Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5430
Hei.
Saken er som følger:
Jeg flyttet inn i bofellesskapet i desember 2016.
Da signerte jeg en kontrakt hvor det står:
"Leieperiode: Fra 01.12.16 til 14.08.2017. Kortere leietid enn 3 år er satt på grunn av salg av eiendommen og/eller en evt. seksjonering av eiendommen og salg av seksjonene. Leietaker vil da ikke ha kjøperett til seksjonen jfr paragraf 14 i lov om eierseksjoner av 23. mai 1997 nr 31."

Med dette var jeg i god tro om at jeg altså må flytte ut 14. august fordi eiendommen eller leiligheten skal selges uansett, og da var det altså ikke anledning til å ha lengre leieperiode. Greit nok det.

Nå har jeg spurt om det er greit at jeg bor her i en måned ekstra pga. nytt bosted er ikke klart før da. Fikk til svar at kontrakten kan fornyes i ett år til, eller ikke i det hele tatt.

Huh, skulle ikke eiendommen selges da?
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Man kan fint selge et hus med gjenboere eller leietakere.
Den nyere eieren overtar bare kontrakten. Så er det opp til denne å eventuelt avbryte kontrakten (med oppsigelsestid).

Utleier har vel alt på det tørre her. Din kontrakt går ut, og så er det frivillig å godta en ny.

Hva som var grunnlaget for den gitt leieperioden er ikke så vesentlig.
Ting kan endre seg, men det er ikke noe klausul om dette i kontrakten.
Sist endret av Grimdoc; 14. mai 2017 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
14 2
Takk for godt svar.
Ja, man kan fint selge hus/leilighet med leietakere. Men samtidig kan det og være en gyldig grunn for oppsigelse av avtale. Det beror veldig på omstendighetene i den spesifike situasjonen.

Når det gjelder tidbestemt leieavtale så er det en del kriterier for å avtale en tidbestemt avtale kortere enn tre år. Vilkårene er enten at husrommet skal brukes av utleieren selv eller noen som tilhører husstanden, eller at en har en annen saklig grunn.

Det kan skje at uforutsette ting oppstår og da er det annledning til å forlenge en tidsbestemt avtale, men det skal være reelle grunner til dette, og utleier kan ikke misbruke "skal selge" argumentet til evig tid. Ja han skal nok selge en gang, men kan ikke på den måten bruke dette argumentet for å kunne inngå tidsbestemt avtale kortere enn 3 år med mindre det er reelt.