Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4268
Hei, er i en liten krise akkurat nå.. Jeg fikk høre fra min sesjonsleder at jeg ble innkalt i April 2017, men viser seg at det ble August 2016, som nå er bare 1 måne til.

Problemet er at jeg har lagt studieplaner i utlandet, og at responstiden fra forsvaret er rundt 4-6 uker + at de kan be meg møte opp på den bestemte dato (3 August) og holde meg i 4 uker.

Det jeg er bekymret for er at de kommer til å holde meg der, evt ikke gi meg fritak og at jeg mister studiene som jeg allerede har meldt meg på og betalt diverse kontingenter for..

Har nå søkt fritak der min begrunnelse er pasifisme (som er sant, jeg har ingen interesse lenger av å være i et militært vesen.) og universitetsstudier. Håper for guds skyld at jeg får fritak før studiene begynner og at dette ordner seg.

Men tenkte uansett å spørre om noen hadde vært i en liknende situasjon før? Kanskje det finnes noen der ute med råd som ville hjulpet meg

Kan legge ut hva jeg skrev på søknaden hvis det hjelper!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det er jo en hard konkurranse for å komme inn i. Militæret idag hvor kun de beste av de beste samt jenter kommer inn. Så høres da rart ut at du skulle ha noen problemer med å ikke tjenestegjøre. Bare si du ikke vil samt sleng på litt pacifisme.
Jeg tror man automatisk får fritak eller utsettelse når man er igang med høyere utdanning. Har du kommet inn på studiet du har søkt? Isåfall bør du ringe og snakke med Vernepliktsentralen, eller hva de heter, og fortelle dem at du er igang med høyere utdanning.
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
Jeg tror man automatisk får fritak eller utsettelse når man er igang med høyere utdanning. Har du kommet inn på studiet du har søkt? Isåfall bør du ringe og snakke med Vernepliktsentralen, eller hva de heter, og fortelle dem at du er igang med høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Nei, det er omvendt. Har man fått plass på en norsk, offentlig høyskole eller universitet, så får man "utsatt" (reservert) skoleplassen et år dersom man er innkalt til førstegangstjeneste.

http://www.samordnaopptak.no/info/so...v-studieplass/
Det kalles en søknad, men er en formalitet.

Nå stiller saken seg annerledes her, siden TS har kommet inn på utenlandsstudier. Tipset er uansett å åpne dialog med både skolen og Forsvaret asap.
Sist endret av Realist1; 8. juli 2016 kl. 20:54.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Setter du deg som pasifist er du ute av systemet dems. Chill chill..
"Øko-Terrorist"
Det er relativt lett å slippe unna nå for tiden, de har færre plasser og mindre ressurser så de satser hovedsaklig på de som er motiverte. Når det er sagt så kjenner jeg folk som allikevel ble kallet inn og som ble sendt hjem etter et par uker. Kjenner også en som erklærte seg pasifist, og ble da satt ut som Miljøarbeider på folkehøgskole istedenfor militærtjeneste.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Kjenner også en som erklærte seg pasifist, og ble da satt ut som Miljøarbeider på folkehøgskole istedenfor militærtjeneste.
Vis hele sitatet...
Siviltjenesten ble avviklet for snart fem år siden. Så det er ingen som helst risiko for å heller bli sendt til en folkehøyskole eller noe som helst annet sted dersom man sier man er pasifist. (https://freak.no/forum/showthread.php?t=264141 og https://forsvaret.no/utsettelse inneholder relevante informasjon)
The Chosen One
IchySticky93's Avatar
19 1
Fikk selv inkalling i 2010/2011.
Gikk 2-3år i lære som tømrer.
Har ikke hørt fra dem etterpå.
Tror de har tilgang til legejournalen min ;P