Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5669
Hei

Jeg bestilte noen relativt harmløse (lovlige) ting fra utlandet, men bestilte til et fiktivt navn (ikke spør hvorfor) på samme adresse og oppgang som meg selv (basically postkassetrikset). Nå har jeg fått hentelapp og det viser seg at det er rekommandert sending, og jeg må vise leg for å hente den ut...

Tips til triks for å få den ut? Gå på post i butikk og bare oppgi hentekoden, og ta sjangsen på at de glemmer leg og bare vil ha signatur? Hvis det er garantert å ikke funke vil jeg jo helst la være siden det er falskt navn involvert etc... Kanskje bare ligge lavt og la den gå i retur og forsøke i eget navn?
Det er vel ikke vanlig å sende rekomandert brev på bestillinger? Har du lest på nettsiden hvordan frakt foregår? Virker jo rart at det er rekommandert med mindre du spesifikt ba om det...

Har desverre ikke noe triks, bare virker som sagt rart med mindre de har rekommandert brev som rutine, og hvis du ba om det må du jo ha tenk på at den skal hentes?
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan vel hente i ditt eget navn? Hvis de har tenkt å levere pakka ut til deg og den ligger på postkontoret kan hvem som helst hente den ut bare at du må vise leg og signere.
Det står nok ikke samme navnet på legitimasjonen hans, som på bestillinga. Det er forøvrig dette som er problemstillingen.
Anonym bruker
"Kvalm Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du kvittering på det du bestillte? Print den ut, skriv en fake fullmakt på at du kan hente den ut, signer med det fiktive navnet og lykke til.
SI at du skal hente pakken nr ditt og datt, oppgi hentenummer, vis leg, signer. Henter støtt og stadig pakker for andre og så lenge jeg viser ett gyldig leg og signerer så har det fungert greit.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
SI at du skal hente pakken nr ditt og datt, oppgi hentenummer, vis leg, signer. Henter støtt og stadig pakker for andre og så lenge jeg viser ett gyldig leg og signerer så har det fungert greit.
Vis hele sitatet...
Sier du det? Altså at du tar med hentelappen til en annen person, viser ditt eget leg og signerer? Uten fullmakt eller noe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Posten har slutta å kreve legitimasjon på rekomandert frå utlandet - antakelig på grunn av volumet kinapakker. Stikk på posten og hent den.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Posten har slutta å kreve legitimasjon på rekomandert frå utlandet - antakelig på grunn av volumet kinapakker. Stikk på posten og hent den.
Vis hele sitatet...
Yes håller med denna karen. Ta med hentelappen og få noen til og skrive en falsk fullmakt til deg, eller skriv den selv. Så henter du bare ut det.

Kan virke.
Av og til spør de bare etter navn, hva svarer jeg da? Mitt eget eller navnet på pakken?
Hvis du svarer navnet på pakken kan du vel få ett problem om det blir spurt om leg? Er vel safere å først prøve å "hente for noen andre". Hvis de har slutta å spørre om leg som vidarlo sier slipper du å lage en fake fullmakt, men om du må lage en fake fullmakt er det jo ikke akkurat så vanskelig...
Min erfaring er att posten er fornøyd om du kvitterer "Otto Ugle" på kinapakker, det er ytterst sjelden de spør etter leg på kinapakker under kr 350,-
Er pakken sendt med "Free shipping" så taper de vel penger på å håndtere den.

Bare ta med hentelappen og skriv ett eller annett utydlig
De glemmer ikke å spørre etter leg på rekommanderte sendinger. Jeg var i samme situasjon som TS og fikk utlevert pakken gjennom "social engineering".
Forklarte at jeg skulle hente pakka for ei vennine som var på ferie i utlandet (sa hu var borte til etter hentefristen for å øke presset).
Dama i posten var veldig skeptisk, men til slutt fikk jeg med pakka, så lenge jeg kvitterte på den selv osv.

Hvis det er småtteri i pakka, så kan du jo prøve. Om det er ulovlig innhold, sier det seg selv at man ikke vil kvittere med sitt eget navn heller.
Haha, det gikk helt fint, scanne lappen, signer på platen, pakken i hånden. Han så såvidt på lappen... Post i butikk ftw!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Av og til spør de bare etter navn, hva svarer jeg da? Mitt eget eller navnet på pakken?
Vis hele sitatet...
Jeg har ved et par anledninger bestilt pakker der et firmanavn har stått øverst og mitt navn som referanse. Da har jeg uten å tenke over det oppgitt mitt navn når de spurte, for så å blir spurt tilbake om firmanavn er riktig.
Jeg mistenker derfor at spørsmålet om navn er mer for å sjekke at de har tastet riktig hentekode enn å faktisk sjekke at det er riktig person som henter pakken.
Her spør de om navn fordi de har så mange pakker at de foretrekker å se på navnene på pakkene til de finner pakken til navnet du har oppgitt.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trodde også at de hadde sluttet å spørre etter leg, men via en bekjent (som kjenner ei på post-i-butikken min) så fikk jeg høre at de kjente meg godt nok til å bare drite i å se på legitimasjonen min. Bestiller du nok så kjenner de deg med andre ord igjen og kan lett bli løsslupne med reglene, men det betyr ikke at Posten sine faktiske prosedyrer har endret seg "pga økt kinavolum"..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trodde også at de hadde sluttet å spørre etter leg, men via en bekjent (som kjenner ei på post-i-butikken min) så fikk jeg høre at de kjente meg godt nok til å bare drite i å se på legitimasjonen min. Bestiller du nok så kjenner de deg med andre ord igjen og kan lett bli løsslupne med reglene, men det betyr ikke at Posten sine faktiske prosedyrer har endret seg "pga økt kinavolum"..
Vis hele sitatet...
For det første har eg henta rekomanderte sendinger for madammen, uten spørsmål om legitimasjon. Det bør framstå som rimeleg åpenbart at eg ikkje er to personer i det minste. For det andre fikk eg vite det når eg viste legitimasjon, og fekk til svar at posten hadde slutta å kreve legitimasjon på rekomanderte sendinger fra utlandet.
Sist endret av vidarlo; 15. desember 2017 kl. 07:45.
Da er jo hele poenget med rekommandert sending borte! Jeg blir jo spurt om leg hver gang, selv på rek-sendinger fra Kina.
Sist endret av ivar_oslo; 15. desember 2017 kl. 09:19. Grunn: Stavefeil
Vil bare si at jeg sjelden har med meg hentelappen holder som regel med koden
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hentelapp er ikke lik rekommandert-sending.
Rekommandert brev er løsningen som gir deg bevis for innlevering og sikker utlevering. Det vil si at du får kvittering for at brevet er levert inn, vedkommende du sender til må vise legitimasjon når den hentes og, ikke minst, du kan spore brevet i hele Norge. https://www.posten.no/sende/brev/med...ommandert-brev