Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1274
jeg lurte på om det var noen som viste hvordan man kan åpne og lukke cd-rom med batch og kunne poste kommandoen?
o shit waddup
det går ikke, men det kan gjøres med et program som du kjører fra kommandolinjen, som du trolig vil finne ved å søke på forumet
tror ikke det finnes noe komand for det.

men et kjapt søk på google gir jo som oftest positivt utfall....
http://www.nirsoft.net/utils/nircmd.html

google...Google... GOOGLE!!!

...-papa
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det Programmet fatta jeg null av hvor skal komandoene lagres kjører windows.....
Installer programmet, så kan du kalle på det med kommandoene i den lista.
Har du f.eks. en CDRom som heter E:\ kaller du på den ved å skrive følgende i et kommandovindu, eller ved å kjøre kallet som en del av en batchfil:
[COLOR=Red]nircmd.exe cdrom open d:[/COLOR]

Dette betyr altså Kjør programmet nircmd.exe med kommandoer som sier at det som skal endres er "CDRomen", det som skal gjøres er å "åpne" den, og navnet på CDRomen er "d:".

Hva du skal skrive varierer naturligvis fra kommando til kommando, så du må bruke listen fra linken i posten ovenfor som referanse.

NB: Merk at du må gjøre kallet fra den mappen fila ligger i. Har du f.eks. lagret NirCmd-programmet i "c:\nircmd\" må du skrive kallet slik:
[COLOR=Red]C:\nircmd\nircmd.exe cdrom open d:[/COLOR]

Edit: Jeg bruker forresten windows 2000 og fikk det til å funke fint her. "Installasjon" er så enkelt som å zippe filen opp i en mappe.
Sist endret av Psy_Illusion; 31. juli 2005 kl. 17:32.
Legger du det i cwindows\command, eller ett annet sted i $PATH, vil du kunne kalle det fra hvor som helst
Kan hende du også kan bruke rundll32 med mciSendString("set cdaudio door open", NULL, NULL, NULL, NULL)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har en win xp.lurte på å "instalere" men fattern (som jobber med pc)fraråda det...
skjer det no annet? non med win xp (proff.) som har prøvd..
hørtes jo ikke helt safe ut
Nei fy faen, den kan åpne cd-rommen av seg selv! Skumle saker!11!