Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 11537
Som tittelen sier er dette en tråd om hva DU tror skjer bak lukkede dører i kongeriket Norge.

Pøs på med personlige opplevelser, rykter, konspirasjonsteorier, historier fra obskøne familiemedlemmer, you name it.

Kjør spekulering!
Hvem er korrupt i Norge?

Alle. Folk er ikke redd for å gjøre noe galt/umoralsk, de er redd for å bli tatt.
Transparency International gir årlig ut en samling med norske korrupsjonsdommer. Den er ganske interessant å skumme gjennom.
Sist endret av Blåskimmelost; 16. februar 2018 kl. 10:01.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Er så mye som baserer seg på kjennskap, vennskap og familie.
Føler at det kvalifiserer til korrupsjon på et vis.
Det er mulig alt er mye bedre i dag, men jeg husker vidtgripende snusk i avfallsbransjen for et dusin år siden. Én ting er at absolutt alle jukset aktivt med rapporteringen for å få kvotene til å gå opp (det var såvidt jeg vet den eneste måten å oppfylle myndighetskravene på) og at det var cowboytilstander hva gjelder frynsegoder og ordninger (sikkert vanlig i små og mellomstore bedrifter).

Men jeg har også sett hvordan en ledende aktør aktivt svindlet med rapportert vekt overfor en liten aktør, og slik tilrøvet seg verdier og ikke minst subsidier for et par tusen tonn over en toårsperiode. Da dette ble oppdaget og dokumentert, ble det tatt opp med den aktuelle aktøren. Få detaljer drysset ned til gølvet, men det kom frem at alle ledd hadde visst om og deltatt i dette, helt fra sjåførene og opp til ledelsen.

Dresskledte menn møttes, papirer ble signert, millioner krysset bankkonti og det hele ble hysjet ned. Etter å ha tappet oss for spesialkompetanse, ble sjappa lagt ned. Det siste her er selvsagt bare vanlig business, men smalt ekstra godt mtp. hva som innledet det hele.

Så ja, vil tro det finnes korrupsjon i de fleste bransjer. Rikelig med troverdige anektoter bekrefter det. Det betyr ikke at alle er korrupte; tror de fleste både firmaer og personer holder sin sti relativt ren. Gjennomsnittsnordmannen nøyer seg med å stjele kontorrekvisita og dasspapir.
Sist endret av kallisti; 16. februar 2018 kl. 10:27.
Når jeg sier "Alle", så mener jeg selvfølgelig, hvis de blir gitt muligheten.
Det være seg om sjefen i bedriften kan ta i mot en mill. uten frykt for å bli tatt, eller att sekretæren får en sydentur for å holde kjeft om det.
Oppsiktsvekkende mange nordmenn som stjeler fra jobben, og vi er så vidt meg bekjent høyt oppe på verdens "rankingen" i forsikringssvindel.
Alt sammen i ett land hvor de fleste fra før har så de klarer seg godt. Mye vill ha mer.
Problemet i Norge er at vi er et lite land med bare 5.5ml. Innbygger og da kjenner alltid noen noen.
Menesker er griske så mange gjør det de kan hvis muligheter for å bli tatt er små.
Det sies at f.eks. Italia er så korrupt for der betales det med cash men har i Norge betales det med vennetjenester og det er ikke bra.
Så jo Norge er et veldig korrupt land dessverre
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Når jeg sier "Alle", så mener jeg selvfølgelig, hvis de blir gitt muligheten.
Det være seg om sjefen i bedriften kan ta i mot en mill. uten frykt for å bli tatt, eller att sekretæren får en sydentur for å holde kjeft om det.
Oppsiktsvekkende mange nordmenn som stjeler fra jobben, og vi er så vidt meg bekjent høyt oppe på verdens "rankingen" i forsikringssvindel.
Alt sammen i ett land hvor de fleste fra før har så de klarer seg godt. Mye vill ha mer.
Vis hele sitatet...
Dill.

Å hevde at alle mennesker har potensiale til å bli forbrytere hvis kost/nytte-regnskapet tiltes tilstrekkelig virker kanskje opplagt for mange, men det finnes trivielle moteksempler: religiøse asketer ville være ett, men det finnes opplagt flere. For å utdype litt: En person som av religiøse årsaker anser et dydig liv som det eneste viktige og som med overlegg gir avkall på alt som er av penger og luksus har ingen motivasjon for å ta imot bestikkelser og veldig sterk motivasjon for å la det være. Ditt bombastiske utsagn må derfor modereres en smule. Videre: Dersom du skulle ha rett, og det faktisk fantes noe som hvem som helst ville la seg smøre med? Vel, at det foreligger et potensiale for å begå en forbrytelse er ikke det samme som at forbrytelsen har blitt begått. Jeg kan fint se for meg situasjoner der jeg kunne ha drept, voldtatt, plyndret og sågar lagt hele byer øde - for eksempel hvis jeg ble født i Mongolia i 1170 og vokste opp som en del av Djenghis Khans mongolske horde - men betyr det at jeg er en krigsforbryter fordi jeg rent hypotetisk kunne ha vært født på den andre siden av kloden for et millenium siden? Det blir for søkt.

Men hvis vi likevel aksepterer begge disse to heller spenstige påstandene - altså at alle har potensiale for å bli kriminelle og at potensiale er det samme som skyld - selv da blir utledningen din dødfødt, for vi er ute etter de konkrete moralske unntakene. Du kan ikke fordømme noen for å være mindre moralsk høyverdige enn andre hvis du rigger definisjonene dine slik at den vurderte parameter er integrert i den menneskelige natur. Det du skriver er med andre ord bare en innholdsløs suppe der du implisitt konkluderer med at rett og galt ikke finnes. Det er ikke fruktbart, spesielt ikke når utgangspunktet til trådstarter kan omformuleres til dette: "Hvilke aktører i Norge bryter aktivt norsk korrupsjonslovgivning i dag?"

Hva du måtte mene om den menneskelige natur og etikk er helt enkelt ikke relevant for problemstillingen.
"Hva du måtte mene om den menneskelige natur og etikk er helt enkelt ikke relevant for problemstillingen."

Og dermed gjorde du vell ditt eget innlegg urelevant, da det var en uredning om hva min og alle andre menneskers natur og etikk er.

Du trekker frem relgiøse aspekter uten att jeg helt ser hvorfor all den tid det er svært få veldig relgiøse mennesker i Norge.
Og jeg må si du selv kommer med temmelige bombastiske annklager, når dette var ett av ankepunktene din mot meg.

Vil også legge til att jeg har kommet med tre påstander:
- Att alle gitt muligheten og uten frykt for reprisaler vill prøve å griske til seg det de kan
- Att veldig mange stjeler fra jobben
- Att nordmenn kommer høyt opp på lista over forsikringssvindler.

De to siste påstandene er en kjentsak, som har vært fremme i media flere ganger.
Den første kan jeg godt moderere til de fleste i stedet for alle.

La meg også få minne deg på att dette var ett innlegg i en tråd som innledet med:

"Pøs på med personlige opplevelser, rykter, konspirasjonsteorier, historier fra obskøne familiemedlemmer, you name it.
Kjør spekulering!"

Dill? Syns ikke det.
Sist endret av Antimatter08; 16. februar 2018 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
"Hva du måtte mene om den menneskelige natur og etikk er helt enkelt ikke relevant for problemstillingen."

Og dermed gjorde du vell ditt eget innlegg urelevant, da det var en uredning om hva min og alle andre menneskers natur og etikk er.
Vis hele sitatet...
Nope.
Spørsmålet til trådstarter omhandlet hvilke aktører i Norge som bryter korrupsjonslovgivningen, for det er nokså opplagt at det er det som menes med spørsmålet. Leser du innlegget ser du at det er den eneste rimelige tolkningen. Hva du mener om den menneskelige natur er ikke relevant for hvem som bryter norsk lov. Det sier seg selv.

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Du trekker frem relgiøse aspekter uten att jeg helt ser hvorfor all den tid det er svært få veldig relgiøse mennesker i Norge.
Og jeg må si du selv kommer med temmelige bombastiske annklager, når dette var ett av ankepunktene din mot meg.
Vis hele sitatet...
Alle betyr alle, ikke "de fleste" eller "noen". Du påstår at alle mennesker er korrupte og du følger det opp. Men settet av alle mennesker omfatter også religiøse asketer. Selv om disse utgjør en liten minoritet, så er de fortsatt omfattet av påstanden din. Ergo fremla jeg et trivielt moteksempel på din påstand om at alle mennesker er korrupte, også i den etter mitt syn totalt urimelige tolkningen hvor du sidestiller potensielle og utførte handlinger.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. februar 2018 kl. 12:08.
Stemmer at dette ikke var ment som noen debatt i filosofi angående menneskers natur. Her vil jeg høre om konkrete aktører, personer, og bestemødre som handler i strid med hva vi som samfunn regner som rettferdig. Jo flere navn jo bedre, tenk se & hør folkens!
Sist endret av Gelémannen; 16. februar 2018 kl. 14:27.
Politiet....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Politiet....
Vis hele sitatet...
Kan du utdjupe?
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg

Vil også legge til att jeg har kommet med tre påstander:
- Att alle gitt muligheten og uten frykt for reprisaler vill prøve å griske til seg det de kan
- Att veldig mange stjeler fra jobben
- Att nordmenn kommer høyt opp på lista over forsikringssvindler
Vis hele sitatet...
Hei! Du skriver at det er kjent sak at nordmenn er høyt på lista over forsikringssvindler. Dette er et spennende tema. Har du noe dokumentasjon på dette?

Kan det f.eks være at vi her i Norge tar flere fordi vi har bedre verktøy for å ta svindlere?

Du må heller ikke glemme at mange land, spesielt u-land, ikke har like gode forsikringsordninger som i Norge. Mange potensielle svindlere i slike land har kanskje ikke en forsikring engang, dermed blir det umulig å svindle.

Jeg har selv ikke sett en liste som viser nordmenn som noe spesielt verre enn andre. Men finner du en kilde vil jeg gjerne se :-)

Jeg tror nemlig du tar feil.
Sist endret av Bankmann1; 16. februar 2018 kl. 17:49.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
nordmenn som noe spesielt verre enn andre. Men finner du en kilde vil jeg gjerne se :-)
Vis hele sitatet...
Her:
https://www.aftenposten.no/okonomi/i...selskapet-litt

Har du flere spørsmål kan du sende meg en mld. Så slipper vi å ødelegge tråden
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Her:
https://www.aftenposten.no/okonomi/i...selskapet-litt

Har du flere spørsmål kan du sende meg en mld. Så slipper vi å ødelegge tråden
Vis hele sitatet...
Neste gang kan du heller komme med en link som bekrefter din påstand. Denne lenken ga deg null medhold.

Jeg gidder naturligvis ikke å stille deg et spørsmål på PM når jeg siterer noe du kommer med i et diskusjonsforum.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du utdjupe?
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å gi kp. Scrollet på mobil og kom tilfeldigvis borti.

Nå vet ikke jeg hva han sikter til. Men jeg mener å ha lest at spesialenheten for politisaker har skyhøye tall når det kommer til henleggelser. Noe som virker ganske shady spør du meg
Sist endret av shallabajs; 16. februar 2018 kl. 18:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den lenken tar for seg nordmenn sine haldninger til forsikringssvindel. Den seier ingenting om andre land sine haldningar til samme tema. For alt den artikkelen fortel oss kan Noreg ha botnplassering i sosial aksept for forsikringssvindel.

Sitat av shallabajs Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hva han sikter til. Men jeg mener å ha lest at spesialenheten for politisaker har skyhøye tall når det kommer til henleggelser. Noe som virker ganske shady spør du meg
Vis hele sitatet...
Så har dei jaggu mange idiotiske anmeldelser og. T.d vart ei politikvinne anmeldt for å ha sagt "ha en fin dag" - og då har strengt tatt ikkje spesialeninga andre val enn å legge vekk saka.

Å kun sjå på prosentdelen som vert lagt vekk er for enkelt når det kjem til å vurdere om spesialeininga fungerer som den skal. Då må ein sjå på sakstype, og ogleis dei legg straffenivået samanlikna med resten av samfunnet.
Sist endret av vidarlo; 16. februar 2018 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
gi meg nok penger så skal jeg være så korrupt du bare ønsker...
money talks
Av kjente statlige selskaper er Statoil er tvers igjennom korrupt.
Blod for penger og alt det der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det hadde vore veldig kjekt om folk kom med døme, argumentasjon eller liknande. For ei opplisting av tilfeller, og påstander om at firma Y er korrupt er litt kjedeleg. For det første er det lite etterprøvbart, fordi det er svært generelle påstander. For det andre kan det i ytterste konsekvens vere injurierande påstander.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Om det stemmer, vet jeg ikke. Men at mannen som ble betalt av NRK for å drive DAB lobbyvirksomhet (OJ torvmark) var kollega og kompis med NRK kjendisen H.C. Andersen eller noe sånt, som ble mangemillionær på å selge DAB-Radioer. Men vet ikke om det er sant, eller går under korrupsjon.
Sist endret av Quakecry; 16. februar 2018 kl. 22:53.
fiskeindustrien...
Sitat av Vedicknowledge Vis innlegg
fiskeindustrien...
Vis hele sitatet...
Utdyp da? Korrupte sjefer? Utenlandske selskaper? Skattesvinn? Man får jo ingenting ut av "fiskeindustrien...."
De som har egenskaper er som regel ikke korrupt, men spiller imellom reglene. Hvis du er korrupt i Norge må du regne med å bli tatt en gang hvis du holder på lenge nok, uansett hvor forsiktig du er. Menneskelige feil og slikt. Å være på stortinget gir ikke så mye makt utenom å sette lover. Hvis det er noen som kan være korrupt så er det politiet, men dette vil være i høyere ledd og med større summer, tho vet ikke hvor mye spillerom de har.
Småkorrupsjon og avtaler som gir alle litt mer spillerom uten my risiko vil alltid være utbredt.
Ser ikke helt hvor du vil med denne tråden ettersom alle er korrupt, vi tar i mot penger for tjenester. Det eneste med ekte korrupsjon er at det er ulovelig, men om du gir en øl til sønnen din er dette også ulovelig.
Korrupsjonen gjennomsyrer Norge i alle ledd. Men er slik det blir når alle kjenner alle igjennom få ledd. Slik at de som vil oppnå noe, har kort vei til de som bestemmer.

Se f.eks på tildeling av midler i kulturverden. Er man venn med de som deler ut midler på facebook, er man garantert å få tilskudd. Er man ikke venn med de, så får man normalt avslag.

De som eier bomstasjoner, er normalt enten politiker selv, eller i nær slekt til politikere. Politikere som da har vært med å vedta de samme bomstasjonene.


Generelt er det svært mange slike eksempler som kommer fram i søkelyset til media i noen sekunder. Men sakene blir like fort hysjet ned eller fjernet.


I tillegg har man jo alt det som ikke kommer fram i media. Mange rykter "i bransjene", så hvor mye man kan stole på og hvor mye som er svada, er ikke alltid like godt å si.
Wiborg-saken er også veldig interessant. Fra wikipedia:

Stortinget vedtok i 1988 å bygge den nye storflyplassen på Hurum,[1] men før arbeidene skulle settes i gang, ble Meteorologisk institutt bedt om å foreta værmålinger på Hurum for å stadfeste at sikten var god nok. Målingene viste at det var for mye tåke på Hurum, og Stortinget besluttet derfor å legge flyplassen på Gardermoen i stedet.

Hurum-tilhengerne engasjerte Jan Wiborg og ga ham i oppdrag å kvalitetsrevidere Meteorologisk institutts målinger. Han kom til at målingene var feil. Stortinget oppnevnte derfor et utvalg som skulle gjennomgå Wiborgs analyser, men utvalget kom til at Meteorologisk institutts målinger ga et riktig bilde av siktforholdene på Hurum.

Jan Wiborg ble funnet død i København 21. juni 1994 etter å ha falt ut av vinduet på hotellrommet sitt. Det skjedde bare noen dager etter at han hadde fortalt to stortingsrepresentanter at han om kort tid ville offentliggjøre bevis for at Stortinget var ført bak lyset i flyplassaken.

Dansk politi slo umiddelbart fast at Wiborg hadde begått selvmord.[3] Dødsfallet ble derfor ikke etterforsket som mistenkelig. Tekniske bevis ble ikke sikret, og bare noen få vitner ble avhørt. Dødsfallet ble offentlig kjent først flere år senere etter at stortingsrepresentant Hallgrim Berg fikk tilsendt den danske politirapporten anonymt. Saken fikk da stor oppmerksomhet i mediene, og det ble rettet sterk kritikk mot dansk politis manglende etterforskning.

I 2014 utgav journalisten Knut Lindh boken Hvem drepte Jan Wiborg. I boken kommer det frem at Lindh mener nye opplysninger viser at Wiborg umulig kan ha kommet seg gjennom et dobbelt termopanvindu på egen hånd.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Se f.eks på tildeling av midler i kulturverden. Er man venn med de som deler ut midler på facebook, er man garantert å få tilskudd. Er man ikke venn med de, så får man normalt avslag.
Vis hele sitatet...
For det første. Kan du underbygge påstanden?

For det andre. Det er ikkje nødvendigvis problematisk. Gitt at vi er såpass få, så er det eit avgrensa tal som kan leve av kultur. Det er og ei avgrensa mengde byråkrater med det som fagfelt. At byråkrater som har det som fagfelt har interesse for kultur er neppe spesielt negativt - for det sørger for at dei har kunnskap om det. Ofte vil kunnskap og interesse og gå hand i hand. At dei kjenner framtredande kunstnarar er ikkje i seg sjølv problematisk.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
De som eier bomstasjoner, er normalt enten politiker selv, eller i nær slekt til politikere. Politikere som da har vært med å vedta de samme bomstasjonene.
Vis hele sitatet...
Er det spesielt mange privateigde bomstasjoner med signifikant overskot her i landet? Eg kan ikkje komme på ein einaste ein. Joda, det er ymse fjellvegar med bommar, men eg er heilt ærleg svært usikker på om det er veldig lukrativ business...

Forøvrig er stortsett rekneskapa for dei ulike bomselskapa offentlege. Fjellinjen sin årsrapport for 2016 kan du lesexher. Påpeik gjerne nøyaktig kva som er korrupt.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Generelt er det svært mange slike eksempler som kommer fram i søkelyset til media i noen sekunder. Men sakene blir like fort hysjet ned eller fjernet.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne komme med døme på det. Og påstanden om at nokon aktivt fjerner saker fra media tviler eg heilt ærleg på at Akersgata vil gå med på. T.d. har vel media tvert imot slått opp faktiske korrupsjonssaker trass i forsøk på å dysse det ned? Vassverkssaka på Romerike? Unibuss? Og ørten andre saker, nemt i TI sin domsrapport, som blåskimmelost lenka til lenger oppe.
Sist endret av vidarlo; 19. februar 2018 kl. 22:03.
Jeg påstår ingenting, men har ofte tenkt at Spesialenheten for politisaker henlegger påfallende mange saker.
Uten noe spesielt faktabasert kunnskap, så tilsier mine erfaringer at norsk psykisk helsevesen er korrupt til beinet. Har aldri opplevd makan til hjernevask og påtvinging av medisiner. De doper deg ned, holder pårørende så langt utenfor «behandlingen» som overhodet mulig. Det er skremmende hvor nye makt psykiatrien har, og hvor lite pasienten egentlig betyr og mulighet til å tale sin egen sak.
Sitat av freak_delux Vis innlegg
Uten noe spesielt faktabasert kunnskap, så tilsier mine erfaringer at norsk psykisk helsevesen er korrupt til beinet. Har aldri opplevd makan til hjernevask og påtvinging av medisiner. De doper deg ned, holder pårørende så langt utenfor «behandlingen» som overhodet mulig. Det er skremmende hvor nye makt psykiatrien har, og hvor lite pasienten egentlig betyr og mulighet til å tale sin egen sak.
Vis hele sitatet...
Det er i så fall bedrøvelig, men det har ikke en dritt med korrupsjon å gjøre. Det virker som om de fleste som leser denne tråden tror at alle former for klandreverdig adferd er korrupsjon. Det er ikke tilfelle.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. februar 2018 kl. 14:17.
Korrupsjon ja....

Kultur som var nevn var vel en sak VG eller db kjørte for å sette lys på at det var veldig mange som var i samme sosiale krets som satt på begge sider av bordet.

Fiskeindustrien har det vel kommet frem at det jukse på vekt og dumpes fisk.

I kommunen så går det ofte på vennskap, i store direkte korrupsjon bare se på Drammen.

Mye i Norge går på vennetjenester er mitt inntrykk. Penger som skifter hender er sjeldent. Men man vet jo aldri....
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Fiskeindustrien har det vel kommet frem at det jukse på vekt og dumpes fisk.
Vis hele sitatet...
Har ikke tida til å hoste frem så veldig mye dokumentasjon om dette akkurat nå, men jeg mener at det man ser av snusk blant de små fiskerne i distriktene kun er et symptom på den underliggende korrupsjonen/vennetjenestene som foregår i nettopp denne industrien. Det legges altså opp til og tilrettelegges systematisk slik at befolkningen i en hel landsdel mister bestemmelsesrett over lokale naturressurser til fordel for den kapitalsterke lille eliten som har endt opp med å styre og eie majoriteten av fiskeripolitikk og industri.

Politikerne møtte massiv motstand på ytterligere rasering nå i 2017, hvilket resulterte i at de ble småsure og iverksatte da sporenstreks tiltak for å kunne gi en liten "takk for sist", og samtidig påvirke de små fiskerne kraftigst mulig: klart det skulle være arbeidstidsbestemmelser som en jævla trailer på båter som ligger og kjemper om å få inn fangst nok til å holde skuta flytende. Trålerne som river opp havbunnen og er et økonomisk sugerør fra distriktene som går til kina/asia og tilbake til norge med stort mannskap, og blir naturligvis ikke påvirket av dette når de bare roterer skift. Proletaret skal passe seg for å heve sin stemme, må en vite!

Hvorvidt man skal kalle det opplegget for "optimalisering av inntekt og omsetning" eller regelrett stinkende korrupsjon er jeg i det hele tatt usikker på, men det som er helt klinkende klart er at taperne i dette, som de også som regel er, er de menneskene som sitter i distriktene og stadig mister mer og mer rett til å bestemme noe som helst. Resultatet er det samme.

Og lakseopplegget deres? Og dumping av massive mengder materiale i fjordene? Don't get me started.
https://www.youtube.com/watch?v=5JjV1dfzP2A
Sist endret av m0b; 21. februar 2018 kl. 01:30.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har alltid hatt en teori om at når staten legger ut større prosjekter på anbud, går selskaper hvor sjefene kjenner hverandre sammen for å presse opp prisene. Jeg har aldri regnet på det men prisene for noen ting høres jo helt hinsides ut. Og staten er har en utømmelig pengepose, sant?
Sitat av freak_delux Vis innlegg
Uten noe spesielt faktabasert kunnskap, så tilsier mine erfaringer at norsk psykisk helsevesen er korrupt til beinet. Har aldri opplevd makan til hjernevask og påtvinging av medisiner. De doper deg ned, holder pårørende så langt utenfor «behandlingen» som overhodet mulig. Det er skremmende hvor nye makt psykiatrien har, og hvor lite pasienten egentlig betyr og mulighet til å tale sin egen sak.
Vis hele sitatet...
Vel, pasienten er veldig ofte ute av stand til å tale sin egen sak, og psykiatrien må prøve å "reparere" vedkommende. Han vet veldig ofte ikke sitt eget beste heller.
Definisjonen på hva som er korrupsjon er jo relativt interessant, jfr. beskrivelsen fra Store Norske Leksikon:

"Hva som er utilbørlig er ikke lovbestemt, og vil bero på rettens tolkning i det enkelte tilfelle. I strafferetten er det slik at det må foreligge en klar lovhjemmel før noen kan straffes. Høyesterett har derfor lagt til grunn at terskelen for hva som kan regnes som utilbørlig må være høy og ikke reise tvil i det konkrete tilfellet for at handlingen skal være straffbar.

Høyesterett har lagt til grunn at det normalt må foreligge en ytelse og en motytelse, og at verdien av ytelsen må anses å være av varig art, slik at for eksempel en vinflaske eller en middag som fortæres på stedet ikke vil kunne rammes som utilbørlig, jf. dom av 5. september 2014 inntatt i Norsk Retstidende (Rt) 2014 s. 786.
"

Jeg har selv opplevd på visning for utleiebolig (leilighet) at utleier ba om såkalte "håndpenger" - dvs. at vedkommende tok imot
kontanter på stedet fra interessenter, åpenbart med det formål at de som ga mest hadde størst sjanse for å få leiligheten. Dette
var da ikke som forskudd på leie, men et ekstrabeløp som gikk utenom enhver form for regnskap eller bokføring. Da jeg stilte
spørsmål ved dette, fikk jeg beskjed om at dette var "helt vanlig praksis" i utleiebransjen. Har kun vært borti dette én gang, riktignok.
Dette var i Bergen for omlag 20 år siden.

Jeg vil ikke nøle med å kalle dette for bestikkelse, men er det per definisjon straffbart som korrupsjon? Tror det ligger i en gråsone.

Er det noen andre som har opplevd tilsvarende?

Har hørt om et annet tilfelle der det ble lovet kraftig rabatt i leien dersom leietager støvsugde husvertinnens stue naken en
gang i uken, men tror ikke det akkurat kan kalles korrupsjon, enn hvor lugubert det måtte høres ut.
Sist endret av PVestlandia; 21. februar 2018 kl. 03:42.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er i så fall bedrøvelig, men det har ikke en dritt med korrupsjon å gjøre. Det virker som om de fleste som leser denne tråden tror at alle former for klandreverdig adferd er korrupsjon. Det er ikke tilfelle.
Vis hele sitatet...
Litt «off topic» muligens, men greia er at ordet korrupsjon/ korrumpere etymologosk har en videre betydning, der bestikkelse bare er en del av det. Det kommer fra latinsk «corrumpere»; forderve. Norsk etymologisk ordbok sier det slik: «ødelegge moralsk, bestikke, forvanske». Satt på spissen er alt som ikke fungerer etter intensjonen korrupt. Så en skilt gretten faen kan si «hu var korrupt». Kanskje det var han sjøl som var korrupt, hva vet vi - men uansett var vel ekteskapet korrupt da

Dette er interessant. Vi forbinder ordet korrupsjon med penger, verdier, bestikkelser, oligarki osv. Men slike « forbrytelser» har jo sin første beveger i mennesket selv - så det handler i aller høyeste grad om moral. Og vi er moralske vesener fra innerst til ytterst; fra soverommet til styrerommet.

Jeg er så gammel at jeg nesten husker Rommeriktets fall - og hadde en i familien som på 60-tallet var Dagsrevy-stjerne. Han ble tatt i fartskontroll, han hadde kjørt veldig fort - men politibetjenten ble så starstruck at han viftet ham videre umiddelbart.... Det korrupte ved dette er muligens at Dagsrevy-stjernen i et kort sekund tenkte «takk», og derfor kjørte videre. Men slik jeg husker det, i hans fortelling i etterkant, var det ikke noe han var stolt av - det var heller litt sprøtt, kanskje litt flaut.

Jeg er litt enig med de i denne tråden som ser korrupsjon i «alt». For det er jo så veldig menneskelig. Folk kjenner folk, snakker sammen, det er en del av det sosiale spillet. Det er vennskap, interesser, allianser. Så kanskje vi alle i bunn og grunn er korrupte. I min anekdote om Dagsrevy-stjernen handler det om en fyr som hadde en «posisjon», han var en slags autoritet, som dro fordel av det uten å løfte en finger. Verre blir det når folk med makt aktivt jobber for fordeler. I seg selv er ikke det noe galt. Vi husker jo at politikere sier at det å søke makt, å ha makt, er et incitament i seg selv; å forandre verden, si. Men det kan fort bli et problem; ja problemene lurer over alt.

Allikevel; Norge er uskyldsren og rosa (selv om de ligger på topp blant de skandinaviske landene, ifølge transparant international). Det er nok aford enig i
Sist endret av Dustin; 22. februar 2018 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Marius Høiby ble tatt for narko, dette ble så annulert slik at han ikke har noe rulleblad. Ble fortalt av kompis av kompis så ta det for hva det er; et rykte.