Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3183
Helt enkelt: Finnes det en vaksine mot noroviruset, også ofte kalt Omgangssyke?
Og hvor skal man da eventuelt henvise seg til for å ta denne vaksinen, og hva ligger prisen på?
I følge Folkehelseinstituttet har foreløpig ingen klart å lage en vaksine mot norovirus, og de kildehenviser til denne artikkelen: http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMp078050. Legemiddelfirmaet Lygocyte sa imidlertid i 2007 at de var i testfasen i utviklingen av en vaksine, men hvordan det går med den er jeg usikker på.
Biola pleier å hjelpe litt Bare drikk 2 glass eller noe. Drikker du for mye blir du bare kvalm.
Ekstremt god håndhygiene er vel den beste form for forebygging av noro.
Vaske/sprite hendene etter toalettbesøk, før mat, etter du har tatt i ting på offentlig sted og gjerne når du kommer hjem for dagen.
Trådstarter
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Biola pleier å hjelpe litt Bare drikk 2 glass eller noe. Drikker du for mye blir du bare kvalm.
Vis hele sitatet...
Hva er Biola?

Sitat av Medic Vis innlegg
Ekstremt god håndhygiene er vel den beste form for forebygging av noro.
Vaske/sprite hendene etter toalettbesøk, før mat, etter du har tatt i ting på offentlig sted og gjerne når du kommer hjem for dagen.
Vis hele sitatet...
Takker for tipset

Sitat av Provo Vis innlegg
I følge Folkehelseinstituttet har foreløpig ingen klart å lage en vaksine mot norovirus, og de kildehenviser til denne artikkelen: http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMp078050. Legemiddelfirmaet Lygocyte sa imidlertid i 2007 at de var i testfasen i utviklingen av en vaksine, men hvordan det går med den er jeg usikker på.
Vis hele sitatet...
Ok Var egentlig det jeg kom frem til selv også

Hvordan er det med kvalmedempende medikamenter?
Har de noen effekt mot kvalme og oppkast dersom man får noroviruset?
Noen som har prøvd dette?
Sist endret av MichaelB; 16. juni 2011 kl. 23:39.
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Hva er Biola?
Vis hele sitatet...
http://www.biola.no/forside/37838.cms
Det er Biola.
Sist endret av Xernox; 17. juni 2011 kl. 00:12.
Har jobbet på noe ala gamlehjem før, og ble ikke smittet selv om jeg var i kontakt med ørten smittede daglig.

Antibac på hender, før og etter kontakt med en person samt før og etter mat og før og etter du forlater/går inn i en smittesone. Funker som fy!
Hvis du først får omgangssyka er det kun en ting som hjelper; Å spy alt dritet opp.

Jeg pleier å mikse meg en fresh drink som jeg kaller "Ketcwasser" når jeg er kvalm.
Denne drinken består av vann og ketchup.

Drikker du dette spyr du som du ALDRI har spydd før.
Og du blir frisk etter en dag.

Funker alltid på meg! :P
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
Hvis du først får omgangssyka er det kun en ting som hjelper; Å spy alt dritet opp.

Jeg pleier å mikse meg en fresh drink som jeg kaller "Ketcwasser" når jeg er kvalm.
Denne drinken består av vann og ketchup.

Drikker du dette spyr du som du ALDRI har spydd før.
Og du blir frisk etter en dag.

Funker alltid på meg! :P
Vis hele sitatet...
I og med at et vanlig utbrudd gastroenteritt som følge av Norovirus varer i 24-60 timer så er det vel ikke spesielt overraskende at du er frisk dagen etter... "Ketcwasser" eller ei.
Personlig ville jeg vel heller forsøke å få i meg eventuell næring og væske for å fremskynde returen til de levende fremfor å forverre det med vilje...
Det fins ingen vaksiner mot det..
Hvile, slappe av.. chille. Drikke cola og spise saltstenger, se film og kjede deg. woho, have fun!
Trådstarter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det fins ingen vaksiner mot det..
Hvile, slappe av.. chille. Drikke cola og spise saltstenger, se film og kjede deg. woho, have fun!
Vis hele sitatet...
Du beskrev nettopp en awesome lørdagskveld
Med omgangsyken ville det blitt mer: Smerte, prøve å slappe av, drikke cola, smerte, smerte og smerte

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det fins ingen vaksiner mot det..
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha lest at det finnes en vaksine for babyer mot omgangssyken, tho
Men tviler på at denne funker på voksne mennesker
I motsetning til bakterier har virus ikke noe stoffskifte, og de er derfor ikke i stand til å formere seg før de er integrerte i våre celler. Derfor kan man ikke gi dem "gift" uten også å ramme våre egne celler. Dette er bakgrunnen for at behandlingen av virusinfeksjoner som regel overlates til pasientens eget immunforsvar.

Det kan være vanskelig å akseptere når legen sier, at man har en virusinfeksjon, og at den eneste kur er å la naturen gå sin gang. Når man er syk skal man jo gjerne ha en behandling. Behandlingen ved virusinfeksjoner, som influensa vil som regel være å drikke rikelig, bli hjemme (så man ikke smitter andre) og evt. ta noe smertestillende og febernedsettende medisin.

Det er absolutt ingen grunn til at spille helt. Kontorets helt ender ofte med å smitte resten av kontoret og pådrar seg kanskje en bakterieinfeksjon i tillegg fordi hans slimhinner er ekstra følsomme og mottakelige under virusinfeksjonen.

Heldigvis kan vi vaksinere mot mange virussykdommer, dvs. gi kroppen noen arbeidsredskaper slik at viruset kan nedkjempes hurtigere og mer effektivt. Det utvikles et stigende antall antivirale midler, som f.eks. forhindrer visse virus i å sette seg fast og trenge inn i cellene eller blokkerer virusets formering, så sykdommen faller til ro hurtigere enn normalt. Desverre kan disse midlene bare anvendes på et fåtall av virusene.

Klippet fra nettdoktor.no