Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6630
Hei!

Søker litt råd og hjelp. Den 12/6/17 kjøpte jeg en Audi A4 2006 fra en mindre forhandler som driver enkeltmannsforetak. Jeg overtok bilen og alt virket greit. Langt har den heller ikke gått. Kjørte ca 800km før jeg skjønte at det var noe alvorlig gærent. Bilen brukte ca 1l olje per 100km og jeg sendte melding til selger. Jeg møtte selger og han tok bilen tilbake for han skulle se på det. Han lovte meg per melding å gi meg tilbakemelding dagen etter på hva status var og hva som skjer. Det gikk 5 dager, hørte ingenting, og sendte han en melding og etterspurte info jeg ikke fikk svar på. Etter 2 uker så svarte han med at han "ikke hadde sett meldingene" og sa han skulle ringe meg senere på dagen. Nå har han IKKE ringt lg jeg har forsøkt å ringe han flere ganger. Nå har selger hatt bilen i snart 3 uker og jeg aner ikke hva som skjer og jeg får ikke kontakt med han. Selger opplyste hverken muntlig eller i kontrakt noe om oljeforbruk.

Noen her som har noen tips på hva jeg kan gjøre?
Når det gjelder oljeforbruket er jo dette helt klart en skjult mangel eller feil som selger burde opplyst om etter min mening. Det at han også har et foretak hvor han selger bil, gjør han til en proffesjonell aktør/part som hvertfall burde opplyst om dette. Uavhengig om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven man kan anvende i slike tilfeller er egentlig irrelevant, da 1 liter oljeforbruk på så kort tid helt klart er en feil som selger burde visst om og selger burde orientert om. Be derfor om at feilen blir utbedret, prisavslag (anbefaler jeg egentlig ikke - da toppen på motoren sikkert har lekkasje og vil gi deg en enorm utgift) eller heve kjøpet. Du finner veldig mange slike spørsmål på nettet dersom du søker. Prøv bilforumet. Jeg har selv erfaringer fra akkurat helt identisk tilfelle. Det endte med at verkstedet som hadde gjort noe arbeid måtte ordne en ny motor, fikk pris på 30.000 inkl. arbeid. Denne regningen tok selger, selvsagt.

Når det kommer til at selger ikke bryr seg om dine henvendelser, kan bety mye. Ferie, sykemeldt eller at selger ikke har snøring på hvordan han skal løse dette. Du bør umiddelbart sende en mail hvor du skriftliggjør dine krav. Ubesvarte anrop og SMS kan dokumenteres i ettertid, men mail er lettere. Et lite tips her kan være å legge til en tredjepart som kopi, f.eks NAF dersom du er medlem der(det koster forøvrig ikke mye og gir deg juridisk bistand). Beskriv situasjonen fra din side, hva kontrakten sier og hva som har oppstått. Krev at feilen blir utbedret snarest og at dersom selger ikke svarer vurderes politianmeldelse.
Sist endret av reklame; 7. juli 2017 kl. 00:35.
Sitat av reklame Vis innlegg
Når det gjelder oljeforbruket er jo dette helt klart en skjult mangel eller feil som selger burde opplyst om etter min mening. Det at han også har et foretak hvor han selger bil, gjør han til en proffesjonell aktør/part som hvertfall burde opplyst om dette. Uavhengig om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven man kan anvende i slike tilfeller er egentlig irrelevant, da 1 liter oljeforbruk på så kort tid helt klart er en feil som selger burde visst om og selger burde orientert om. Be derfor om at feilen blir utbedret, prisavslag (anbefaler jeg egentlig ikke - da toppen på motoren sikkert har lekkasje og vil gi deg en enorm utgift) eller heve kjøpet. Du finner veldig mange slike spørsmål på nettet dersom du søker. Prøv bilforumet. Jeg har selv erfaringer fra akkurat helt identisk tilfelle. Det endte med at verkstedet som hadde gjort noe arbeid måtte ordne en ny motor, fikk pris på 30.000 inkl. arbeid. Denne regningen tok selger, selvsagt.

Når det kommer til at selger ikke bryr seg om dine henvendelser, kan bety mye. Ferie, sykemeldt eller at selger ikke har snøring på hvordan han skal løse dette. Du bør umiddelbart sende en mail hvor du skriftliggjør dine krav. Ubesvarte anrop og SMS kan dokumenteres i ettertid, men mail er lettere. Et lite tips her kan være å legge til en tredjepart som kopi, f.eks NAF dersom du er medlem der(det koster forøvrig ikke mye og gir deg juridisk bistand). Beskriv situasjonen fra din side, hva kontrakten sier og hva som har oppstått. Krev at feilen blir utbedret snarest og at dersom selger ikke svarer vurderes politianmeldelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett enig, men jeg har noen bemerkninger: Det er ikke irrelevant om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse, da det bl.a. har noe å si for hvilke misligholdsbeføyelser som er aktuelle. Dersom trådstarter ikke "hovedsakelig" handlet "som ledd i næringsvirksomhet", er det imidlertid forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse, da en vanskelig kan tenke seg at en forhandler av biler som driver enkeltmannsforetak ikke skulle opptre i næringsvirksomhet ved salg av biler.

Etter all sannsynlighet utgjør det beskrevne en mangel. (Det kan tenkes unntak til dette: Eksempelvis har forhandleren kun kjøpt inn bilen, og videresolgt den "as is" for en billig penge uten å undersøke den nærmere. Igjen: Dette er usannsynlig.) For øvrig kan en stille seg spørsmålet om selger allerede har gått med på å yte avhjelp når han tar imot bilen for å "se på det" – presumptivt etter å ha blitt opplyst om mangelens art av trådstarter.

Ellers kan trådstarter i all hovedsak kreve mangelen utbedret: Omlevering er ikke aktuelt ved specieytelser. Prisavslag og heving kommer sannsynligvis ikke på tale i første omgang, da selger i denne saken antakelig kan avskjære dette med sin defensive avhjelpsrett, og vi faller i så fall tilbake til retting av mangelen. At selger ikke ringte deg samme dag han svarte på meldingen som lovet etter to uker, og det nå nesten har gått tre uker, kan tale for at avhjelp ikke har skjedd "innen rimelig tid". Dette er nok noe usikkert, ikke minst sett hen til at mangelen og varens art tilsier at undersøkelse og avhjelp vanligvis kan ta noe tid.

Det tryggeste vil således være å skriftlig kreve mangelen rettet. Sett en rimelig tilleggsfrist, hvor det opplyses om at saken vil bli klaget inn for Forbrukerrådet dersom fristen oversittes, med påstand om heving av kjøpet, og at selgeren betaler forsinkelsesrenter fra den dag det ble reklamert på bilen.
1 liter olje per 100 km er jævli mye, hadde en bil som brukte tilsvarende i vann og det kom damp ut eksosen, stå på ditt og klag i vei
Er du medlem hos NAF? Da får du gratis rådgivning og hjelp fra advokat
Pengui: poenget meg forbrukerkjøpsloven vs kjøpsloven var at mangelen var så til de grader stor, at selv en privatperson som ikke er bilkyndig burde visst om mangelen og derfor opplyst om mangelen ved salg.
Sitat av reklame Vis innlegg
Pengui: poenget meg forbrukerkjøpsloven vs kjøpsloven var at mangelen var så til de grader stor, at selv en privatperson som ikke er bilkyndig burde visst om mangelen og derfor opplyst om mangelen ved salg.
Vis hele sitatet...
Ah, jeg skjønner. Hva selger bør ha opplyst om er imidlertid direkte knyttet til om selger opptrer i næringsvirksomhet eller ikke, og ikke om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse.

Sagt på en annen måte: Rekkevidden av selgers opplysningsplikt er et resultat av selgers fagkunnskap. Hvorvidt det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse kan påvirkes av selgers fagkunnskap. Men rekkevidden av selgers opplysningsplikt er aldri et resultat av hvilken av de to lovene det er som kommer til anvendelse.

(Selv om opplysningsplikten er direkte lovfestet i fkjl. § 16, er dette av hensyn til forbrukeres forståelse. Der kjøpsloven får anvendelse, følger den samme opplysningsplikten av ulovfestet rett.)
Dette er sikkert en 1.6L bensinmotor. disse er notorisk kjent for å bruke mye olje.

løsninga er å demontere motor, skifte stempelringer å hone opp igjen sylinderveggene

de aller aller fleste av disse 1.6 motorene lider denne skjebnen desverre..

ikke at det hjelper deg noe særlig, men selger bør koste denne operasjonen. dette var noe selger garantert viste før han solgte bilen til deg
Du kan og få rabatt på advokat gjennom LOfavør og forsikringselskapet ditt.
Sitat av freebird Vis innlegg
1 liter olje per 100 km er jævli mye, hadde en bil som brukte tilsvarende i vann og det kom damp ut eksosen, stå på ditt og klag i vei
Vis hele sitatet...
Jaha, alle forbrennings motorer produserer vann. Så at det kommer vann og vanndamp ut eksosen er helt normalt, du skal heller klage vis det ikke kommer vann ut.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Jaha, alle forbrennings motorer produserer vann. Så at det kommer vann og vanndamp ut eksosen er helt normalt, du skal heller klage vis det ikke kommer vann ut.
Vis hele sitatet...
Greit at det kommer ut damp, men forbruk av kjøleveske kommer ofte av at toppakningen er slutt, ja om man ikke finner noe lekkasje andre steder som vannpumpe, radiator, slanger, varmeregister etc. Og gåen toppakning ender til sist i havari om det ikke fikses raskt.
Trådstarter
3 1
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Dette er sikkert en 1.6L bensinmotor. disse er notorisk kjent for å bruke mye olje.

løsninga er å demontere motor, skifte stempelringer å hone opp igjen sylinderveggene

de aller aller fleste av disse 1.6 motorene lider denne skjebnen desverre..

ikke at det hjelper deg noe særlig, men selger bør koste denne operasjonen. dette var noe selger garantert viste før han solgte bilen til deg
Vis hele sitatet...
Det er en 1.6 bensin ja. Sendte formell e-post til selger idag hvor jeg gjorde rede for alt og ga en tidsfrist. Da ringte han visst 30 minutter etter. Og feilen var akkurat som du sa, stempelringene.
desverre er dette normalt på 1.6liters motoren på denne tiden. starta i grunn i 1998 da vag starta med 06x blokkene sine. hatt trøbbel med stempelringer siden, 1.6liters motorene er overrepresentert.

en kjenning av meg som selger litt brukt til nå og da har måttet ta kosten på dette et par ganger. så han har slutta helt å ta på seg å selge disse 1.6 liters motorene.

har intet å si om motoren sitter i audi, vw, skoda eller seat. olje bruker de.

tror vag selv oppgir toleransen til å være 1L pr 500km.. noe som i mine øyne er helt sinnsykt.
Regner med selger er villig dekke kostnadene?
Trådstarter
3 1
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Regner med selger er villig dekke kostnadene?
Vis hele sitatet...
Han sa at han skulle gjøre det. Han sa han hadde prøvd å "smøre" dem slik at de skulle gli på plass igjen? Men dette var ikke vellykket så han skulle få dem helt byttet.
Sitat av Skotland Vis innlegg
Han sa at han skulle gjøre det. Han sa han hadde prøvd å "smøre" dem slik at de skulle gli på plass igjen? Men dette var ikke vellykket så han skulle få dem helt byttet.
Vis hele sitatet...
smøre stempelringene? jaja. da har man hørt det også..

problemet er vel legeringa i de originale stempelringene. de slites for mye mot sylinderveggene, noe som gjør at ring-gapet blir for stort (mellomrommet mellom enden på ringen, tenk på mellomrommet i fortenna på kurt nilsen, han har for stort ring-gap)

da får du problemer med kompresjonen som igjen skaper problemer med oljeforbruket da dette snirkler seg opp imellom ringene (du har 3 sett ringer, 2 kompresjonsringer, og en nedre oljekontrollring (3delt))..

om selger dekker kost på skifte av ringer og honing av sylindre så blir dette bra igjen etterpå
Bare ikke la selger ta jobben. En som tror man kan smøre opp stempelringer skal IKKE bytte de.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Jaha, alle forbrennings motorer produserer vann. Så at det kommer vann og vanndamp ut eksosen er helt normalt, du skal heller klage vis det ikke kommer vann ut.
Vis hele sitatet...
med vann så mener jeg kjølevæske selvfølgelig, kjørte 8-10000 km med det vannforbruket, fylte bare på i ny og ne, at motorer produserer vann som du sier er BS, det skal ikke komme damp ut eksosen
Kan fint komme damp ut av eksosen på biler, men det skal gi seg etter en stund når bilen er god å varm, og skjer helst når det er kaldt i været. Kondens kan samle seg opp i eksosannlegget om man småkjører endel

Når det gjelder å "smøre" stempelringene, så kan det være han mener å sette inn sylindrene med ett oppløsende middel eller olje over natten,(f.eks marvel mystery oil) for å prøve få løs eventuelle stempelringer som har kokset fast i sporet sitt og ikke tetter skikkelig. Det er ett gammelt tjuvtriks når en motor f.eks har stått seg fast over tid.

Om det nytter når det er snakk om slitasje som er vanlig på disse motorene er en helt annen sak.
Sist endret av mr.roundtree; 11. juli 2017 kl. 01:52.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Kan fint komme damp ut av eksosen på biler, men det skal gi seg etter en stund når bilen er god å varm, og skjer helst når det er kaldt i været. Kondens kan samle seg opp i eksosannlegget om man småkjører endel
Vis hele sitatet...
Det vet jeg me. Her var det konstant :-p uansett en sånn liten motor har ingenting i en a4 og gjøre, hva veier den? 1200-1300 kg? Det blir for lite og for mye for og
Motoren og dra på, det med og smøre opp stempelringer blir vell litt feil og si, man kan ta ut hele stempelene og legge de i nevnt løsemiddel eller cola 😉 over natten, ved sistnevnte må man vaske dem med f,eks diesel etterpå