Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 10544
Hei

Som de fleste sikkert har fått med seg så er Westerdals i meget hardt vær om dagen.

Nå har 700 tidligere studenter godtatt ett forlik. 400-500 vil fremdeles gå til søksmål.

Har søkt på Westerdals og har en magefølelse på at det ikke er det lureste å gå der i år. Søkt "intelligente systemer" om det har noe å si.

Noen som kan dytte meg i riktig retning?

Takk på forhånd
Hvordan utfallet av saken kommer til å påvirke deg, er vanskelig å si. Men jeg tror nok ikke at de kommer til å fortsette med det nå som de er under granskning. Kjenner selv en del folk som går IT der, og de virker veldig fornøyd med det. Går selv på IFI, og har fått inntrykk av det man lærer på Westerdals er veldig mye mer jobborientert og oppdatert (på nyere teknologi) enn på IFI. Westerdals har også en veldig god ordning hvor IT studenter blir utplassert i bedrifter for å løse oppgaver. Største ulempen jeg ser med Westerdals er at du ikke har særlig stor valgfrihet når det gjelder fag, mens på noen linjer ved IFI kan du velge valgfrie fag (i de senere semestrene) etter dine interesser.
Sist endret av Vekst; 12. mai 2016 kl. 16:21. Grunn: Skrivefeil
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Jeg går 1. året teknologi på Westerdals, og er egentlig ganske fornøyd her. Intelligente systemer-linja går under gamle NITH, og er egentlig ikke en del av det som er snakk om i media. Klart det påvirker ryktet til gamle nith også, men velger å tro at det går seg til med tiden.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hva er galt med Westerdals egentlig? Har ikke lest noe om dette.
Sitat av Affe Vis innlegg
Jeg går 1. året teknologi på Westerdals, og er egentlig ganske fornøyd her. Intelligente systemer-linja går under gamle NITH, og er egentlig ikke en del av det som er snakk om i media. Klart det påvirker ryktet til gamle nith også, men velger å tro at det går seg til med tiden.
Vis hele sitatet...
Er det en linje tilhørende gamle NITH er det bra

(Listog i seg selv er jo et kvalitetstegn)


/Hilsen gammel NITHer
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Affe Vis innlegg
Jeg går 1. året teknologi på Westerdals, og er egentlig ganske fornøyd her. Intelligente systemer-linja går under gamle NITH, og er egentlig ikke en del av det som er snakk om i media. Klart det påvirker ryktet til gamle nith også, men velger å tro at det går seg til med tiden.
Vis hele sitatet...
Fortell gjerne mer om skolen Hva er det som gjør deg fornøyd?

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva er galt med Westerdals egentlig? Har ikke lest noe om dette.
Vis hele sitatet...
Google er alltid din venn

http://www.dn.no/talent/2016/05/12/1...sterdalstilbud

Sitat av Ueland Vis innlegg
Er det en linje tilhørende gamle NITH er det bra

(Listog i seg selv er jo et kvalitetstegn)


/Hilsen gammel NITHer
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvorfor? Blir ikke linjene som tilhørte NITH også straffet økonomisk siden de nå er samme skolen?

Hvem er Listog?
NITH var ikke innblandet i saken som pågår nå. Det var en egen skole. Det er viktig å presisere at de elevene som er i sak mot skolen gikk Westerdals School of Communication fra 2002-2012. Dette var før NISS og NITH slo seg sammen med Westerdals. Linjene fra NISS og NITH er derfor ikke innblandet i saken.

Går førsteåret programmering, teknologi Westerdals (Gamle NITH). Stortrives
Det er viktig å få med seg at alle teknologi linjene har samme første år. Det blir en del programmering, men siden du har søkt intelligente systemer så regner jeg med du er forberedt på det.

Listog er Listog
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Asosial introvert
Duckie's Avatar
De blir nok holdt i øra nå og vet at det selv er lurt å ha alt på stell nå. Gå der du, om du får deg jobb på bakgrunn av linja du har søkt på blir ikke penger noe problem for deg. Heller ikke antall oppdrag fremover. Selve skolehverdagen der er knall og undervisningen er meget bra, du får også hyppig tilbakemelding på dine prosjekter (dette er i forhold til Film and TV faculty.
Har selv gått på en privat skole som gikk konkurs etter at skolepenger for et helt år var innbetalt. Veldig surt å oppdage at skolen var plombert grunnet konkurs når en skulle på forelesning. Westerdal er helt sikkert en bra skole, men hva skjer når som så mange ikke inngår forlik? En kostbar rettssak kan i teorien gjøre at eierne slår skolen konkurs, og om det skjer midt i utdannelsen hva skjer da med ditt studieløp? Hvordan kan du evt. bygge videre på en halvferdig kompetanse fra Westerdal? Dette er kanskje like viktig eller viktigere å tenke på som det økonomiske. Slik jeg ser det som saken står nå så er konkurs et mulig utfall.
Renommeet til skolen har nok fått en liten knekk også, tror til og med det er lavere krav på å komme inn nå pga færre søkere. Dette kan jo være verdt å ha i bakhodet hvis du vurderer Westerdals opp mot en annen skole for eksempel.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Fortell gjerne mer om skolen Hva er det som gjør deg fornøyd?
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg kunne svare på denne: Jeg har skrevet et svar om intelligente systemer her https://freak.no/forum/showpost.php?...65&postcount=2.

Listog er foreleser i Digital Teknologi og Informasjonssikkerhet, og er en eksentrisk, lidenskapelig og (subjektivt) morsom fyr som gjør forelesningene om bits and bytes mye mindre tørre enn de kunne vært. For øvrig er det flere andre dyktige forelesere på skolen med reell arbeidserfaring fra feltet, og som ikke "bare" er en akademiker.

Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Renommeet til skolen har nok fått en liten knekk også, tror til og med det er lavere krav på å komme inn nå pga færre søkere. Dette kan jo være verdt å ha i bakhodet hvis du vurderer Westerdals opp mot en annen skole for eksempel.
Vis hele sitatet...
Avdeling for teknologi har ingen opptakskrav foruten generell studiekompetanse og i noen tilfeller R1/S1+S2 matte. Opptak føres på en "first come, first serve"-basis.
Sist endret av MrMrtn; 13. mai 2016 kl. 15:17.
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Det er ikke lenger løpende opptak for avdeling teknologi. I fjor ja, i år nei.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Erlpil Vis innlegg
NITH var ikke innblandet i saken som pågår nå. Det var en egen skole. Det er viktig å presisere at de elevene som er i sak mot skolen gikk Westerdals School of Communication fra 2002-2012. Dette var før NISS og NITH slo seg sammen med Westerdals. Linjene fra NISS og NITH er derfor ikke innblandet i saken.

Går førsteåret programmering, teknologi Westerdals (Gamle NITH). Stortrives
Det er viktig å få med seg at alle teknologi linjene har samme første år. Det blir en del programmering, men siden du har søkt intelligente systemer så regner jeg med du er forberedt på det.

Listog er Listog
Vis hele sitatet...
Du sier at de ikke hadde noe å gjøre med det den gang. Men de har da noe å gjøre med det nå? Det er jo samme skole! De deler jo samme budsjett.. (?)

Mener du at det som tidligere var NITH/NISS ikke vil bli påvirket i noen nevneverdig grad??

Googlet Listog, han ser mildt sagt original ut.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har selv gått på en privat skole som gikk konkurs etter at skolepenger for et helt år var innbetalt. Veldig surt å oppdage at skolen var plombert grunnet konkurs når en skulle på forelesning. Westerdal er helt sikkert en bra skole, men hva skjer når som så mange ikke inngår forlik? En kostbar rettssak kan i teorien gjøre at eierne slår skolen konkurs, og om det skjer midt i utdannelsen hva skjer da med ditt studieløp? Hvordan kan du evt. bygge videre på en halvferdig kompetanse fra Westerdal? Dette er kanskje like viktig eller viktigere å tenke på som det økonomiske. Slik jeg ser det som saken står nå så er konkurs et mulig utfall.
Vis hele sitatet...
Takk! Det er tanker som dette som svirrer i hodet mitt og helt sikkert i mange andre hoder. Kan vi rette fokuset mot disse spørsmålene?


Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Renommeet til skolen har nok fått en liten knekk også, tror til og med det er lavere krav på å komme inn nå pga færre søkere. Dette kan jo være verdt å ha i bakhodet hvis du vurderer Westerdals opp mot en annen skole for eksempel.
Vis hele sitatet...
Westerdals forventet en drastisk økning i antall søkere dette året. De får visstnok nå ca 5 % færre søkere. Renommeet vil nok ta seg opp igjen om de overlever dette.
Sist endret av feitsomfaen; 13. mai 2016 kl. 23:33.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Renommeet til skolen har nok fått en liten knekk også, tror til og med det er lavere krav på å komme inn nå pga færre søkere. Dette kan jo være verdt å ha i bakhodet hvis du vurderer Westerdals opp mot en annen skole for eksempel.
Vis hele sitatet...

Ja en god tanke, men et studieløp er kun verdt innsats og penger om det fullføres i mine øyne. Så om det blir enklere å komme inn så er det kanskje en grunn til det? At flere vurderer risikoen for konkurs som for stor?

Mye av greia med Westerdal etter hva jeg har hørt fra folk som har gått der er at skolen er veldig bransjefokusert, det bygges nettverk etc og at for mange linjer er det ikke tilsvarende utdanninger her i landet. Ikke like godt kjent iaf.

Og det er verdt å ta med. For hva skjer ved en evt. konkurs? Greit nok at skolepengene er tapt. Men hvordan bygge videre på feks ett og et halvt semester fra Westerdal? Eller kanskje et halvt?

Nå kan det jo veldig godt hende at skolen rir av stormen og alt går greit. Kanskje kan det være verdt å ta et studieår evt. jobbeår eller to et annet sted for å få papirer som kan brukes videre, også søke om feks ett eller to år? Bare tenker høyt her jeg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Ser ut som denne tråden døde. Har da fått tilbud om skoleplass, men er like usikker. Skolen kommer med omtrent ingen info.

Mener på å ha lest at de har studiegaranti, i værste fall blir man siste kullet som gikk på skolen.. men er det garanti på kvaliteten?'

Noen som sitter på noe inside info?

frtoretang stiller noen solide spørsmål... :/
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå har Løvenskiold solgt Westerdals:

http://www.dn.no/talent/2017/03/23/1...lgt-westerdals

Andre nyheter:

https://www.google.no/search?q=weste...erdals&tbm=nws
Sist endret av Chronic420; 27. april 2017 kl. 14:57.