Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 12340
Ja, jeg har vel blitt bitt av skattejegerbasillen, men. For en tid tilbake så søkte jeg litt rundt på google etter en oversikt over tapte og forsvunnede skatter. Fant en veldig bra liste med veldig mange forskjellige teorier til hvor hver enkel skatt har att veien. Så, det jeg lurer på.. Noen som vet om noen skjulte og/eller tapte skatter rundt om i verden ? F.eks Cíbola, Ravkammeret osv. Takker for alle svar!
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Jeg har dessverre ikke noen skjulte skatter å meddele,men jeg er også veldig int. i å få vite om noen slike skatter.Gjerne med nøyaktig beskrivelse av hvor de ligger og hva slags innhold skattene har.
Finnes det noen i Nesna området?
Melder meg også på denne tråden. Har desverre ingen skatter å dele for tiden, men er veldig interessert i å lære om flere.

Bor i Oslo område, og vil helst finne gull og smykker, da det er lett omsettelig. Har ikke lyst til å grave så mye, så fint om de er lett tilgjengelige. Har ikke dykkerlappen, så blir for mye styr å skulle dykke ned, kaldt i sjøen, utstyr o.l.

Sparer for tiden til en sånn detektordings som piper når det er skatter i nærheten.

Noen som har tips?
Sitat av hallooghei Vis innlegg
Jeg har dessverre ikke noen skjulte skatter å meddele,men jeg er også veldig int. i å få vite om noen slike skatter.Gjerne med nøyaktig beskrivelse av hvor de ligger og hva slags innhold skattene har.
Finnes det noen i Nesna området?
Vis hele sitatet...
Jada, massevis. 250 meter rett vest for toppen av Eidabelgen på Tomma står det er kiste under ett tre som er full av gullpenger og edelsteiner.
Takker for seriøse svar : ) Noen som har noen tapte skatter de gjerne vil dele med oss ?
Sitat av pondelover Vis innlegg
Takker for seriøse svar : ) Noen som har noen tapte skatter de gjerne vil dele med oss ?
Vis hele sitatet...
Det er veldig mange skatter i Atlanterhavet. Du kan jo begynne med å lete litt der?
Haha, alle sammen. Det er grunn til at det kalles "tapte skatter". Hvis noen kunne gi dere nøyaktig opplysninger om hvor en skatt er, så ville den jo ikke vært tapt akkurat.

Skal dere jakte på skatter vil det være en fordel å samle informasjon selv, utforske litt, og også investere i litt utstyr, og reise. De største skattene er nok ikke rundt Oslo og Nesna, det tror jeg.

Ikke sikkert man går i profitt ved å finne disse skattene, men veien til å finne de, og erfaringene vil nok være mer verd enn noe annet.
De som aktivt leter opp skatter går som regel under kategorien arkeologer og historikere. Måten de finner skatter på er å samle så mye kunnskap om fortiden som relevant er, og da forsøke lage hypoteser om hvor det tapte mest sannsynlig kunne være - og forsøke lete der. Det normale for disse er at de er veldig stolte av funnet og ønsker publisere det for omverdenen så fort de kan og sanke inn massevis av annerkjennelse.

Så hvis du faktisk ville finne skatter er det beste tipset å ta en utdannelse innen arkeologi eller historie.
En del ulumskheter foregår når vegvesenet skal bygge vei her i norge, de finner gruver og tunneler og grotter og store arkeologiske funn og de river det ned og begraver alt for å lage asfalt vei fortest mulig.
Sitat av noobpower Vis innlegg
En del ulumskheter foregår når vegvesenet skal bygge vei her i norge, de finner gruver og tunneler og grotter og store arkeologiske funn og de river det ned og begraver alt for å lage asfalt vei fortest mulig.
Vis hele sitatet...
Neimen jaggu, nå fikk vi jaggu meg og dratt inn en konspirasjonsteori inn i også. Denne tråden blir bare bedre og bedre!
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Neimen jaggu, nå fikk vi jaggu meg og dratt inn en konspirasjonsteori inn i også. Denne tråden blir bare bedre og bedre!
Vis hele sitatet...
Ja hva tror du en bonde gjør om det dukker opp noe under pløying?

Tar så klart å graver over det før noen ser det. Om riksantikvaren finner ut at det kan være noe spennende der, så blir marken ev. skilt ut og tatt i beslag/kjøpt av staten.

Er det veibygge så blir alt forsinket/stoppet til de finner ut av hva det er. Når de bygde ut hovedveien til 4 felt, trålet arkeologer bakken i lang tid før de fikk begynne byggingen.
Han der bankraneren da? Ole et eller annet? De fant jo aldri utbyttet, så et eller annet sted på østlandet ligger det sølvdaler...
▼ ... over et år senere ... ▼
Vist dere har hørt om Akrendam skipe det fant utenfor runde der fann det gull å sølvmynter for mange millioner kroner, i samme område sies det å ha godt ned et annet skip borga eller castillo de negro på spansk som sank på sunnmøre en gang på 1500 hundre tallet. Vil ikke dele alt jeg vet om skipe har planer om å finne det selv men det er jo et lite tips å det sies der var omtrent 30 bronsekanoner til 1 mill stykk
Er fortsatt masser av Nazi-gull som aldri har blitt funnet. Happy searching!
Skatt: Masse gull
Sted: Enden av regnbuen

Du vil se denne karen i nærområdet av gullet, han kan muligens oppfylle et ønske. (stund siden sist jeg møtte på han)

Sånn ikke altfor spoiler, men her er et bilde av skatten:
http://2.s3.envato.com/files/302366.jpg

Kan jeg få se den listen over tapte skatter, som antas å være...

Rart at det heter tapte skatter, når det er en listen som vet hvor disse skattene er.

Jeg kan også selge deg et skattekart over alle skatter i verden, hvis ønsket overfør et lite beløp på 200kr til meg, så vil jeg maile deg kartet.
akerendam beklager skrev litt feil
Jævlig useriøs tråd!
etter hva jeg har skjønt er det som betegnes som "tapte skatter" idag skip som har gått ned, gjerne med full last. Disse kan det være mye å hente hos.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Du kan jo begynne og lete etter "The crystal skulls" som skal
samle 13 galakser, 7 er funnet og 6 er ikke funnet.
Why so serious?
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Du kan jo begynne og lete etter "The crystal skulls" som skal
samle 13 galakser, 7 er funnet og 6 er ikke funnet.
Vis hele sitatet...
Hvor mye verdi tror du det er i en sånn?
under 2. vardenskrig var Øksfjord en utrolig viktig plass for tyskerne, det var som en holdeplass for tyske krigskip. Det var et viktig sted å stoppe handelskonvoiene mellom russland og england. Einsatz. Det var navnet på den styrken som var plassert der oppe for å styre det. I motsetning til de fleste plasser der tyskerne kom overens med lokalbefolkningen, så var det ikke tilfelle her. Under ledelse av oberst Hertzog så holdt de et helvete med lokalbefolkninga. Folk ble torturert, banka, og mishandla hver eneste dag. De var onde, satans jævler. På slutten av krigen gikk de litt for langt. Tyskerne begynte å skjønne hva som kom til å skje, og at russerne var på vei inn. Så gikk dem inn i hvert eneste hus i Øksfjord og stjal alt dem kunne finne av verdier, alt som skinte av gull eller sølv. Folk som protesterte, fikk en kule mellon øynene. Men det var i ettertid de fikk seg en helvetes overraskelse.

i det skjulte så hadde befolkningen samlet seg og bestemt seg for at nok var nok. Alt det sinnet og raseriet de 3000 innbyggerene hadde samlet opp i løpet av 3 år, måtte få utløp. Så de samlet de våpen de hadde, ljåer, kniver, økser, spader, alt som kunne knekke en skalle. Også overrasket de jævlene, midt på natten. De 300 soldatene hadde ikke en sjanse, og det forstod dem. De ble drept raskt, men jævelen sjøl, oberst Hertzog og flere av soldatene hans klarte å flykte. Dem stakk opp i fjellene, og hadde med seg masse av det tyvegodset dem hadde, grådige svin som de var. Flere av innbyggerne i Øksfjord fulgte etter dem, men de mistet sporet. De frøs sannsynligvis ihjel. og derfor så trår man varsomt i fjellene der. Det er en ondskap der, en ondskap man ikke vil vekke.

Så hvis du vil på skattejakt så tar du med en gjeng venner fra medisinstudiene dine på hyttetur dit, også vil det gå slag i slag fremover
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
under 2. vardenskrig var Øksfjord en utrolig viktig plass for tyskerne, det var som en holdeplass for tyske krigskip. Det var et viktig sted å stoppe handelskonvoiene mellom russland og england. Einsatz. Det var navnet på den styrken som var plassert der oppe for å styre det. I motsetning til de fleste plasser der tyskerne kom overens med lokalbefolkningen, så var det ikke tilfelle her. Under ledelse av oberst Hertzog så holdt de et helvete med lokalbefolkninga. Folk ble torturert, banka, og mishandla hver eneste dag. De var onde, satans jævler. På slutten av krigen gikk de litt for langt. Tyskerne begynte å skjønne hva som kom til å skje, og at russerne var på vei inn. Så gikk dem inn i hvert eneste hus i Øksfjord og stjal alt dem kunne finne av verdier, alt som skinte av gull eller sølv. Folk som protesterte, fikk en kule mellon øynene. Men det var i ettertid de fikk seg en helvetes overraskelse.

i det skjulte så hadde befolkningen samlet seg og bestemt seg for at nok var nok. Alt det sinnet og raseriet de 3000 innbyggerene hadde samlet opp i løpet av 3 år, måtte få utløp. Så de samlet de våpen de hadde, ljåer, kniver, økser, spader, alt som kunne knekke en skalle. Også overrasket de jævlene, midt på natten. De 300 soldatene hadde ikke en sjanse, og det forstod dem. De ble drept raskt, men jævelen sjøl, oberst Hertzog og flere av soldatene hans klarte å flykte. Dem stakk opp i fjellene, og hadde med seg masse av det tyvegodset dem hadde, grådige svin som de var. Flere av innbyggerne i Øksfjord fulgte etter dem, men de mistet sporet. De frøs sannsynligvis ihjel. og derfor så trår man varsomt i fjellene der. Det er en ondskap der, en ondskap man ikke vil vekke.

Så hvis du vil på skattejakt så tar du med en gjeng venner fra medisinstudiene dine på hyttetur dit, også vil det gå slag i slag fremover
Vis hele sitatet...

Hahahahaha
Genialt svar
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som har funnet noe?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
under 2. vardenskrig var Øksfjord en utrolig viktig plass for tyskerne, det var som en holdeplass for tyske krigskip. Det var et viktig sted å stoppe handelskonvoiene mellom russland og england. Einsatz. Det var navnet på den styrken som var plassert der oppe for å styre det. I motsetning til de fleste plasser der tyskerne kom overens med lokalbefolkningen, så var det ikke tilfelle her. Under ledelse av oberst Hertzog så holdt de et helvete med lokalbefolkninga. Folk ble torturert, banka, og mishandla hver eneste dag. De var onde, satans jævler. På slutten av krigen gikk de litt for langt. Tyskerne begynte å skjønne hva som kom til å skje, og at russerne var på vei inn. Så gikk dem inn i hvert eneste hus i Øksfjord og stjal alt dem kunne finne av verdier, alt som skinte av gull eller sølv. Folk som protesterte, fikk en kule mellon øynene. Men det var i ettertid de fikk seg en helvetes overraskelse.

i det skjulte så hadde befolkningen samlet seg og bestemt seg for at nok var nok. Alt det sinnet og raseriet de 3000 innbyggerene hadde samlet opp i løpet av 3 år, måtte få utløp. Så de samlet de våpen de hadde, ljåer, kniver, økser, spader, alt som kunne knekke en skalle. Også overrasket de jævlene, midt på natten. De 300 soldatene hadde ikke en sjanse, og det forstod dem. De ble drept raskt, men jævelen sjøl, oberst Hertzog og flere av soldatene hans klarte å flykte. Dem stakk opp i fjellene, og hadde med seg masse av det tyvegodset dem hadde, grådige svin som de var. Flere av innbyggerne i Øksfjord fulgte etter dem, men de mistet sporet. De frøs sannsynligvis ihjel. og derfor så trår man varsomt i fjellene der. Det er en ondskap der, en ondskap man ikke vil vekke.

Så hvis du vil på skattejakt så tar du med en gjeng venner fra medisinstudiene dine på hyttetur dit, også vil det gå slag i slag fremover
Vis hele sitatet...

bor ikke så langt ifta øksfjord takk for tipset xD

jeg vet om en skatt!!!!

mistet en gang min i phone 3gs midt ut på altafjorden....
Haha, lykke til

Jenny Skavlan har faktisk kikket litt rundt der, snakk med henne for tips og triks
I 1938 så ble det sendt ut et ordre fra Reichsführer SS Heinrich Himmler om at æresringene som ble utdelt til SS folk skulle trekkes tilbake ved evnt dødsfall av original eier.

Ringene skulle etter historien gjemmes rundt Burg Wewelsburg (Myteomspunnet renessanse slott brukt av SS i Nordrhein-Westfalen) Ringene skulle legges i en spesiell kiste, der de skulle oppevares, minnes de som hadde fallt.

Ca 11 500 ringer skal ha blitt gjemt bort, disse savnes også fra registre over utdelte ringer. Mange har lett etter dem i tiden's løp, men ingen har lykkes.

Med tanke på at en slik ring vanligvis ligger på en 30-50 laken så ville det være en grei skatt.
ville verdien sunket om 11.500 ringer hadde blitt funnet?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
ville verdien sunket om 11.500 ringer hadde blitt funnet?
Vis hele sitatet...
Jo, det hadde den, betydelig. Men man holder tett om funnet, også slipper ut en ring eller to på markedet fra tid til annen så skulle det gå greit.
Hehe, det er drømmen Sitte med en kiste stappet full av ringer, og selge 4-5 hver måned for 30k pr stk

Er det ikke mange myter generelt rundt verdisakene nazistene plyndret? Og fryktelig mye som ikke har kommet til rette? Syns å huske noen dykket i flere uker i en innsjø i Østerrike uten å finne de tonnene med gull som skulle være der... Sånne ting er jo interessant
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Jo, det hadde den, betydelig. Men man holder tett om funnet, også slipper ut en ring eller to på markedet fra tid til annen så skulle det gå greit.
Vis hele sitatet...
Man hadde vel blitt tatt ganske kjapt hvis man drev og solgte flere slike ringer i året? Fått "futen" på nakken og div. Hvis man ikke har kontakter på det svarte markedet da.
Sist endret av A-tillah; 22. februar 2012 kl. 16:34.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
I 1938 så ble det sendt ut et ordre fra Reichsführer SS Heinrich Himmler om at æresringene som ble utdelt til SS folk skulle trekkes tilbake ved evnt dødsfall av original eier.

Ringene skulle etter historien gjemmes rundt Burg Wewelsburg (Myteomspunnet renessanse slott brukt av SS i Nordrhein-Westfalen) Ringene skulle legges i en spesiell kiste, der de skulle oppevares, minnes de som hadde fallt.

Ca 11 500 ringer skal ha blitt gjemt bort, disse savnes også fra registre over utdelte ringer. Mange har lett etter dem i tiden's løp, men ingen har lykkes.

Med tanke på at en slik ring vanligvis ligger på en 30-50 laken så ville det være en grei skatt.
Vis hele sitatet...
Støttes. Hadde vært utrolig tøft å finne den skatten der. Og som du sier, spedd de ut som en amerikansk lotteriutbetaling.

Husker jeg leste at de ble sprengt inn i et fjell eller noe lignende, mot slutten av krigen. I det rotet tyskland var på tidspunktet er det jo umulig å finne ut hvor de tok veien. Fanatiske SS-folk som gjorde som de skulle og sprengte de inn i fjellet, eller kanskje noen i desperasjon ville ha litt ekstra verdisaker med seg til sør-amerika?

Hadde vært artig som pøken å finne de i hvert fall. ... Det var poenget mitt.
Sitat av Aurum79 Vis innlegg
Hahahahaha
Genialt svar
Vis hele sitatet...
Kanskje genialt, men ikke originalt. Ikke annet enn latmannsquoting fra Død Snø.
Ligger jo en galleon et eller annet sted i havet mellom Stor Britannia og Frankrike som visstnok skal være meget ettersøkt av arkeologer og historikere.
Du kan jo prøve å fine Djenghis Khans gravkammer? Den fins men folk vet ikke hvor den er, da den kan være hvor som helst i det da gigantiske mongolske riket.
Vet forøvrig at mange fortidsminner blir overkjørt av selskaper. Har selv jobbet som vekter på et sted i oslo som var nære havna som be bebygd. Gudene vet hva vi fant og ikke fant. Dette skulle vært rapportert til riks antikvaren. Fikk bare beskjed om å holde kjeft om det og de kjappet seg og fant en gravmaskin som kunne rive det i filler. Jeg vet ikke hva det var men var tusentalls av flasker av noe slag. Noe gravmaskinen rimelig kjapt ødela.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Jo, det hadde den, betydelig. Men man holder tett om funnet, også slipper ut en ring eller to på markedet fra tid til annen så skulle det gå greit.
Vis hele sitatet...
Er ikke dagens Diamant marked styrt på samme måte ?
Å det er akkurat derfor prisen for det er så høy...
Når Norge var i union med Danmark hadde danskene mange runder i Norge hvor de skattla befolkningen hardt.
Danskekongen hadde også noen rene plyndringstokt, et av disse forlot Trondheim med skip. Skipet var lastet med kirkegods og skatter. En av skattene som blir nevnt er et sølvkors med jesusfigur i full størrelse.

På vei ut trondheimsfjorden synker skipet, det har i ettertid blitt spekulert i at mannskapet om bord skal ha lagd hull i skroget motivert av danske antipatier.
Skipet har aldri blitt funnet, marinen søkte igjennom det mest aktuelle området på nititallet uten funn.
Så et eller annet sted utenfor trondhjem finnes altså en diger skatt på havets bunn.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Man hadde vel blitt tatt ganske kjapt hvis man drev og solgte flere slike ringer i året? Fått "futen" på nakken og div. Hvis man ikke har kontakter på det svarte markedet da.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det skal være noen overhengende fare. Slike Ringer omsettes stadig, om man sender la oss si ti stk til forskjellige forhandlere, sier at man har samlet dem opp igjennom mange år feks. Sender noen til auksjonshus, samt selger noen privat.

For noen år tilbake så fant man masse ubrukte medaljer etter Deschler Und Sohn (medaljeprodusent), ble vel funnet på et loft tror jeg, i kassevis. Disse fant sin vei til markedet svært fort.


Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hehe, det er drømmen Sitte med en kiste stappet full av ringer, og selge 4-5 hver måned for 30k pr stk

Er det ikke mange myter generelt rundt verdisakene nazistene plyndret? Og fryktelig mye som ikke har kommet til rette? Syns å huske noen dykket i flere uker i en innsjø i Østerrike uten å finne de tonnene med gull som skulle være der... Sånne ting er jo interessant
Vis hele sitatet...
Stolpsee tenker du på? Der Göring skulle ha slengt noe gull mot krigsslutt? Eller Toplitzsee, der det også skal være gull. Husker ikke navnet på alle de innsjøene der det skal være eller ha vært gull.

Alt dette var trolig deler av Alpenfestung som var navnet på det som skulle bli den tyske siste kommando posten, de flyttet ekstreme verdier fra frontbyene, opp til alpene. Gjemte unna i huleganger, gravde ned etc. Malerier, gull, diamanter, etc ble gjemt unna. Schloss Neuschwanstein (Ludwig II av Bayern) ble også brukt som gull lager av Deutsche Reichsbank, gullet ble etter historien flyttet vekk herfra rett før krigsslutt. Ikke funnet i ettertid.

Alpenfestung ble ikke noe mye av. Hitler selv ville ha det annerledes, det ble jo stort sett som han ville så da ble Berlin frontbyen.

Sitat av Sjarlatan Vis innlegg
Støttes. Hadde vært utrolig tøft å finne den skatten der. Og som du sier, spedd de ut som en amerikansk lotteriutbetaling.

Husker jeg leste at de ble sprengt inn i et fjell eller noe lignende, mot slutten av krigen. I det rotet tyskland var på tidspunktet er det jo umulig å finne ut hvor de tok veien. Fanatiske SS-folk som gjorde som de skulle og sprengte de inn i fjellet, eller kanskje noen i desperasjon ville ha litt ekstra verdisaker med seg til sør-amerika?

Hadde vært artig som pøken å finne de i hvert fall. ... Det var poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Var en offiser i wehrmacht (mulig han var general) som avslørte for noen amerikanere hvor noe av nazi gullet var gjemt i 45/46. De fant noe, men ikke alt. Tyskeren som avslørte dette flyttet til statene etterhvert, han skal også ha blitt fryktelig rik engang på 50 tallet...............

Franz Xavier Schwarz som var Reichsschatzmeister for NSDAP døde i 1947, det var han som hadde oversikt over hvordan partiet ble finansiert, hva de brukte penger til, hvor pengene kom fra. Han hadde også oversikten over hva som skjedde med mye penger og verdier etter krigen. Han døde før han ble avhørt om dette, hans personlige dagbøker samt dokumenter ble brent like før krigsslutt. Så med hans hjelp så er det mulig at noe hadde dukket opp.
er jo masse gull i finmark... bare å sette i gang å hente
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Stolpsee tenker du på? Der Göring skulle ha slengt noe gull mot krigsslutt? Eller Toplitzsee, der det også skal være gull. Husker ikke navnet på alle de innsjøene der det skal være eller ha vært gull.

Alt dette var trolig deler av Alpenfestung som var navnet på det som skulle bli den tyske siste kommando posten, de flyttet ekstreme verdier fra frontbyene, opp til alpene. Gjemte unna i huleganger, gravde ned etc. Malerier, gull, diamanter, etc ble gjemt unna. Schloss Neuschwanstein (Ludwig II av Bayern) ble også brukt som gull lager av Deutsche Reichsbank, gullet ble etter historien flyttet vekk herfra rett før krigsslutt. Ikke funnet i ettertid.
Vis hele sitatet...

Jeg husker ikke navnet selv heller, jeg bare husker avisartikkelen fra den gangen de holdt på. Mennesker som har store verdier når det brenner under føttene dems er jo fryktelig kreative når det gjemmes unna, og kanskje litt for kreative også... Er nok mer tapte skatter enn man tror
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er jo masse gull i finmark... bare å sette i gang å hente
Vis hele sitatet...
Joda bare søke staten om tillatelse om gruvedrift noe du garantert ikke får fordi de vet hva som er der....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Joda bare søke staten om tillatelse om gruvedrift noe du garantert ikke får fordi de vet hva som er der....
Vis hele sitatet...
hvem gidder å søke om det ? , er jo bare å vaske eller grave litt i det stille..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvem gidder å søke om det ? , er jo bare å vaske eller grave litt i det stille..
Vis hele sitatet...
Jada for all del grav et digert hull på ca 20 meter i omkrets ned til berggrunn og gjør det med en hagespade....

For å ikke snakke om at du skal vaske det for å få ut gullet.... skal du vaske alt for hånd så ja... da betaler det seg bedre med timelønn i kassa på rema....
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Ja hva tror du en bonde gjør om det dukker opp noe under pløying?

Tar så klart å graver over det før noen ser det. Om riksantikvaren finner ut at det kan være noe spennende der, så blir marken ev. skilt ut og tatt i beslag/kjøpt av staten.

Er det veibygge så blir alt forsinket/stoppet til de finner ut av hva det er. Når de bygde ut hovedveien til 4 felt, trålet arkeologer bakken i lang tid før de fikk begynne byggingen.
Vis hele sitatet...
Tatt pillene dine i det siste, eller?
Hvordan kan du generalisere bønder sånn på den måten? Kjenner du noen bønder?
Noen kan vel komme på å bare pløye over det, men de aller, aller fleste vil nok snakke med riksantikvaren. Og hvor har du det fra at staten beslaglegger marken? Det er faen meg det teiteste jeg har hørt idag. Du vil bli kjøpt ut og få tildelt en like bra/stor, om ikke bedre jordlapp. Hvorfor sper du rundt deg med slik konspirasjonsdritt?

Jeg vet om 4 veistrekninger fra 2005 til 2012 som skulle stått klare for lenge siden, men der arbeidet har blitt lagt på is ettersom der er/har vært arkeologiske funn. Siste eksempelet er vel nye delen nederst i Stigedalen i Sogn og Fjordane, som jeg har kjørt en god del opp gjennom årene. Det var vel sagt at utbyggingen kom til å ta 2-3 år eller noe slikt. Det var vel ikke brukt mindre enn 5-6 år i alle fall, da de fant noe som kunne se ut som arkeologiske gjenstander under utbygging.

Seriøst, hold kjeft om du ikke har håndfaste bevis. Er rett og slett jævlig lei av konspirasjoner på forumet her.
Sist endret av McLovin; 22. februar 2012 kl. 20:12.
Her ligger det flere gullsmykker i en kiste, kisten har vært der siden romertiden.
Har aldri klart å grave den opp, den ligger for dypt + at naboene alltid ringer politiet når jeg graver 3:

-Latitude: 59°52'44.30"N
-Longitude: 10°47'35.14"E

Lykke til!
Sist endret av Fekillix; 22. februar 2012 kl. 20:27.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jada for all del grav et digert hull på ca 20 meter i omkrets ned til berggrunn og gjør det med en hagespade....

For å ikke snakke om at du skal vaske det for å få ut gullet.... skal du vaske alt for hånd så ja... da betaler det seg bedre med timelønn i kassa på rema....
Vis hele sitatet...
er flere fine elver å vaske gull gitt og du tjener nok mere enn på rema, er bare å vite hvor du skal vaske... er ikke rare mengden du skal finne
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Ligger en pistol i breiavannet i Stavanger. Satt å så på "Politiet" serien og de meddelte at pistolen enda ikke var funnet og saken var henlagt.
Begynn å dykk
The Rubaiyat of Omar Khayyam er en samling med dikt om jeg ikke husker galt. En unik utgave av denne boken ble produsert av Francis Sangorski, gullbelagt også med rundt 1500 edle steiner.

Boken ble forsøkt solgt flere ganger. Den ble blandt annet sendt til USA for evnt auskjonering, der ble den stoppet av myndighetene. Det var noe med den høye verdien på den som gjorde at man måtte betale om den skulle inn i landet. Den ble sendt tilbake til England for salg der, hvor den ble lagt ut for salg nok engang. Den ble solgt for under halparten av hva den var vurdert til.

Om jeg husker riktig så ble den kjøpt av en Amerikansk forhandler, så den måtte da igjen reise til USA.

Den ble "trygt" lagret ombord på RMS Titanic. Da Titanic gikk ned den 14 April 1912 så ble boken med ned i dypet, der har den vært siden den gang. Det er nok lite trolig at det er igjen noe av boken annet enn de edle steinene.

Det har også blitt avgjort at det dyrere med enn leteaksjon etter den, enn hva restene av den vil være verdt.

EDIT: Det sies at det lå en forbannelse over boken.....
Sist endret av Henrik-Vanger; 22. februar 2012 kl. 21:15.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
EDIT: Det sies at det lå en forbannelse over boken.....
Vis hele sitatet...
Dette var fascinerende, takk for interessant innlegg. Leser videre at Sangorski døde kort tid etter at Titanic sank i 1912. Han forsøkte visst å hjelpe en kvinne fra å drukne, men druknet altså selv. Boken ble heller ikke gammel - den var ferdigstilt året før den sank med Titanic. Dessuten; Titanic sank med boka ombord. Sank boka Titanic? Tilfeldigheter eller forbannelse? Next on ENÆRKEJ WÅNN! Jeg hadde sett på :)
Sist endret av caperno; 22. februar 2012 kl. 22:07.