Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3038
Hei =)

jeg har store planer om å kjøpe meg en ny harddisk, det jeg lurer på er hvordan jeg på en best mulig måte får slettet det som ligger på den gamle,
og få det til å bli vanskligst mulig å gjennopprette noe fra den?

any ideas?
Hvorfor ikke fortsette å bruke den gamle, så får du enda større lagringskapasitet?
Putt den i et syrebad, slå flere spiker tvers gjennom den og send den til månen.
knuse den kansje?

(20 tegn jah!)
Trådstarter
51 0
den game er i grunn ikke noe å ta vare på, den har sett sine beste dager =/

tenkte det hadde vært litt kjipt hvis alle disse hemmeligstemplede dokumentene mine havnet i gale hender ^^,
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
utsett den for en sterk mangnet! hvis du ikke får tak i en magnet så søker man på google om å lage elektromagneter.
Så kan du knuse den etter på.
(Kan også kjøpe saltsyre på jernia, men magnet holder)
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sånn utrolig kraftig magnet man legger diskene på som fjerner alt. Koster 2 000 000 men alikevel.

Bruke erazer program som overskriver filene noen ganger.

Bruke en ibas diskett som liksom fjerner alt på disken.
Sist endret av Alphanio; 24. september 2006 kl. 13:32.
Trådstarter
51 0
hvordan gjør sykehus, politi, trygdekontor, apotek and so on.. det a?
Da vi skulle kaste våres gamle harddisk, la jeg den på et fjell og slo flere ganger med en stor slegge. Funka det
Trådstarter
51 0
tenkte kanskje jeg kunne ta danskebåten og kaste den på havet.. men det hadde jo blitt litt mistenkelig hvis det kom flytende en harddisk inn på aker brygge
Sitat av Alphanio
Sånn utrolig kraftig magnet man legger diskene på som fjerner alt. Koster 2 000 000 men alikevel.

Bruke erazer program som overskriver filene noen ganger.

Bruke en ibas diskett som liksom fjerner alt på disken.
Vis hele sitatet...
Ikke veit jeg hvor kraftig magnet det skal til, men jeg veit at det koster kun 92,04 euro for en magnet som har en trekkraft på 100kg. Det skal noe til for å få magneten løs fra harddisken da.

Hvor har du den prisen fra?


Uansett finnes det programmer som sletter alt som er på disken, og overskriver den gamle dataen, slik at den ikke finnes mer.

Er du fortsatt usikker, så skru opp disken og klipp istykker lagringsskiva.
Sist endret av Grimdoc; 24. september 2006 kl. 13:47.
har du no viktig på den a? :P hvis ikke kan du bare kaste´n som de er :P

uansett:
først formaterer du den, så bruker du et program som heter erazer. og så knuser du den med slegge, eventuelt utsette den for en sterk magnet, så deler du den op i mange biter, og strør de ut over verden. hvis en harddisk ikke kan snurre så er det ikke no informasjon og hente ut av den
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Legg en liter med thermite oppå hardisken og tenn på!
Skal love deg at du ikke kan se noe av hardisken ettepå!
Thermite brenner med mange 1000grader og brenner igjenom komlokk, biler osv...
Trådstarter
51 0
kanskje jeg kan legge den i en keramikkovn
hva er det du har på´n som er så viktig a? :P
Sitat av ole1990
hva er det du har på´n som er så viktig a? :P
Vis hele sitatet...
Var ikke grunnen til at han startet denne tråden det at han ville holde akkurat den informasjonen fra andre?
Trådstarter
51 0
kunderegister, utviklingsplaner, "interne dokumenter", "interne notater", kildekode til software, and so the story goes
Er vel bare åpne opp så mye du greier... Knuse alt og kaste det på forskjellige plasser
Sitat av Grantax
Formatere den ?
Vis hele sitatet...
Filene kan fortsatt bli gjenopprettet. De må overskrives før de er helt borte.
Trådstarter
51 0
nesten så jeg er frista til å ringe litt rundt og høre hvordan store bedrifter og offentlige etater gjør det,
det hadde vært litt kult å vite
Sitat av Grimdoc
Filene kan fortsatt bli gjenopprettet. De må overskrives før de er helt borte.
Vis hele sitatet...
Han får overskirve den med bare bullshit da... hehe.

Eller så kan han bare simpelthen ta en hammer og spikre inn spikere tvers igjennom den.
Sitat av Thoryllo
Legg en liter med thermite oppå hardisken og tenn på!
Skal love deg at du ikke kan se noe av hardisken ettepå!
Thermite brenner med mange 1000grader og brenner igjenom komlokk, biler osv...
Vis hele sitatet...
Brainiac

Det finnes mange programmer som overskriver harddisken såpass mange ganger at dataene ødelegges, men du må vel boote fra en annen... de aller fleste her har vel prøvd "format c:" en eller annen gang, uten at det funket..
Trådstarter
51 0
hvor mange ganger bør den skrives over?
Sitat av osiris
hvor mange ganger bør den skrives over?
Vis hele sitatet...
En gang holder. Er programmer som gjør hele jobben for deg, men søkinga får du ta deg av selv.

Ellers kan du gjøre det manuelt: Formatere harddisken, og så fylle opp hele med dritt, bare du fyller den helt opp, og så formater den igjen.
Legg den i en bankboks. Da har du noe å gå tilbake til om den nye disken skulle komme til å feile.
Trådstarter
51 0
det var ikke dumt meitemark

kom på at det hadde vært en god ide å lage backup av alt på en ekstern disk, og legge den i en bankboks, og oppdatere den en gang i uken... da har man en sikring om det for eksempel skulle bryte ut brann i rommet hvor det aller helligste befinner seg
Sitat av osiris
det var ikke dumt meitemark

kom på at det hadde vært en god ide å lage backup av alt på en ekstern disk, og legge den i en bankboks, og oppdatere den en gang i uken... da har man en sikring om det for eksempel skulle bryte ut brann i rommet hvor det aller helligste befinner seg
Vis hele sitatet...

Ville liksom være toppen av surhet om du smadrer disken, for så å finne ut at den andre disken feilet. Joda, prisen for gjennoppretting fra ibas ville kansje bare vært 5-siffret, men det er surt likevel.
Sitat av osiris
tenkte kanskje jeg kunne ta danskebåten og kaste den på havet.. men det hadde jo blitt litt mistenkelig hvis det kom flytende en harddisk inn på aker brygge
Vis hele sitatet...
Når begynnte harddisker å flyte ?
Trådstarter
51 0
synker de? oO

fant et program(tror jeg) som het active killdisk, det så i grunn lovende ut...
noen som vet om det funker bra?
Regner vel med at de synker. De er jo ganske tunge, og er ikke laget av tre eller isopor.
Trådstarter
51 0
tenkte de ville flyte på grunn av plastikken, men det er kanskje mest metall når jeg tenker meg om
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det finnes software som "Secure deleter" filer, ved at de overskriver disken med søppeldata flere ganger, til ingenting kan gjennopprettes, her er noe jeg fant i farta:
http://www.thefreecountry.com/securi...redelete.shtml
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
skriv over mange ganger (jeg liker å gjøre sånt mange ganger, det får meg til å føle meg sikrere), bruk en liten el-magnet, lag riper i den, knus den, makuler den(!), prøv å smelte deler av den om til kuler som du skyter restene med, osv. osv.

Dette hørtes gøy ut! Kan du ikke bare sende den til meg?
Kjør en lavnivå-formatering på den. Da skrives det bare nuller på harddisken, så alt blir skrevet over.
Søk f.eks. på Western Digital low level format på Google, så finner du verktøyer for å gjøre dette på Western Digital-disker.
Det absolutt sikreste er nok om du skrur den opp, og brenner/smelter de plastplatene dataen er lagret på. Da har ingen i verden sjangs til å få tilbake dataene. Men som meitemark sier er det nok lurt å ha en type backup om det er så viktige data som du sier.
Skal vedde på at hvis du slapp den fra 1 meters høyde ned på en stein så hadde den vært ubrukelig etterpå.
Sitat av Grantax
Skal vedde på at hvis du slapp den fra 1 meters høyde ned på en stein så hadde den vært ubrukelig etterpå.
Vis hele sitatet...
ubrukelig, ja. Ugjenopprettelig nei.
Pappa har en boks som han kobler disken til, og så blir den formatert 100 %.. Så går det an å knekke op lokket og ta ut skivene, og så brenne de..
Sist endret av Petterucci; 24. september 2006 kl. 21:55.
Sitat av purity
Det absolutt sikreste er nok om du skrur den opp, og brenner/smelter de plastplatene dataen er lagret på. Da har ingen i verden sjangs til å få tilbake dataene.
Vis hele sitatet...
Det er nok fullt mulig å rekonstruere data på disken selv om du slår spiker gjennom den og setter fyr på platene.

Mange kommuner og store bedrifter, sykehus etc bruker denne maskina fra IBAS når dei kaster disker:

http://gfx.ibas.com/data_erasure/degausser.jpg
Ibas Degausser DG.02
hvis du vill være sikker så overskriver du den og legger thermite oppå den etter på og fyrer av. jeg vil vedde skjorta på at ingen kommer til og klare og finne noen som helst ting av det som var på den.
da thermite brenner ved circa 3500 celsius og smelter seg igjennom et bilpanser og vidre igjennom motorblokka på notime
Og hvor får en tak i thermite, og pris?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For en privatperson vil nok dariks boot and nuke som overskriver med tilfeldig mønster vere godt nok, fordi det er billegare for meg å knuse kneskålene dine enn å *prøve* å hente tilbake data (om det går å hente tilbake data ved overskrivinger er i beste fall omdiskutert...). Så eg ville gått for SW, fordi det er enkelt, og gitt disken til nokon som kunne finne på å ha nytte av den...

Eg kan enkelt og greit ikkje tenke meg en ting du har som er verdt ganske mange tusen for meg å få tak i...
Begynnte å lure fælt på hva du hadde som du trenger å kvitte deg med jeg nå, haha.

Likte programmene slashdot nevnte, har ikke hørt om dem så det kunne være noe å huske til eventuelt senere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
du kan da ha det litt gøy med den, åpne lokket sette i kontakten og se en hardisk-plate snurre veldig fort rundt, og så finne på no gøy med det (hvis det ikke er no form for no sperring for det da?) eller så kan du bare klippe opp den hardisk-plata og kaste de, og leke litt med de to magnetene som er oppi der (er litt slit og få ut, men de er ganske sterke)

edit: bomma litt på mnd når jeg så hvor gammel posten var
Sist endret av gekko; 1. november 2006 kl. 01:46.