Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8316
Hei

Jeg sluttet med Fentanyl smerteplaster for ca 3 uker siden etter 1,5 års bruk samt at jeg har brukt ketorax ved gjennombruddsmerter.
Jeg har en meget venskalig rygg og har leddgikt med hissige betennelses utslag og smerter.
For 1,5 år siden ble jeg operert i ryggen, da de erstattet en skive for å sette inn en protese, og sliter fremdeles med store smerter ved aktivitet.'

Jeg går til smerteklinikk og får god oppfølging, men jeg ønsket nå å kutte ut disse medisinene da jeg føler veldig på å bruke dem selv om de har gitt meg god lindring.

Jeg trappet gradvis ned på Fentanyl smerteplaster, og ble helt ferdig for 3 uker siden. Det gikk veldig fint. Etter det tok jeg kun en ketorax 5 mg morgen og kveld, som jeg som regel har brukt avhengig av smertene. Noen dager trengte jeg ikke.
Jeg fikk litt motivasjon til å prøve meg uten, og ga meg ut på nedtrapping av ketorax over en ukes tid. Da jeg ikke har brukt så stor dose av dem kuttet jeg ca en halv tablett per dag. Og nå er det 5 dager siden jeg kuttet de ut.

Desverre har smertene økt veldig på de to siste dagene, og legen sa at jeg mente jeg var for tøff mot meg selv som absolutt ikke skulle ta noen form for lindring. Jeg ytret et ønske om at jeg ikke ville fortsette med ketorax, siden det er en veldig sterk medisin og man kan jo bli avhengig. Men han sa at i forhold til meg så var han ikke redd for det ettersom jeg hadde vist at jeg klarte nedtrappingen av så sterke medisiner på egenhånd.

Men han sa jeg kunne forsøke meg med pinex forte og se om det hadde nok effekt. Men hvis kroppen er vant med ketorax, vil pinex forte gjøre at kroppen blir minnet på virkestoffet som skaper avhengighet? For er det ikke slik at pinex forte blir omdannet til morfin i kroppen, og det er vel noe av det samme som ketorax?? Veldig skeptisk til vanedannende medikamenter altså....Liker ikke ta det.

Ønsker ikke at kroppen skal bli vant med slikt, men fungerer ikke uten noe hjelp/lindring...Jeg bruker kortison og paracet som forebyggende.
Men noen dager er det for lite, og jeg må ha noe sterkere for å lindre smertene.
Huff dette ble langt. Håper noen kan svare meg på dette, tenket ikke på å spørre legen om det. Skal gjøre det neste gang
Men kanskje noen kan hjelpe meg her imellomtiden??
Summasummarum? Hva er egentlig spørsmålet ditt?

Om du kan bli avhengig av Pinex Forte på lik linje som med Ketorax?
hvis så er spm'et kan jeg svare. Ja, kroppen kan bli avhengig av Pinex Forte også, men siden Pinex Forte er relativt mye mildere enn Ketorax så ville jeg tro at det vil bli på ett helt annet nivå.

Vil minne deg på at svært få her inne på forumet er autorisert helsepersonell og anbefaler deg å ta dette med legen din.

Velkommen skal du være til forumetr forresten!
oda
Trådstarter
6 1
heihei.
Takk for svar. Spørsmålet ble litt kronglete formulert-hehe

ja, det var vel igrunn det jeg lurte på, men i og med jeg har brukt ketorax så lenge så er jeg redd for at kroppen vil bli fort vant igjen, og kanskje det fører til at den automatisk vil kreve en større dose av pinex forte for å få smertelindring?

Ja, skal ta det med legen jeg Tenkte kanskje noen her visste litt eller har erfaringer med det samme...
Som sagt liker ikke ta slikt, veldig skeptisk. Vanskelig når man har et komplisert smertebilde som krever medisinering og er en stabeist
Kanskje ikke det rette forumet for slike spørsmål nei.hehe....
Uansett takk for at du svarte

Jeg har ingenting imot at andre røyker cannabis, har aldri prøvd og vil aldri heller gjøre det
Vet at mange får god smertelindring av det, brukes vel endel i statene..
Her er det ulovlig, så jeg sier neitakk
Jeg har veldig lite erfaring med Pinex forte, og litt med Ketorax.
Jeg er dog sikker på at pinex forte er ett bedre alternativ over tid hvis dette kan ta spissen av smertene dine.
Det er nok mange her som kan svare deg bedre enn meg på det her, de er bare ikke på i øyeblikket
Vent litt til så skal du se at det kommer noen flere svar.
Cannabis som smertelindrende er veldig utbredt og fungerer veldig godt på slike smerter du beskriver her.
Ser at du ikke ønsker å bruke dette alternativet da det er ulovlig.

Ønsker deg masse god bedring og lykke til
oda
Trådstarter
6 1
Takk for svar
Ja, det er nok et bedre alternativ som du sier. tar ikke smertene på langt nær, men noe hjelper de
Skal kikke innom i ny og ne om noen kommer med svar
Tusen takk igjen!
Sist endret av oda; 21. april 2010 kl. 20:01.
Sitat av oda Vis innlegg
Jeg ytret et ønske om at jeg ikke ville fortsette med ketorax, siden det er en veldig sterk medisin og man kan jo bli avhengig.
Men kanskje noen kan hjelpe meg her imellomtiden??
Vis hele sitatet...
Er du ikke avhengig av å leve også da?
Hvorfor er du så redd for å bli "avhengig" av noe som kan gjøre dagen din bedre?
Som du selv sier.. du klarer nedtrapping lett.

Om Pinex Forte eller ketorax er bedre over tid har litt med dose å gjøre.
Må du ta 3 PF for at smerten skal bli bedre så er det bedre med 5-7.5mg ketorax, sliter mindre på kroppen.

PF inneholder paracetamol, noe kroppen ikke er så glad i. Lengre eller store doser paracetamol/paracet er skadelig.

Jeg kjenner ketorax veldig godt, har brukt det lenge, av/på siden kroppen venner seg til stoffet og det gir mindre vikning.
Du kan snakke med legen din om å rotere på div. medisiner, så blir du ikke avhengig så lett. Og kroppen bygger ikke toleranse så fort.

Du sier du har vært på smerteklinikk, fikk du trening i pusteøvelser eller avslapnings-øvelser? Har du prøvd tens?
Det finnes mange ting du kan gjøre som ikke involverer medikamenter.
Her er en link til et forum for kroniske smerter:
http://sunshine35446.yuku.com/forums...e-Smerter.html

Lykke til!
oda
Trådstarter
6 1
Hei!
Takk for konstruktivt svar

Jeg har forsøkt mye, også tens.
Jeg har god effekt av smertebehandlingen på smerteklinikken, men effekten dabber gradvis av etter 3 uker. Så er der hver 3 uke.
Jeg har alltid vært tilbakeholden med medikamenter, er bare sånn av natur..Egentlig ingen god grunn, men liker å vite at jeg har kontroll over situasjonen, og kjenne smerte er jo ikke farlig men veldig plagsomt...

Jeg bruker pusteøvelser når jeg skal sove for å sette kroppen i modus for hvile, ikke alltid enkelt når smertene herjer, men virker beroligende det

Jo, jeg er avhengig å leve, det er helt klart. Skal ikke tyne meg selv hvis det er et helvete, men jeg føler jeg blir flinkere til å kontrollere hva som trigger uten smertestillende, men ikke for en hver pris så klart.

Foreløpig går det opp og ned, jeg har kun brukt 2 PF på en uke, ellers har jeg tatt et par paracet og heller tatt ting med ro med mange pauser ved aktivitet.
Det går foreløpig greit

En annen grunn til at jeg kuttet ut er at vi har et ønske om å få barn, og det ville vært helt uaktuelt å bruke slike medisiner under et evt svangerskap.

Da får jeg satse på god oppfølging og behandling underveis.

Takk for linken til det forumet
Sitat av Tothep Vis innlegg

Hvorfor er du så redd for å bli "avhengig" av noe som kan gjøre dagen din bedre?
Som du selv sier.. du klarer nedtrapping lett.
Vis hele sitatet...
Nå underproblematiserer du et meget komplisert felt. Oda klarte nedtrappingen denne gangen. Hvor vanskelig det var avhenger av smertenes bakgrunn, lengde på bruk, dosering og viljestyrke. Men det er ikke nødvendigvis slik at det er like lett i neste runde. Ja, Oda bør ha god livskvalitet. Og hvis medikamenter er absolutt nødvendig for å oppnå dette, bør Oda ta medikamenter. Men: fra mitt ståsted er det å ha en sunn frykt for avhengighet ofte det som skiller pillebrukere fra pillemisbrukere. Å avproblematisere noe som faktisk kan være forholdsvis problematisk tjener ingen noe på.

Sitat av Tothep Vis innlegg
Om Pinex Forte eller ketorax er bedre over tid har litt med dose å gjøre.
Må du ta 3 PF for at smerten skal bli bedre så er det bedre med 5-7.5mg ketorax, sliter mindre på kroppen.

PF inneholder paracetamol, noe kroppen ikke er så glad i. Lengre eller store doser paracetamol/paracet er skadelig.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tåpelig, og en solid overforenkling. Paracetamolinnholdet i 3 pinex forte daglig, over lang tid, vil ha liten til ingen innvirkning på et vanlig menneske (dvs. uten alvorlige indremedisinske sykdommer slik som f.eks. leversvikt). Paracet i store engangsdoser (8+ gram) eller i store vedvarende doser over lengre tid (over 4 gram og oppover daglig i uker/måneder) kan gi leverskade.

Men, å bytte ut et mediumpotent kombinasjonsanalgetika (PAF) med et høypotent opiatanalgetika på grunn av paracetamolinnholdet er bare tåpelig (ketorax har sine bivirkninger det og, f.eks. konstipasjon og blodtrykksfall). I motsetning til ketorax, som virker ene og alene på sentralnervesystemet (symptomdempende), fungerer PAF på to forskjellige måter, både i forhold til sentralnervesystemet, men også i forhold til at det har en effekt på cox-enzymet, og derfor har en (begrenset, men dog merkbar) betennelsesdempende effekt.

Sitat av oda Vis innlegg

Foreløpig går det opp og ned, jeg har kun brukt 2 PF på en uke, ellers har jeg tatt et par paracet og heller tatt ting med ro med mange pauser ved aktivitet.
Det går foreløpig greit

En annen grunn til at jeg kuttet ut er at vi har et ønske om å få barn, og det ville vært helt uaktuelt å bruke slike medisiner under et evt svangerskap.
Vis hele sitatet...
Flott at du er tilbakeholden med medikamentene, men ikke vær det for enhver pris. Sett i forhold til fentanyl og ketorax er pinex forte et steg i riktig retning. Å benytte seg av det daglig, eventuelt flere ganger daglig, vil allikevel være å foretrekke fremfor fast bruk av overnevnte preparater (såfremt det taes etter legens forordning).

Når det gjelder babyproblematikken ser jeg at pinex forte og paralgin forte vurderes å være rimelig risikofritt i forhold til graviditet (med unntak av bruk av langt over anbefalt dose gjennom svangerskapet, som kan gi abstinenssymptomer hos babyen) på både den norske og svenske felleskatalogen. Du kan forvente mer smerter under svangerskap, og å konsekvent holde deg unna smertestillende i svangerskapet kan bli en større utfordring enn det du bør trenge å håndtere. Ville rådet deg til å høre med fastlegen, evt obstretiker dersom du er usikker.
Ved kontinuerlig bruk av Ketorax, er du (har jeg hørt) avhengig etter bare 4 dager.
Avhengighet av pinex- og paralgin -forte, vet jeg mindre om, men vet den er doseavhengig.

Nedtrapping, og jeg understreker at det bør være en riktig nedtrapping bør skje på en måte som gjør at du føler deg trygg og ikke får for mange ekle opplevelser av abstinenser.
Stress er ikke godt, og trigger ihvertfall mine smerter kraftig!

Hvilke preparater som blir valgt for å gi best mulig lindring av akkurat Dine smerter i akkurat Din situasjon,
bør være et resultat av tett samarbeid og utprøving mellom deg og utskrivende lege.

Spesielt i forhold til smerteproblematikk og graviditet, håper jeg at du og utskrivende lege har et godt og trygt samarbeid

Ønsker deg lykke til
Sist endret av Twilight; 24. april 2010 kl. 19:23.
Jeg synes du er ganske flink, trappa ned til 2 Pinex forte på en uke Wtf...??? en husmor bruker mer en det på 3 dager ++r Er selv tidligere ryggoperert. Gikk ca 1,9 å før jeg var tilbake i arbeid. Vont skal fordrive vondt sier de, Min medisin var å gå i skog ,mark og fjære (bevegelse er livet) Beste medisin..... Finnes ingen snarvei tilbake til det smertefrie. En teknikk er å prøve og ignorere smerten. Piller er noe dritt, men som medisin kan det virke. Gjør et forsøk med og kun bruke smertestillende når du har smerter. Pinex/paralgin-forte er veldig hardt for nyrer og magen. Valium er en av de bedre på rygg smerter, men kodein er også meget vanedannende. Mitt alternativ er grønt.... (miljøbevist) Det ironiske i dette er at: Dine piller på blå resept er mye mere farlig en mitt grønne alternative lovbrudd
Sitat av lygra Vis innlegg
Pinex/paralgin-forte er veldig hardt for nyrer og magen.
Vis hele sitatet...
Jeez. Jeg gir opp.
oda
Trådstarter
6 1
Takk for kommentarer og svar!
Nurse_betsy, det var veldig fin info.)

Nedtrappingen gikk over all forventning, hadde trodd at det skulle være en veldig ubehagelig fase,men brukte som sagt god tid og tok litt og litt av plasteret bort for hvert bytte. I og med jeg ikke brukte store dosen ketorax daglig så kuttet jeg ca en halv tablett hver dag, etter en uke var jeg ferdig med det. Kjente smertene kom sterkere og sterkere, men samtidig følte jeg meg lettere til sinns..Ingen tvil om at disse medisinene gjør noe med sinnet vårt, jeg var nok mer sur og likegyldig under bruk.
Selvsagt har det vært nødvendig for meg, smertene var så og si ikke å merke under lindring av dette..Men tenkte mye på avhengighet under denne perioden, var redd for det..Som du sier Nurse_betsy jeg tror og det er bare positivt at vi har denne skepsisen.
Ja jeg har mer smerter nå, men jeg føler meg motivert til å legge opp livet der etter, og ikke måtte nødvendigvis ta lindrende for å utføre aktiviteter,men faktisk prøve å utføre den uten..
Jeg sier ikke for en hver pris, jeg kjenner mer hvor grensene går nå

Er jo litt stolt av meg selv og, for hadde aldri trodd dette for et år siden,
det gir en oppkvikker å vite at man klarer og da er det lettere å tøye grensene
Ser frem til å dele dette med smertelegen, han hadde forespeilet meg et liv med smertestillende..Tror han og blir glad på mine vegne.
har jo hatt mye viljestyrke oppi dette, og er nok veldig sta i forhold til mine prinsipper.

Glad jeg tok tak i dette jeg, for det er nok lett å tro at man ikke skal klare seg uten lindring når man vet at man har vondt..

Det er ingen tvil om at noen MÅ ha lindring for å ha livskvalitet, men for min del ønsker jeg veldig gjerne et liv med minimalt inntak..
Sist endret av oda; 26. april 2010 kl. 14:03.
Jeg er helt enig i at det er sunt med en skepsis overfor slike avhengighetsskapende midler, men jeg mener også at det er viktig å kunne leve et liv som er verdt å leve. Jeg vet ikke hvor sterke smerter du har, men det er en grunn til at vi har slike smertestillende midler som kan forbedre livskvaliteten. Det er bra å være skeptisk, men ikke la redselen for å bli avhengig komme i overhånd. Med tanke på at du har en slik tilgang på analgetika er det mulig å utføre en langvarig seponering som medfører minst mulig ubehag. Hvis du derimot mener at du har det bedre uten (eller minimalt med) smertestillende, så er det selvfølgelig helt opp til deg.
Sitat av Twilight Vis innlegg
Ved kontinuerlig bruk av Ketorax, er du (har jeg hørt) avhengig etter bare 4 dager.
Vis hele sitatet...
Jeg ble bare mindre og mindre "avhengi"desto mer jeg tok,ble rett og slett kvalm av tanken på hangoversene du får,oppstøt,svette o.l dagen etter så jeg mistet lysten

Det som var merkelig var at jeg mistet lysten på kaffe også,enda så kaffeavhengi jeg har værtklarte det f ikke..

klarte å begynne med kaffe igjen nå da noen måneder etter siste ketora
Sitat av Benzoman Vis innlegg
Jeg ble bare mindre og mindre "avhengi"desto mer jeg tok,ble rett og slett kvalm av tanken på hangoversene du får,oppstøt,svette o.l dagen etter så jeg mistet lysten

Det som var merkelig var at jeg mistet lysten på kaffe også,enda så kaffeavhengi jeg har værtklarte det f ikke..

klarte å begynne med kaffe igjen nå da noen måneder etter siste ketora
Vis hele sitatet...
Det er vel slikt med det meste, ting fungerer forskjellig på folk.
Jeg har hatt stor nytte av ketorax. Ikke en eneste bivirkning.
Det hjelper å ha en fast dose. Du kan også ta Afipran sammen med ketorax, det demper kvalmen.

Det med at du mista lysten på kaffe kan jeg skjønne
Alle opiater vil dempe lysten på mat/drikke, egentlig alt.
oda
Trådstarter
6 1
hehe.ja.det har dere rett i..jeg har fått mye mer matlyst nå og et par kilo ekstra...men,men....
Hihi veldig sant...

Offtopic; mange som går på lyrica opplever det stikk motsatte. Fyitty som jeg hater Lyrica
Sitat av Twilight Vis innlegg
Hihi veldig sant...

Offtopic; mange som går på lyrica opplever det stikk motsatte. Fyitty som jeg hater Lyrica
Vis hele sitatet...


Hva mener du at du får mer matlyst når du går på Lyrica...?

Sitat av Benzoman Vis innlegg
Jeg ble bare mindre og mindre "avhengi"desto mer jeg tok,ble rett og slett kvalm av tanken på hangoversene du får,oppstøt,svette o.l dagen etter så jeg mistet lysten

Det som var merkelig var at jeg mistet lysten på kaffe også,enda så kaffeavhengi jeg har værtklarte det f ikke..

klarte å begynne med kaffe igjen nå da noen måneder etter siste ketora
Vis hele sitatet...

Mistet du mat lysten av å gå på Ketorax..? siden du ble mindre...?
sender deg en PM Chang, dette med Lyrica'en var Off-topic tråder om hvordan Lyrica virker på folk på mange forskjellige måter, er det sikkert nok av
Jeg har godt på Pinex forte og Paralgin forte. De er veldig like. Det er vel litt mer Paracetamol i Pinexen.
Men om man blir avhengig av disse så trur jeg man kan det ja dessverre. Men det er det vel flere som sier. Jeg har ikke prøvet ketorax ennå.