Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2313
Dette er flaut å spørre om, men er det noen som har noe peiling på hvor man får mastret en låt og hvor mye dette koster?
Har hørt at selv store artister som Todd Terje osv ikke mastrer noe som helst selv, men sender det inn til eksperter som kan greiene sine.

Jeg ser at NFL tar 500kr per låt, men siden ser litt sketchy ut.. (comic sans på hjemmesiden ???)

Er jeg nødt til å exportere låten på noen spesiel måte? (bruker FL Studio) Dette er noe jeg har veldig lite erfaring med, og jeg lurer på om jeg er nødt til å finne en som mastrer bestemte sjangre eller om disse lydteknikerene mastrer hva som helst. Her er selve låten.
Sist endret av Juicekongen; 5. november 2015 kl. 16:56.
Hei!

Er vel ikke noe flaut med å spørre?

Når du eksporterer låten fra FL, så velger du å eksportere som wave-fil i full kvalitet (resampling 512-point sinc, og huk av alle knappene under quality fanen). Du må passe på at du ikke bruker for mye kompresjon eller limiting i sangen selv, da vil det ikke være mye å jobbe med for den som skal mastere. Ellers vil du nok få kommentar fra den som skal gjøre det om du har gjort noe galt. Det ordner seg nok!

Du kan også teste en gratistjeneste slik som www.landr.com, og eventuelt bruke betalingstjenesten der om du liker resultatet.
Vi har tidligere sendt noe musikk til Oslo Mastering. Helt ok jobb, raskt og effektivt. Mener det var 500,- pr låt.
Du kan sende mixen til meg, så skal jeg jobbe litt med den. Send meg link på PM hvis du er interessert
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
Du kan sende mixen til meg, så skal jeg jobbe litt med den. Send meg link på PM hvis du er interessert
Vis hele sitatet...
Fett! Sendte PM nå
Setter stor pris på hjelpen folkens
Hva gjør man når man mastrer en låt?

Finnes det noen låter jeg kan høre før og etter?
Sist endret av SkyMarshal; 8. november 2015 kl. 09:08.
I motsetning til miksing, hvor man behandler alle sporene for seg, er mastring en prosess som vanligvis kun gjøres på et spor.

Mikseren skal alltid gjøre en best mulig jobb før han leverer miksen til den som skal mastre, for møkk inn=>møkk ut.
Mastringen kan bestå av litt eq-endringer, legge på litt romklang for å få sporene/instrumentene til å flyte mer i hverandre, bruke compressor/limiter for å dra opp lydnivået på ulike frekvenser og totalt sett sitte igjen med høyere volum osv.

Mastring er ikke noe hokus pokus, men de som har erfaring lærer seg en del triks som kan dra frem de beste elementene i en sang, slik at resultatet blir mye bedre. Dessuten burde den som mikser aldri være den samme som mastrer.
Dette fordi man ønsker at miksen skal bli hørt med "nye ører", for det er veldig fort gjort å mikse seg blind.. Eller døv, om du vil

http://monarchmastering.com/mastered-samples
Sist endret av Pope; 8. november 2015 kl. 18:19.