Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2392
Hei! En førsteklasses lurker her som tenkte det var på tide å begynne å bli litt mer aktiv her på nff. Australia har lenge vært
drømmen, og føler at jeg må ta en lengre tur for å oppleve det meste. Lurer bare enkelt og greit på om det er noen som har noen
erfaringer å dele? Har ikke kommet så veldig langt i planleggingsdelen enda. Lurer bare på det grunnleggende som er verdt å vite
om jeg skal oppholde meg her over lengre tid. Hvordan budsjett burde jeg regne med å ha? Pakningsplan?(noe spesielt jeg burde ta med med tanke
på australia generelt) Hva er det som er verdt å se/oppleve i dette landet? Eventuelle ruter? Hvordan er folk der? andre råd?

Setter pris på all informasjon jeg kan få!
Det du må sørge for aller først er at du innehar rett type visum, og at du kan dokumentere ved ankomst at du har nok økonomiske midler til å forsørge deg selv under hele oppholdet. Hvis ikke så slipper du ikke inn.
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det du må sørge for aller først er at du innehar rett type visum, og at du kan dokumentere ved ankomst at du har nok økonomiske midler til å forsørge deg selv under hele oppholdet. Hvis ikke så slipper du ikke inn.
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette med enveisbiletter? Hadde ikke tenkt å kjøpe retur bilett med det samme av den grunn at jeg er usikker på hvor lenge jeg vil oppholde meg der.
Jeg er litt usikker på det der, men som jeg har sett i programmet grensevakten på TVNorge så virker det ikke som det er veldig populært og ikke ha en returbillett. Det er jo selvfølgelig ingen fasit på noenting det programmet der, men det kan jo gi deg noen pekepinn på åssen ting fungerer.

Jeg prøvde å finne ambassaden til Australia i Norge for deg, men det ser ut som Australia opererer med en felles ambassade for Norge, Danmark og Island som ligger i Danmark.
De hadde dog ett Norsk kontaktnr som du kan prøve for mer info om visum og praktiske ting.

67 58 48 48 er nr til det Norske konsulatet hvertfall.

http://www.denmark.embassy.gov.au/cp...k/aboutus.html
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg er litt usikker på det der, men som jeg har sett i programmet grensevakten på TVNorge så virker det ikke som det er veldig populært og ikke ha en returbillett. Det er jo selvfølgelig ingen fasit på noenting det programmet der, men det kan jo gi deg noen pekepinn på åssen ting fungerer.

Jeg prøvde å finne ambassaden til Australia i Norge for deg, men det ser ut som Australia opererer med en felles ambassade for Norge, Danmark og Island som ligger i Danmark.
De hadde dog ett Norsk kontaktnr som du kan prøve for mer info om visum og praktiske ting.

67 58 48 48 er nr til det Norske konsulatet hvertfall.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for hjelpen! Noe peiling på hvor lett det er å få arbeidsvisum i landet?
Ingen aning. Søk litt a!
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Ingen aning. Søk litt a!
Vis hele sitatet...
Skal gjøre det
Hei, er ikke hvertfall ikke vanskelig å få work and travel visum for 1 år. Var 4 stk som reiste ned i fjor, 2 av dem hadde rulleblad, en av dem hadde vold mot offentlig tjenestemann og fikk fortsatt, han skrev bare en enkel forklaring på søknaden. Har hørt av endel andre backpackere at de bare sjekker ca 10 prosent av søknadene, men vet ikke hvor mye sant det er i det.

Hadde jeg reist ned på nytt, ville jeg hatt med mer penger, hadde bare ca 30k. Ville også kjøpt meg bil/van med en gang jeg kom ned, angrer endel på det. Får så mye mer frihet viss du slipper alt stress med buss o.l for å reise.
Heisann, jeg har bodd i australia i 6 måneder og besøkt 2 ganger i ettertid så jeg har en god del erfaring med landet. Det første du må bestemme deg for er hva du vil gjøre på turen, om du er ute etter naturopplevelser, strandlivet, bylivet, etc.
Australia er et gigantisk land med mye og by på men også store distanser mellom attraksjonene. Av den grunn ville jeg anbefale på det sterkeste å lei en bil eller en van. Hvis du er som meg, og liker å surfe, burde du også investere i et godt surfebrett som du kan ta med deg overalt, så slipper du å leie.
Jeg håper virkelig du har tenkt over det allerede men husk at det er vinter i australia når det er sommer i Norge. Så du må dra i november eller desember hvis du vil være der lenge. Klimaet varierer også fra sted til sted så det må du gjøre research på. I nord-australia er det sommer hele året, men det er ikke et sted som jeg ville anbefale å dra til, det er ikke så veldig mye å se der, med mindre du er spesielt interessert.

Jeg ville anbefalt sørøst kysten, siden det ikke er så lange distanser mellom byene og du får sett mye. Perth er en fin by, men den ligger på vestkysten, og det er ekstremt langt til neste destinasjon derfra, så du må tenke litt praktisk og.
Jeg ville anbefalt å ta en tur av sørøstkysten, der du starter i Victoria, her er det alt fra kritthvite sandstrender til hyggelige byer som Melbourne. For meg er det naturopplevelsene som er hovedattraksjonen i Victoria, det får du gjøre litt mer research på selv, men ting som http://en.wikipedia.org/wiki/The_Twe...tles,_Victoria. Er en av mange.

Herfra er det bare å fortsette langs kysten og det er masse å se, Sydney, Wollongong, Cronulla, Mollymook. Du kan ta en tur innom Canberra hvis du har lyst til å se hovestaden, men jeg syntes ikke det var så veldig spennende der. Det er masse forskjellige muligheter i dette området, avhengig av hva du er ute etter, så det er bare å begynne å gjøre research! Ha en fantastisk tur down under!
Pass opp for diverse edderkopper og slanger, husk at alt i australia er ute etter å drepe deg!
Hei, jeg er backpacker i Australia nå. Jeg jobber meg for øyeblikket opp østkysten, akkurat nå er jeg i forster. Tips jeg har er, jobb underveis, da må du søke work and travel visa(koster 1500) enveisbillett går fint men du må ha minst 32000nok på konto hvis de skulle sjekke det. Når du kommer ned og har en adresse går du på nettet og søker deg et såkalt tfn( tax file number) dette er gratis. Du kan betale backpacker organisasjoner 50aud hvis du har lyst til å sløse penger. Ta med deg pass og vanlige i banken får å få et australsk bankkort. KJØP DEG EN BIL hvis du skal være her en stund. Fort gjort. Det viktigste med bil er at du sjekker heftelser, det kan gjøres gratis på nettet, det heter revs. Google bare revs car Australia. Bilen bør selges i samme stat som du kjøpte den i, så planlegg rute littegrann. Hvis du drar i slutten av september så vil du ha varmt vær hele turen. Cheers. Gidder ikke å rette skrivefeil, skriver på telefon.
Trådstarter
Takker for gode svar hvor mye ville en bil med forsikring evt. kostet?
Han må vel passe på å skaffe seg internasjonalt førerkort i tillegg hvis han skal få kjøre lovlig der?
Sist endret av Fuzzybossen; 15. august 2011 kl. 18:14.
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Han må vel passe på å skaffe seg internasjonalt førerkort i tillegg hvis han skal få kjøre lovlig der?
Vis hele sitatet...
Det tok jeg egentlig som en selvfølge. Er uansett litt skeptisk til bil ettersom det fjerner litt av sjarmen spør du meg. Vet at Australia er nesten like dyrt som Norge, men hvordan er det med offentlig transport?
Når det gjelder returbillett så kan du bare kjøpe en billig enveisticket til Hong Kong elns. fra Australia. Det er ganske "sentralt"(enda så dumt det høres ut) mtp. reiseforbindelser videre til Asia. Så har du ryggen fri om du skulle trenge å dokumentere en planlagt utreise. På den andre siden så er det alltid lov å prøve seg. Jeg har kommet meg inn flere steder uten returbillett, inkludert USA. Men det er godt å ha noe i bakhånd om de skulle henge seg opp i det.
Bil vil gi deg mer av sjarmen, spesielt hvis du har lyst til å besøke mere øde områder 4x4 er det beste. Jeg betalte 19000 for en jeep cherokee, lett og få billigere biler og. Omregistrering er 3 Aud per 100 aud du gav for bilen. Plus stemplingsavgift på 84 dollar. Jeg betaøte 134 Aud for bilen vår i omregistrering. Rundt 300 Aud for forsikring. Men har du mulighet til å sove i bilen så sparer du veldig mye utgifter. Camping er ofte under halve prisen enn vandrehjem og de ligger ofte i sammenheng med hverandre, så sosialt blir det det er også mye lettere og få seg jobb hvis man har bil. Offentlig transport er ikke veldig bra her, du har noen få tog, busser som heter greyhound som er dritdyre og noen busser som går en gang om dagen. Med buss så går du glipp av mye severdigheter da det ikke bare er å stoppe hvor du vil. Ruten er mye lettere og legge opp selv og. Nå skal vi dra til byron bay i morgen, deretter så blir det brisbane, og for å få en egen tvist så kjører vi inn til Roma og kjører grusveier opp til cairns

Med bil så kan man også plukke opp haikere og spare litt på suppa vettu.
Første plass på listen din burde være Nimbin!
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Første plass på listen din burde være Nimbin!
Vis hele sitatet...
Hehe, hvis du er glad i en liten bønne så er det og anbefale
Trådstarter
Nimbin virker fett ja gode poeng rebel men vet fortsatt ikke om bil ligger helt i budsjettet mitt. Jeg kan jo alltids utsette turen litt da, men er keen på å komme meg vekk litt og i grunn.
Jobber du underveis i australia og ikke skal kjoere 4x4 saa er det lett aa faa biler ned i 10 000kr klassen.