Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 17641
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Nei også da?? Hva paragrafen sier til en vær tid er ikke det som bryr meg mest for å si det på denn måten.
Er for meg viktigere å følge en viss moral enn hva som loven sier noen ganger.
Vis hele sitatet...
Kva som er moralsk i å komme med truslar forstår eg ikkje heilt. Eg trur heller ikkje heilt du veit kva truslar kan føre til av helsemessige problem?
Sitat av Alge Vis innlegg
Jasså? Litt av en påstand.
Kan du utdype litt mer? Jeg skjønner ikke helt hva som får deg til å være så skrå sikker på at jeg er tillhenger av vold?
Vis hele sitatet...
Du utrrykker jo stor grad av forståelse for det, og du kjem med utsagn som bagatelliserer det...
Sitat av Alge Vis innlegg
Men nå som du har slengt deg på lasset her, kan ikke du komme med et forslag til hva du hadde gjort da?? Gjærne litt om hvordan du skulle fått tilbake de penga ved hjelp av "samfunnets prosesser"
Vis hele sitatet...
Sannsynleggjer kravet, send inkasso, gå til forliksrådet, også til namsmannen. Det tar litt tid, men det er ikkje ein veldig krevjande prosess. Du kan sannsynleggjere kravet gjennom det som er omtalt i denne tråden: facebookmeldinger og kontoutskrift.

Du har jo eit visst ansvar for å ikkje oppføre deg som idiot og når du låner ut penger...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva som er moralsk i å komme med truslar forstår eg ikkje heilt. Eg trur heller ikkje heilt du veit kva truslar kan føre til av helsemessige problem?
.
Vis hele sitatet...
Du bommer helt på poenget mitt. Det som er moralen min er at rett og galt definerses ikke nødvendig vis i norske lover. Utsagnet mitt kommer fra at du angriper tråden med at det ikke er straffbart å ikke gjøre opp for seg, men det er i mitt hode veldig feil moralsk sett.

Og jo jeg vet hva trusler kan gjøre med en.. har selv ligget våken på natta med angst pga trusler. Men det var da ikke selv fortjent. Men når man gjør noe så dissrespekt som utnytte en som er grei med deg å låner deg penger og pisser han i trynet med å avslutte hele vennskapet for å slippe å gjøre opp for seg så er man på en måte litt skyld i hva som venter seg, selv


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sannsynleggjer kravet, send inkasso, gå til forliksrådet, også til namsmannen. Det tar litt tid, men det er ikkje ein veldig krevjande prosess. Du kan sannsynleggjere kravet gjennom det som er omtalt i denne tråden: facebookmeldinger og kontoutskrift.
.
Vis hele sitatet...
Om man ikke kan sannsynliggjøre kravet da? Som ikke er veldig usannsynlig i en sånn situasjon. Jeg tviler også på at dette hadde gått igjennom om de som skylder penger nekter for at det var ett lån, det skal litt til for at noe skal være ett brukende bevis

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du utrrykker jo stor grad av forståelse for det, og du kjem med utsagn som bagatelliserer det...
..
Vis hele sitatet...
Nei jeg bagatelliserer ikke, vold og trusler er en alvorlig greie, men ja jeg viser litt forståelse for at vist du oppfører deg som en idiot så kan du gå på en grei smell en dag. Det betyr dog ikke at jeg selv hadde tydd til vold i en slik sak selv. Dermed jeg er ingen tillhenger av vold eller trusler. Men karma tar deg! Det derimot har jeg forståelse for
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Du bommer helt på poenget mitt. Det som er moralen min er at rett og galt definerses ikke nødvendig vis i norske lover. Utsagnet mitt kommer fra at du angriper tråden med at det ikke er straffbart å ikke gjøre opp for seg, men det er i mitt hode veldig feil moralsk sett.
Vis hele sitatet...
Totalt einig, men det er eit relativt klart innspel til kva samfunnet ser på som galt, og ein relativ målestokk på kor galt det er.

Samfunnet spesifiserer relativt stive renter, og tvangsprosesser for å inndrive legitime krav, men altså ikkje straff. Kreditorvern er ein del av rettsstaten sine oppgåver. Men å beskytte folk mot trusler har altså høgare prioritet enn kreditorvern, og samfunnet ser på trusler som langt verre enn å ikkje betale gjeld.
Sitat av Alge Vis innlegg
Om man ikke kan sannsynliggjøre kravet da? Som ikke er veldig usannsynlig i en sånn situasjon. Jeg tviler også på at dette hadde gått igjennom om de som skylder penger nekter for at det var ett lån, det skal litt til for at noe skal være ett brukende bevis
Vis hele sitatet...
I ei sivil sak er det ikkje snakk om å bevise. Det er snakk om å sannsynleggjere. At du snakker om eit lån på 1500,- på facebook, og deretter overfører 1500,- via vipps tipper eg vil vere nok til å sannsynleggjere at det var snakk om eit lån, og ikkje ei gåve...

Forøvrig så må ein ta litt ansvar for eigne handlinger. Oppfører ein seg som idiot, så kan det ha uheldige konsekvenser. Eg har sjølv avskreve penger eg har lånt bort (og større summer enn 1500,-) fordi eg oppførte meg som ein idiot.
Faen så mye latterlig macho-bullshit det var her da.

Tror jeg ihvertfall hadde sendt en melding og sagt ifra at det ikke er glemt, og at jeg trodde vedkommende var litt mer kompis enn som så.
Da kan dem hvertfall ikke ta den "jeg glemte det" osv ved senere anledninger. Ikke at den lille samvittigheten de har kommer til å ha så mye å si, men da har du ihvertfall sagt i fra og saken er ute av sekken.

Å ty til trusler og vold syns jeg er særdeles uklokt når det gjelder så små beløp. Direkte idiotisk, faktisk.
Sist endret av Alzo88; 11. mai 2017 kl. 23:41.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil du miste venner så lån dem penger. Kommer flere og spør om å låne penger, så si nei. Eller krev å få noe i pant som de neppe vil bli av, f.eks. smykke eller førerkort. Du kan jo også ta en titt her https://conta-inkasso.no/privat men med tanke på hva de tar for tjenesten sin tror jeg ikke det vil lønne seg, ihvertfall ikke for det lånet på 500, annet enn å gi dem en lærepenge ihvertfall.