Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2350
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
jesss, starter en ny tråd, hvor vi da kan disskutere hvorfor tagging er feil, og hvorfor det er bra (sånn at alle hatere kan hate )

si også om du driver med graffiti selv når du poster

litt info:
1. vi snakker graffiti, ikke sånn derre "kuk" med tusj på buss-sete :P
2. tagging og graffiti ER det samme, bare at det er forskjell på et kunstverk av f. eks REVOK og en tag av REVOK

kjøyr debatt!
Jeg syns gilbert har rett i sine meninger
jeg digger kunstformen, den stæsjer opp gatene mer, men sånn at noen har rablet "fuck" på en vegg eller en buss... det er ikke no spess... men har ikke no imot det så lenge di holder seg vekk i fra mitt hus
Hva med taggere vs. industriarbeidere? Eller kanskje sykepleiere?
Er taggere pr definisjon unormale? Jeg kjenner ikke så mange som er gode med sprayboks, men de jeg kjenner er stort sett helt normale (om dog litt mer kunsterisk anlagte enn gjennomsnittet)...
Bra på mange måter. Bare det ikke blir lagd på steder som det ikke skal være, som f eks. privateide hus osv..
Har drivet en del med graff selv, men må si at enkelte ganger gnager det på samvittigheten. Etter fler diskusjoner med meg selv kan jeg egentlig konkludere med at jeg har "sluttet"..
Hobbyen er stor, og når jeg plutselig får lyst til å male, så er det vansklig å la vær
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er taggere pr definisjon unormale? Jeg kjenner ikke så mange som er gode med sprayboks, men de jeg kjenner er stort sett helt normale (om dog litt mer kunsterisk anlagte enn gjennomsnittet)...
Vis hele sitatet...
vil nok si de "hardcore" taggerne er unormale, men ikke som mannen på gata hadde lagt merke til
de er vanligvis høyt utdannet bare så det er sagt
veldig få normale folk som maler navnet sitt under kokainrus kl 2 på natta
Grafitti er fett når de som gjør det har peiling, og resultatet har en viss mening. Folk som øver seg, å lager halvdårlige resultater på kollektive transportmidler, private hus og offentlige bygninger -og eiendommer, har jeg ingenting til overs for. Noen vil vel si at jeg har et litt snevert syn på det, men jeg syntes tagging som går på bekostning av samfunnet er kjipt. Nettopp fordi det er samfunnet generelt som må betale for det, det være seg skatteytere som betaler for å få det fjernet - eller vanlige folk som må se på et stygt verk.

Med dette utgangspunktet, og samtidig det faktum at hva som regnes som «bra verk» er høyst individuelt; må jeg på prinsipielt grunnlag si at jeg er i mot - til tross for at det ikke skader meg personlige om det er tagget en kul illustrasjon eller hva det måtte være på en vegg et sted.

Jeg er helt klart for at man bør åpne for å tillate flere steder å tagge på, men da med godkjennelse og oppfølgning av det.
Jeg liker ikke grafitti rett og slett pga. at det ikke finnes noen beundrigsverdige kunstverk rundt om kring her jeg bor. Jeg har enda til gode å måtte stoppe opp for å ta en ekstra titt på et såkalt kunstverk. Jeg er klar over at det finnes flotte grafittier rundt om kring, men jeg må ta utganspunkt i det jeg selv har sett.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Trådstarter
si hvor du bor så kan det endres
Liker street tags, bare randome tags på søppelbøtter liker jeg... Synes det tilhører miljøet i byen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
kult, men selvsagt noen plasser det ikke passer like bra. Men stort sett så gjør det bare byen mer fargerik og spennende.
Jeg liker det, så lenge det er utført av folk som virkelig kan det. Og det ikke er på steder det ikke skal være.

Jeg har drevet med det selv, men mest øving på treplater i hagen
For meg så er grafitti drit kult når det ser tøft ut, eller har en "mening" eller er "morsom". Det er en tag jeg ser nærmest hver dag, som sier i helt enkel helt svart tekst; "Drit i helsekøen, bygg opera" (eller lignende). Den er for min del, veldig bra
Kan noen som har litt peiling skrive en "Så du vil tagge? 101"?
Sitat av drittsekken Vis innlegg
2. tagging og graffiti ER det samme
Vis hele sitatet...
Alle som har holder på/har holdt på meg grafitti, vet at dette stemmer. Å skille mellom en enkel tusjsignatur og en stor piece, er noe kun de uinvidde gjør.

Personlig elsker jeg alle former for grafitti. Ikke alle er like estetisk vakre, men jeg elsker denne kunstformen som fenomen, og derfor setter jeg pris på alle slags former av den. Det mest fascinerende for meg, er tanken på historien som ligger bak hver eneste lille tusj eller spray-malingsflekk. Hvem har laget den? Når? Hva tenkte personen på? Hvordan så det ut her den dagen/natten?
Grafitti er uten tvil fett, og spriter opp en kjedelig grå vegg. Men skjønner jo at folk ikke vil ha det overalt.
Sitat av emphi Vis innlegg
Kan noen som har litt peiling skrive en "Så du vil tagge? 101"?
Vis hele sitatet...
Det hadde vært drit kult!
Som mange andre mener jeg at ordentlig utført grafitti ser bra ut. Men jeg mener også at uansett hvor bra det ser ut og hvor flink man er så gir det ikke rettigheter til å på noen som helst måte forandre andre personers eiendom uten deres tillatelse. Vil man vise fram grafittien sin i byen får man enten gjøre det på tilviste plasser for slik aktivitet, spørre om tillatelse til å sette opp noe eller så får man rett og slett kjøpe et hus og male på det. Man skal respektere eiendommen til andre personer.
Grafitti fra folk som f.eks dolk, har jeg sansen for. Men random tagging på bygninger/biler etc, kunne jeg godt vært foruten.
Må si jeg liker hvordan taggere "forsøpler" by bildet på samme måte som reklame plakater. Tagging er på en måte en stille demonstrasjon mot at bare di rike skal få lov til å dekke til veggen rundt om kring i byen. tagger ikke selv å har heller ingenting i mot det uten om på privat hus å biler man trenger jo ikke være dust mot den vanlige mannen i gata.
ser ikke ut som om det blir så mye diskusjon i denne tråden, ettersom at nesten alle er enige i at bra grafitti er okay å ha noen steder mens tagging som "FUCK" å "ASS" og lignende kunne vi klart oss uten.

edit: misliker sterkt navnet på tråden..
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Trådstarter
Sitat av emphi Vis innlegg
Kan noen som har litt peiling skrive en "Så du vil tagge? 101"?
Vis hele sitatet...
er på saken!
Liker ikke tagginga på Lier jeg da... Har ikke vært der selv, men så stygt som det ser ut med all den tagginga og hærverket som er gjort der, er det ikke nødvendig tror jeg... Ble litt Off-Topic, menmen...
Selv så stopper jeg opp for skikkelig grafitti, og tenker, hmm... stilig, er noe annet enn kunst i et galleri...