Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5477
Skrev leiekontrakt med en dame i oktober, om å leie bolig (sokkel) fra og med 1.1.17
Var da alene, (irrelevant)
har nå fått meg kjæreste som ønsker at vi flytter sammen, og da blir leiligheten jeg fant for liten. Det er ikke kommet til 1.1.17 enda, vi har skrevet kontrakt, med fastsatt startdato, jeg har ikke betalt depositum enda(da det er regulert i kontrakten at dette betales ved innflytting), og heller ikke husleie, da dette også begynner ved husleiens start. Som en slags garanti for at jeg ville ha boligen, ble det avtalt at hun skulle få en måneds husleie i forvegen (altså første husleie) snarest, noe som er om et par dager.

Jeg vil heve/si opp avtalen. Vet jeg fremstår som en douche her, men slik er situasjonen.

Hvilke rettigheter/plikter har jeg som leietaker og hun som huseier her?
Du kan ta kontakt med henne og fortelle situasjonen. Hva står i kontrakten din? Det må du lese nøye.
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Du kan ta kontakt med henne og fortelle situasjonen. Hva står i kontrakten din? Det må du lese nøye.
Vis hele sitatet...
Har snakket med henne og forklart situasjonen. Hun ble overrumplet av den plutselige oppsigelsen min, og sa at "slik kan man da ikke gjøre" som forventet. hun skulle ringe meg tilbake når hun hadde fått tenkt seg litt om. Står ingen ting i kontrakten om slike scenarier. Det er forsåvidt en standard husleiekontrakt fra Forbrukerrådet, med diverse lovsitater jeg har lest litt på.
har kommet frem til følgende fra Husleielovens reguleringer:

§2-1
Overtakelse av bolig har skjedd når leieren har fått nøkler til husrommet og uhindret adkomst til eiendommen

har som sakt hverken fått nøkler eller tilgang..ellers kan "heving" av avtale kun skje ved grovt mislighold, så det er litt vagt om det gjelder i min situasjon..
Si at du ikke har råd, da bakker de ut ganske kjapt, tviler på at huseieren gidder å bruke tiden på å krangle med en som ikke har penger.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Si at du ikke har råd, da bakker de ut ganske kjapt, tviler på at huseieren gidder å bruke tiden på å krangle med en som ikke har penger.
Vis hele sitatet...
Neppe en god ide. sa ifra ganske tidlig om at jeg kom ikke til å ha råd til å betale både oppsigelse på min gamle leilighet og "forskuddet" på første månedsleie, og da fikk jeg til respons at jeg fikk "ta opp et forbrukslån da"

Begynner å bli mektig lei hele greia. Hun er relativt godt voksen pensjonist, og lite god med pc (selvfølgelig irellevant), men så det som et skikkelig arbeidsstykke å legge inn annonsen på finn igjen og betale nye 500 kroner og tjo&hei.
Regner med at jeg må sikkert betale annonsen på finn, men hvis det blir det eneste så kan jeg godt det...
Er det ingen du kjenner som er på boligjakt da?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Er det ingen du kjenner som er på boligjakt da?
Vis hele sitatet...
har ikke sjekket det enda, men kan nok det
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Er kontrakten underskrevet, er du stuck. Hvis hun ikke har lyst til å droppe det for å være grei, vil jeg tro det eneste alternativet du har er å finne noen som kan ta det over. Kanskje du kan tilby deg å styre med annonser ol. selv.
Du skrev altså under kontrakten i oktober og har i løpet av max 39 dager fått deg kjæreste som du skal flytte sammen med??

Ikke si opp denne leieavtalen. Selv om du faktisk har møtt en er du mest sannsynlig single 1/1, men da uten et sted å bo,
Som robhol skrev over her, det letteste for deg nå er nok å prøve å finne noen som kan overta boligen for resten av din leieperiode. Hvis ikke utleieren godtar dette, så har du rett til å si opp leiekontrakten. Men da inngår den vanlige 3 måneders oppsigelsesfristen.
Sist endret av Odd; 9. november 2016 kl. 21:11. Grunn: Feil
Ser ut som ting ordna seg. takk for hjelpa folkens ^^

Sitat av Saerdna Vis innlegg
Du skrev altså under kontrakten i oktober og har i løpet av max 39 dager fått deg kjæreste som du skal flytte sammen med??

Ikke si opp denne leieavtalen. Selv om du faktisk har møtt en er du mest sannsynlig single 1/1, men da uten et sted å bo,
Vis hele sitatet...
Glemte selvfølgelig å fortelle at vi har holdt på det siste året da. tenkte ikke det var relevant, My bad
Sist endret av Creation; 9. november 2016 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Til neste gang, så kan du lese litt mer om husleiekontrakt her.. så vet du hva du bør tenke på neste gang