Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 17511
Solgte nettopp en brukt sofa på Facebook.
Nå har det seg slik at kjøper har sendt meg en advarsel om at hun ville klage til forbrukerrådet.

Kontekst: Jeg la ut en sofa for salg på facebook, en brukt sofa.
Jeg satt opp en auksjon, hvor budet startet på 400,-.
Bilder ble lagt til og dimensjonene på sofaen lagt ved.
Salgsteksten lød: "Brukt skinnsofa selges". Imitert skinn.
Det høyeste budet endte til min overraskelse på 1200,-. Kjøper kom og hentet dagen etterpå og virket fornøyd.

Idag fikk jeg et brev der den denne fruen ville ta saken til forbrukerrådet, fordi hun følte seg lurt. At det ikke var ekte skinn, og at det var tegn til at folk hadde sittet i den var det hun klagde på. I brevet sto det at jeg hadde 14 dager på meg til å hente sofaen og betale tilbake beløpet på 1200,- pluss renter (?).

Hvor står jeg i denne i situasjonen? Føler det blir helt idiotisk å kreve pengene tilbake for dette, ettersom hun ikke stilte et eneste spørsmål angående sofaen i budrunden
Forbruks rådet sa til meg: Summen har en juridisk poeng, du forvente 400,- NOK for sofaen imens hun ga 1200,- Hva menes ved renter? Ville blokkert hun tvert
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hva menes ved renter?
Vis hele sitatet...
Aner ikke. Det sto i brevet at eventuelle renter skulle tilbakebetales
Dersom du har presisert klart og tydelig i salgsteksten at det ikke er ekte skinn er du trygg på det punktet. At du presiserer at den er brukt bør være godt nok til å dekke det andre punktet. Jeg sier "La henne komme", og se hvor langt det tar henne. Tviler på at hun kommer til å engasjere en advokat for en sofa til 1200,-, så dersom du har alt på det rene er hun på tynn is.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Jeg er ingen advokat, og jeg har ikke et supergodt svar til deg, men jeg vil bare skyte inn at dokumentasjon er ekstremt viktig i ditt tilfelle. Skaff deg skjermbilder av all kommunikasjon på facebook, og eventuell annen form for kommunikasjon du har hatt med kjøperen, da dette vil komme deg til gode.

Utover dette; renter kan hun bare gi blaffen i. Hvis det er snakk om at hun får lov til å heve kjøpet i dette tilfellet, så blir det for summen hun betalte deg. Eventuelle utlegg i forhold til frakt o.l er det vel en liten sjanse for at kan komme i tillegg, men ikke hvis du henter.

Og sist men ikke minst: advokat.
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Det sto i annonsen "Brukt skinnsofa selges"

Jeg hadde ikke regnet med at folk forventet at en skinnsofa skulle selges for den prisen, i tillegg til at posten var åpen for spørsmål.
Sist endret av Atuhl; 10. februar 2016 kl. 19:59.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Det sto i annonsen "Brukt skinnsofa selges"

Jeg hadde ikke regnet med at folk forventet at en skinnsofa skulle selges for den prisen, i tillegg til at posten var åpen for spørsmål.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype nøyaktig hva som stod i annonsen? Helst ordrett? Det vil hjelpe oss veldig, siden vi bare har ditt ord for hva som har skjedd her.
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Kan du utdype nøyaktig hva som stod i annonsen? Helst ordrett? Det vil hjelpe oss veldig, siden vi bare har ditt ord for hva som har skjedd her.
Vis hele sitatet...
"Ud me det gamla, inn me det nya.
Brukt skinnsofa selges"

:Insert dimensjoner here:
Sist endret av Atuhl; 10. februar 2016 kl. 20:05.
Dette hørtes helt merkelig ut. At hun angrer på kjøpet kaller hun altså "å føle seg lurt". Det skulle vært interessant å høre hva Forbrukerrådet gjør med dette. Og har man noe å tape på at Forbrukerrådet tar saken, annet enn de pengene du har fått for sofaen?
Brukte gjenstander selges vel som regel "som de er". Ofte er dette en tekst som følger salg av brukte ting. Når en gjenstand selges "som den er" så er det nettopp det. Hevelse av kjøp mellom privatpersoner er ofte en vanskelig sak. Det som gjelder er om selger har løyet eller holdt tilbake viktig informasjon. Eksempelvis: Si at du selger en brukt bil. Denne bilen er gjennomsyret av rust, men rust som ikke er umiddelbart synlig. Selger du da denne uten å fortelle om dette kan det være grunn til hevelse av kjøp. Dette fordi det er en åpenbar mangel som skal opplyses om. Opplyser du derimot om dette så har ikke kjøper en sak.

Her er dokumentasjon som tidligere nevn viktig. Salgsannonsen vil fungere greit i dette tilfellet tror jeg.Jeg vil tippe du har en grei sak. Å hyre en advokat koster jo mer enn å tilbakebetale sofaen, så det ser jeg ikke helt vitsen med. Men saken vil i dette tilfellet gå til konfliktrådet, og det tror jeg du bare skal møte opp til.
in1ear-outURmother
24 6
Synes forbrukerrådets sider var ganske så oversiktlige mtp saker som denne:

http://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Hun KAN kreve renter, men hele saken faller på om hun ble 'lurt' til å tro sofaen var i ekte skinn eller ikke.
Var hun til stede da sofaen ble hentet vil jeg tro hun har en dårlig sak.
Her må det vel også telle i din favør at kjøper hentet sofaen selv og ikke påpekte feil eller mangler da..
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Hun sendte to karer for å hente sofaen
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Hun sendte to karer for å hente sofaen
Vis hele sitatet...
Det får stå for hennes regning.
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Det får stå for hennes regning.
Vis hele sitatet...
Hva mener du ?
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Hun sendte to karer for å hente sofaen
Vis hele sitatet...
Se, det der skurrer litt mot:

"Kjøper kom og hentet dagen etterpå og virket fornøyd."

Hadde hun vært der selv og henta den så burde hun sett der og da at
sofaen ikke var i ekte skinn - men det var hun ikke, så det kan godt
være at hun følte seg lurt når den kom på døra.
Du sa jo, tross alt "skinnsofa" i annonsen din.

Men... ! Jeg tror ærlig talt ikke slikt tull som dette går noen vei.
Om hun så gidder å dra det løpet ut så er vel det verste som kan skje at du
får tilbake sofaen og må gi tilbake 1200,-
Sist endret av Neptunia; 10. februar 2016 kl. 20:53.
Hva i alle dager. Nekter å tro at noen vil ta en sak til forliksrådet over en sofa avertert til 400,- som kjøper valgte å by 1200,- på. Det koster da vel mer å kjøre saken i forliksrådet enn sofaen kostet?

Jeg mener det urimelig å forvente en sofa som ser ubrukt ut i ekte skinn til 400,-. I denne prisklassen er imitert skinn gitt, og at sofaen ser brukt ut er også gitt, da det er en brukt sofa. I tillegg er det ikke skrevet noe sted at det er ekte skinn. En sofa med imitert skinn er en skinnsofa. Enkelt og greit.

Jeg tviler på at hun har noen sak i det heletatt. Ville bare unlatt å svare. Hvis det blir en sak i forliksrådet, noe som er veldig tvilsomt, så tror jeg du får medhold.
Sist endret av danielsk; 10. februar 2016 kl. 20:57.
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Se, det der skurrer litt mot:

"Kjøper kom og hentet dagen etterpå og virket fornøyd."

Hadde hun vært der selv og henta den så burde hun sett der og da at
sofaen ikke var i ekte skinn - men det var hun ikke, så det kan godt
være at hun følte seg lurt når den kom på døra.
Du sa jo, tross alt "skinnsofa" i annonsen din.

Men... ! Jeg tror ærlig talt ikke slikt tull som dette går noen vei.
Om hun så gidder å dra det løpet ut så er vel det verste som kan skje at du
får tilbake sofaen og må gi tilbake 1200,-
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan se at det skurrer litt der. Jeg regnet med at det var slektninger som hentet - som virket fornøyd - og at de derfor ville sagt ifra om sofaen var i såpass dårlig stand. Det var den ene av dem som møtte opp på døren min idag med brevet, med en noe fiendtlig innstilling.
Sist endret av Atuhl; 10. februar 2016 kl. 21:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sto det tydeleg i annonsa at det var imitert skinn? I så fall har vedkommande ei dårleg sak. Sørg for å sikre deg ein kopi av annonsa, slik at du kan bevise kva som sto der.
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Her er bilder hun sendte meg av skadene
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sto det tydeleg i annonsa at det var imitert skinn? I så fall har vedkommande ei dårleg sak. Sørg for å sikre deg ein kopi av annonsa, slik at du kan bevise kva som sto der.
Vis hele sitatet...
Nei. Det sto rett ut "Brukt skinnsofa selges"

Det ble aldri spesifisert hvilket type skinn det var, og det var heller ingen som spurte.

Men en sofa i imitert skinn er vel fortsatt en skinnsofa?
Hvis jeg går på Ikea sine nettsider under "Stue" -> "Sofa og Lenestoler" -> "Skinnsofaer", så finner man f.eks. denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60306291/ som er imitert skinn. Hvis kjøper i dette tilfelle har krav på pengene tilbake på grunn av begrepet "skinnsofa", ville ikke alle som handlet modellen lenket fra Ikea ha krav på det samme?

De bildene der viser normal slitasje. Kjøper forventer noe helt annet enn en brukt sofa i dette tilfellet. Pris taes alltid hensyn til. Du har bedt om 400 kr, at kjøper har valgt å betale 1200 kr er kjøpers problem. For å reklamere må kjøper ha fått et produkt i vesentlig dårlige stand en hva som kan forventes for 400 kr. Det tviler jeg på er tilfellet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Nei. Det sto rett ut "Brukt skinnsofa selges"

Det ble aldri spesifisert hvilket type skinn det var, og det var heller ingen som spurte.

Men en sofa i imitert skinn er vel fortsatt en skinnsofa?
Vis hele sitatet...
Neppe. Det er vesentleg. Spørsmålet blir i neste omgang forventninger ut frå prisen - ein sofa til 1200,- er 1/10 av nypris.

Men uansett så har du ei litt dårlegare sak når det var ufullstendige opplysninger om gjenstanden, og du heller ikkje spesifiserte at den vart seld som den er.

Så i sum er det forderdeleg vanskeleg å spå kven som har rett her eller ikkje. Eit godt tips kan vere å ringje den som kom med nest høgaste bud og spørje om dei fortsatt har lyst på den (og opplyse om at det er imitert skinn...), og akseptere returen.

Sitat av Kjøpslova, §18

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.
Vis hele sitatet...
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hvis jeg går på Ikea sine nettsider under "Stue" -> "Sofa og Lenestoler" -> "Skinnsofaer", så finner man f.eks. denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60306291/ som er imitert skinn. Hvis kjøper i dette tilfelle har krav på pengene tilbake på grunn av begrepet "skinnsofa", ville ikke alle som handlet modellen lenket fra Ikea ha krav på det samme?
Vis hele sitatet...
Nei, fordi det står i produktbeskrivelsen:
Belagt tekstil: 75% polyester, 25% bomull, 100% polyuretan
Vis hele sitatet...
Produktbeskrivelsen til OP var ikke tydelig på tekstilmateriale, og hevdet at det var en skinnsofa uten videre utdypning.

Det som derimot kan tale for OPs sak er hans beskrivelse om at sofaen er gammel:
Ud me det gamla, inn me det nya.
Brukt skinnsofa selges
Vis hele sitatet...
Sist endret av Likyhane; 10. februar 2016 kl. 21:26.
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Neppe. Det er vesentleg. Spørsmålet blir i neste omgang forventninger ut frå prisen - ein sofa til 1200,- er 1/10 av nypris.
Vis hele sitatet...
Sofaen ble lagt ut for 400,-. Det høyeste budet endte på 1200,-
Sist endret av Atuhl; 10. februar 2016 kl. 21:55.
Du kan ta det helt med ro. Å ta en sak til forliksrådet koster 1025,- og legger man på antall timer noe slikt vil koste henne er det et dårlig regnestykke å forfølge denne saken fra hennes side, som hun også mest sannsynlig kommer til å tape.

ref: https://www.domstol.no/no/Sivil-sak/...er/Rettsgebyr/
Herregud, ta det helt med ro. Blokker henne og la hun holde på.

Dama kjøper en brukt skinnsofa usett på internett uten en gang å gidde å hente den selv, for så å komme i ettertid å klage på at sofaen er slitt og ikke i ekte skinn? For noe bullshit. Jeg hadde aldri tatt hun seriøst.

Hun kan grine så mye hun vil til forliksrådet, hun vil aldri komme noen vei med det.
Hun har vel reklamasjonsrett?

Sitat av Kamma Vis innlegg
Hun kan grine så mye hun vil til forliksrådet, hun vil aldri komme noen vei med det.
Vis hele sitatet...
Det kan du ikke si. En har rettigheter ved bruktkjøp.
Sist endret av Jens1; 11. februar 2016 kl. 00:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hun kan ikke kreve renter av deg, men jeg ville latt henne levere sofaen tilbake og gitt henne pengene igjen.
Mot at sofaen er i samme stand som da hun hentet den.
Renter er tull av henne å blande inn ja.
Tatt i betraktning at det sto i annonsen av den var gammel, brukt og at prisen var så lav som den var, så vil nok et eventuelt forliksråd neppe påstå at OP hadde som intensjoner om å lure noen.

Jeg synes folk her inne har en tendens til å overdrive dette med rettslige ting, uten at jeg angriper noen av den grunn, da dette også kan være veldig nyttig til tider. Men her må folk se det for det det er: OP prøvde på ingen måte å lure noen, og det tror jeg kommer ganske tydelig fram av nettopp pris og annonsetekst.

På dagligtale hos de aller fleste så kaller man en skinnsofa i imitert skinn for nettopp, en skinnsofa. Intet mer. Dette tviler jeg på at noen som helst instans vil legge noe som helst vekt på at ikke var opplyst, gitt at prisen var som den var. Det handler også litt om hva man kan tillate seg å forvente av noe som blir annonsert som gammelt, brukt og billig.


Slapp av. Det ordner seg!
Sitat av flexx Vis innlegg
Du kan ta det helt med ro. Å ta en sak til forliksrådet koster 1025,- og legger man på antall timer noe slikt vil koste henne er det et dårlig regnestykke å forfølge denne saken fra hennes side, som hun også mest sannsynlig kommer til å tape.

ref: https://www.domstol.no/no/Sivil-sak/...er/Rettsgebyr/
Vis hele sitatet...
Nei, hun vinner denne saken og da blir h*n sittende med alle de utgiftene du nevner. Han har annonsert en skinn sofa og ikke en falsk-skinnsofa.

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Tatt i betraktning at det sto i annonsen av den var gammel, brukt og at prisen var så lav som den var, så vil nok et eventuelt forliksråd neppe påstå at OP hadde som intensjoner om å lure noen.

Jeg synes folk her inne har en tendens til å overdrive dette med rettslige ting, uten at jeg angriper noen av den grunn, da dette også kan være veldig nyttig til tider. Men her må folk se det for det det er: OP prøvde på ingen måte å lure noen, og det tror jeg kommer ganske tydelig fram av nettopp pris og annonsetekst.

På dagligtale hos de aller fleste så kaller man en skinnsofa i imitert skinn for nettopp, en skinnsofa. Intet mer. Dette tviler jeg på at noen som helst instans vil legge noe som helst vekt på at ikke var opplyst, gitt at prisen var som den var. Det handler også litt om hva man kan tillate seg å forvente av noe som blir annonsert som gammelt, brukt og billig.


Slapp av. Det ordner seg!
Vis hele sitatet...
H*n har nå fått en sjanse til å rydde opp etter seg og burde vel benytte den muligheten? Det er jo ingenting i veien for det? Om det er for at det ikke stod i stil med det h*n solgte/annonserte er grunnen.
Sist endret av Jens1; 11. februar 2016 kl. 01:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen som nevner en middelvei her? Hva med å foreslå et prisavslag?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, hun vinner denne saken og da blir h*n sittende med alle de utgiftene du nevner. Han har annonsert en skinn sofa og ikke en falsk-skinnsofa.



H*n har nå fått en sjanse til å rydde opp etter seg og burde vel benytte den muligheten? Det er jo ingenting i veien for det? Om det er for at det ikke stod i stil med det h*n solgte/annonserte er grunnen.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig ikke at det sto i stil med det han annonserte? Gammel, brukt, 400 spenn? Er det rimelig å forvente noe bedre enn det der? Du må jo se bort i fra hva hun FAKTISK betalte. Det var jo hennes valg å være med i budrunden. Sofaen er jo sikkert ikke verd mer enn 400 i mine øyne, men dette er jo helt opp til henne.

For det andre mener jeg du bommer litt i første avsnitt i innlegget ditt. Han har ikke solgt en falsk-skinnsofa i mine øyne. Han har solgt en skinnsofa i imitert skinn. Det er ikke noe forfalskning han har solgt. Han har ikke gått langt for å prøve å lure noen til å tro at dette er en skinnsofa. Det handler om å bruke SKJØNN. Og hadde man brukt skjønn her så tror jeg denne saken er ganske opplagt.
Sist endret av KarlsenK; 11. februar 2016 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Mener du virkelig ikke at det sto i stil med det han annonserte? Gammel, brukt, 400 spenn? Er det rimelig å forvente noe bedre enn det der? Du må jo se bort i fra hva hun FAKTISK betalte. Det var jo hennes valg å være med i budrunden. Sofaen er jo sikkert ikke verd mer enn 400 i mine øyne, men dette er jo helt opp til henne.

For det andre mener jeg du bommer litt i første avsnitt i innlegget ditt. Han har ikke solgt en falsk-skinnsofa i mine øyne. Han har solgt en skinnsofa i imitert skinn. Det er ikke noe forfalskning han har solgt. Han har ikke gått langt for å prøve å lure noen til å tro at dette er en skinnsofa. Det handler om å bruke SKJØNN. Og hadde man brukt skjønn her så tror jeg denne saken er ganske opplagt.
Vis hele sitatet...
Men han har ikke nevnt noenting om imitert i det hele tatt? Det handler om at en skal få det en handler, den varen som er beskrevet i annonsen. Hun mener hun ikke har fått det og har da rett til å heve/reklamere kjøpet?
Sist endret av Jens1; 11. februar 2016 kl. 01:24.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Men han har ikke nevnt noenting om imitert i det hele tatt? Det handler om at en skal få det en handler, den varen som er beskrevet i annonsen. Hun mener hun ikke har fått det og har da rett til å heve/reklamere kjøpet?
Vis hele sitatet...
Jeg står fortsatt for det jeg sier: Jeg kaller en imitert skinnsofa for en skinnsofa.

Skinnsofa er i mine øyne bare en kategori for flere typer sofaer. Skai, hud, PVC, skinn, imitert skinn og sikker flere typer som ikke jeg vet hva heter. Det er jo slik møbelbutikker selger de på nett også? Under kategorien Skinnsofa, så ligger det både ekte skinnsofaer, og skinnsofaer med imitert skinn.

Og så lenge OP ikke opplyste om hvilken type skinn det var, så er det vel kanskje opp til henne å forsikre seg om dette før hun legger inn bud? Jeg vil faktisk påstå at ALT ligger på henne.

Jeg kommer heller ikke hjem til noen som har kjøpt seg ny skinnsofa og sier: Oi, kjøpt dere ny imitert-skinnsofa? Og det tviler jeg på at du hadde gjort heller.
Sist endret av KarlsenK; 11. februar 2016 kl. 01:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Det er jo slik møbelbutikker selger de på nett også? Under kategorien Skinnsofa, så ligger det både ekte skinnsofaer, og skinnsofaer med imitert skinn.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord så hadde du godtatt om du hadde kjøpt en skinnsofa i butikken, altså ikke imitert, betalt for den og fått imitert hjem på døren? Hvis det ikke hadde vært kategorisert i butikken?

Det er jo dumt å ikke opplyse om det, for hvis en gjør det så slipper en slikt styr...
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Så med andre ord så hadde du godtatt om du hadde kjøpt en skinnsofa i butikken, altså ikke imitert, betalt for den og fått imitert hjem på døren? Hvis det ikke hadde vært kategorisert i butikken?

Det er jo dumt å ikke opplyse om det, for hvis en gjør det så slipper en slikt styr...
Vis hele sitatet...
For det første, så er denne mannen en privatperson, ikke en fagperson på dette feltet. Det er ikke helt rimelig at han skal ta fullt ansvar for dette da det er en litt uklar definisjonssak.

En annen ting er at hvis jeg hadde gått i butikken å skulle ha en skinnsofa, hvor det ikke var noe informasjon på den, så hadde jeg jo spurt noen? Og hvis ikke så har jeg faktisk måtte leve med at jeg ikke gjorde grundig nok research. For det er jo ingen som løy til meg i butikken, på lik linje som at han løy ikke til henne.



Hvis du går å kjøper en PC i butikken, så ser du på spesifikasjonene. Hvis lappen med spesifikasjoner ikke er der, så spør du, eller så kjøper du den ikke.



"Gamle brukte pilotbriller selges. 100,-"

Du synes på bildet at det kan MINNE om noe som ligner på ray-ban`s, da utrolig mange pilotbriller ligner på ray-ban`s. Du kjøper helt ukritisk.

Du får pilotbriller. Men du får ikke ray-ban`s.

På akkurat samme måte som at hun kjøpte en Skinnsofa, som hun bare antok at var ekte skinn, selv om det ikke var opplyst om det var ekte eller imitert. Hun fikk fortsatt en skinnsofa.
Hvis det var budrunde, hvorfor ikke ta tilbake sofaen og selg den for 1100 til nestemann på lista?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
I og med at "skinnsofa" brukes så ofte på folkemunne til å bety alt som minner om skinn, ville det ikke vært mer naturlig å forvente at om det var ekte skinn så ville selger spesifisert det? Teller ikke det for noe?
Sitat av hotline Vis innlegg
Hvis det var budrunde, hvorfor ikke ta tilbake sofaen og selg den for 1100 til nestemann på lista?
Vis hele sitatet...
Er nok en relativt enkel løsning, sett bort i fra at han som solgte sikkert må hente sofaen. Noe han kanskje ikke har anledning til, uten at det koster han litt?


En annen ting (ikke spesifikt til deg hotline), men hvem er det som har bestemt at ordet skinnsofa betyr at det er ekte skinn?

Det er jo det hele dette dreier seg om. Er det slik at ordet skinnsofa automatisk betyr at det er ekte skinn? Som de fleste som har lest tråden har fått med seg så er jeg sterkt uenig. Jeg mener at skinnsofa er en benevnelse på flere typer skinnsofaer. For, som nevnt, alle disse forskjellige typene skinnsofaer, enten de er ekte, av pvc, hud eller bare rett og slett imitert, ligger jo under kategorien skinnsofaer på de fleste nettbutikker.

Sitat av Choobe Vis innlegg
I og med at "skinnsofa" brukes så ofte på folkemunne til å bety alt som minner om skinn, ville det ikke vært mer naturlig å forvente at om det var ekte skinn så ville selger spesifisert det? Teller ikke det for noe?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er helt enig. Og i tillegg som nevnt over så virker det som at nettbutikker som skeidar, ikea osv er enige også. Skinnsofa er alle typer skinn. Men klart, en butikk spesifiserer. En privatperson tenker kanskje ikke så langt, og da er det opp til kjøper å faktisk undersøke at det en kjøper er det en tror det er.
Sist endret av KarlsenK; 11. februar 2016 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Nå har jeg sjekket bohus og ikea på nett, INGEN av de har sofa som er beskrevet som skinn som ikke er skinn. Kjøper man en skinnsofa så forventer man at det er skinn. Er det mange her som ville kjøpt skinnjakke som ikke er av skinn? Selger må ta tilbake sofaen, hadde jeg vært selger så ville jeg prøvd å gi henne 800,- så hun kunne betalt 400,- som var forventet minstepris selger ønsket og fått saken ut av verden. Her sitter selger rett og slett i saksa og hvis selger ikke rydder opp fort så kan det bli dyrt, fryktelig dyrt.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
[...]og da er det opp til kjøper å faktisk undersøke at det en kjøper er det en tror det er.
Vis hele sitatet...
Nei, hvis selger oppgir hva som selges må kjøper kunne anta at dette stemmer. Her har selger tydeligvis gitt feilaktig informasjon og det er, slik jeg ser det, ingen tvil om at det derfor foreligger en mangel.




Sitat av daffe
hvis selger ikke rydder opp fort så kan det bli dyrt, fryktelig dyrt.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke i tvil om at selger ville tape en sak i forliksrådet, men "frytelig" dyrt blir det uansett ikke. Han må betale tilbake damen, i verste fall med litt renter og muligens gebyret for behandlingen. Det er snakk om en tusenlapp i tillegg til heving av kjøpet så det er ingen grunn til å snakke i store stavelser om hvor dyrt det blir.

Alt er relativt og en dobling av kostnaden det er å heve kjøpet er naturligvis prosentvis mye, men denne saken kommer til å koste TS langt mer i tid og frustrasjon enn i penger.
Kontakt nr 2 eller 3 på budrunden, fortell dem at sofa kan hentes hos adresse til første kjøper til en gitt pris. Risikoen da er selvsagt at de ombestemmer seg hvis den er mye slitt eller de også forventer en ekte skinnsofa. Da får første kjøper bedre argumentasjon for å heve kjøpet.
Når noen henter den selv, kan de jo sjekke tilstand der og da. Hun kan umulig ha en sak.
Sitat av daffe Vis innlegg
Nå har jeg sjekket bohus og ikea på nett, INGEN av de har sofa som er beskrevet som skinn som ikke er skinn. Kjøper man en skinnsofa så forventer man at det er skinn. Er det mange her som ville kjøpt skinnjakke som ikke er av skinn? Selger må ta tilbake sofaen, hadde jeg vært selger så ville jeg prøvd å gi henne 800,- så hun kunne betalt 400,- som var forventet minstepris selger ønsket og fått saken ut av verden. Her sitter selger rett og slett i saksa og hvis selger ikke rydder opp fort så kan det bli dyrt, fryktelig dyrt.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke lett godt nok. Jeg la ut eksempel fra Ikea med en sofa av imitert skinn som ligger kategorisert under "skinnsofa".
Sitat av danielsk Vis innlegg
Da har du ikke lett godt nok. Jeg la ut eksempel fra Ikea med en sofa av imitert skinn som ligger kategorisert under "skinnsofa".
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at dersom du leste på siden stod det også materialet sofaen var laget av, dvs. at det var nevnt at det ikke var ekte skinn.

Jeg vil si at det er rimelig å forvente at materialet denne sofaen var laget av ikke var skinn, siden startprisen var såpass lav. Det at sofaen hadde slitemerker vil jeg også si at er naturlig for en brukt sofa, men OP står kanskje noe svakere om han ikke hadde noen bilder av disse slitemerkene i annonsen.
Prisen på varen og at den var brukt bør ha en viss betydning i selgers favør, men her spørs det litt på hva som fremgikk av bildene/annonsen også. Hvis det var dårlige bilder/annonse kan det hende kjøper ga et høyere bud en hun normalt ville gjort om annonsen var bedre, hva med å sende en e-post til forbrukerrådet og høre med de?
Sitat av dggr Vis innlegg
Når noen henter den selv, kan de jo sjekke tilstand der og da. Hun kan umulig ha en sak.
Vis hele sitatet...
Bruktbil til kun 26.000 som ble solgt som "selges som den er" uten noen form for garantier http://www.dinside.no/891616/odelagt...lgerens-ansvar men det frigjør ikke selger fra ansvar fra at produktbeskrivelsen skal stå i stil med den en selger.

Heldigvis har en rettigheter ved bruktkjøp, og da er det kjøpsloven som gjelder. Skjønner ikke hele problemet her. TS kunne ikke forstå at h*n fikk solgt sofaen til svimlende 1200 kr, men det kommer vel frem her nå at det er fordi h*n har utelatt informasjon om produktet? H*n har jo tydeligvis ingen problemer med å få solgt den sofaen virker det ut som i og med at det var så mange som kom med bud på den? Så får h*an avgjøre om h*an skal annonsere den på samme måten, med de problemene som kan medfølge, eller få med rett produktbeskrivelse.

Kan noen vennligst forklare meg hvor problemet ligger?
Drit i om du blir klaget til forbrukerrådet.

kjerringen må fortsatt ta det til retten for å få penga sine.