Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4659
Hei,

Det er så mange forskjellige alternativer når det kommer til et program som renser macen din for rusk. Skulle gjerne hatt en program som rydder opp i filer som bare ligger usynlig på macen.
Har du vært borti noen bra? Write them down please

Takker
Du kan jo prøve CCleaner, ellers er osx veldig flink på å rydde i ubrukelig skrap selv.
Du burde forsåvidt også passe deg for hva du laster ned av "mac cleaner" programmer da endel kan inneholde virus eller fucke med os'et.
Sist endret av DataFreak96; 3. februar 2014 kl. 22:09.
Ja var det jeg tenkte, når det kommer til virus osv. Men finnes det ikke et sånt program som er laget kun for mac?
Tja... eneste jeg har som "renser opp" på mac'n er:

AppCleaner: Brukes for å avinstallere programmer, fjerner alt snusk. Bruker den _hver_ gang jeg skal avinstallere et program.
GrandPerspective: Scanner harddisken din, og gir deg oversikt over hva som tar plass på maskinen din. Kjekt!
Jeg bruker CleanMyMac. http://macpaw.com/cleanmymac

Betalingsprogramvare, men absolutt verdt det!
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tja... eneste jeg har som "renser opp" på mac'n er:

AppCleaner: Brukes for å avinstallere programmer, fjerner alt snusk. Bruker den _hver_ gang jeg skal avinstallere et program.
GrandPerspective: Scanner harddisken din, og gir deg oversikt over hva som tar plass på maskinen din. Kjekt!
Vis hele sitatet...
Appcleaner er genial!
Husk å gå i diskverktøy en gang i blandt for å rydde opp i disk rettigheter.
CCleaner for Mac er laget kun for Mac. Men du oppnår egentlig fint lite med å kjøre slike programmer, annet enn kanskje en skarve prosent mer diskplass og LITT økt sjanse for at maskinen skal bli ustabil. Det eneste man kan være sikker på er trygt å slette på Mac er nemlig det som ligger i /tmp, men den rydder operativsystemet opp selv.

Grunnen til at slike er en god ting på Windows er at Windows er litt dårligere på å tømme temp-mapper, og at systemregisteret blir litt tungt over tid. OS X har derimot ikke noe tilsvarende systemregisteret (ting lagres i separate filer, og filer som er gjenglemt lese ikke, så de påvirker ikke ytelsen).

Så alt i alt ville jeg heller droppa det. Det samme gjelder diskrettigheter, det er ting du kan forsøke hvis maskinen oppfører seg rart - men har absolutt null preventiv effekt.

Men App Cleaner (eller App Trap som gjør det samme) og GrandPerspective er greie ting å ha.
Sist endret av fuzzy76; 4. februar 2014 kl. 09:42.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
GrandPerspective: Scanner harddisken din, og gir deg oversikt over hva som tar plass på maskinen din. Kjekt!
Vis hele sitatet...
Støtter denne!

Fant godt over 10 GB med unødvendige filer samlet opp over ca. tre år med dette programmet, noe som er en del når jeg kun har en harddisk med 120 GB kapasitet.
Sist endret av Viva la Opium; 4. februar 2014 kl. 09:45.