Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1835
Jeg veksler mellom og bruke Apodorm og Rivotril for søvn. Kan man unngå og bli avhengig med slik switching? Kan legge til at jeg har prøvd "alt" av sovemedisiner, og at det er disse preparatene jeg bruker nå, som fungerer best.
Nei, begge bidrar til økt effekt av GABA og det er denne effekten du blir avhengig av. Det er sikkert noen som kan utdype dette mer enn meg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som sagt, begge midlene (Nitrazepam og Clonazepam) virker ved å øke binding til GABA A reseptorene som igjen regulerer mengden aktivitet i nervecellene, dette er omtrent samme måte alkohol sløver ned hjernen på.

Det du får er ikke skikkelig søvn, du bare bedøver deg ned i en slags koma om du vil, hjernen jobber på høygir i REM søvnfasene for å kategorisere og bearbeide hendelser etc inn i langtidsminnet og disse medikamentene (samt alkohol) reduserer denne kategoriseringsprossessen avhengig av dosering.
Trådstarter
Jeg er så redd for abstinenser når jeg en gang skal slutte med de medisinene, men ifølge min psykiater er det ikke noe annet alternativ nå. Hadde et hell når jeg sluttet med sub for et par år siden. 5 lange uker med abstinenser. Det resulterte i at jeg fikk restless legs syndrom, som igjen førte til mine store søvnproblemer. Bruker i tillegg 200 mg Nozinan og 1 Zopiklone. Pluss Catapresan. Alt dette for og roe med mine urolige ben og armer. Har prøvd medisiner som har restless legs som indikasjoner men de virker bare en stund. Og en type ble jeg dårligere av. Så det er ikke noe alternativ.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det du får er ikke skikkelig søvn, du bare bedøver deg ned i en slags koma om du vil, hjernen jobber på høygir i REM søvnfasene for å kategorisere og bearbeide hendelser etc inn i langtidsminnet og disse medikamentene (samt alkohol) reduserer denne kategoriseringsprossessen avhengig av dosering.
Vis hele sitatet...
Benzoer og alkohol virker faktisk ikke så hemmende på REM-fasen. Viktigere, med tanke på å bli uthvilt, er det at alkohol og benzodiazepiner minsker den dypeste søvnen, de såkalte stadium 3 og 4 ganske kraftig. Det er denne søvnen som er viktigst for for å bli uthvilt.
Trådstarter
Det var synd og lese at det ikke hjalp med switching. Gruer meg til den dagen jeg må slutte med disse medisinene, men får vel bare ta det som kommer.
Hvis du skal slutte med de,så blir det så rolig nedtrapping så du ikke får de jævligste abstinensene. Du kan jo også stå på de ut livet,hvis de hjelper deg..
Majestic 12
Tothep's Avatar
Nedtrapping av benzodiazepine-avhengighet bør skje ganske kontrollert, helst i samråd med legen din.

Her er en side du kan lese mye om benzoer på http://www.benzo.org.uk/
Her ser du hvor sterke de 2 stoffene er i forhold til hverandre http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
Begge de du går på er ganske sterke benzoer.

Hvorfor må du slutte med dem?
Sist endret av Tothep; 4. mai 2010 kl. 14:14.
Trådstarter
Tusen takk for alle svar. Vet ikke om eller når jeg må slutte med dem, har nettopp begynt med dem, men regner med at jeg må slutte etter en tid. Legen min er så anti-b-preparat som det bare går an.