Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1335
Heisann.
Jeg har for tiden begynt å eksperimentere littegrann med Reason, og synes trommene der er fantastisk lette og brukervennlige. Så, jeg tok nå og spilte inn en liten melodi, for å prøve ut ting og tang. Drum-kittet kunne kanskje ha vært av en annen type, men det kommer av at jeg hadde en annen stil i tankene da jeg først begynte å spille inn, så utviklet musikken seg i en helt annen retning etterhvert.

Dette er spilt inn med Toneport UX1, i Adobe Audition. Bassen du hører, er ikke en bassgitar, men en Gretsch Electromatic (som jeg spiller) kjørt gjennom en Digitech Whammy med oktaveringsfunksjon. Orgelet og fiolinene tilhører Reason. Gitar og alle andre lyder, har jeg spilt inn selv.

Ettersom jeg har spilt inn og mikset alt selv, vil jeg gjerne ha kritikk på lyden.
Jeg er ikke ute etter kritikk på selve musikken, med mindre du brenner etter å gi meg det, ettersom dette bare er litt improvisasjon.

Sangen heter Searching Soul Gets Told Off, og ligger her.

Kom gjerne med råd og tips på hvordan jeg kan forbedre lyden

NB: Sangen kan skurre pittelitt viss du har et dårlig sett med innebygde PC-høytalere, men jeg valgte å ha det litt slik, fremfor å voldta dynamikken. Kom gjerne med kommentarer på det, viss du vil.
Sist endret av warmblanket; 3. november 2008 kl. 22:54.
Trommene høres litt tamme ut.
Enklere å høre om du legger ut noe uten alt det andre,
men jeg tror jeg ville lekt meg litt med f.eks scream distortion.
Dessuten kunne du glatt panorert trommene og bassen litt til høyre.
Hvorfor til høyre?

Ja, trommene er en smule tamme, noe jeg ikke tenkte over at jeg kunne gjøre noe med i etterkant, i det hele tatt. Men, når det er sagt, så er det jo også et digitalt trommesett da, spilt med visper istedetfor stikker, så man kan ikke forvente så veldig mye..

Jeg la jo ut en sang i en helhet, ikke bare for å få kommentar på den delen av lyden, men lyden som en helhet, og komposisjon.

Men, takk for tipsene
Vel trommene er for lave, bassen er for lav.
Den panoreringen du har gjort fra 1:13 av synes jeg ikke er særlig godt gjennomført.
Den beveger seg for langt for fort. Blir mer irriterende enn spennende.
Jeg liker introen ganske godt, men hviskinga blir litt melodramatisk, både med teksten
og delay funksjonen. Litt smak og behag dog.
Trommene ødelegger mye slik de er nå.
Det kan dessuten være mye mer av bass frekvensene i trommesettet også.
Miditrommer liksom.
Tror trommene ville låte fetere om du lager ett spor til, med kun hihat og litt symbaler,
mikser det ganske lavt og med delay.
Skriver litt søplete, skal egentlig gjøre noe helt annet akkurat nå.
Synes lydene dine er lovende, selv om spillingen er litt slapp til tider.
Du har gode ideer, gleder meg til å høre hva det blir til etterhvert.
Kjenner du forresten andre musikk folk i Ålesund?
Kjetil Jerve? Ingrid Helene Håvik? Kari Harnestad?
Tusen takk! Det der var mer den tilbakemeldingen jeg var ute etter
Mange gode tips der, som jeg skal teste ut iløpet av de neste dagene.

Hm, viss Ingrid Helene Håvik er datteren til Solveig Håvik - så vet jeg hvem det er, men kjenner ikke henne personlig. Jeg har hatt noen timer med Solveig Håvik, som er sangpedagog.

Og, forøvrig, så bor jeg egentlig ikke i Ålesund, men en bygd litt utenfor som heter Sykkylven
Idag brukte jeg omtrent en time på å forbedre sangen litt. Bass og trommer har fått mer bass, mer åpenhet, litt panorering, mer volum, litt reverb. Bare småjusteringer, men jeg føler at det hele ble en del bedre (nå virker det dessverre som om Myspace forringer lyden littegrann også..). Kom gjerne med flere tips, eller synspunkter på om dette ble bedre (da spesielt du, miles).

Den litt bedre versjonen har nå erstattet den gamle.
Det låter endel bedre.
Bassen, basstrommen og skarptrommen låter mye bedre.
Hihaten er forsatt ganske irriterende, de låter ganske dødt i mine ører.
Bytte hihatlyd? Prøvde du deg med scream distortion på trommene?
Spesielt Tube og Tape har veldig fin effekt på trommer syns jeg.
Alt i alt, mye bedre balanse, fortsatt litt kjipe trommer.
Ja, jeg la på Tape i Audition, men scream distortion prøvde jeg ikke.
Hvor finner jeg den? Jeg har en scream distortion i Gearbox, men jeg kjører ikke trommene gjennom det, så den kan ikke brukes.
Spiller du inn trommene i Reason eller i ett annet program.
Effektene jeg snakket om finner du i Reason.
Jeg lager trommesporet i Reason, og så importerer jeg lydfilen inn i Adobe Audition for å legge på de ekte instrumentene.
Da kan du legge til scream distortion i reason før du konverterer den til lydfil.
Mye av problemet med trommer fra maskin er at det blir for tight. "Ingen" klarer å spille så tight så man kan med fordel legge trommene ørlitte ut av takt...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Aight, takk til alle som har kommet med tips her

Nå har jeg spillt inn en ny melodi, litt mer komponert på forhånd denne gangen (hvor den forrige var komponert on the fly). Jeg føler at jeg ved hjelp av litt prøving, lesing, og tips herfra har fått en mye mer solid lyd nå, men kom gjerne med kritikk på denne miksen også!

Den heter "The Cloud In His Pride" og ligger her.

P.S.: Det er en relativt lang intro. Jeg har planer om å bruke dette opptaket til å lage en video, og melde meg på UKM med - så da blir det litt mer å feste sansene på.
Sist endret av warmblanket; 22. desember 2008 kl. 21:31.