Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1904
Hei folkens.

Har havnet i en noe tricky situasjon.

Vi er en gjeng som leier et kjellerlokale for bilskruing.
Vi leier av et større konsern, og driver fremleie til vi som er her. Jeg er "daglig leder" og har det økonomiske ansvaret for "foretaket".
Vi har vært 6 stykker her en stund, men har nå bestemt oss for å gå ned til 5 for å få litt mere albuerom.

En av de som har leid her (uten å være spesielt aktiv, men har SINNSYKT mye deler og div lagret) sa opp plassen sin for 3-4 måneder siden. Han flyttet så ut et karosseri og litt småting som lå lagret i og rundt
karosseriet. Siden den gang har det ikke skjedd noe som helst og han har sluttet å betale for seg, han skylder nå leie for en ikke ubetydelig sum. Det ligger igjen sikkert 8-10 m3 med deler og diverse rammel..
Har prøvd å nå han på telefon og sms utallige ganger over en lengre periode, uten hell.
Han er som forsvunnet fra jordens overflate, men han har vært aktiv på face og har blitt observert av andre i mellomtiden.
Jeg har allerede fått inn en ny, som tok over plassen til den forrige som sa opp plassen sin (Han nye ble lovet lagringsplass der all driten til "problem-mannen" ligger, så snart han var ute. Det har altså ikke skjedd, han nye begynner forståelig nok å bli temmelig utolmodig.

I fremleiekontakten står det at han kan bli utkastet om han ikke gjør opp for seg, etter å ikke ha føyet seg etter skriftelig varsel.
Har varslet, og har også truet med å selge tinga hans for å dekke det han skylder om han ikke gjør opp for seg.
Ingenting skjer...

Har jeg egentlig lov til å selge tinga hans?
Kan ikke det bli ansett som ulovlig salg av annen manns eiendom?
Noen tips til fremgangmåte i saken, som ikke kommer å biter meg i ræva senere?

Fortvilt situasjon, da det virker som at fyren i utgangspunktet er snill som et lam og har slitt med diverse oppgjennom.. Men jeg må bare ta tak.
Må nå bruke av egne midler for å dekke inn det han skylder for å betale byggeier.
Sist endret av dal3bo; 24. oktober 2017 kl. 20:53.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du vet han har fått beskjeden er det bare selge alt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du vet han har fått beskjeden er det bare selge alt
Vis hele sitatet...
Eg antar du kan underbygge påstanden?
Krev inn pengene?

Du finner alt du trenger her:

https://conta-faktura.no/
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvordan har du varslet? I noen sammenhenger er det krav om rekommandert brev.
Trådstarter
4 0
Dette er andre varsel (sms) sendt 20. sept.
Har utallige ganger både før og etter dette forsøkt å få tak i han for å få et svar på hva som foregår.
I mitt hode klarer jeg ikke å finne en "fornuftig" grunn til at han skal oppføre seg slik. Det er trossalt litt verdier i det som ligger igjen etter han, muligens 3 - 4 x det han er skyldig i leie.

Hei ******.
Dersom du ikke gir lyd fra deg og betaler inn leien du er skyldig ila. uka blir tinga dine lagt ut på Finn.no for å dekke skyldig leie.
Kan desverre ikke la dette gå lengre, må bruke av egne penger for å dekke leien til **huseier** og det står en stakkar og venter på å få plassert ting på "roterommet" slik han får plass til bilen sin.

Dette ble skrevet etter han sist jeg fikk snakket med han i telefon, lovet han skulle være ute ila August.
Sist endret av dal3bo; 25. oktober 2017 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er hovedsakelig to lover du må forholde deg til

Sitat av Lovdata.no
§ 4-18.Særlige tvangsgrunnlag

Et særlig tvangsgrunnlag kan begjæres tvangsfullbyrdet når to uker er gått etter at saksøkeren har sendt skriftlig varsel til saksøkte. I varselet, som tidligst kan sendes på forfallsdagen, skal det gjøres oppmerksom på at fullbyrdelse vil bli begjært dersom kravet ikke blir oppfylt.

Varsel kan unnlates dersom
a) saksøkte ikke har kjent oppholdssted,
b) saksøkte ikke har kjent fullmektig med kjent oppholdssted som kan motta varsel på saksøktes vegne, og
c) saksøkte og fullmektig heller ikke har kjent kontaktinformasjon for elektronisk varsling som nevnt i § 1-10 annet ledd.

Namsmyndigheten kan frita saksøkeren for varslingsplikten dersom det er grunn til å frykte at fullbyrdelsen ellers ville bli vanskeliggjort. Er det urimelig å kreve at saksøker skal varsle elektronisk, har kjent kontaktinformasjon som nevnt i første punktum bokstav c ikke betydning.

Unnlates varsel etter annet ledd, kan fullbyrdelse begjæres når to uker er gått fra forfallstiden.

Varsel kan ikke frafalles på forhånd.

Lyder et vedtak om administrativ sanksjon på betaling av penger, kan utlegg begjæres når oppfyllelsesfristen er oversittet. Utleggstrekk kan likevel ikke besluttes før vedtaket er endelig. Tvangsdekning etter reglene i lovens kapittel 8 til 12 kan ikke begjæres før vedtaket er endelig.
Vis hele sitatet...
Lovdata.no - Tvangsfullbyrdelsesloven

og

Sitat av Lovadata.no
9-9.Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:
a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,
b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,
c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,
d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller
e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.
Vis hele sitatet...
Lovdata.no - Husleieloven

Den eneste korrekte måten å gjøre dette på er å sende et varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven §4-18, hvis han fortsatt ikke betaler så går du videre og sender utkastelsesbegjæring til namsmannen. Den manglende leien må du gå via inkasso, og hvis han ikke betaler da, så har namsmannen her også mulighet for å bistå.

Stikkord her vil være inkassoloven og conta inkasso.
Sist endret av 0xFF; 25. oktober 2017 kl. 00:48.