke ønskelig at faglig svake elever kommer inn på slike utdanninger, for det er ganske mye lavere sannsynlighet for at de vil makte kjøret.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forstår ganske greit sammenhengen mellom antall søkere og snittet for å komme inn, og nettopp derfor jeg har skrevet at jeg synes det kan løses greit ved å tilby flere studieplasser innen emnet.

Det å tilby et par plasser til i året er ikke synonymt med at halve klassen såvidt klarer å stave navnet sitt. Kjenner ganske mange faglig sterke elever som til tross for dette ikke klarte å få over femti poeng. Tror ikke akkurat det faglige nivået hadde gått nedenom og hjem om en stakkar med 48 poeng hadde fått kommet inn.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis jeg lyser ut en ingeniørstilling med noen millioner i årslønn; vil jeg da ikke finne en kompetent ingeniør? Hvis svaret er ja; så finnes det nok ingeniører.

Vi trenger et bedre utdanningsystem i Norge; men så lenge Staten tviholder på sitt monopol ser jeg ikke hvordan det skal kunne skje.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har nok brød til å mette et folk, er det da mangel på brød, eller er problemet at innbyggerne ikke er villig til å betale nok for brødet? Honeywell, f.eks., er nødt til å si nei til prosjekter i fleng, fordi de ikke har nok ingeniører til å jobbe på dem. Det er ikke bare å kaste penger rundt seg, og nekte for at det er et problem. Man må faktisk tjene penger på arbeidskraften og.

Monopol? Hva med BI? NKF? Grunnen til at de største utdanningsinstitusjonene er statlige er jo fordi ingen andre har kommet på banen, og det er jo ikke så rart, når utdanning gjennom staten er gratis. Det er ikke perfekt, men det er meget fordømt bra.

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Ja, jeg forstår ganske greit sammenhengen mellom antall søkere og snittet for å komme inn, og nettopp derfor jeg har skrevet at jeg synes det kan løses greit ved å tilby flere studieplasser innen emnet.

Det å tilby et par plasser til i året er ikke synonymt med at halve klassen såvidt klarer å stave navnet sitt. Kjenner ganske mange faglig sterke elever som til tross for dette ikke klarte å få over femti poeng. Tror ikke akkurat det faglige nivået hadde gått nedenom og hjem om en stakkar med 48 poeng hadde fått kommet inn.
Vis hele sitatet...
Hvor skal man sette grensen da? Den eneste rette måten å gjøre det på er jo å tilby et visst antall plasser, og så la de beste få plassen. Det blir for dumt om de skal begynne å slippe inn folk fordi de "nesten" kom inn.

Studietilbudene øker hele tiden. Dessuten er det mange ingeniørstudier som har åpne inntak. Hvis man vil bli ingeniør er det bare å søke, så kommer man inn et eller annet sted. Kanskje ikke der man helst skulle ønske, eller den disiplinen man aller helst vil, men ingeniør blir man.
Sitat av Orph Vis innlegg
Hvor skal man sette grensen da? Den eneste rette måten å gjøre det på er jo å tilby et visst antall plasser, og så la de beste få plassen. Det blir for dumt om de skal begynne å slippe inn folk fordi de "nesten" kom inn.

Studietilbudene øker hele tiden. Dessuten er det mange ingeniørstudier som har åpne inntak. Hvis man vil bli ingeniør er det bare å søke, så kommer man inn et eller annet sted. Kanskje ikke der man helst skulle ønske, eller den disiplinen man aller helst vil, men ingeniør blir man.
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om å sette en kunstig grense, men snarere å øke antall skoleplasser som tilbys. Med mindre antall søkere øker proporsjonalt med antall skoleplasser, vil det føre til en nedgang i karakterkravene.
Bygger man 1000 nye skoleplasser er ikke det det samme som å slippe inn 1000 elever som "nesten" er gode nok.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Er ikke snakk om å sette en kunstig grense, men snarere å øke antall skoleplasser som tilbys. Med mindre antall søkere øker proporsjonalt med antall skoleplasser, vil det føre til en nedgang i karakterkravene.
Bygger man 1000 nye skoleplasser er ikke det det samme som å slippe inn 1000 elever som "nesten" er gode nok.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det ikke er mangel på skoleplasser som er årsaken til mangelen på ingeniører.

Som orph påpeker er det mange steder man kan ta ingeniørutdanning med 2 i snitt fra videregående, problemet er bare at de som kommer med 2 i snitt fra videregående gjerne mangler både faglig grunnlag og evne. Et stort problem er rett og slett frafall og stryk.

Slik jeg ser det er det ikke noen snarlig løsning på problemet, siden det rett og slett ikke er mange nok unge som vil og kan bli ingeniører. Å ha stort sett bare realfag i 3-5 år er ikke så fristende for folk flest.

Frafall/ikke fullført ihht tid:

http://www.nito.no/Student/Frafallst...allstelefonen/
Sist endret av Tøffetom; 15. februar 2012 kl. 15:29.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Er ikke snakk om å sette en kunstig grense, men snarere å øke antall skoleplasser som tilbys. Med mindre antall søkere øker proporsjonalt med antall skoleplasser, vil det føre til en nedgang i karakterkravene.
Bygger man 1000 nye skoleplasser er ikke det det samme som å slippe inn 1000 elever som "nesten" er gode nok.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Poenget er at det ikke er mangel på skoleplasser som er årsaken til mangelen på ingeniører.

Som orph påpeker er det mange steder man kan ta ingeniørutdanning med 2 i snitt fra videregående, problemet er bare at de som kommer med 2 i snitt fra videregående gjerne mangler både faglig grunnlag og evne. Et stort problem er rett og slett frafall og stryk.

Slik jeg ser det er det ikke noen snarlig løsning på problemet, siden det rett og slett ikke er mange nok unge som vil og kan bli ingeniører. Å ha stort sett bare realfag i 3-5 år er ikke så fristende for folk flest.

Frafall/ikke fullført ihht tid:

http://www.nito.no/Student/Frafallst...allstelefonen/
Vis hele sitatet...
Selv på NTNU, som stort sett tar inn de beste fra videregående skoler rundt om i landet, er det en del siv.ing. linjer som opplever så mye som 40% frafall.

Det virker for meg som om man kanskje ikke er helt klar over hvor rævkjørt man blir på et ingeniørstudium kontra humanistiske fag, og hvor mye en siv.ing. studieplass koster. Som jeg sa tidligere, det er ikke ønskelig å senke inntakskravene for mye. Når såpass mange dropper ut allerede, er det da så lurt å øke antallet svakere studenter som kommer inn? Da vil antakeligvis frafallsprosenten øke ytterligere.

For å sitere linken Tøffetom la ut:

En hovedårsak til frafall er dårlige kunnskaper i matematikk. (Kilde: NOKUT)
Vis hele sitatet...
Sitat av Orph Vis innlegg
Selv på NTNU, som stort sett tar inn de beste fra videregående skoler rundt om i landet, er det en del siv.ing. linjer som opplever så mye som 40% frafall.

Det virker for meg som om man kanskje ikke er helt klar over hvor rævkjørt man blir på et ingeniørstudium kontra humanistiske fag, og hvor mye en siv.ing. studieplass koster. Som jeg sa tidligere, det er ikke ønskelig å senke inntakskravene for mye. Når såpass mange dropper ut allerede, er det da så lurt å øke antallet svakere studenter som kommer inn? Da vil antakeligvis frafallsprosenten øke ytterligere.

For å sitere linken Tøffetom la ut:
Vis hele sitatet...
http://www.universitetsavisa.no/campus/article10868.ece

Gah. Ble litt rot her. Jeg la ved en lenke som omhandler frafallssituasjonen ved IME fakultetet på NTNU.

http://www.aftenposten.no/jobb/artic...e#.TzvDB7EVOyQ
Sist endret av Orph; 15. februar 2012 kl. 16:26.
Noe jeg tror kan hjelpe er mere fokus på matte på ungdomskolen. Det jeg fikk innrykk av på ungdomskolen var at matte var like viktig som alle andre fag som for eksempel Mat og Helse, RLE, Kroppsøving, Musikk, Nynorsk osv.

Det jeg selv har sett er at mange rett og slett ikke takler matten de må ha på videregående for å starte på en ingeniørutdanning. For å ta et konkret eksempel så er var det 28 stykk i T-matte klassen min på begynnelsen av året, i dag et litt over et halvt år senere er det 13-14. Her er det snakk om ett matte kurs som egentlig bare er grunnmuren til mer avansert matte kurs som R1 og R2 som også kreves for ingeniørutdanning. Flere av de som har byttet over til en enklere matte har gitt utrykk for at de har hatt lyst til å bli ingeniører, men de har til slutt innsett at matten er for vanskelig.

Nå må folk virkelig ikke missforstå meg her, jeg sier ikke at realfagmatten på videregående er for vanskelig, men at det burde ha vært større fokus på matte på skolen, i forkant av videregående.
Sitat av omba Vis innlegg
Nå må folk virkelig ikke missforstå meg her, jeg sier ikke at realfagmatten på videregående er for vanskelig, men at det burde ha vært større fokus på matte på skolen, i forkant av videregående.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Matten på videregående er ikke vanskelig, folk er rett og slett for late til å gjøre jobben.