Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 5298
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
http://www.hardware.no/artikler/sjek...moms_paa/99789

Nok en avgift henger over det norske folket, godt jobba!

Jeg lurer på hvor det er blitt av fornuften, vanlige "fysiske" bøker slipper moms, samtidig får nå E-bøker 25% moms! Og vi skal liksom være miljøvenlige?

Må nevne at EU har 8% men Norge skrur like godt opp til 25% for å være sikker!

Dette gjelder forøvrig også alle andre elektroniske tjenester/produkter fra utlandet.
Sist endret av ranman22; 4. juli 2011 kl. 16:43.
Fins det en underskriftskampanje for å stoppe denne galskapen?
Jeg vil signere!
haha, jeg kommer ALDRI til å betale den momsen der altids en måte å lure systemet på!
Arbeiderpardiet i et nøtteskall som vanlig.

Hvem er det som skal betale momsen egentlig?
Er det bedriftene eller forbrukeren?


Er man heldig, så ender man opp med at ingen bedrifter vil selge noe nedlastbart til Norske folk.
Så ender man bare opp med å laste ned mindre lovlig, og mer ulovlig.

Det Norske Arbeiderpartiet - Forkjemper for Ulovlig nedlastning!
Vi møtes igjen The Pirate Bay...
E-momsen kan kysse meg samme plass som DLD... Det kommer til å bli enda mer piratkopiering.
Kommer dette til å bare gjelde e-bøker eller spill,musikk, filmer, som steam og spotify og?
Vil dette si at man må betale ekstra avgift i tillegg til toll og mva på alt elektronisk utstyr som bestilles fra utlandet, som spill, spille-konsoller, dvdspillere etc?
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Vil dette si at man må betale ekstra avgift i tillegg til toll og mva på alt elektronisk utstyr som bestilles fra utlandet, som spill, spille-konsoller, dvdspillere etc?
Vis hele sitatet...
Nei. Les artikkelen.
Sitat av Reow9 Vis innlegg
Kommer dette til å bare gjelde e-bøker eller spill,musikk, filmer, som steam og spotify og?
Vis hele sitatet...
Kommer til å gjelde alle tjenester som inkluderer nedlastning.
Spotify/wimp, steam, spill, musikk og programvare generelt.

Så enten vil prisen på slike produkter gå opp med 25%, eller så vil de sette ned prisen på varene slik at man betaler rundt det samme som idag.


Uansett, det er selger som må betale momsen inn, og man kan da regne med at tilbydere fra utlandet vil slutte å tilby nedlastbart innhold til Norge. I allefall de store og seriøse.


Så enn så lenge vil vi nok kunne se lenge etter muligheten til å laste ned tv-serier o.l fra itunes og andre tilbydere som idag leverer nedlastbart innhold til USA.
Why so serious?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kommer til å gjelde alle tjenester som inkluderer nedlastning.
Spotify/wimp, steam, spill, musikk og programvare generelt.

Så enten vil prisen på slike produkter gå opp med 25%, eller så vil de sette ned prisen på varene slik at man betaler rundt det samme som idag.


Uansett, det er selger som må betale momsen inn, og man kan da regne med at tilbydere fra utlandet vil slutte å tilby nedlastbart innhold til Norge. I allefall de store og seriøse.


Så enn så lenge vil vi nok kunne se lenge etter muligheten til å laste ned tv-serier o.l fra itunes og andre tilbydere som idag leverer nedlastbart innhold til USA.
Vis hele sitatet...
Så det vil si steam, battle.net, spotify, og andre store tjenester vil bli borte i Norge? :O
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Norge kan vel ikke tvinge de til å betale moms? Amazon f.eks kan vel bare forsette som vanlig, så må bare Norge AS stenge de ute?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Finnes nok mange måter rundt dette når det kommer.

Bare se på pokersidene. Finnes en håndfull måte å sette inn penger der idag, selv med Visa.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nei. Les artikkelen.
Vis hele sitatet...
My mistake
Leave us alone! :'(

De sier at Norge skal være verdens beste land å bo i, men det virker som regjeringa vår, som bare har skatter og avgifter tredd opp i ræva vil oss noe annet.
Mulig at vi er rike, og at det faktisk er verdens beste land å bo i, men når vi har skatter for ditt og avgifter for datt så er det faktisk ikke så mye å skryte av.

Ble litt off-topic, det der.

OT; Når den tid kommer, så er jeg sikker på at det finnes mange forskjellige måter vi kan "komme oss rundt" på, for å få produktene og slippe å betale de endeløse avgiftene.

My friend Pirate Bay haz a meeting with me.
Sitat av TrollDad Vis innlegg
OT; Når den tid kommer, så er jeg sikker på at det finnes mange forskjellige måter vi kan "komme oss rundt" på, for å få produktene og slippe å betale de endeløse avgiftene.
Vis hele sitatet...
Tiden er allerede kommet.
Loven trådde i kraft for 3 dager siden
Sist endret av KevinNice; 4. juli 2011 kl. 17:29.
Er ikke mange butikker som har inført det http://www.dinside.no/873212/faa-but...n-nye-e-momsen
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Tiden er allerede kommet.
Loven trådde i kraft for 3 dager siden
Vis hele sitatet...
Hva svarte?!
Hvorfor får ikke jeg med meg sånne ting!

Hele 25%! Det er nærmest umenneskelig!
Sitat av TrollDad Vis innlegg
Hva svarte?!
Hvorfor får ikke jeg med meg sånne ting!

Hele 25%! Det er nærmest umenneskelig!
Vis hele sitatet...
Det står i artikkelen
Det jeg synes er idiotisk er at land skal kreve moms fra firmaer i andre land. Om bare alle land hadde krevd moms fra "sine" firmaer så hadde systemet vært mye enklere for bedriftene, og det hadde vel mer eller mindre gått opp i opp.

At hver enkelt e-selger skal ha momsavtaler med all verdens land (andre land enn Norge har også dette opplegget) er en idiotisk idé. Ja til moms kun i opprinnelseslandet!
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Så det vil si steam, battle.net, spotify, og andre store tjenester vil bli borte i Norge? :O
Vis hele sitatet...
Spotify tror jeg allerede har tilpasset seg denne lovendringen, så de vil nok tilby sine tjenester.
Vil gjette på at enkelte store tjenester også vil tilpasse seg den norske lovgivningen.
Og de fleste små vil drite totalt i det hele.

Så får man se hva mellomstore og store bedrifter finner ut av. Noen vil nok slutte å tilby sine tjenester, noen vil ikke bry seg, og ytterst få vil tilpasse seg det norske markedet.
betyr det att spotify nå vil koste 125 kroner måneden? lenge leve norge!
Steam har allerede moms inkludert i prisene sine, og har alltid hatt det. Alle betaler det samme, og så betaler Steam den andelen moms som er nødvendig i landene det gjelder. Tipper andre seriøse selskaper som Blizzard gjør det samme, da det må være omtrent umulig for dem å gi forskjellige priser til forskjellige land med den kundemassen de har. Spesielt når enkelte land har lignende avgifter med forskjellige kurser og regler.

Dette er mer seriøst for mindre aktører som ikke har mulighet til å registrere seg i momsregisteret, så da setter de nok heller opp en "No shipping to Norway"-advarsel på sidene sine. Men man unngår også at Norske bedrifter bosetter seg i f.eks. England med et helnorskt marked.

Men når de først holder på å tukle med momspriser og avgifter så kunne de tatt seg en kikk på tollgrensen på 200kr synes jeg. Det er vel en stund siden den ble satt.
Sist endret av Dyret; 4. juli 2011 kl. 17:56.
Dette er jo helt mot sin hensikt, her i Norge skal vi være miljøvennlige men samtidig skal det koste mer å være miljøvennlig.. Ble like sjokka nå som da jeg hørte at det skulle være avgift på biodrivstoff.

Norges regjering er en vits..
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Kan ikke si at jeg personlig er meget begeistret for e-momsen da det går ut over min økonomi. Men med mindre en er imot merverdisystemet som helhet finner jeg det vanskelig å argumentere mot e-momsen. Jeg ser ikke hvorfor e-tjenester skal være untatt kun fordi de fysisk ikke eksisterer, da en alerede betaler moms på tjenester. Det var et smutthull i skattesystemet som det ble tatt lang tid før de fikk tettet. Hadde det vært slik fra starten av hadde ingen brydd seg nevneværdig om e-momsen. Likevell mener jeg at momssystemet kunne vært bedre tilpasset. Momsfritaket på bøker burde gjelde digitale bøker på lik linje som fysiske (det handler jo tross alt om en likestilling mellom digitale og fysiske varer). Og en muligens en differansiert momsverdi hvis det viser seg at e-tjenster er en stor miljøbesparelse (Noen som har tall på dette?)

Men for å oppsummere. Slutt å syt om e-momsen. Og hvis dere skal syte, syt om merverdiavgiften som helhet
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Norge kan vel ikke tvinge de til å betale moms? Amazon f.eks kan vel bare forsette som vanlig, så må bare Norge AS stenge de ute?
Vis hele sitatet...
De kan ikke tvinge nei, men det fungerer som regel slik: "Enten så betaler dere moms til oss, eller så kan dere drite i å selge deres produkter i vår nasjon".
Problemet som kan oppstå med momsen, er at prisen øker med 25%.
Og du er vell i mot en prisøkning på 25%, er du ikke?

Og om prisen øker med 25%, så vil nedlastbart innhold bli likt priset eller dyrere enn det fysisk innhold koster. Slik at det vil være like billig å kjøpe en CD fysisk som det å laste den ned. Og kan man velge så vil jo de fleste da heller velge selve CD'n.

Ulempen er jo at når ting blir like dyrt som det alltid har vært, er at man velger ulovlig nedlastning igjen.
Hade kjøping av spill, hello Pirate Bay. Sånn er det for meg, uheldigvis :-(
Det neste logiske steget nå er vel å tvinge isp-er til å sette kvote på bredbånd nå for å spare miljøet..

Co2-avgift, veiavgift, gigabyteavgift..
Jeg ber dere instendig om å lese opp på saken litt nærmere før dere begynner å hytte med neven og piratkopiere. For de aller fleste (store) aktørene så er moms noe de har vært vant til å inkludere for personer i land hvor dette er implementert, og de har rett og slett tjent mer på å selge ting til norske forbrukere enn om en norsk kjede skulle solgt til samme pris. De har altså tatt en pris som har inkludert eventuell moms, og ikke betalt den fordi de slapp. Nå slipper de ikke, men prisene vil være det samme.

Foreløpig minner denne tråden mer om kommentarfeltet på diverse nettaviser, hvor man hopper til konklusjoner som vitner om alt annet enn innsikt i sakens kjerne.

Før denne E-momsen hadde det vært mer lønnsomt for meg å etablere et firma som solgte digitale produkter i utlandet. Siden jeg kun selger til norske husstander kan jeg lett matche prisene til selskaper basert i Norge - selskaper som bidrar til skatteinntekter for landet. Dette er bakvendt. Jeg er uansett enig i at å kreve registrering i momsregisteret kan være litt mye å be om for bedrifter som sjeldent har kunder i Norge, men jeg ser heller ikke helt hvordan man skulle unngått dette.

Og denne saken ble vel omtalt rundt oktober i fjor sist jeg hørte om den, og det var mye hysteri da også. Så om dette kommer som julekvelden på kjerringa for flere 9 måneder senere så er det litt sent å begynne protesteringen.
Man må vel kunne snike seg unna dette ved å bruke f.eks Entropay/PayPal osv?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Hade kjøping av spill, hello Pirate Bay. Sånn er det for meg, uheldigvis :-(
Vis hele sitatet...
Ja, for hadde det faktisk vært sånn at du endte opp med å betale bittelitt mer for et spill enn før, så hadde du som den lut fattige gategutten du er blitt tvunget inn i kriminalitet? Spar meg.

Det største problemet i dette landet er ikke avgifter, men sutrete og bortskjemte borgere.
Sist endret av fetter; 4. juli 2011 kl. 20:56.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Trådstarter
Arbeiderpartiet har nå vedtatt at de skal bytte ut rosen i partilogoen og erstatte den med en kondom, siden de syntes den reflekterer deres politikk bedre.
Den holder igjen produksjonen, skaper kunstig stimulering, ødelegger neste generasjon, beskytter en haug med kuker, og den skaper en følelse av trygghet selv om du egentlig blir rævpult..
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Arbeiderpartiet har nå vedtatt at de skal bytte ut rosen i partilogoen og erstatte den med en kondom, siden de syntes den reflekterer deres politikk bedre.
Den holder igjen produksjonen, skaper kunstig stimulering, ødelegger neste generasjon, beskytter en haug med kuker, og den skaper en følelse av trygghet selv om du egentlig blir rævpult..
Vis hele sitatet...
Du glemte at de stopper ytringsfriheten for og beskytte "landsforædere" i partiet sitt! de setter sine egene politikere over det norske folket de "påstår" og bry seg om
http://www.dagbladet.no/2011/07/04/n...ning/17177461/
Kan man ikke bare bruke en proxy/VPN så slipper man E-momsen?
Blir vanskelig med registrering over hvem som er norske og hvem som ikke er norske kunder ja, om IP endres.
Ekstremt langt i fra alle plasser man må oppgi noen form for boplass så.
Er det bare skriker her? Er moms som gjør at det er så bra her!

Skaff dere et ENK og elsk moms-reglene!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av TrollDad Vis innlegg
Hva svarte?!
Hvorfor får ikke jeg med meg sånne ting!

Hele 25%! Det er nærmest umenneskelig!
Vis hele sitatet...
dude, what the hell?

Nærmest umenneskelig er når du lever med konstant matmangel, må drikke forurenset vann som senker levekvaliteten til under 35år og fast jobb er like utenkelig som å bo i et hus med innlagt strøm.

Og her klager man over Norge, som er kåret til verdens beste land å bo i år etter år, fordi man må betale noen kroner ekstra når man handler elektroniske varer.

Missforstå meg rett. Jeg også er kraftig imot denne momsen, men å begynne å klage som om det var verdens undergang er drøyt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
dude, what the hell?

Nærmest umenneskelig er når du lever med konstant matmangel, må drikke forurenset vann som senker levekvaliteten til under 35år og fast jobb er like utenkelig som å bo i et hus med innlagt strøm.

Og her klager man over Norge, som er kåret til verdens beste land å bo i år etter år, fordi man må betale noen kroner ekstra når man handler elektroniske varer.

Missforstå meg rett. Jeg også er kraftig imot denne momsen, men å begynne å klage som om det var verdens undergang er drøyt.
Vis hele sitatet...
Heisann, mister Bellona.

Nei, det er det ikke. 25% er mye penger.
.. og som du sikkert vet, så LØNNER deg seg å spare penger.

Dessuten er det dårlig gjort å pålegge oss flere avgifter.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
dude, what the hell?

Nærmest umenneskelig er når du lever med konstant matmangel, må drikke forurenset vann som senker levekvaliteten til under 35år og fast jobb er like utenkelig som å bo i et hus med innlagt strøm.

Og her klager man over Norge, som er kåret til verdens beste land å bo i år etter år, fordi man må betale noen kroner ekstra når man handler elektroniske varer.

Missforstå meg rett. Jeg også er kraftig imot denne momsen, men å begynne å klage som om det var verdens undergang er drøyt.
Vis hele sitatet...
Dude! Hva skal vi gjøre da? Ikke klage? Det blir rett og slett bare for dumt.
Innfører dem ting vi ikke liker, klager vi.

Men jeg er litt enig å, det er mye værre ting som skjer rundt om som vi burde klage mye mer over.
Men klager vi ikke så tar jo regjeringen det som at vi er enige. But then again, så har jo politikerene så mye drit i ørene at de ikke høre på oss uansett.

De rike blir rikere, de fattige blir fattigere.
Sist endret av eRixn; 6. juli 2011 kl. 18:00.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Dude! Hva skal vi gjøre da? Ikke klage? Det blir rett og slett bare for dumt.
Innfører dem ting vi ikke liker, klager vi.
Vis hele sitatet...
Klag i vei.

Som sagt er jeg imot denne idiotiske momsen selv, men syter ikke over hvor ille landet Norge er å bo i og hvor umennesklig vi blir behandlet her til lands for det om.
Kanskje på tide at "vi" nordmenn får opp hodene og faktisk gjør opprør? (nei, jeg tenker ikke på demonstrasjoner)
Jeg snakker god gammeldags ødeleggende raseri opprør i Oslo by hvor man tyr til vold og raserer alt av offentlige bygg, dersom man absolutt er så mye imot denne momsen. Det er en grunn til at regjeringen bare fortsetter å øke og legge til flere og flere avgifter.

Nordmenn er så dumme og late at de rett og slett ikke gidder å gjøre mer enn å starte f.eks denne tråden om at de er imot det, eller eventuelt en facebook side.
De som tror det gjør noen som helt nytte er både trangsynte og fullstendig dumme.
Kunne like godt skrive "Jeg ikke like e-moms" på en stein og kaste den ut i havet, i håp om at Jens Stoltenberg skal finne den, tenke seg om og bli kvitt momsen.
Hadde kanskje funket bedre det

HVA MED Å BLI MER SOM FRANSKMENNENE?! Der er myndighetene redd for folket, og gjør ikke noe som folket er imot, nettopp fordi de da gjør opprør i form av vold og raseri.
Sist endret av KevinNice; 6. juli 2011 kl. 18:18.
hva med å i stede for å gå til meningsløse volds-demostrasjoner engasjerer seg i politikken og blir med i et politisk parti? På denne måten kan du være mer aktivt med å påvirke valgene som blir gjort.
Sitat av etse Vis innlegg
hva med å i stede for å gå til meningsløse volds-demostrasjoner engasjerer seg i politikken og blir med i et politisk parti? På denne måten kan du være mer aktivt med å påvirke valgene som blir gjort.
Vis hele sitatet...
MENINGSLØSE?!
Var det som George Washington og amerikanerne gjorde i USA på 1700-tallet meningsløst (?!), da de gjorde opprør, nettopp på grunn av alle skattene og avgiftene britene påla de? Nei, som resultat av dette ble USA uavhengig og fikk sin første president.

Er det som franskmennene nå gjør når regjeringen vil innføre noe de er imot, MENINGSLØST?!
Nei, som resultat av dette er det FOLKET som bestemmer over regjeringen, og ikke omvendt i Frankrike.
Sist endret av KevinNice; 6. juli 2011 kl. 18:29.
Sitat av etse Vis innlegg
hva med å i stede for å gå til meningsløse volds-demostrasjoner engasjerer seg i politikken og blir med i et politisk parti? På denne måten kan du være mer aktivt med å påvirke valgene som blir gjort.
Vis hele sitatet...
Må bare slenge til en quote her, følte den passet bra

"N****s talk about change and working within the system to achieve that. The problem with always being a conformist is that when you try to change the system from within, it's not you who changes the system; it's the system that will eventually change you." - Immortal Technique

Resten av talen kan du finne HER!

Sitat av Bombasa Vis innlegg
...men syter ikke over hvor ille landet Norge er å bo i og hvor umennesklig vi blir behandlet her til lands for det om.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig!
Sist endret av eRixn; 6. juli 2011 kl. 18:35.
eing, me brudde bli litt meir som franskmennen eller nokon med MOT til og gjere noko mot styresmaktene!


me sitter bare her på pcen og klager og syter over alt regeringen holder på med, men hadde me sprengt ein politi bil eller gjort noko for og sagt nå er det nok med alle dei avgiftene, me bruker tross alt bare 5% av olje pengene.

kan me ikkje bruke kanskje 7% heller og få midre avgifter ???



eg er lei av at Nordmenn begynner og bli så late, me som var vikingene som alle frykta før er nå bare late idioter
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Marzzh Vis innlegg
eing, me brudde bli litt meir som franskmennen eller nokon med MOT til og gjere noko mot styresmaktene!
Vis hele sitatet...
Er vel en liiiten forskjell på hva som skjer nede i Frankrige enn hva som skjer her til lands vel?

Den gang det blir opprør og voldsdemonstrasjoner pga en E-moms, da rømmer jeg landet.
Hva om man snur på flisa, hvorfor er ikke bøker avgiftsbelagt som alle andre varer? Jeg syntes avgifter er en fin måte å hente inn penger til felleskassen på, hvorfor er det bare slik at de som faktisk leser bøker skal slippe unnav? Jeg vet at tanken en gang i tiden var at man skulle legge til rette for informasjonsspredning og kunnskapsøkning, men hvor god er egentlig effekten der? Alkoholkonsumet i Norge viser jo at det er lite sammenheng mellom avgifter og konsumering. Er det plausibelt å tro at det samme gjelder med bøker?

http://www.inc.com/magazine/20110201...socialism.html

Det er en god artikkel sett fra motsatt side, det blir tatt opp ganske mange poenger som helt klart kan taes med videre inn i denne diskusjonen. Hvis ikke avgifterfrie varer gir den ønskede effekten, kanskje vi bare burde legge på avgifter? Pengene man tok inn kunne man brukt til å utbedre bibliotekene? Avgifter er ikke verdens undergang.
Sist endret av Deezire; 7. juli 2011 kl. 14:34.
Bedre unnskyldning for ikke og lese bøker