Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4835
[CENTER]http://old.oslo-universitetssykehus.no/images/design/ous_logo_1.gif


«Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind.»
George Orwell, 1946
[/CENTER]

Sammenslåingen av de tre store sykehusene i Oslo skulle gi oss gull og grønne skoger, men i dag sitter vi igjen med utslitte ansatte og fortvilede pasienter. Hva gikk galt?

Begrunnelsen

Den 1. januar 2009 ble tre institusjoner til én. Rikshospitalet, Ullevål og Aker ble ett i den nye giganten Oslo Universitetssykehus. Dette er tre store og selvstendige norske sykehus, som alle har eksistert i over 110 år, som nå ikke lenger skulle fungere individuelt men sammen. Hva var grunnen til det? Tanken var at sammenslåingen skulle resultere i en samling av fagmiljøer, synergieffekter og økonomisk sparing. Sammenslåingen skulle også resultere i redusert behov for nyinvesteringer, og dermed på lengre sikt gi økonomisk gevinst.

Hva ble realiteten? Fagmiljøer samles ikke, tvert om splittes de, synergieffekter har man ikke sett mye til enda og den økonomiske sparingen lar vente på seg. Dette er overraskende for politikerne og ledelse i Helse Sør-øst.

Det er derimot ikke overraskende for Lars Erik Kjekshus, den mannen som har forsket mest på sykehussammenslåinger i Norge. Allerde i 2002 gikk Kjekshus ut og sa tydelig at det ikke foreligger noen dokumentasjon på at fusjoner slik som den planlagte i Oslo gir noen bedret kvalitet på behandling eller noen økonomisk gevinst. Tvert om viser det seg at fusjoner ofte resulterer i dårlig samarbeide, kaos og enorme kostnader.

Hva var Bente Mikkelsen, nåværende administrerende direktør i Helse Sør-øst, sitt svar? Jo, hun var enig i at det var frustrerende at en ikke hadde skikkelig kunnskap å bygge på. Til tross for dette ble det skrevet i rapporten til styret i dengang Helse Øst at:

[CENTER]«tiltakene vil redusere behovet for nyinvesteringer og på lengre sikt gi økonomisk gevinst»[/CENTER]

Forslaget om fusjon ble vedtatt, og her sitter vi igjen i dag, med en tungrodd jævel av et monstersykehus. Dette har ikke gått upåaktet hen, og siden den økonomiske begrunnelsen er tilsynelatende forduftet, har nye og gode grunner til sammenslåingen blitt etterspurt.

Jan Eirik Thoresen, viseadministrerende direktør ved OUS, sa på et møte den 26. august 2010 at datasystemene på universitetssykehusene ikke snakket sammen. Dette skulle visstnok være en begrunnelse for sammenslåing. Jeg vil tro at noen litt datakyndige her på forumet vil kunne bekrefte min mistanke om at en ikke trenger å slå sammen tre store sykehus for å skape et felles datasystem...

Forsøket på å skape et felles datasystem for sykehuset havarerte forøvrig forleden, men ikke før de hadde brukt 150 millioner i forsøket.

Konklusjonen er altså at den opprinnelige begrunnelsen, økonomisk, har forduftet, og de nye begrunnelsene er på det beste latterlige.

Farvel Aker

Helse sørøst definerer ikke Aker sykehus som et sykehus. Aker sykehus er nemlig ifølge Helse Sør-øst, hold deg fast

[CENTER]«En samling bygninger som det gis sykehustjenester i.»[/CENTER]

Hvorfor det? Da kan nemlig Aker sykehus legges ned, uten at en legger ned et sykehus. Legger man ned et sykehus fordufter enorme ressurser. Flertallet her har sannsynligvis aldri vært på Aker sykehus, derfor vil jeg gjerne illustrere hvor stort Aker faktisk er.

[CENTER]http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2011/02/27/1298841574281_670.jpg[/CENTER]

Vi kvitter oss altså med all denne bygningsmassen, som inneholder nybygde og spesialtilpassede lokaler. Dette er liksom ikke rom som gror på trær.

[CENTER]http://www.nursingprogramguide.com/wp-content/uploads/2011/03/MSKCC_OR_OperatingRoom1.jpg[/CENTER]

De andre sykehusene i Oslo: Ahus, Ullevål og Rikshospitalet skal overta Akers funksjon. Problemet er at disse sykehusene ikke har kapasitet. Rikshospitalet er et spesialistsykehus, som ikke skal fylle noen lokalfunksjon, imens Ahus og Ullevål er proppfulle.

Hva skjer nå?

Aker sykehus forsvinner som sagt, og Ullevål og Ahus har snart ikke bare korridorpasienter. Vi nærmer oss begrepet "Heispasient"

[CENTER]
http://www.edinformatics.com/inventions_inventors/180px-Hospital_Elevator.jpg
Tenk å sløse med bruksarealer på denne måten![/CENTER]

I og med at Aker forsvinner, og Ullevål og Ahus allerede er proppfulle, var planen å bygge nybygg på Ullevål og Rikshospitalet. Det skulle brukes 17 milliarder på å bygge, slik at driften av OUS kunne sikres fremover. Dette var vedtatt og planlagt. Men, plutselig snudde Helse Sør-øst, og underkjente planene om å bruke såpass mye penger. Dette kommer sannsynligvis til å skape enda større plassmangel, særlig med tanke på den forventede befolkningsveksten i Oslo. Matematikken er nemlig bedrøvelig enkel. Antall pasienter er relativt konstant, med en lett økning. Dermed er plassbehovet ganske konstant. Vi har fire større sykehus i Oslo som dekker det nåværende behovet, vi fjerner ett.

[CENTER]4-1=3 (behovet ligger på 4)[/CENTER]

Det er da selvsagt at selv om Helse Sør-øst ikke vil godkjenne byggeplanene, må de gjennomføres dersom forsvarlig drift skal sikres. En forkaster altså enorme og delvis nyrenoverte bygningsmasser på Aker, for deretter å bygge nytt noen kilometer unna.

Du trodde kanskje det var alt, men nei. På toppen av plassmangel, frustrerte pasienter, voksende ventelister og utslitte ansatte skal Oslo Universitetssykehus spare 500 millioner på budsjettet hvert år! Direktøren for OUS, Siri Hatlen, gjennomførte en utredning i samarbeid med leger, økonomer, ingeniører og annet personale ved OUS, og konkluderte med at det var mulig å spare opp mot 250 millioner i året uten at det gikk utover forsvarlig drift og pasientsikkerhet. Styrets reaksjon på det var å vedta at nei, det skal spares 500 millioner, uansett! Siri Hatlen trakk seg.

Ledelsen rundt fusjonen fremstår som uten bakkekontakt, og fjernt fra enhver fornuft.


Virkeligheten på avdelingene

Vaskeriavdelingen på Ullevål sykehus skal spare penger. Hvordan gjør de det? De vasker mindre klær og sengetøy! Resultatet er at sykepleiere på post har fått beskjed om at vaskeriavdelingen vil vaske begrensede mengder klær, og at leger og sykepleiere på post kan vaske klær dersom behovet er større.

Avslutningsvis vil jeg komme med et eksempel som illustrerer hva dette i bunn og grunn handler om.

Barneavdelingen på Ullevål hadde en helg fire premature barn liggende på respirator. På morgenmøtet fredag sier avdelingssykepleieren at de må hente inn flere folk for å kunne ha forsvarlig drift gjennom helgen. Å ha så små barn på respirator krever kontinuerlig overvåkning og dermed god nok bemanning. Økonomen på avdelingen sier resolutt at det ikke er mulig, de må nå sparemålene, og det er derfor uaktuelt å hente inn mer personale. Avdelingssykepleieren ser på ham, og spør.

[CENTER]«Ok, så da får jeg vel bare skru av respiratoren for det ene barnet, og informere foreldrene om at de må vente til mandag, når vi har nok folk på jobb?» [/CENTER]

Sitat av Sjur Humerfelt, overlege dr. med. og spesialist i indremedisin og lungesykdommer. Tidligere avdelingsleder og avdelingsoverlege ved Aker, OUS
For å klare dette, må sykehuset ha driftseffektive enheter og kvitte seg med store og unødvendige utgifter til en byråkratisk administrasjon, unødvendige ansatte i stab både på klinikk- og avdelingsnivå, eksterne konsulenter og utgifter til ulike unødvendige prosjekter.
Vis hele sitatet...
http://www.dagensmedisin.no/debatt/2...-ved/index.xml


Interessant lesning:
Debatt i tidsskrift for den norske legeforening 1, 2, 3, 4, 5, 6

Medier:
Skal spare 500 millioner, Sparing truer Oslo-sykehusene‎, Folk søker seg vekk fra Oslo Universitetssykehus‎, Helse Sør-Øst satte foten ned for pengebruk, Siri Hatlen trekker seg som sykehusdirektør, Arbeidstilsynet bekymret over arbeidspresset ved Oslo Universitetssykehus, Frykter liv kan gå tapt på fødeavdelingen
Sist endret av Drachir; 18. juni 2011 kl. 21:29.
Veldig bra og informativ tråd, har hørt litt om det der siden dama har jobbet på aker og jobber på ullevål. Det er nesten så jeg får lyst til å grine når jeg ser hva slags drit skattepengene blir sløst bort på.
Jeg er så imponert over hvor mange inkompetente ledere der er i helsesystemet i Norge. Der jeg jobbet før så skulle det kuttes i budsjettet, og dette resulterte i at nesten de eneste ansatte på et sted for brukere som trenger spesialkompetanse var assistenter. Mennesker uten utdannelse innen området skulle ha ansvar for brukere som ikke kunne bo i vanlig bofellesskap. Nesten all sosial aktivitet ble vekk pga istedenfor å ha ansvar for kun en bruker, så skulle vi også gå innom og passe på en annen en. Dette resulterte at brukeren jeg jobbet fast på nesten aldri kunne komme seg ut fra kompetansesentert, det samme gjaldt egentlig alle brukerne der. Sjefen som ble ansatt for å spare inn hadde null kunnskap om psykisk utviklingshemmede og tok valg som vernepleirene sa strengt nei mot da dette kunne skade psyken til brukeren. Jeg må slutte å skrive nå før jeg slår istykkr tastaturet mitt.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Veldig bra og informativ tråd, har hørt litt om det der siden dama har jobbet på aker og jobber på ullevål. Det er nesten så jeg får lyst til å grine når jeg ser hva slags drit skattepengene blir sløst bort på.
Jeg er så imponert over hvor mange inkompetente ledere der er i helsesystemet i Norge. Der jeg jobbet før så skulle det kuttes i budsjettet, og dette resulterte i at nesten de eneste ansatte på et sted for brukere som trenger spesialkompetanse var assistenter. Mennesker uten utdannelse innen området skulle ha ansvar for brukere som ikke kunne bo i vanlig bofellesskap. Nesten all sosial aktivitet ble vekk pga istedenfor å ha ansvar for kun en bruker, så skulle vi også gå innom og passe på en annen en. Dette resulterte at brukeren jeg jobbet fast på nesten aldri kunne komme seg ut fra kompetansesentert, det samme gjaldt egentlig alle brukerne der. Sjefen som ble ansatt for å spare inn hadde null kunnskap om psykisk utviklingshemmede og tok valg som vernepleirene sa strengt nei mot da dette kunne skade psyken til brukeren. Jeg må slutte å skrive nå før jeg slår istykkr tastaturet mitt.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg synes er det gjennomgående problemet i helsevesenet i dag. Lederne er ofte kunnskapsløse om hvilke realiteter som foreligger ute i avdelingene, og tilsynelatende tar de alt for ofte råd fra økonomer. Dersom det er noen økonomer her på forumet, lytt til meg, dere vet ingenting, ingenting om sykehus, og det er umulig å foreslå sparetiltak i en bedrift man ikke vet noenting om. Dersom noen av dere havner i situasjonen hvor dere skal gi råd om sparetiltak, lytt til de ansatte og deres gode innspill! De jobber der hver dag, og kan fortelle deg konsekvensen av eventuelle planer. Man kan ikke sette seg et mål om å kutte x antall millioner, et tall noen har dratt ut av en hatt, uten at det kommer til å gå utover pasientsikkerhet.

Dersom man skal spare i helsevesenet må en først ta en prioritering på hvilke behandlinger som skal gjennomføres, og hvilke som skal nedprioriteres, for deretter å gjennomføre de prioriteringene. Det er ikke slik at sykehusene bruker enorme summer på ingenting, tvert om. Ved å gjennomføre en slik prioritering imellom pasientgrupper tar en bevisste valg, og er klar over konsekvensene av valget sitt. Dette er en løsnining som er langt bedre for pasienter og ansatte, enn at legen som står der må prioritere mellom enkeltpasienter fordi det er for få på vakt.

Denne saken illustrerer godt det jeg snakker om. Først sier staten at OUS må spare 500 millioner i året, men når konsekvensene kommer til syne, slik som når denne "kreft scanneren" må kjøre på halv maskin, da kommer det et ramaskrik fra politikerne. Statssekretær Robin Kåss sier:

OUS er finansiert gjennom bevilgninger som bør være tilstrekkelige. Man skal ikke være avhengig av frivillige gaver for å drifte sykehusene, men vi er glad for de private som bidrar for å gjøre helsevesenet enda bedre.
Statssekretæren synes OUS bør prioritere både diagnose og behandling av kreft innenfor sitt budsjett. Selv om foretaket er i en krevende omstilling knyttet til redusert pasientgrunnlag og for høye kostnader, så gir budsjettet rom for å prioritere kreftbehandling, sier Kåss.
Vis hele sitatet...
Problemet er at Kåss ikke foreslår hvor de skal hente midlene. Skal det være fra denne pasienten?

http://drugster.info/img/ail/945_950_3.jpg

Eller denne?

http://www.hpb-center.ch/img/patient_care/center_tour/11_patient_care.jpg

Eller denne?

http://www.wvukids.com/images/6E.jpg

Eller denne?

http://resources2.news.com.au/images/2009/11/06/1225795/201858-royal-children-039-s-hospital.jpg

Jeg tipper at dere instinktivt vil si "ingen av dem". Men slik er ikke virkeligheten. Begrensede midler gir begrensede behandlingsmuligheter. Leger på de store universitetssykehusene jobber allerede overtid uten å ta seg betalt for det, grensen er nemlig nådd, og leger er ikke pure altruister som lever på luft og kjærlighet.
Jeg blir forundret hver gang når styremedlemmer eller andre politiske instanser velger å se bort ifra uttalelser fra fagkyndige og heller kjører økonomibaserte beslutninger.

Dette har skjedd i forsvaret (Miljøammo) i mange år, jeg hadde håpet at dette ikke nådde helsesektoren. Men det gjorde det.

Og nå sitter vi i klisteret fordi ingen tør å ta ansvar for et synkende skip.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg blir forundret hver gang når styremedlemmer eller andre politiske instanser velger å se bort ifra uttalelser fra fagkyndige og heller kjører økonomibaserte beslutninger.
Vis hele sitatet...
Det verste er at i denne saken var det en dårlig økonomibasert beslutning, da den økonomiske gevinsten faktisk er ikkeeksisterende.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Dette har skjedd i forsvaret (Miljøammo) i mange år, jeg hadde håpet at dette ikke nådde helsesektoren. Men det gjorde det.
Vis hele sitatet...
Dessverre har det vært slik i flere år allerede, dette er bare den største, og kanskje blant de mer graverende, sakene hittil. Det er på tide å få gode fagfolk tilbake i lederstillinger, både i helsesektoren og samfunnet ellers, som du nevner militæret.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Og nå sitter vi i klisteret fordi ingen tør å ta ansvar for et synkende skip.
Vis hele sitatet...
Legene på avdelingene må ta det ansvaret hver eneste dag, men det er ikke noe de velger selv. Helt enig med deg i at ledelsen her har vært veike og tiltaksløse!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Ja, fusjonen er jo i stor grad nå gjennomført, med skuffende lite debatt synes nå jeg. Resultatet er ihvertfall at Ahus, som har fått overført enorme mengder pasienter, nå har mange korridorpasienter. De har nesten ikke mer plass i korridorene.

Verdens rikeste land...
Fantastisk tråd! Tusen takk for at du gadd å skrive dette flotte innlegget.

Hvor har Norge tenkt å bruke de sparte pengene hen? Kall meg gjerne uvitende, men jeg må bare spørre en ting: På hvilket grunnlag tok de økonomene beslutningene sine? Om dette er siktet mot et langsiktig mål, lurer jeg på hva dette målet kan være nå som de allerede sårbare menneskene blir enda mer undertrykt av systemet, ogpå den måten skvises ut av samfunnet.
Veldig bra tråd! har ikke fått med meg så mye om dette, men må si at dette er hårreisende!
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jan Eirik Thoresen, viseadministrerende direktør ved OUS, sa på et møte den 26. august 2010 at datasystemene på universitetssykehusene ikke snakket sammen. Dette skulle visstnok være en begrunnelse for sammenslåing. Jeg vil tro at noen litt datakyndige her på forumet vil kunne bekrefte min mistanke om at en ikke trenger å slå sammen tre store sykehus for å skape et felles datasystem...

Forsøket på å skape et felles datasystem for sykehuset havarerte forøvrig forleden, men ikke før de hadde brukt 150 millioner i forsøket.
Vis hele sitatet...
Saksopplysning: Faktisk er sammenslåing et vilkår for å skape et felles datasystem all den tid norsk lovverk legger til grunn at man ikke kan dele pasientjournaler på tvers av virksomheter (såkalte virksomhetsovergripende journaler). Nå var vel aldri det hovedgrunnen til sammenslåingen, men det er vel ingen hemmelighet at det å sende billeddiagnostikk på CD/DVD i drosje mellom virksomhetene aldri var spesielt effektivt eller trygt for pasienter.

Suma sumarum: Det er vel ingen som er uenig i at sammenslåingen hittil ikke har vært en suksess. Samtidig så er det vel ingen som forventet at dette skulle være en suksess fra første dag, bortsett fra sammenslåingens motstandere?

Ps! Snasent bilde av en amerikansk ir-stue...
Sist endret av MrBlaine; 15. januar 2012 kl. 14:04.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Saksopplysning: Faktisk er sammenslåing et vilkår for å skape et felles datasystem all den tid norsk lovverk legger til grunn at man ikke kan dele pasientjournaler på tvers av virksomheter (såkalte virksomhetsovergripende journaler). Nå var vel aldri det hovedgrunnen til sammenslåingen, men det er vel ingen hemmelighet at det å sende billeddiagnostikk på CD/DVD i drosje mellom virksomhetene aldri var spesielt effektivt eller trygt for pasienter.
Vis hele sitatet...
Da ville vel den logiske konklusjonen være å endre loven? Eller slå sammen store sykehus? Interessant nok klarte de ikke skape et felles datasystem selv etter sammenslåingen.


Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Suma sumarum: Det er vel ingen som er uenig i at sammenslåingen hittil ikke har vært en suksess. Samtidig så er det vel ingen som forventet at dette skulle være en suksess fra første dag, bortsett fra sammenslåingens motstandere?
Vis hele sitatet...
Ingen forventet at dette skulle være en suksess fra dag en nei, fordi dette er en prosess som er iverksatt gjennom dårlige beslutninger. En sammenslåing som er dårlig planlagt og som slår sammen sykehus hvor forholdene ikke ligger til rette for sammenslåing.

Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Ps! Snasent bilde av en amerikansk ir-stue...
Vis hele sitatet...
Hva mener du med ir-stue? Dersom du mener operasjonssalen så har du rett i at bildet ikke er hentet fra Aker, da jeg ikke gadd snike meg inn på operasjonssalene på Aker for å ta et bilde i denne anledning. Men jeg kan fortelle deg at innredningen i stor grad er den samme, det er derfor jeg valgte det bildet.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Da ville vel den logiske konklusjonen være å endre loven? Eller slå sammen store sykehus? Interessant nok klarte de ikke skape et felles datasystem selv etter sammenslåingen.



Ingen forventet at dette skulle være en suksess fra dag en nei, fordi dette er en prosess som er iverksatt gjennom dårlige beslutninger. En sammenslåing som er dårlig planlagt og som slår sammen sykehus hvor forholdene ikke ligger til rette for sammenslåing.


Hva mener du med ir-stue? Dersom du mener operasjonssalen så har du rett i at bildet ikke er hentet fra Aker, da jeg ikke gadd snike meg inn på operasjonssalene på Aker for å ta et bilde i denne anledning. Men jeg kan fortelle deg at innredningen i stor grad er den samme, det er derfor jeg valgte det bildet.
Vis hele sitatet...
IR = Intervensjonsradiologi. Stor grad, men djevelen er i detaljene :-). Det var forøvrig en apropos, og har ingenting med innlegget forøvrig å gjøre. Var bare opplagt ikke fra Aker :-).

Helt enig i at lovkravene til pasientjournalimplementasjonene er gammeldags, men det er nå fortsatt en forutsetning som OUS må forholde seg til. Det er ikke opp til de å endre loven på egenhånd.

Personlig har jeg ikke gjordt meg opp en mening om det er hensiktsmessig å opprettholde 3 separate sykehustilbud* i Oslo-området - men at det for de ansatte er ganske mørkt akkurat nå det forstår jeg godt. Spørsmålet er selvfølgelig hvordan kunne man ha gjordt en slik prosess mer smidig, der er det sikkert like mange svar som mennesker du spør.

* Det er ganske mange merkantile prosesser som ikke nødvendigvis blir noe mer rasjonelle av å eksistere i tre versjoner for den samme tjenesten. Det er i min mening også vesentlig å skille mellom stab/merkantile tjenester og de kliniske. De siste kunne vært organisert uten å slå sammen (slik det til en viss grad er gjordt med forskjellige tjenestetilbud på sykehusene). Førstnevnte derimot...
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
IR = Intervensjonsradiologi. Stor grad, men djevelen er i detaljene :-). Det var forøvrig en apropos, og har ingenting med innlegget forøvrig å gjøre. Var bare opplagt ikke fra Aker :-).
Vis hele sitatet...
Dersom det var et rom som brukes til IR, hvor er gjennomlysningsmaskinen?


Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Helt enig i at lovkravene til pasientjournalimplementasjonene er gammeldags, men det er nå fortsatt en forutsetning som OUS må forholde seg til. Det er ikke opp til de å endre loven på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Sammenslåingen er i stor grad en politisk sak, og det er opp til politikere å endre loven.

Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Personlig har jeg ikke gjordt meg opp en mening om det er hensiktsmessig å opprettholde 3 separate sykehustilbud* i Oslo-området - men at det for de ansatte er ganske mørkt akkurat nå det forstår jeg godt. Spørsmålet er selvfølgelig hvordan kunne man ha gjordt en slik prosess mer smidig, der er det sikkert like mange svar som mennesker du spør.
Vis hele sitatet...
At denne prosessen har vært unødvendig kronglete er en sak, men grunnlaget for den er langt mer interessant. At folk kan ha forskjellige meninger er ikke noe særlig relevant for hvordan man objektivt sett kunne gjort denne prosessen bedre.

Sitat av MrBlaine Vis innlegg
* Det er ganske mange merkantile prosesser som ikke nødvendigvis blir noe mer rasjonelle av å eksistere i tre versjoner for den samme tjenesten. Det er i min mening også vesentlig å skille mellom stab/merkantile tjenester og de kliniske. De siste kunne vært organisert uten å slå sammen (slik det til en viss grad er gjordt med forskjellige tjenestetilbud på sykehusene). Førstnevnte derimot...
Vis hele sitatet...
Det er flere problemer med å sentralisere slike funksjoner, og absolutt ikke alltid noe utbytte av det.
▼ ... over et år senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Dette er en av de klart beste trådene på nFF, så den fortjener en bump.

Drachir, hvis du har noe nytt å komme med hadde jeg satt pris på å lese det. Dette er en sak jeg gjerne skulle visst mer om.
Aker er ikke lagt ned, bare "lagt ned". På Aker er det fremdeles flere avdelinger igjen som operative, blant annet urologisk avdeling og forskjellige rehabilitering's avdelinger. Disse avdelingene er ikke flyttet grunnet at de har store operasjon's maskiner(kan man vel kalle), som da er så store at de ikke kan/har blitt flyttet enda(dette gjelder spesielt urologisk avdeling). Krogstøtten sykehus ligger også på Aker nå.
Sist endret av øyvind95; 30. mai 2013 kl. 22:14.
Det største problemet må jo være at sykehusene skal gå med overskudd(!)

Altså, de må jo utnytte pengene og ikke sløse de bort. Men koster det 100mill å drive ett sykehus så koster det 100mill, selv om vår regjering har skrevet 70mill i budsjettet til drift. (Det var ett eksempel)