Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2377
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har diagnosen "annen spesifikk dissosiativ lidelse". Jeg kan ikke huske å ha blitt utredet for dette, aldri visst jeg hadde diagnosen på dette, før det ble sagt i en nyere tid. Jeg spurte psykologen om hvorfor jeg plutselig hadde fått den, hun svarte hun ikke visste (er en ny psykolog).

Har spurt om å få denne fjernet, har ikke fått noe bra svar. Annet en at psykologen skulle sjekke opp i når diagnosen ble satt; og hvem som har satt den.

Hvorfor har jeg en tilfeldig diagnose i jornal?
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Det er ikke alltid man får opplyst om at man blir utreda eller har fått diagnose. Lovlig eller ikke vet jeg ikke men. Du må sikkert be om ny utredning
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har diagnosen "annen spesifikk dissosiativ lidelse". Jeg kan ikke huske å ha blitt utredet for dette, aldri visst jeg hadde diagnosen på dette, før det ble sagt i en nyere tid. Jeg spurte psykologen om hvorfor jeg plutselig hadde fått den, hun svarte hun ikke visste (er en ny psykolog).

Har spurt om å få denne fjernet, har ikke fått noe bra svar. Annet en at psykologen skulle sjekke opp i når diagnosen ble satt; og hvem som har satt den.

Hvorfor har jeg en tilfeldig diagnose i jornal?
Vis hele sitatet...
Jeg har spurt om nøyaktig det samme i en annen tråd jeg lagde. Du kan, men det er et helvetes styr. Hvorfor du vil ha dissosiativ lidelse fjernet fra journal, skjønner jeg kanskje ikke helt. Det finnes verre diagnoser du ikke vil ha på papiret
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg har spurt om nøyaktig det samme i en annen tråd jeg lagde. Du kan, men det er et helvetes styr. Hvorfor du vil ha dissosiativ lidelse fjernet fra journal, skjønner jeg kanskje ikke helt. Det finnes verre diagnoser du ikke vil ha på papiret
Vis hele sitatet...
Når leger ser i journalen på diagnoser man har kan man bli behandla annerledes. Skjønner TS godt.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Når leger ser i journalen på diagnoser man har kan man bli behandla annerledes. Skjønner TS godt.
Vis hele sitatet...
Men ikke fjerne den på egenhånd. Jeg ville startet med kravet å bli diagnostisert på nytt fremfor dette. Som jeg svarte en annen person, i en annen tråd så er det svært sjelden/aldri lurt å rette opp ting på egenhånd. Jeg vil fjerne min anti/dyssosial PF, dette er en av få som er verdt å faktisk få eliminert da konsekvens av å ha det på papiret bare leder til... Ingenting positivt for den som har det på papiret
Såklart må man bli diagnostisert på nytt, man får ikke gjort noe med det selv desverre.
Såklart må man bli diagnostisert på nytt, man får ikke gjort noe med det selv desverre.
Vis hele sitatet...
Så hva er da poenget å på egenhånd fjerne diagnosen om den er feil, og en psykolog eller psykiater vil rette dette opp, da det åpenbart ikke er riktig?
Så hva er da poenget å på egenhånd fjerne diagnosen om den er feil, og en psykolog eller psykiater vil rette dette opp, da det åpenbart ikke er riktig?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, man har ikke mulighet til å fjerne en diagnose selv uten ny utredning.
Det vet jeg ikke, man har ikke mulighet til å fjerne en diagnose selv uten ny utredning.
Vis hele sitatet...
Du kan det. Du kan faktisk fjerne alt fra din journal hvis du vil det
Du kan det. Du kan faktisk fjerne alt fra din journal hvis du vil det
Vis hele sitatet...
Hvordan da? Høres usannsynlig ut da folk har gått rettens vei får å prøve å fjerne diagnoser uten hell.
Sist endret av NokErNok; 19. november 2023 kl. 19:11.
Hvordan da?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gjort det selv, men jeg vet at det går an. En utrolig omstendig prosess det skal nevnes. Du kan også beholde det meste, men redigere det som av deg er skrevet. Sjelden lurt, men har du en journal full av rusbruk, misbruk av medikamenter så kan innsatsen ha noe for seg, da om du trenger beroligende/hypnotika/smertestillende eller andre B og A preparater du trenger men ikke vil få hvis journalen ikke er helt ren
Jeg har ikke gjort det selv, men jeg vet at det går an. En utrolig omstendig prosess det skal nevnes. Du kan også beholde det meste, men redigere det som av deg er skrevet. Sjelden lurt, men har du en journal full av rusbruk, misbruk av medikamenter så kan innsatsen ha noe for seg, da om du trenger beroligende/hypnotika/smertestillende eller andre B og A preparater du trenger men ikke vil få hvis journalen ikke er helt ren
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å redigere det «av deg som er skrevet»? Man får ikke skrevet i sin egen journal? Eneste måte jeg vet et å be om ny vurdering på man er utreda for. Om du har noe konkret måte som er stueren er det meget interessant for meg.
Jeg har rushistorikk men får likevell B prep og i værste fall A prep men det kommer vell an på legen din.
Sist endret av NokErNok; 19. november 2023 kl. 19:20.
Hva mener du med å redigere det «av deg som er skrevet»? Man får ikke skrevet i sin egen journal? Eneste måte jeg vet et å be om ny vurdering på man er utreda for. Om du har noe konkret måte som er stueren er det meget interessant for meg.
Jeg har rushistorikk men får likevell B prep og i værste fall A prep men det kommer vell an på legen din.
Vis hele sitatet...
Svak formulering fra min side. Du kan redigere det som har blitt skrevet om deg, av lege/psykiater/psykolog/sykepleier eller andre helsearbeidere.
Svak formulering fra min side. Du kan redigere det som har blitt skrevet om deg, av lege/psykiater/psykolog/sykepleier eller andre helsearbeidere.
Vis hele sitatet...
Men spm er hvordan?
Men spm er hvordan?
Vis hele sitatet...
Det er en prosess som jeg har sagt, du finner alt av informasjon på HN, eller så kan du bare høre med legen din. Har selv 3 venner som er leger, og de blir svært skeptiske når det kommer en ny pasient som har slettet absolutt alt i pasient/kjærnejournal. Så dette kan ofte slå begge veier
Sist endret av noguhso; 19. november 2023 kl. 19:27.
Det er en prosess som jeg har sagt, du finner alt av informasjon på HN, eller så kan du bare høre med legen din. Har selv 3 venner som er leger, og de blir svært skeptiske når det kommer en ny pasient som har slettet absolutt alt i pasient/kjærnejournal. Så dette kan ofte slå begge veier
Vis hele sitatet...
Jeg har pratet med lege men alle sier at man må utredes pånytt.
Jeg har pratet med lege men alle sier at man må utredes pånytt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det enkleste, og lureste. Jeg stusser bare over hvorfor du vil fjerne en dissosiativ lidelse?
Ja, det er det enkleste, og lureste. Jeg stusser bare over hvorfor du vil fjerne en dissosiativ lidelse?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke den diagnosen så det har jeg ikke behov for. Men erfaringsmessig vet jeg at å ha diagnoser kan påvirke hvordan man blir behandla av helsevesenet.
Jeg har ikke den diagnosen så det har jeg ikke behov for. Men erfaringsmessig vet jeg at å ha diagnoser kan påvirke hvordan man blir behandla av helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i. Logg deg inn på Helsenorge, og endre personverninnstillinger, det meste av informasjon du trenger er oppført der
Sist endret av noguhso; 19. november 2023 kl. 19:40.
Det er jeg helt enig i. Logg deg inn på Helsenorge, og endre personverninnstillinger, det meste av informasjon du trenger er oppført der
Vis hele sitatet...
Der kan jeg bare velge hva jeg vil ha tilgang til og ikke hva andre skal ha tilgang til?
Der kan jeg bare velge hva jeg vil ha tilgang til og ikke hva andre skal ha tilgang til?
Vis hele sitatet...
Ja, logg deg inn så finner du fort ut av det. Eventuelt spør noen her inne om de har foretatt seg en slik prosess i journalen som faktisk er DIN, og ingen andres
Ja, logg deg inn så finner du fort ut av det. Eventuelt spør noen her inne om de har foretatt seg en slik prosess i journalen som faktisk er DIN, og ingen andres
Vis hele sitatet...
Logga inn men det beste jeg kan gjøre er å blokkere enkeltpersoner fra å få innsyn men inne fjerne noe.
Logga inn men det beste jeg kan gjøre er å blokkere enkeltpersoner fra å få innsyn men inne fjerne noe.
Vis hele sitatet...
Du kan det, det vet jeg. Det kommer til å ta deg en del tid. Det er bedre å høre fra noen her inne som potensielt har gjort det før enn meg, hvis det er trøblete å finne frem så kan du alltids ta en telefon for veiledning.

Jeg har lenge vurdert å fjerne den ene personlighetsforstyrrelsen min jeg er svært uenig i. Samme faen om den er riktig eller feil, men den må vekk. Etter jeg har gjort det så kan jeg sikkert sende deg en PM hvordan jeg gikk frem for å få dette til
Jeg har fjernet en diagnose. Måtte først overbevise psykiater om at det var reelt feil. Så fikk jeg time hos overlege på DPS, gikk til han et par ganger for en enkel utredning.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg har fjernet en diagnose. Måtte først overbevise psykiater om at det var reelt feil. Så fikk jeg time hos overlege på DPS, gikk til han et par ganger for en enkel utredning.
Vis hele sitatet...
Jeg også har vært i møte med DPS som har innrømmet feil men de sa jeg måtte utredes på nytt noe som er vanskelig da jeg mista all tillit til de. Heldigvis kommet inn til privat. Ikke fikk jeg utredes på nytt som jeg ble lovet av DPS heller.
Du kan få redigert bort bevislige feil journalnotat er, diagnoser så er det nye utredning.

Altså skriver legen at du har 12 fingre så kan det redigeres til 10 da det er feil.

Men med en diagnose så er det jo noen med kompetanse som har satt den.. menn etter utredning som sier at diagnosen er feil, aå kan du gå til ulike instanser,behandlere/fastlege og kreve at de retter opp feilen.

At du mener noe er feil betyr ikke at det er det.

Dette med å redigere helseopplysninger er jo et tveegget sverd for alle, folk vil oppleve at helsepersonell er skeptiske til visse diagnoser, og helsepersonell kan oppleve at det er vanskelig og behandle folk fordi de mangler opplysninger.
Når du får vite når og hvem som satt diagnosen kan du be om å få den slettet etter Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-2. Retting og sletting av journal, gitt at det er grunnlag for det selvsagt.

"Pasienten, brukeren eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44"

Den som har satt diagnosen skal på oppfordring fra deg vurdere om det er grunnlag for å slette diagnosen. Hvis de ikke vil rette eller slette diagnosen skal de begrunne dette og du kan klage saken inn til Statsforvalteren.
Litt offtopic men på legelisten.no kan man betale for å se om legen har fått noen reaksjoner på seg, men noen som vet om legen får vite hvem som har henta ut opplysningene?
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Du kan logge inn på helsenorge og bestille journalen din fra bup og dps.

Det er nesten bare epikriser man ser inne på helsenorge