Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2327
Nå har det seg slik at de som sitter med regnskapet der jeg jobber roter noe forferdelig... Etter flere purringer både fra meg og registrar har dem fremdeles ikke betalt årsavgiften for .no domenet deres, og den utløper den 01.04

Domenet er det samme som firmanavnet, men firmanavnet er et generisk navn. (Ta f.eks. et firma som heter "Byggmester Bob" som har domenenavnet byggmester.no)

Kan de "ta" meg på noen måter (juridisk) hvis jeg da kjøper dette domenet selv når den utløper?

Revenge is sweet
ja, det tror jeg de kan. Du "stikker" vel kjepper i hjulene deres, og utnytter de i arbeidet ditt.
Det er vel et fett om det er jeg som stjeler den, eller en av de mange generiske domenesjappe-søkeside greiene som tar den.
Har fulgt lit med og det er mange slike som "sjekker opp" domenet med jevne mellomrom.

I og med at de ikke betaler for den blir den jo ledig.
kreativ nerd
devotio's Avatar
hvis ikke det er et merkenavn tilknytta domenet tror jeg ikke det er noen som har spesiel rett på det (altså rimi.no eller epplehuset.no) Kjør på
Et domene legges vel ikke ut for salg hvis man ikke har lov til å kjøpe det?

Men, stjele fra ditt eget firma? Søt hevn for hva?
domain hijacking?
er mulig med de fleste .net .org og .info .biz etc domener, tror helst med .com og .net

www.google.com
frosk - selge det for en dyr penge tenker jeg
Hihi Frozk, er ikke mitt firma dette Søt hevn for råtne sjefer osv osv.. Det vanlige
Shk, det er et .no domene

Det jeg er redd for er at de kan kreve domenet av meg siden den er det samme som firmanavnet, selv om det er et vanlig ord. Men når de er så dum å ikke fornyer det syns jeg de fortjener å miste det
Tilby dem å kjøpe det, for en god penge!
Muligmulig, men det kan være mer lønnsomt for meg å beholde den selv... Tar det på sikt
Kan du ikke bare spørre sjefen din?
Sitat av beetleflux
Kan du ikke bare spørre sjefen din?
Vis hele sitatet...
Om han får stjele det?
Bare si du leste en plass på et forum om en som stjal domener på denne måten, så spør du han om det han gjør er lovlig.
Fant Denne hos Norid , de har rett til å klage, så vidt jeg forstår, og kan sannsynligvis kreve å få domenet tilbake.
Har lest den ja, men se for deg følgende:
Firma A utvikler et IT-system. De regger seg i brønnøysund med firmanavnet IT-system AS og kjøper domenet it-system.no

Firma B utvikler et annet urelatert IT-system og regger seg hos brønnøysund med et "normalt" firmanavn. Domenet it-system.no er opptatt, kjipt... Etter en stund blir den ledig.

Firma B har da vel like mye rett på it-system.no siden det er dette Firma B selger?
Det sikreste er å spør en advokat e.l
on topic:
hvis noen ikke payer og du har tilgang til ns eller web server bare mekke en side som sier :
kansje på tide og betale ? og email din.

litt off topic:
hvis du klare og ta ned alle nameserver til et .no domain i 30dager så mister dem domainet sitt, men dem får liksom 4-5mail om at dem må bytte nameserver, eller så vil dem meste det.
Vel, nå får vi aldri vite... Dustene på økonomi betalte den...
[drittunge] Gud hvor jeg hater de [/drittunge]
Altså, sett sånn da, hvis et firma, la oss si microsoft går konken og ikke kan betale registar-avgiften, men etter 2 år får de kapital til å begynne igjen.

I mellomtiden har noen kjøpt microsoft.no, har MS fremdeles krav på domenet? Litt teit eksempel, men dere skjønner hva jeg mener.
kreativ nerd
devotio's Avatar
microsoft er et merkevare, så det har man ikke lov å regisrere i følge norid. Tror faktisk man sier seg enig i at man ikke bruker et merkevarenavn som ikke du eier når du kjøper .no domene.
Stemmer det ja......