Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1584
Hei, fikk nettopp K&H karakteren min for et prosjekt. Pga. Jeg har jobbet med OD i tilnærmet alle timer vi hadde K&H og døden til en medelev (ungdomskoletrinnet) lå vi langt bak og har fått mye kortere tid enn vi egentlig skulle hatt.

Fikk nå karakteren 3+ med begrunnelse:

Du viser godselvstendighet i arbeidet gjennom tekstvalgog refleksjonsnotatet ditt er bra reflektert/skrevet. Dessverre gjenspeiler broderiet ditt tidsmangelen du hadde. Kanskje du kunne disponert tiden din annerledes. Det er alltid lurt å jobbehardt i begynnelsen av en oppgave, så du ligger i forkant om det skulle oppstå andre hinder/obligasjoner underveis. Du burde også benyttet deg bedre av den ekstra uken du fikk.Pass på at du beskriver mer detaljert arbeidsprosessen din underveisrundt skissene dine, «grunn for valg og evt. Endringer». Det er også viktig at du får med deg alle kriteriene for oppgaven. Elevens arbeid har blitt vurdert til karakter3+


Jeg arbeidet så hardt jeg kunne iløpet av prosessen. Jeg mener denne karakteren er feil og ønsker å klage pga. jeg har gjort andre verv for skolen som har sabotert prosessen. Hun sier at jeg kunne brukt den ekstra uken mer effektivt, det gjorde jeg. Jeg satt hver pause og jobbet med den.

Fint å få noen tips.

Takk.

Kan hive på at jeg vanligvis har ligget på 5 og 4 i K&H. Denne karakteren er viktig fordi jeg skal søke VGS. Denne læreren er helt ny og hates av alle inkl. med lærere. HJELP!
Sist endret av FreeMyKiwi; 21. desember 2017 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første så har du to typer oppgaver: Obligatoriske, og frivillige. OD er typisk eit frivillig verv. Del av det du lærer på skulen er nettopp det å planlegge tid.

Det er vanleg i arbeidslivet og. Eg kan ta på meg oppgaver utover det eg får tildelt, men det skal ikkje gå på bekostning av dei primære arbeidsoppgavene eg har på jobb.

For det andre så er jo litt av tilbakemeldinga du får at du ikkje nyttegjorde deg av den ekstra tida du fekk, og at du kanskje ikkje heilt har truffe det som var etterspurt i oppgava, og at dokumentasjonen din er i underkant. Korleis du nytta den uka handler ikkje berre om kor mange timer du brukte, men og om *kva* du brukte den tida på.

Kort sagt har du fått ei sakleg tilbakemelding, og skal du klage må du nesten vise til kva i grunnlaget som er feil; ikkje påstå at du normalt sett gjer betre jobb enn dette, og at du har prioritert andre ting over den oppgåva.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første så har du to typer oppgaver: Obligatoriske, og frivillige. OD er typisk eit frivillig verv. Del av det du lærer på skulen er nettopp det å planlegge tid.

Det er vanleg i arbeidslivet og. Eg kan ta på meg oppgaver utover det eg får tildelt, men det skal ikkje gå på bekostning av dei primære arbeidsoppgavene eg har på jobb.

For det andre så er jo litt av tilbakemeldinga du får at du ikkje nyttegjorde deg av den ekstra tida du fekk, og at du kanskje ikkje heilt har truffe det som var etterspurt i oppgava, og at dokumentasjonen din er i underkant. Korleis du nytta den uka handler ikkje berre om kor mange timer du brukte, men og om *kva* du brukte den tida på.

Kort sagt har du fått ei sakleg tilbakemelding, og skal du klage må du nesten vise til kva i grunnlaget som er feil; ikkje påstå at du normalt sett gjer betre jobb enn dette, og at du har prioritert andre ting over den oppgåva.
Vis hele sitatet...
Okey, læreren det er snakk om her har gitt samme karakter til mange. Hun har også forsikret meg om muntlig tidligere at det skulle gå bra at jeg manglet bla forside (Noe hun trakk en hel karakter for), samt. at jeg ikke var ferdig.

Angående OD hadde jeg tilnærmet ikke noe valg da jeg var den eneste med den kunnskapen på skolen. Ble kontaktet av inspektør og rektor som sa at jeg var nå en del av OD-komiteen....
Jaja sånn er livet. Du skriver at du fikk ei ekstra uke og at du brukte pausene dine til å jobbe med oppgaven. Hva med alle timene du har etter skoletid? + helga
Sitat av Poppee Vis innlegg
Jaja sånn er livet. Du skriver at du fikk ei ekstra uke og at du brukte pausene dine til å jobbe med oppgaven. Hva med alle timene du har etter skoletid? + helga
Vis hele sitatet...
Denne læreren holdt på å stryke meg i det jeg var på vei hjem med broderiet vi jobbet med. Sto og nærmest skrek at jeg ikke kunne ta det med hjem fordi det var urettferdig mot de andre.... Hun har samt sagt nei til at man kunne jobbe etter skoletid pga. da var hun ferdig på jobb og sånn var det.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du høres ut som en mønsterelev som enten har vært litt uheldig med oppgaven eller undervurdert den. I tilbakemeldingen fra faglærer hintes det til at du ikke har fått med deg alle kriteriene for oppgaven, og tidsmangelen som du nevnte i refleksjonsnotatet blir avvist med at du fikk en ekstra uke, altså, dårlig tidsprioritering.

Du må endelig ta det opp med faglærer og høre om hun ikke kan endre mening. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg akseptert karakteren og fokusert på å gjøre det bedre i faget neste semester sånn at du kan få en bedre standpunktskarakter.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du høres ut som en mønsterelev som enten har vært litt uheldig med oppgaven eller undervurdert den. I tilbakemeldingen fra faglærer hintes det til at du ikke har fått med deg alle kriteriene for oppgaven, og tidsmangelen som du nevnte i refleksjonsnotatet blir avvist med at du fikk en ekstra uke, altså, dårlig tidsprioritering.

Du må endelig ta det opp med faglærer og høre om hun ikke kan endre mening. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg akseptert karakteren og fokusert på å gjøre det bedre i faget neste semester sånn at du kan få en bedre standpunktskarakter.
Vis hele sitatet...
Mønsterelev er jeg nok ikke. Gjør mitt beste, ble bare veldig overrasket over denne karakteren. Problemet mitt er at jeg søker med julekarakterene. Burde jeg klage?

I tillegg så tenker jeg denne læreren er utrolig feig som setter denne karakteren natten før siste skoledag. Tør ikke diskutere med elever etc.
Sist endret av FreeMyKiwi; 21. desember 2017 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
I tillegg så tenker jeg denne læreren er utrolig feig som setter denne karakteren natten før siste skoledag. Tør ikke diskutere med elever etc.
Vis hele sitatet...
Om du kjenner til arbeidsmengden en lærer har i slutten av semesteret (spesielt desember), så er dette en veldig snartenkt bemerkning. Det er ikke uvanelig at karakterer må settes på nettet - spesielt i fag som ikke har mange undervisningstimer i uka. Tilbakemeldingen blir til syvende sist den samme, sannsynligvis med mer baktanke også da læreren får tenke seg om før han/hun skriver kommentarene.

Om du ønsker å klage på karakterer så er det alltid en mulighet til å gjøre dette, men det må gjøres på en sakelig måte uten personangrep eller direkte kritikk mot læreren. Ta kontakt med skolen din etter ferien når semesteret begynner og gjør klar en GOD begrunnelse for at du skal få en bedre vurdering. Som nevnt ovenfor er OD ikke en god grunn til å tilpasse vurderinga di.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Om du kjenner til arbeidsmengden en lærer har i slutten av semesteret (spesielt desember), så er dette en veldig snartenkt bemerkning. Det er ikke uvanelig at karakterer må settes på nettet - spesielt i fag som ikke har mange undervisningstimer i uka. Tilbakemeldingen blir til syvende sist den samme, sannsynligvis med mer baktanke også da læreren får tenke seg om før han/hun skriver kommentarene.

Om du ønsker å klage på karakterer så er det alltid en mulighet til å gjøre dette, men det må gjøres på en sakelig måte uten personangrep eller direkte kritikk mot læreren. Ta kontakt med skolen din etter ferien når semesteret begynner og gjør klar en GOD begrunnelse for at du skal få en bedre vurdering. Som nevnt ovenfor er OD ikke en god grunn til å tilpasse vurderinga di.
Vis hele sitatet...
Var kanskje litt krass, men hun har vært sånn siden hun begynte på begynnelsen av dette semesteret. Jeg har samt vært syk (To ganger) og har skadet armen iløpet av arbeidet. Basically alt har stått imot meg. Er det ingen klagefrist eller noe sånt. Noen som vet når den er?