Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1743
Heisann

Har en venn som har knasket opp 500 10mg's valium i løpet av den siste måenden/to. Han sliter litt med "restless leggs" for tiden og fikk i dag en pakke zolpidem 10mg hos legen.

Før holdt det med en stk og han slokna på sekundet så og si. Nå prøvde han først to, funket ikke. Så to til, funket ikke. Så han bestemte seg likesågodt å spise de resterende 6. Han føler seg ikke trøtt for en femmer.

Hva har skjedd? Noen forklaringer? Må da være benzodiazepinene som har "blokkert" eller hva jeg skal si det stedet zolpidem skal virke hypnotisk.

Noe bedre alternativ til sovemedisin som dere vil tro fungere i hans nåværende situasjon? Eller må det kanskje gå måneder før diazepamen er ute av systemet før zolpidemen vil fungere igjen? For det er søren ikke godt å ligge våken hele netter med depresive tanker for å så dra på jobb. Søvnproblemer er no herk og døgnrytme er umulig.
Sist endret av Trippa; 15. mars 2011 kl. 01:36.
Er det mulig det virker på samme reseptorne og tolleransen da har økt?
Vanskelig situasjon, Det er nok en krysstoleranse som Aaatcho sikter til. Han må da desverre bruke antipsykotika for å sove. Kanskje noe "morfin basert" kan være løsningen vis han blir trøtt av det, igjen lite smart vis det er snakk om lengre perioder, avhengigheten er veldig ille. Men hør med lege, det er det beste.
Sist endret av Gaynerd; 15. mars 2011 kl. 02:10.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Hva har skjedd? Noen forklaringer? Må da være benzodiazepinene som har "blokkert" eller hva jeg skal si det stedet zolpidem skal virke hypnotisk.
Vis hele sitatet...
Zolpidem er egentlig det samme som benzodiazepiner hva pasienten angår. Den er kjemisk annerledes, men virker på samme reseptor.

Det finnes en hel masse alternative sovemedisiner, som har det til felles at de ikke er særlig gode (ellers ville jo de vært førstevalg).

Han må da desverre bruke antipsykotika for å sove.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvorfor i alle dager skal han få antipsykotika? Gamle allergimedisiner og antidepressiva er vel det som er normalt å bruke?
Sist endret av Kråkelefse; 15. mars 2011 kl. 15:45.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Zolpidem er egentlig det samme som benzodiazepiner hva pasienten angår. Den er kjemisk annerledes, men virker på samme reseptor.

Det finnes en hel masse alternative sovemedisiner, som har det til felles at de ikke er særlig gode (ellers ville jo de vært førstevalg).

Hæ? Hvorfor i alle dager skal han få antipsykotika? Gamle allergimedisiner og antidepressiva er vel det som er normalt å bruke?
Vis hele sitatet...
I denne sitasjonen tror jeg antipsykotika er best, fks en stor dose seroquel eller nozinan som bare slår deg ut. Tviler på at de to andre fungerer så bra i dette tilfelle. Men hvem vet.
Det er krysstoleranse ja. Har man brukt så høye doser benzo, blir zolpidem bare sukkertøy.
Trådstarter
Jeg vil si det er bedre å være våken enn å ta en stor dose nozinan, det føles jo bare helt jævlig. Aner ikke hva som er hva og søvnen den skaper (om man kan kalle det) føles forvirrende og man våkner opp flere ganger og er helt i ørska. Nei, må noe skikkelig til.

Tror det har blitt krysstollersanse ja, da z-hypnotikaene virker på samme reseptorene som benzodiazepiner. Da han ble knocka ut av en var han ikke innspist i det hele tatt. Nå etter å ha knasket i seg 500stk diazepamer over tid merket han ikke en døyt av 10x10mg zolpidemer.

Men hva med apodorm og slikt? Vil ikke det funke kaskje? Eller vil alle disse benzodiazepin(liknende) preparatene ha liten eller ingen effekt før det har gått lang tid? Hva tror dere?
Mhm. krysstoleranse er noe drit. Jeg er ingen ekspert. Men der er mange typer benzo. Studer litt hvilke benzoer som går på den og den reseptoren og hva zolpidem går på. Finn et benzo som ikke bruker alle de samme reseptorene, eller mindre av de samme om det finnes. Jeg kan spise Rivotriler men fortsatt ha effekt av Zolpidem, mens spiser jeg Valium får jeg ikke effekt av verken Zolpidem eller Valiumen Og sjekk opp hvilke enzymer som metaboliserer hva av virkestoffene, og pass på å bruk dem som ikke metaboliseres av samme enzym. Dette er bare synsing... Men i min lille verden av idiotiske tanker kan jeg kanskje tro på noe slikt etter erfaringer.
Jepp, det er krysstoleranse som Cherie sier. Ikke bare virker både diazepam og zolpidem på samme transmittersubstans (GABA), de har også delvis felles bindested (ved α1-enheten). Selv om zolpidem er mye mer ekstremt selektivt inn under α1-enheten er diazepam selektivt nok til å bygge opp et såpass kraftig toleransenivå at zolpidem ikke vil fungere så godt. Bare for å nevne det så er α1-enheten bindestedet som skaper sedativ/hypnotisk virkning (søvninduserende).

Sitat av Cherie Vis innlegg
Jeg kan spise Rivotriler men fortsatt ha effekt av Zolpidem, mens spiser jeg Valium får jeg ikke effekt av verken Zolpidem eller Valiumen Og sjekk opp hvilke enzymer som metaboliserer hva av virkestoffene, og pass på å bruk dem som ikke metaboliseres av samme enzym. Dette er bare synsing... Men i min lille verden av idiotiske tanker kan jeg kanskje tro på noe slikt etter erfaringer.
Vis hele sitatet...
Erfaringene dine stemmer godt. Klonazepam (Rivotril) er ekstremt α2 og α3 selektivt som gir en sterk anxiolytisk (angstdempende/beroligende) virkning. Mens zolpidem er en full agonist ved α1 enheten og går enda dypere til den såkalte ω1 (i hjernen) og ω2 (nedover ryggraden videre i sentrlnervesystemet) som gjør det til en super innsovningsmedisin.

Enzymene som metaboliserer de forskjellige stoffene skal ikke ha stort å si, annet enn hvis du tar fler stoffer samtidig så enzymet blir "overarbeidet".
Sist endret av Totskalle; 15. mars 2011 kl. 23:14.
Trådstarter
Aha, orker ikke akkurat undersøke så mye nå, men vet at enkelte benzoer virker på forskjellige reseptorer. Er vel rivotril som er det beste valget i denne situasjonen. Flunipam er overoppskrytt, men man blir vel mer våken enn trøtt av xanor. Hmm, nei rivotril høres bra ut. Vet apodorm fungerer også ganske bra, de første dagene
Så bra jeg tenkte rett Jeg tror du må se på grupperingen av benzo om du ikke vil undersøke nøye. Valium, apodrorm, zopiclone, zolpidem er sederende og brukes som sovemedisin (ikke valium i så stor grad) Skal du ha et benzo, vel et som ikke har noe med hypnotica å gjøre. Rivortil eller xanor er nok et bra alternativ. Ellers sjekk opp http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ent_dose_table så finner du masse info om benzoene enkelt. Men dette er wiki, så ingen sikker kilde, men kan vel guide en vei.

Vet i alle fall at diazepam, nitrazepam, zopiclone og zolpidem blandet gir krysstoleranse.
Det er klart at alle benzo og benzolignende stoffer fucker opp hjernens naturlige produksjon av γ-aminsmør syre. Så litt krysstoleranse må man regne med ved bruk av alle slike stoffer. Selv om vi har underenheter inn under denne transmittersubstansen betyr ikke det at om man inntar for eksempel zopiklon en måned som binder seg selektivt til α1 ikke vil øke toleransenivået nok til å ødelegge mye av effektene til for eksempel alprazolam, som er veldig α2/α3 selektivt. Såkalt krysstoleranse...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ville sterkt fraråde antipsykotiske medisiner - særlig den gamle typen ved restless legs. Det kan forverre problemet, da disse kan utløse denne tilstanden og andre lignende bivirkninger!! Ellers er nok rådene over finfine