Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 12539
Linux geek!
Sauu's Avatar
Dette er en liten "miniguide" til alle dere der ute som sliter med at skolen blokkerer diverse programmer med gruppepolicy i Windows. Å bruke denne metoden er et mye bedre alternativ sammenlignet med å skaffe seg administratorrettigheter, fordi den ikke bryter de forskjellige IKT-reglementetene(men den vipper litt på kanten).



Denne guiden vil ikke fungere med programmer som krever administratorrettigheter (som OpenVPN, installasjon av drivere etc.), kun på programmer som er sier "Programmet er blokkert av gruppepolicy. Kontakt systemansvarlig for mer informasjon." (slik som bildet). Det varierer fra fylke til fylke hvilke programmer som er blokkert, men det er noen fellesnevnere. I STFK er det blant annet BitTorrentSync, Skype og µTorrent.

Først av alt: Til dere freaks som mener det ikke er mulig, prøv det!

Steg 1
Det første man må gjøre er å laste ned det programmet man vil kjøre. Et tips er å se etter protable versjoner (portable/binary/zip), da de ofte er mye enklere å manipulere, men det kan også fungere på vanlige versjoner.

Prøv deretter å kjør programmet (.exe) filen. Hvis du får samme varsel som i bildet over, hopp til steg 2. Hvis filen krever administratorrettigheter kan du prøve å gi filen et nytt navn uten "setup" i filnanvet. Hvis administratorrettigheter fortsatt kreves er det mest sannsynelig påkrevd, og det er derfor ingen vits å prøve.

Steg 2
Last ned en hex-editor. Vil selv anbefale Frhed. Den er basert på åpen kildekode og gjør det skal (velg -exe.zip versjonen; Frhed-1.6.0-exe.zip). Dekomprimer (unzip) den.

Steg 3
Kjør Frhed.exe, eller en alternativ hex-editor. Så åpner du .exe-filen til det blokkerte programmet med "File", "Open". Scroll helt ned, og klikk på linjen som vist på bildet.



Fyll på med 00 par (to nuller). Det er tomme bytes/bytes med verdien 0. Fyll gjerne på med 30-40 par, det nøyaktige antallet er ikke så farlig. Deretter lagrer du filen med Ctrl + S.

Steg 4
Start programmet/kjør filen. Hvis programmet starter og fungerer, hopp til Steg 6. Hvis du får den samme feilmeldingen som du fikk i steg 1, hopp til Steg 3 og fyll på med fler nuller. Hvis det derimot ikke skjer noen ting, fortsett med Steg 5.

Steg 5
Let etter andre .exe-filer (Kanskje også andre binærfiler, men prøv .exe-filer først), og gjør med dem slik som med den første. Hopp tilbake til Steg 3, og gjenta det med alle .exe-filer du finner.
I f.eks. Skype Portable må du gjøre det med "app/Skype/Phone/Skype.exe".

Steg 6
Creds!

Spør i vei om dere har spørsmål!

Tusen Takk!
Veldig nyttig guide, KP!
Det funket! KP!

Kunne du laget en guide om SSH-tunnel, cygwin, python og gcc også?

Edit: Lastet nettopp ned skypeportable. Jeg fikk til å installere og alt det der, men det skjer ikke noe når jeg prøver å åpne det.
Sist endret av Rundballe`n; 26. oktober 2013 kl. 18:30.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Det funket! KP!

Kunne du laget en guide om SSH-tunnel, cygwin, python og gcc også?
Vis hele sitatet...
Så bra!

Kan sikkert lage en guide til hvordan man bruker SSH-Tunneller med cygwin og ntlm-proxy for å "komme seg på facebook" (og alt annet) på skolenettet, men det blir ikke denne helgen. Gcc og python kan installeres sammen med cygwin, og det er ganske simpelt. Kan også vise hvordan man bruker sslh for å kjøre både https, ssh, og OpenVpn over samme port (443), fordi alle andre porter er vanligvis blokkert.
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Det funket! KP!

Kunne du laget en guide om SSH-tunnel, cygwin, python og gcc også?

Edit: Lastet nettopp ned skypeportable. Jeg fikk til å installere og alt det der, men det skjer ikke noe når jeg prøver å åpne det.
Vis hele sitatet...
Se Steg 5
Du er vel ikke tilfeldigvis såpass god at du kan si meg hvordan man kan blokkere update URL eller bli kvitt den irriterende boksen?
Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Du er vel ikke tilfeldigvis såpass god at du kan si meg hvordan man kan blokkere update URL eller bli kvitt den irriterende boksen?
Vis hele sitatet...
Haha, fikk den for 5-10 min siden jeg også... :P

Bare å åpne opgavebehandling, for så å stoppe "STFK felles driftsløsning" elns., da starter oppdateringen av seg selv, isåfall hos meg.
Bruker TOR for å komme meg på alle sidene jeg vil på skolen, noen som har erfaring med begge? (TOR og SSH-Tunnel) Hvem som fungerer best
TOR funker greit om du har lyst til å bruke halve skoledagen på å vente at en side skal loade, hvis ikke er SSH tunell det beste.
Har streamet Netflix greit med TOR noen ganger, men funker ikke hele tiden...


Problemet jeg møtte med SSH tunnel var at det syntes som jeg måtte ha en server hjemme, for å relaye trafikken, og hastighetene hjemme er ikke akkurat de beste
Sist endret av TotallyNoob; 27. oktober 2013 kl. 21:35.
Kjempe fin guide :P

Takk så mye..
litt off topic, ser dere bruker ssh-tunnel for å komme på div sider. husker vi brukte http-tunnel til dette for en del år siden. løste det meste. vet du må betaler for mer fart på det men virker det ikke lenger?
Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av l0hre Vis innlegg
litt off topic, ser dere bruker ssh-tunnel for å komme på div sider. husker vi brukte http-tunnel til dette for en del år siden. løste det meste. vet du må betaler for mer fart på det men virker det ikke lenger?
Vis hele sitatet...
Grunnen til av jeg (vi) bruker ssh tunnell-er er fordi det er sikkert, det er umumlig for skolen å se hva vi gjør, det er enkelt og det krever ikke admin. Det største problemet er at vi ikke har administratorrettigheter, og da fungerer ikke ting som OpenVPN. Systemadmin. har også blokkert windows innebygde støtte for PPTP.

Ser at http-tunnel som du foreslår krever administratorrettigheter, og vil derfor ikke fungere på majoriteten av norske skoler.
Kan man bruke en ssh-tunnel til å få online på ulike programmer som f.eks LOL og Pokemmo på skolenettet?
Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Kan man bruke en ssh-tunnel til å få online på ulike programmer som f.eks LOL og Pokemmo på skolenettet?
Vis hele sitatet...
Hvis programmene støtter proxy-er, nermere bestemt proxy-er av typen socks, vil det fungere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sauu Vis innlegg
Så bra!

Kan sikkert lage en guide til hvordan man bruker SSH-Tunneller med cygwin og ntlm-proxy for å "komme seg på facebook" (og alt annet) på skolenettet, men det blir ikke denne helgen. Gcc og python kan installeres sammen med cygwin, og det er ganske simpelt. Kan også vise hvordan man bruker sslh for å kjøre både https, ssh, og OpenVpn over samme port (443), fordi alle andre porter er vanligvis blokkert.
Vis hele sitatet...
Kunne du ha laget en guide? Er drittlei alle restriksjoner som skolenettet har å tilby.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samhot79 Vis innlegg
Kunne du ha laget en guide? Er drittlei alle restriksjoner som skolenettet har å tilby.
Vis hele sitatet...
Hvis det er stemning for det kan jeg sikkert smekke sammen en liten guide om hvordan man bruker SSH-tunneling på skolen, men det blir ikke gjort før helgen. Jeg kan også kun garantere at det fungerer i STFK, da det er forskjellige systemer i alle de forskjellige fylkene.

Stay tuned!
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Du er vel ikke tilfeldigvis såpass god at du kan si meg hvordan man kan blokkere update URL eller bli kvitt den irriterende boksen?
Vis hele sitatet...
Enten: alt + f4, eller lukk alle nettlesere og klikk på den; da lukker den ofte automatisk.
Hullet er tydeligvis fikset.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hullet er tydeligvis fikset.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? funker det ikke lenger? Kommer jeg til å miste tilgang til skype/µtorrent?
Ja, bekreftet av både meg og Sauu.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hullet er tydeligvis fikset.
Vis hele sitatet...
Bra STFK, dere skal ha skryt! (eller?)

Ja, det var et tappert forsøk av STFK som ha lest tråden. De har i tillegg blokkert Frhed, noe som egentlig ikke gir mening. Det de ikke har tenkt på er at det finnes 1000 andre hex-editor programmer, som fungerer. Hvis det ikke fungerer så prøv å la være å bruke "0"-er, men gå amok på tastaturet isteden!
Får til å bruke både skype og µtorrent jeg
Så det eneste de har gjort er å blokkere frhed?
Tar jeg ikke helt feil så hadde de faktisk satt tilbake hex på Skype.exe til den vanlige. Alle 0-ene jeg hadde lagt til var borte.
Selvom dette er litt på grensen til temaet, tror egentlig det er styrt av DirectAccess.

Noen som vet hvordan man logger ut igjen av den "AD bruker identifikasjon" login'en som kommer(som regel) når du åpner internett browsere for første gang for dagen? Da du bruker FornavnE(tternavn) og passord.

Dette trenges for å logge inn igjen med en annen person sin bruker.

Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Selvom dette er litt på grensen til temaet, tror egentlig det er styrt av DirectAccess.

Noen som vet hvordan man logger ut igjen av den "AD bruker identifikasjon" login'en som kommer(som regel) når du åpner internett browsere for første gang for dagen? Da du bruker FornavnE(tternavn) og passord.

Dette trenges for å logge inn igjen med en annen person sin bruker.

Vis hele sitatet...
Vanskelig å vite hvordan det er i ditt fylke, men tviler egentlig. Her (STFK) brukes brukernavnet og passordet til brukeren som er innlogget for å autentisere med proxy-serveren. Det er fullt mulig å bruke et annet brukernavn/passord (og dermed komme seg på nett ved f.eks. prøver) ved å bruke programmer som proxytunnel. Det er også mulig å starte en session (f.eks. ssh) før nettet blokkeres, da vil tilkoblingen fortsatt være aktiv. Jeg anbefaler dog ingen å bruke det til å jukse på prøver, tentamener etc.
Sitat av Sauu Vis innlegg
Vanskelig å vite hvordan det er i ditt fylke, men tviler egentlig. Her (STFK) brukes brukernavnet og passordet til brukeren som er innlogget for å autentisere med proxy-serveren. Det er fullt mulig å bruke et annet brukernavn/passord (og dermed komme seg på nett ved f.eks. prøver) ved å bruke programmer som proxytunnel. Det er også mulig å starte en session (f.eks. ssh) før nettet blokkeres, da vil tilkoblingen fortsatt være aktiv. Jeg anbefaler dog ingen å bruke det til å jukse på prøver, tentamener etc.
Vis hele sitatet...
Her vet jeg at det er fult mulig å logge inn med annen bruker. Skjer også tilfeldigvis iløpet av dagen at man må logge inn på nytt.
Tror også at innlogget w7 bruker og nettverksbruker ikke trenger være samme. Har tidligere logget ut og brukt en annen w7 bruker også. Men mister da tilgang til Min Hjemmekatalog
Skal forøvrig ikke bruke det til å jukse på prøve, er for når læreren sperrer nettet for at vi skal fokusere på oppgavene vi får
Poenget er vel at de jo ser alt du har på pcen, ergo så kan de ta "alle" hvis de vil. Men antar at de vil statuere eksempler fra tid til annen.



Sitat av Sauu Vis innlegg
Bra STFK, dere skal ha skryt! (eller?)

Ja, det var et tappert forsøk av STFK som ha lest tråden. De har i tillegg blokkert Frhed, noe som egentlig ikke gir mening. Det de ikke har tenkt på er at det finnes 1000 andre hex-editor programmer, som fungerer. Hvis det ikke fungerer så prøv å la være å bruke "0"-er, men gå amok på tastaturet isteden!
Vis hele sitatet...
Er det foressten noen andre enn meg som ikke får til å koble seg på tor på skolen?
Sist endret av Rundballe`n; 27. november 2013 kl. 15:24.
Android-telefon -> koble til wifi på skolen -> bruk android som access punkt for bærbar -> ssh tunnel i android m/ ruting av traffic der -> d0ne.
Sist endret av hayer; 27. november 2013 kl. 17:05.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av hayer Vis innlegg
Android-telefon -> koble til wifi på skolen -> bruk android som access punkt for bærbar -> ssh tunnel i android m/ ruting av traffic der -> d0ne.
Vis hele sitatet...
Og hvordan hadde du tenkt at man skal kunne koble seg til wifi på skolen uten passordet til nettveket? (vis det var telefoen man skulle bruke)

Hex editor progammer fungerer foressten ikke på noen .exe filer. (som f.eks steam filer)
Sist endret av Rundballe`n; 15. februar 2014 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Sauu Vis innlegg
Haha, fikk den for 5-10 min siden jeg også... :P

Bare å åpne opgavebehandling, for så å stoppe "STFK felles driftsløsning" elns., da starter oppdateringen av seg selv, isåfall hos meg.
Vis hele sitatet...

*Alternativet er å avslutte browser vinduene så starter oppdateringen
Linux geek!
Sauu's Avatar
Trådstarter
Sitat av qazcom Vis innlegg
*Alternativet er å avslutte browser vinduene så starter oppdateringen
Vis hele sitatet...
Joda, det er et alternativ. Men somregel vil nettleseren ha en eller flere prosesser i bakgrunnen, som hindrer programmet i å kjøre. Særlig chrome med spesielle webapps er god på det.