Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1564
Anonym bruker
"Rik Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, er en kar på 20++ som har en relativt stor rushistorikk. Drev først med hasj/marihuana i flere år daglig, for så å begynne med amfetamin, kokain og z-hypnotika/benzo. Ble også ganske "hugget tak i" av opiater, i form av kodein, oxycontin og buprenorphine (subutex). Utforsket også den psykedeliske verdenen med sopp og LSD.

Dette sluttet jeg med for omkring 2 år siden. Men i ettertid sitter jeg igjen med Deres Majestet Alkohol, som jeg konsumerer daglig. Har gjort det iallefall i to år, og da er det snakk om omkring 10 enheter daglig. Kjenner meg selv såppas at jeg vet at dette alkoholkonsumet er på grunn av å ha sluttet med særlig hasj, men også amfetamin og opiater. Det er den "uroen" psykisk jeg sliter med, den med å både kjede seg, og det å ha angst for at folk kjenner igjen deg på gaten og slikt. Uansett, må slutte med alt nå. Noen som kjenner seg igjen med å måtte slutte på rappen, og har tips i forhold til dette?

Er mest nervøs for søvnen, og det å sprekke etterhvert (den kjente 3-måneders-sprekken), selv om jeg har vært i rusbehandling i 6 mnd fra før av, pluss psykiatri i etterkant med både kognitiv terapi og kroppslig trening.

Motivasjonen min er lappen, og det å være en god far i fremtiden.

Takk på forhånd, hilsen en aktiv freak-bruker, som ønsker å være anonym av hensyn til nærmeste.
Jeg har erfaring, drakk mye en periode (daglig) og kutta det ut. Det som gjelder er å holde seg aktiv og ha noe å drive med. Fysisk aktivitet vil gi indre ro og hjelpe deg med å sovne. Kontakt meg gjerne på PM.
Sist endret av Relevant; 30. november 2018 kl. 23:19. Grunn: Glitch?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har også kjent kong alkohols klamme omfavnelse.
Det gikk vel noen gode dl sprit hver dag over 2-3års tid (jævelig dårlig kombo med kronisk hjertesykdom, men har sluppet unna uten varige men).
Årsaken var nok blandet både mye jobbstress (ofte minst 60timer i uka) og at livet absolutt ikke hadde gått slik jeg hadde ønsket + bunnløs gjeld. Alkoholen gjorde at jeg greide å koble av ordentlig om kvelden og sovne.
Våknet selvfølgelig alltid med 'bommullshode' men sålenge jeg holdt meg til ren sprit slapp jeg unna hangover (og det meste av kaloriene).
Det som hjalp for meg var:
1. Skaffet meg veldig aktiv bikkje (samoyed), slik at jeg blei nødt til å stå opp på morgenen for å gå tur og holde meg i skinnet på kvelden for å gå lang tur da også. (er relativt asosialt anlagt så et dyr var bedre enn forsøk på vennskap)
2. Begynne å studere, tar nå 50stp hvert halvår for å ha nok å drive med til å ikke ha tid til å drikke og satser på en master i Informasjonssikkerhet.
3. For meg var det nok mer en mental enn en fysisk avhengighet da det å slutte tvert ga null symptomer, søvnen brukte jeg mye tid på å få i orden, men fikk innsovningstabletter (remeron lavdose (egentlig antidepressiva)) fra legen som hjalp mye for å få stablet en døgnrytme på plass. Etterhvert vil du også merke at morgener UTEN alkohol dagen før er en helt annen verden.
Det hjalp også veldig å stå opp til samme tid hverdag og gå rett ut med bikkja, samt å ta en lang kveldstur+dusj og så rett i seng med lydbok på kvelden. En lang tur før leggetid er fantasisk for å klare hode og verdien av kjærligheten og lojaliteten fra bikkja (samoyeder er ALLTID glade) er ikke mulig å måle.

Siden du tidligere har misbrukt rusmidler vet jeg ikke helt hva som vil fungere best for deg mtp. eventuell medisinering, men jeg ville uansett snakket med fastlegen.

Siden flere kjenner freak-navnet mitt poste jeg anonymt
Dersom du uansett skal slutte helt med alkohol kan jeg anbefale Antabus. Når det er i systemet ditt må du aktivt gå inn for å ikke ta pillene i to uker før du kan drikke igjen, noe som gjør at du slipper å sprekke på impuls-fylla. Antabus går også dårlig over ens med sterke stimulanter.

Bare vær forsiktig når du lufter det for lege, for med det alkoholforbruket du beskriver skulle du egentlig mistet lappen for lenge siden.

Angsten du har vil nok bli betraktelig bedre når du kvitter deg med alkoholen, fysisk aktivitet hjelper også på dette.
Frykt er en god motivator. Den akutte frykten har ofte en større effekt enn de langsiktige konsekvensene.

Kanskje du kan sette deg ned med en skriveblokk uti skauen og meditere på det? En annen ting kan være å gjøre research, f.eks. på Gabor Mate @ youtube. Gir perspektiv.