Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2297
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Hei!
Jeg driver for tiden med en nyoppstartet nettside kalt EsportFire.com. EsportFire er et mediehus som er dedikert til å følge kompetitiv dataspilling med argusøyne og bringe gleden av e-sport til de norske stuer via web.

På dette tidspunkt er vi fire personer som har vært med i e-sportportaler som CatchGamer og ArcticNova, og vi har samlet til sammen over 7 år erfaring. Med all denne erfaringen i baklommen ønsker vi å starte noe eget for å fikse på de feilene og manglene vi så og møtte i CG og AN. Det eneste problemet vi har møtt er mangelen på personer som har lyst til å skrive om E-sport i våre gamle kretser.

Derfor henvender jeg meg til dere her på Freak for å høre om det er noen som har lyst til å dele vår glede for e-sport, og samtidig videreformidle den gleden til andre. Vi ønsker oss noen få personer med skrivelyst og dedikasjon til å bli med og skrive artikler for det som forhåpentligvis vil utvikle seg til å bli den aller beste portalen til E-sport i Norge.

Så spør du, hva får jeg for det?
Jeg skulle gjerne lovet gull og grønne skoger, men realiteten er at nettstedet verken har sponsorer eller noen kapital til å betale skribenter på dette tidspunkt. Jeg utelukker ikke, hvis nettsiden blir en suksess, at det kan drysse på alle parter, men dette bør ikke være en forutsetning for at noen vil søke. Jeg håper dette gir mening, da jeg ikke er ute etter å lure noen eller gi falske forhåpninger.

Hvis dette høres fristende ut, så ønsker jeg gladlig en PM velkommen, så kan vi prate mer sammen. Hvis det er noen spørsmål er dette selvfølgelig bare å ta opp i denne tråden og jeg skal svare etter aller beste evne.

Mvh MrMrtn

btw. Håper dette er rett subforum. Jeg var litt usikker på hvor posten kunne passe.
▼ ... over en måned senere ... ▼
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Vil bare følge opp denne litt, da vi fortsatt ser etter folk som har lyst til å skrive om sitt favoritt(e-sport)spill.

Alt det overnevnte i førsteposten er fortsatt relevant.

For de som liker klikkelenker, så finner man siden her; http://esportfire.com/.

Still gjerne spørsmål, jeg liker å prate med folk om prosjektet mitt
Sender deg en pm nå
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Spennende side! La den som bokmerke, og ønsker dere lykke til videre! Norge trenger et E-sport-community, og da er nyhetssider på norsk en flott plass å begynne!
Sendt deg en PM .
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Flott å se at det er folk som interesserer seg for nettsiden!
For å utdype litt hva vi søker etter, så er det i hovedsak folk som har lyst til å skrive om nyheter i forhold til spill det eksisterer en pro-scene i. For eksempel League of Legends, som virkelig har tatt av i Norge og verden, Dota2, CS:GO, HoN etcetc. Som sagt, eksisterer det en pro-scene for spillet, så vil vi dekke det.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Flott å se at det er folk som interesserer seg for nettsiden!
For å utdype litt hva vi søker etter, så er det i hovedsak folk som har lyst til å skrive om nyheter i forhold til spill det eksisterer en pro-scene i. For eksempel League of Legends, som virkelig har tatt av i Norge og verden, Dota2, CS:GO, HoN etcetc. Som sagt, eksisterer det en pro-scene for spillet, så vil vi dekke det.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne ha hjulpet til å skrive litt om SC2 scenen, men mangler desverre både tid og skriveferdigheter til slikt så får bare ønske dere lykke til og bokmerke siden!
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Sitat av 8bit Vis innlegg
Skulle gjerne ha hjulpet til å skrive litt om SC2 scenen, men mangler desverre både tid og skriveferdigheter til slikt så får bare ønske dere lykke til og bokmerke siden!
Vis hele sitatet...
Vi trenger absolutt noen til å fylle sc2-scenen ja, men det er jo selvfølgelig forståelig at folk er opptatt med andre ting. Tusen takk!
▼ ... over en måned senere ... ▼
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Jeg føler nesten for å bumpe denne tråden igjen.
Jeg er mer desperat enn noen gang, og søker for endte gang etter noen som kunne hatt lyst til å skrive en liten oppdatering hver gang noe skjer i e-sportverden.
Jeg vil legge til at det _ikke_ er vanskelig. Har du 4(+) i norsk og en forståelse for e-sport innenfor hva som helst av spill, så er du MER enn kvalifisert. Jeg trenger virkelig hjelp her, og jeg mener ikke å være "desperat" her, men jeg er det faktisk.
I tillegg, har du en venn som kanskje kunne tenkt seg å drive med dette på facebook eller noe, vær så snill å videresend. Jeg trenger hjelp med å nå ut til alle gamerne der ute
so med andre ord du spør etter folk som vil jobbe for deg gratis mens du tjenner penger på deiras arbeid?
Sitat av andreas929 Vis innlegg
so med andre ord du spør etter folk som vil jobbe for deg gratis mens du tjenner penger på deiras arbeid?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se noe som vil gi han inntekt her.

Edit: Du jobber vel for erfaring også.
Sist endret av Sinken; 14. august 2013 kl. 23:00.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Sitat av andreas929 Vis innlegg
so med andre ord du spør etter folk som vil jobbe for deg gratis mens du tjenner penger på deiras arbeid?
Vis hele sitatet...
Nå høres det jo ut som at jeg utnytter andre for å tjene ene og alene på dette her. Det er ikke å legge under en stol at ja, folk må jobbe gratis, men på det punktet når siden selv genererer overskudd, vil dette selvfølgelig dryppe sterkt på de som legger ned innsats i siden. Jeg er ikke ute etter å bli søkkrik på andre folks arbeid. Og som min venn Sinken sier, man får også gyldig journalisterfaring av dette også. Så om du ikke tjener noe $ på det så vil du jo få erfaringen.
Hvorfor ikke satse på å bli best på ett spill? Hele siden handler om LoL, du har én sak hver om to av spillene siden "dekker", og ingenting om Dota 2. Siden det tydeligvis er League som ligger ditt hjerte nærmest, hvorfor ikke satse på det og heller la andre eventuelt dekkke andre spill? De fleste store esport-sidene dekker jo ett, i høyden to spill, gjør de ikke? Team Liquid (Starcraft og, i nyere tid, Dota 2), HLTV (Counter-Strike), diverse subreddits (enkeltspill)... Virker som du sprer deg for tynt her. Jeg personlig har ingen interesse for Moba-type spill, og når det er det som dekker hele siden så gidder jeg ikke gå dit i det håp at det skal dukke opp én og annen sak om noe jeg faktisk bryr meg om.
Eventuelt ta kontakt direkte med noen etablerte sider og høre om de har noen som kan tenke seg å bli med dere? sc2.no og dota2.no kan være verdt å sjekke med. Eller kanskje venatio.no.
Hmm...

Jeg ønsker ikke å være negativ, men la meg åpne med å si at mitt inntrykk er at alle som driver med e-sport, tror at e-sport er større enn det er.

Jeg har flere kamerater som driver med e-sport, som snakker om e-sport som om det skulle vært "det nye fotball". Det tror jeg er så feil som det kan bli. Jeg sammenligner heller e-sport med ping pong; en morsom sport som noen få er utrolig interesserte i, og som de fleste andre har et veldig laid back forhold til. De spiller ping pong når de får lyst og for moro skyld, men de gidder ikke være så nøye på poengene.

Derfor er jeg også litt tvilende til en nettside viet til e-sport, fordi ambisjonene kan fort komme i utakt med realitetene. I hvert fall når man lager en norsk e-sport nettside. Det er som å kjempe om en nisje i en nisje; av 5 millioner mennesker er kanskje 1-2.000 interesserte nok i e-sport til å besøke en nettside om e-sport regelmessig - og så klarer du kanskje å nå max 10% av disse med ditt budskap. Resultatet er en nettside med 50-200 besøkende i uken. Da kan man fort bli umotivert; men igjen, du må huske at du henvender deg til en nisje i en nisje... Det er liksom gutta rundt Sørlanet og til dels TG som holder på med dette. Jeg kan litt om dette selv, fordi jeg startet Spill.no selv i 2009; og spillmessen Spillexpo i 2012.

Ok, det var mitt innledende budskap om segmentet du satser på. Selve nettsiden syntes jeg er veldig fin. Den ser proff og delikat ut og minner egentlig veldig om Pressfire.no, rent estetisk sett. Fordi at du henvender deg mot en så begrenset målgruppe, som dessverre er mer opptatt av å spille enn å skrive, så tror jeg imidlertid det vil være vanskelig å rekruttere skribenter - men jeg ville ha brukt Facebook aktivt, som jeg ser at du har også begynt å gjøre... Det burde du kjøre vervekonkurranser og oppfordre folk til å dele siden på veggen sin - da får du mye gratis

Jeg delte forresten siden din på Facebook-siden til Spill.no, så får du en liten push

http://i.imgur.com/cGMViHz.png
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Sitat av panopticon Vis innlegg
Hvorfor ikke satse på å bli best på ett spill? Hele siden handler om LoL, du har én sak hver om to av spillene siden "dekker", og ingenting om Dota 2. Siden det tydeligvis er League som ligger ditt hjerte nærmest, hvorfor ikke satse på det og heller la andre eventuelt dekkke andre spill? De fleste store esport-sidene dekker jo ett, i høyden to spill, gjør de ikke? Team Liquid (Starcraft og, i nyere tid, Dota 2), HLTV (Counter-Strike), diverse subreddits (enkeltspill)... Virker som du sprer deg for tynt her. Jeg personlig har ingen interesse for Moba-type spill, og når det er det som dekker hele siden så gidder jeg ikke gå dit i det håp at det skal dukke opp én og annen sak om noe jeg faktisk bryr meg om.
Vis hele sitatet...
Du har et totalt gyldig poeng. Siden er for øyeblikket fylt med LoL av den enkle grunn at det er det eneste redaktøren min vet noe om. Ergo er det LoL det har blitt mest av. Jeg er selvfølgelig klar over at siden kan bli litt "tynn" hvis man bare følger ett type spill. Men jeg tror derimot at med 3-4 aktive person med litt skrivelyst skal uten store problemer greie å følge de største spillene innenfor e-sport til et akseptabelt nivå for folk som kun ser etter cs:go-nyheter feks.

Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Eventuelt ta kontakt direkte med noen etablerte sider og høre om de har noen som kan tenke seg å bli med dere? sc2.no og dota2.no kan være verdt å sjekke med. Eller kanskje venatio.no.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede vært i kontakt med overnevnte. Dota2.no sliter selv med å få tak i skribenter, sc2.no har jeg ikke hørt noe ifra, Venatio seiler sin egen sjø.
Interessen for å konsumere nyheter er der, men ikke for å faktisk skrive dem, og der åpenbart der problemet ligger for meg.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Hmm...

Jeg ønsker ikke å være negativ, men la meg åpne med å si at mitt inntrykk er at alle som driver med e-sport, tror at e-sport er større enn det er.

Jeg har flere kamerater som driver med e-sport, som snakker om e-sport som om det skulle vært "det nye fotball". Det tror jeg er så feil som det kan bli. Jeg sammenligner heller e-sport med ping pong; en morsom sport som noen få er utrolig interesserte i, og som de fleste andre har et veldig laid back forhold til. De spiller ping pong når de får lyst og for moro skyld, men de gidder ikke være så nøye på poengene.

Derfor er jeg også litt tvilende til en nettside viet til e-sport, fordi ambisjonene kan fort komme i utakt med realitetene. I hvert fall når man lager en norsk e-sport nettside. Det er som å kjempe om en nisje i en nisje; av 5 millioner mennesker er kanskje 1-2.000 interesserte nok i e-sport til å besøke en nettside om e-sport regelmessig - og så klarer du kanskje å nå max 10% av disse med ditt budskap. Resultatet er en nettside med 50-200 besøkende i uken. Da kan man fort bli umotivert; men igjen, du må huske at du henvender deg til en nisje i en nisje... Det er liksom gutta rundt Sørlanet og til dels TG som holder på med dette. Jeg kan litt om dette selv, fordi jeg startet Spill.no selv i 2009; og spillmessen Spillexpo i 2012.

Ok, det var mitt innledende budskap om segmentet du satser på. Selve nettsiden syntes jeg er veldig fin. Den ser proff og delikat ut og minner egentlig veldig om Pressfire.no, rent estetisk sett. Fordi at du henvender deg mot en så begrenset målgruppe, som dessverre er mer opptatt av å spille enn å skrive, så tror jeg imidlertid det vil være vanskelig å rekruttere skribenter - men jeg ville ha brukt Facebook aktivt, som jeg ser at du har også begynt å gjøre... Det burde du kjøre vervekonkurranser og oppfordre folk til å dele siden på veggen sin - da får du mye gratis

Jeg delte forresten siden din på Facebook-siden til Spill.no, så får du en liten push

http://i.imgur.com/cGMViHz.png
Vis hele sitatet...
Først og fremst, tusen takk!
For det andre, selv om det er en nisje i en nisje, så er det en nisje i en stor nisje etter min oppfatning. Vi drar i snitt 500ish besøk i uka, med dobbelt så mange pageviews ut ifra Analytics. Så jeg tror det er potensiale i en slik side. Vi bruker markedsføring via Facebook i stor grad for å nå ut til "gamerne", og dette har vist seg å være svært effektivt.
Vervekonkurranser var en god idé og noe jeg skal tenke på ganske hurtig. Jeg er som man kan se ganske desperat, så alle forslag hjelper.

Det kan forøvrig fungere som et spørsmål til de som leser dette nå i ettertid. Hvis du skulle skaffet til veie skribenter for en slik type avis, hva ville du gjort?
Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Det kan forøvrig fungere som et spørsmål til de som leser dette nå i ettertid. Hvis du skulle skaffet til veie skribenter for en slik type avis, hva ville du gjort?
Vis hele sitatet...
Betalt.

Du får ikke kompetente personer til å jobbe gratis.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
Betalt.

Du får ikke kompetente personer til å jobbe gratis.
Vis hele sitatet...
Gyldig poeng. Som tidligere nevnt vil journalister få betalt, men da må innholdet generere penger først. Akkurat på det punktet er EsportFire helt i startgropen. Ingen vil annonsere hos en nettside som de ikke har "hørt om". (Tro meg, jeg har vært i kontakt med en del). Adsense er alltids et alternativ, men genererer på langt nær noen nevneverdig sum. Jeg håper du ser problemstillingen min her.
Og bare for å være kverulant, jo, det eksisterer fult ut kompetente personer som jobber gratis, det handler om lyst og motivasjon til å være med og skape noe nytt, men jeg er inneforstått med at den ikke eksisterer hos alle.
Om man jobber frivillig, sier det selv at det ikke er penger i det. Kunne godt å skrevet noe, men Starcraft, LoL og Dota 2 og Counter strike er spill jeg gir blanke F i. Høres kanskje rart ut, men jeg spiller null spill som har noe form for e-sport, men lykke til videre iallefall!

(spillene jeg spiller har vel e-sport, men ikke på noen som helst skala i forhold til LoL osv)
Sist endret av Oatre; 17. august 2013 kl. 22:20.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oatre Vis innlegg
Om man jobber frivillig, sier det selv at det ikke er penger i det. Kunne godt å skrevet noe, men Starcraft, LoL og Dota 2 og Counter strike er spill jeg gir blanke F i. Høres kanskje rart ut, men jeg spiller null spill som har noe form for e-sport, men lykke til videre iallefall!

(spillene jeg spiller har vel e-sport, men ikke på noen som helst skala i forhold til LoL osv)
Vis hele sitatet...
Forståelig at ikke alle spiller spill som er relevant til e-sport. Det eksisterer få e-sportspill som er på nivå med LoL nå, noe som har gitt LoL en særegen plass i e-sportverden.