Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3913
Heisann! Jeg har lest litt og sett litt rundt, og jeg lurer da på, er det noe positivt i det? Greit nok, det er kunst, men er det ikke veldig mye kriminalitet innen det miljøet? Hvorfor starter folk, er det pga kunsten, eller adrenalinkick/respekt?

Dette er bare generelle spørsmål, jeg er bare nyskjerrig på hvorfor folk d river med graffiti.
Jeg husker jeg drev litt med grafitti når jeg var 14 år, men så vokste jeg opp...
Har lekt litt med tanken på å begynne med grafitti, hovegrunnen min er at det hadde vært fett å legge fra meg spor, slik at alle kan se det men alikevell ikke vite at det er meg, å fordi jeg rett og slett ikke har noe annet å drive på med. Kansje jeg bare har lyst til å bli lagt merke til.
Sist endret av Juicekongen; 1. oktober 2010 kl. 16:32.
Av å til va det "Fuckups" som inspirerte å andre ganger va det før å pynte på plassen/respect.
det jeg tenker om "taggere" er som idiotiske irriterende katter som pisser rundt og forurenser gatene våre for sette seg sitt territorium. bare det at katten er kul da
Sitat av fab123 Vis innlegg
det jeg tenker om "taggere" er som idiotiske irriterende katter som pisser rundt og forurenser gatene våre for sette seg sitt territorium. bare det at katten er kul da
Vis hele sitatet...
Hva du tenker om taggere har ingenting i en tråd om hvorfor folk beggynte med GRAFFITI å gjøre.
Sitat av fab123 Vis innlegg
det jeg tenker om "taggere" er som idiotiske irriterende katter som pisser rundt og forurenser gatene våre for sette seg sitt territorium. bare det at katten er kul da
Vis hele sitatet...
Hvor kom taggere inn i bildet?
Hva er forskjellen på tagging og grafitti? Trodde grafitti bare var et penere ord jeg.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Graffiti er vel mer kunst, tagging er kanskje mer "vandalisme"? Vet ikke helt jeg.
Det er vel opp til hver og en, hva de definerer det som.
Sist endret av Bruskork1; 5. oktober 2010 kl. 23:53.
Kan vi plis ha en tråd som ikke blir oversvømt av hatmeldinger der folk forklarer hvor sterkt de missliker graffiti? Værsåsnill. Det finnes nok av andre tråder om graffiti som allerde er nedsøplet av dette, de kan dere ta å kommentere på..

Over til topic:
Ok, dette er en litt sær historie. Jeg tror jeg var rundt 8-9 da jeg først la merke til graffiti. Og det var ikke fordi jeg så en fet fargerik piece eller noe. Det kommer faktisk fra en historie fra en norsk-lærebok fra skolen. Jeg husker ikke selve historien så godt, det var noe om en fyr som malte en rød rose på skolebygget. Og noe om en sur vaktmester. Og at alle syntes at graffit var galt, bortsett fra en lita jente som syntes at denne rosen var fin. Stort sett det jeg husker.

Men, det var akkurat denne historien som fikk meg til å legge merke til graffiti rundt om. Jeg fant meg selv i å lete etter graffiti på husvegger, under bruer ol. når vi kjørte bil og lignende. Jeg kan ikke huske om jeg syntes graffiti var så pent, men jeg husker at jeg likte estetikken rundt det hele. En slags romantisk tanke om at noen hadde gjort dette for å pynte på en ellers kjedelig verden.
Da jeg ble rundt 14-15 så begynte jeg selv å tegne litt. Kopierte de få piecene jeg fant på nettet, skrev ned tags i nærmiljøet og prøvde meg fram i tegneboka. Jeg var aldri noe særlig flink, men jeg likte å tegne bokstaver og sånt.
Jeg har aldri vært veldig aktiv. Det ble med noen få skisser i måneden, en liten pause på noen måneder her og litt på igjen der. Men holdt det alltid gående.
Da jeg var rundt 17 begynte jeg å slenge tags med markers. Og, jeg likte det veldig godt. Det jeg likte best var å ta bussen og se tagsa mine rundt om
Nå er jeg 23 og er vel på mit mest aktive, maler på lovlige vegger en gang i måneden kanskje. Og har noen ulovlige throw-ups når jeg føler for det.
Graffiti for meg har alltid vært som en hobby. Jeg liker å male og skisse. Har aldri hatt noe voldsomt fame-jag, om jeg vil ha fame kan jeg skaffe det i andre miljøer. Har ikke skills nok til å hevde meg inne graffiti uansett. Og det er helt sant at det er masse adrenalin i å male ulovlig, men jeg synes det er bedre å ta det chill på en lovlig vegg og kose meg i sola, røyke noen sigg, prate med noen andre og ta livet med ro.
Det har alltid vært kunsten som har telt noe for meg. Graffiti ER kunst for meg.

Edit:
OG!
Graffit og tagging er akkurat det samme.
Det du antagelig mener er graffiti heter egentlig piecer..
Graffiti = tags
Graffiti = piecer
Graffit = throw-ups
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
For et flott lesestoff "moret" ! Måtte bare gi deg KP, også for at du forklarte hva benevnelsen på de to var.
En by uten tagging er en rimelig tom by, men ikke overdriv.

For å svare på spørsmålet, jeg har aldri rørt en sprayboks
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Har lekt litt med tanken på å begynne med grafitti, hovegrunnen min er at det hadde vært fett å legge fra meg spor, slik at alle kan se det men alikevell ikke vite at det er meg, å fordi jeg rett og slett ikke har noe annet å drive på med. Kansje jeg bare har lyst til å bli lagt merke til.
Vis hele sitatet...
Attention Whore med andre ord.
Jeg ble inspirert av å se graffiti på vegger og bruer. Fargene,formene og stilene var helt utrolige! Det er en form for kunst. Så tror det er derfor jeg er ute en gang i blant med montana-boksene mine : )
Jeg har en lidenskap for bilder og motiver. Graffiti generelt er del av hiphop kulturen som har vart i rundt 30-40 år nå, og det er en stor inspirasjonskilde til min levestil. Jeg synes at generell tagging er unødvendig, men en bra piece trenger en tag av nicket ditt inkludert.

Jeg har ennå ikke startet å blaste vegger med maling, men jeg har tegnet graffiti i et par år nå og bare tanken av å fargelegge denne grå spøkelsesbyen gir meg utrolig gode vibber.

Hvor du bor hen spiller en stor rolle.
Leste subway art i 12-13 års alderen. Fra da av var det noe med kulturen rundt det som fenga. Maler man på lerret er det bare noen få som ser, men på vogner og vegger øker betrakter antallet grasalt.

Også er det en knytteneve et visst sted til de som styrer
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Hva du tenker om taggere har ingenting i en tråd om hvorfor folk beggynte med GRAFFITI å gjøre.
Vis hele sitatet...
sant! tar tilbake den gikk utenfor tema
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
bra! eg begynnte med å kopiere en stencil av en rose, og malte den på døra til ungdomskolen i 13 års-alderen, med enn canne gull-spray (jalla maling til juledekorasjoner), etter dette har jeg blitt 15 og driver med graffitit på lovelig OG ulovelig basis.
Sitat av fab123 Vis innlegg
sant! tar tilbake den gikk utenfor tema
Vis hele sitatet...
nei det er ikke sant, Graffiti er som sagt tagging. Hvor vanskelig er det egentlig å få dette inn i skallen?
min graffiti histore:
jeg gikk sammen med 2 i klassen som ofte satt og tegna tags i klassetimen, jeg har alltid likt og tegne og kunne sitte i 2-3 timer på samme tegning, men det var store muskelmenn og roboter, mye inspirert fra starcraft.


, ble ganske flink, men det ble kjedelig når jeg ble 15-16, når jeg begynte på vgs gikk sammen med 2 i klassen som ofte satt og tegna tags i klassetimen, vi skulle ta bussen engang i gymtimen fordi vi skulle løpe rundt et vann, på vei opp sitter jeg tilfedligvis med de 2 og en annen , plutselig går de bak setene våre og begynner og dra tags med feite markere, jeg smiler stort og blir jævlig facinert,

dette ender med at jeg kjøper meg cans nede i byen og drar til en nedslitt bunker jeg lekte ved som barn, dette gir et skikkelig rus som ikke kan forklares, etter det blir jeg selfølgelig tatt noen dager etterpå når jeg står og maler en piece midt på dagen, ved en gammel konteiner.

blir selfølgelig tatt av politiet og fattern kommer også, veldig veldig surt/bittert/kleint.

det går kanskje en uke, så begynner jeg og stå opp på natta, sniker meg ut , og maler en piece. dette ser veldig stygt ut , men jeg finner fort ut hva slags dyser jeg skal bruke . og hvordan jeg skal håndtere trykket på cansa.

dagene går og jeg er helt fanatisk etter og se etter tags rundt om kring. jeg begynner og tegne skisser og tester ut sjablonger, og når jeg tenker til bake på denne perioden, 5-6 månder .
husker jeg det som en sykt kul tid og hvor fett det var og se tags fra writere i omerådet som jeg ikke kjente personlig, men som jeg skjønte bodde i samme omeråde, og jeg visste de også la merke til meg

nå er jeg 19 år har vært i 2 politiavhør og konfliktrådet

den en gangen jeg kom i politiavhør var fordi en annen writer sa det fulle navnet mitt til politiet. og en annen gang fordi jeg ble stoppa av politiet etter en piece kl 04

så det er stille periode nå , men jeg skjønner selv at jeg kommer til å være interssiert i graffiti hele livet
og det er blitt litt mer trygge spots og mer lovlig. men langt fra så aktiv som jeg var i starten
Sitat av fetter Vis innlegg
nei det er ikke sant, Graffiti er som sagt tagging. Hvor vanskelig er det egentlig å få dette inn i skallen?
Vis hele sitatet...
hva han tenker om taggere har fortsatt ingenting med om hvorfor folk begynte med grafitti.
Jeg har mange kompiser som holder på med graffiti, og jeg må si at jeg er imponert. Her i Lofoten er det fylt med nyydelig kunst på mange nedslitte bygninger. De mener at de gjør de fordi at de er god til det, innbyggerene setter pris på det. Nå snakker jeg såklart om KUNST, ikke slike som "fuck off".

Sjekk ut denne foreksempel:

http://2.bp.blogspot.com/_dNYqkUYAYP8/TIuGgOZIITI/AAAAAAAABag/vOy_zsOFeNY/s320/IMG_3898.JPG

Nydelig.

Ellers kan dere sjekke dette googlesøket på "dolk og pøbel" ;
http://www.google.no/images?um=1&hl=...=&oq=&gs_rfai=
Sist endret av xfc-nate; 7. oktober 2010 kl. 01:01.