Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2000
Hey!

Da er det på tide å sette opp ordentlig fildeling og backup hjemme. Skal gå til innkjøp av en NAS.

Målet med NAS'en er å trygt kunne dele, og ta backup av viktige filer - så enkelt som over hode mulig. Alt skal være automatisert.

Det er ikke noe budsjett. Ingen vits i å diskutere ting i forhold til pris.

Jeg er på utkikk etter det beste av det beste når det gjelder NAS teknologi. Skal ha mulighet til å bruke 4-5TB lagringsplass (med en sikker RAID løsning).

- Selve maskinen må være stillegående, og skal fungere 100% automatisert etter at man trykker på power-on.

- Spesifiserte mapper skal automatisk taes backup av hver gang maskinen kobles til nettverket.

- Skal støtte synkronisering av medie filer. (F.eks. bilder). Hver gang en maskin kobles på, skal spesifiserte mapper automatisk kopieres over til maskinen. Sånn at filene kan brukes lokalt.

- Man skal kunne spille av musikk og filmer, samt vise bilder rett fra NAS'en. Må støtte Apple-TV, iPhone/iPad, Android og Windows.

- Selve NAS'en skal være av beste kvalitet og skal holde lenge. Nøyer meg ikke med det nest-beste. Som sagt er ikke pris noe problem.

Så, har dere noen anbefalinger til NAS'er jeg skal kjøpe? Hva er det beste av det beste? Hvorfor?

Takk ;D
Sist endret av Claryn; 25. oktober 2012 kl. 22:47.
Det beste av det beste vil være en stor enterprise rack-løsning som er latterlig overkill til ditt bruk.

Noe helt greit til hjemmebruk kan feks. være Synology DS1512+.
Vanskelig å gå feil med SMB-rangen til Thecus, Qnap eller Synology.
Sikkerhetsklarert
Automatisk backup tror jeg ikke du får initiert fra en NAS. Og ikke synkroniseringen du ønsker heller.
Da må du evt kjøre en (SBS)server med folderredirection, det vil gi deg denne funksjonaliteten.

Støtte for Apple TV ligger ikke på Nas siden, det er Apple TV som ikke støtter SMB. Dog via Itunes på en pc/mac kan du ha medie lagret på nas. (jailbreaket atv2 kan du kjøre xbmc på direkte fra nas)
Sist endret av Pjukern; 25. oktober 2012 kl. 23:04.
Finn en diger NAS-maskin.

Skaff deg en UPS.

Kos deg.

Eller bare kjøp noe til ditt behov.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Finn en diger NAS-maskin.

Skaff deg en UPS.

Kos deg.

Eller bare kjøp noe til ditt behov.
Vis hele sitatet...
Ja, hvilken NAS?

Det skal være så enkelt som mulig, og så idiotsikkert som mulig.
Dette skal brukes av middelaldrene mennesker også.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Ja, hvilken NAS?

Det skal være så enkelt som mulig, og så idiotsikkert som mulig.
Dette skal brukes av middelaldrene mennesker også.
Vis hele sitatet...
Om du skal kjøpe noe til ditt behov har Goophy alt svart. Om du ønsker det beste av det beste gjør du som jeg sa.

Jeg ville selv ha bygget maskina og satt opp server selv. (slik jeg gjorde, men whatever) og kost meg deretter.

EDIT: Om ett NAS er satt opp ordentlig er det nær umulig og bruke det feil.
Sist endret av Freddy_fred5; 25. oktober 2012 kl. 23:08.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Om du skal kjøpe noe til ditt behov har Goophy alt svart. Om du ønsker det beste av det beste gjør du som jeg sa.

Jeg ville selv ha bygget maskina og satt opp server selv. (slik jeg gjorde, men whatever) og kost meg deretter.

EDIT: Om ett NAS er satt opp ordentlig er det nær umulig og bruke det feil.
Vis hele sitatet...
Så enkelt som mulig. Ikke noe bygging av maskiner eller jailbreaking.
Der skal være enkelt å sette opp, enkelt å konfigurere, enkelt å bruke og det skal være GOD kvalitet.
foreslår at du bygger deg en server med server specs og har server grade nettverkskort. Tenk redundans.
Kjør freeNAS eller tilsvarende. Husk UPS. Rsync for backup. Kjør gjerne også kopi på ekstern disk hos far og mor eller en kompis.

Du ønsker mest mulig stabilitet så da bør du bruke et realt raid kontrollerkort. Disse koster litt men er verdt pengene.
Har du et stort kabinett kan du bare øke på med disker underveis som behovet for plass øker. For dine mest verdifulle filer slik som bilder og dokumenter bør du kanskje og vurdere sky lagring i tillegg. Vil si dette gir deg det mest fleksible og stabile systemet som kan kjøre døgnet rundt i årevis. Rsync tar seg av backup automatisk, du kan ha feks torrenter ned direkte på serveren ja kort sagt nesten ubegrensede muligheter.
Sitat av random67489 Vis innlegg
foreslår at du bygger deg en server med server specs og har server grade nettverkskort. Tenk redundans.
Kjør freeNAS eller tilsvarende. Husk UPS. Rsync for backup. Kjør gjerne også kopi på ekstern disk hos far og mor eller en kompis.

Du ønsker mest mulig stabilitet så da bør du bruke et realt raid kontrollerkort. Disse koster litt men er verdt pengene.
Har du et stort kabinett kan du bare øke på med disker underveis som behovet for plass øker. For dine mest verdifulle filer slik som bilder og dokumenter bør du kanskje og vurdere sky lagring i tillegg. Vil si dette gir deg det mest fleksible og stabile systemet som kan kjøre døgnet rundt i årevis. Rsync tar seg av backup automatisk, du kan ha feks torrenter ned direkte på serveren ja kort sagt nesten ubegrensede muligheter.
Vis hele sitatet...
Hva var det dere ikke forsto med at det skal være enkelt?
Hva med en readynas Ultra 4?

kan ha 4x3tb disker hvor en av de vil funke som backup for resten og settes opp på veldig kort tid. Etter dette så er det bare tut og kjør.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Automatisk backup tror jeg ikke du får initiert fra en NAS. Og ikke synkroniseringen du ønsker heller.
Vis hele sitatet...
Joda alt dette og mere til får du i freeNAS. Du kan kjøre musikk og film på xbox, mac, windows, linux alt ligger klart. Du kan automatisere backup, de bruker rsync. Synkroniseringen er heller ikke noe problem.


Sitat av Claryn Vis innlegg
Hva var det dere ikke forsto med at det skal være enkelt?
Vis hele sitatet...

Hva er vel enklere enn freeNas? Freenas på wikipedia.
Når du først skal legge kroner i NAS bør du absolutt tenke fleksibilitet. Og det får du ikke ved å være låst til max 2, 4, eller 6 disker i en liten boks. Fleksibilitet får du ved å ha et digert kabinett med plass til enormt med disker.

Om du ikke orker/har tid/mangler kunnskap til å bygge selv så kjøp en ferdigbygd server da vel. Den økte stabiliteten fra Ecc Ram må ikke undervurderes. Dessuten er server cpuene veldig stabile.

Artikler om freenas:

Norsk guide til freenas ok innføring.

Forskjellige hjemmeservere testet opp mot hverandre, pcworld.

Kort guide på svensk.

Har du en pc du ikke bruker lengre? Legg inn freenas på den og kjør den som server. For økt stabilitet kan du også underklokke feks 10-20%.
Sitter idag med en D-Link Sharecenter Shadow som jeg er overraskende fornøyd med til at det er en D-Link. Den våte drømmen er jo en av Qnap sine typ denne eller råere.

Det eneste jeg vil fraråde deg er Netgear sine, iallefall de jeg har vært borti har et grusomt system bare for å finne NAS'en og alt kjøres igjennom et hva jeg vil kalle dårlig programmert program..
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det beste av det beste vil være en stor enterprise rack-løsning som er latterlig overkill til ditt bruk.

Noe helt greit til hjemmebruk kan feks. være Synology DS1512+.
Vanskelig å gå feil med SMB-rangen til Thecus, Qnap eller Synology.
Vis hele sitatet...
KP for at jeg fikk en "dårlig" god latter

Anbefaler som Goophy sa Synology, Qnap evtl Netgear readynas (Readynas som i power on and go!).
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hva var det dere ikke forsto med at det skal være enkelt?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke få både i pose og sekk. Det beste er ikke alltid det enkleste.
Sikkerhetsklarert
Sitat av random67489 Vis innlegg
Joda alt dette og mere til får du i freeNAS. Du kan kjøre musikk og film på xbox, mac, windows, linux alt ligger klart. Du kan automatisere backup, de bruker rsync. Synkroniseringen er heller ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Kan du fra NAS siden synke data som ligger lokalt på maskinene? Rsync er gull til sitt bruk, men det fungerer ikke av seg selv på windows. Det må installeres og settes opp, muligens enklest å gå for cygwin i bunn.

At den kan ta backup av data som ligger på selve nas er greit, det sier seg selv.
Skal den initere backup lokalt på hver enkelt tilkoblet klient, og det skal være automatisk, så må det enten installeres en agent på maskinene, eller det må på annen måte gis tilgang til lokale resurser på maskinene.

Som sagt, jeg tror ikke han vil finne en fiks ferdig hylleløsning som har alle funksjonene _OG_ gjør det ut av boksen automatisk.

Skal han ha noe som er så enkelt i bruk, så må det "skreddersys" og da må noen sette dette opp.

Jeg har selv en Synology DSJ, med 4 2tb disker i raid 5. Synology kjører et eget "webos" på sine NASer, dette har et hav av plugins og kan brukes til alt fra php/mysql server, torrent, xbmc, plex server osv. Masse kult, MEN det er ikke super enkelt slik at hvem som helst kan gjøre det. Det krever at man har engasjement og interesser for dette. Jeg bruker det bare til enkel lagring/backup. Alt det andre har jeg egne servere til.

Min "profesjonelle" mening er at kravspec til TS kan ikke løses med en NAS alene. Man får ikke i pose og sekk. Du kan få funksjonaliteten, men ikke brukervennligheten, og motsatt.

Et forslag fra min side ville som sagt vært en SBS server, alle maskiner meldes inn i domenet, kjøre folderredirection på alle userfolders. Da vil alt være sømløst for brukerene. Alle filer som skal deles gis tilgang til via gpo, evt sett opp egne shares. Denne løsningen krever dog at du bruker en del tid på initiellt oppsett, deretter vil det sannsynligvis fungere stabilt og relativt smertefritt om du har god hardware og patcher serveren jevnlig.
Sist endret av Pjukern; 26. oktober 2012 kl. 09:19.
Jeg har selv et NAS fra QNAP, og jeg er strålende fornøyd!
(Tror det er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759564 jeg har)

Jeg benytter 8x3TB-disker i RAID6 som gir meg ~16TB jeg kan bruke, og 2 disker kan faile samtidig uten at jeg mister data. Kan også hotswappe disker om jeg trenger.

NAS'et administreres via et web-GUI, og er superenkelt å forstå. Det kommer med mange løsninger out-of-the-box, som blant annet FTP-server, SMB-server, krypteringer, backupløsninger (til eksterne områder), iTunes-server, og et separat web-GUI der venner kan logge inn og laste ned/opp filer til mapper de har fått tilgang til.

Det kommer også med en pakkebehandler som lar deg installere rundt 100 apps med 1 klikk. En av appene heter Plex, og med den kan du sette opp mapper som kan streames til Windows, Mac, Linux, Android og iOS.
(Se: http://www.plexapp.com/)
(De har også apps for PS3-mediaserver, Squeezebox, og synkronisering mot Google Drive)

Du sier ikke noe om hvilket OS du bruker til daglig, men jeg tar utgangspunkt i at du bruker Windows.
Om du ønsker synkronisering av filer, kan du vel legge filene i en delt mappe på NAS'et, og sette opp at Windows skal gjøre filene tilgjengelig offline? Da vil filene automatisk synkroniseres over på NAS'et igjen når du kommer hjem etter jobb/skole.

Screenshot av GUI:
http://79.161.255.220/lefse/freaknas.jpg
Sitat av trond89 Vis innlegg
Du kan ikke få både i pose og sekk. Det beste er ikke alltid det enkleste.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ha det beste som er enklest.
Forstår virkelig ikke problemet til enkelte her, svar på det han spør om i stedet for å være vrange.

TS:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639215

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=743960

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759555

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759558

(og jeg kunne fortsatt høyere og høyere)

Foreslår QNAP, i TS serien. De er fantastiske, har selv bare erfaring med den øverste, men resten skal også være gode. Støtte for tonnevis av funksjoner.
Jeg har nas fra Netgear, er svært fornøyd!

Hva med: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602464? ?
Sikkerhetsklarert
Sitat av RareJonna Vis innlegg
Forstår virkelig ikke problemet til enkelte her, svar på det han spør om i stedet for å være vrange.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det finnes ikke en slik vidunderboks som gjør alt han ber om, og som er enkel i bruk. Qnap har jeg satt opp et par av, de gjør ikke det han ber om, med mindre det har skjedd noe revolusjonerende på firmwaresiden til qnap de siste månedene.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Problemet er at det finnes ikke en slik vidunderboks som gjør alt han ber om, og som er enkel i bruk. Qnap har jeg satt opp et par av, de gjør ikke det han ber om, med mindre det har skjedd noe revolusjonerende på firmwaresiden til qnap de siste månedene.
Vis hele sitatet...
Da er det nok bedre å gi klar beskjed om det, enn å si:
Denne NAS'en er grei (link til noe greier som koster 2000 kroner) eller bygg en egen maskin.
Forstår ikke hva ts jakter på. Han avviser tipsene han får.
Om han skal ha en buck standard nas så får han vel ringe komplett eller andre å snakke med en selger?
Ts du kan legge så my penger du orker i dette, 150.000 eller 5.000. Det er ingen magisk boks som lar deg gjøre alt du ønsker helt uten noe setup, med et grensesnitt som selv en mor kan bruke. Lær deg det du trenger eller bare drit i det.
Jeg vil anbefale: drobo fra http://www.drobo.com/
Sitat av random67489 Vis innlegg
Forstår ikke hva ts jakter på. Han avviser tipsene han får.
Om han skal ha en buck standard nas så får han vel ringe komplett eller andre å snakke med en selger?
Ts du kan legge så my penger du orker i dette, 150.000 eller 5.000. Det er ingen magisk boks som lar deg gjøre alt du ønsker helt uten noe setup, med et grensesnitt som selv en mor kan bruke. Lær deg det du trenger eller bare drit i det.
Vis hele sitatet...
Kommer heller med forslag på NAS'er som nesten oppfyller kraven, enn å si "Bygg et eget setup". ELLER som sagt å bare si i fra om at det ikke finnes noen NAS som gjør alt det der, FØR dere sier "bygg et eget setup"
Sitat av Claryn Vis innlegg
Kommer heller med forslag på NAS'er som nesten oppfyller kraven, enn å si "Bygg et eget setup". ELLER som sagt å bare si i fra om at det ikke finnes noen NAS som gjør alt det der, FØR dere sier "bygg et eget setup"
Vis hele sitatet...
Nå har du jo fått drøssevis med forslag på NAS. Da gjenstår det bare å velge en av de. Du har allerede fått beskjed om at du iikke kan få full pakke så da blir det opp til deg å velge hvem av de du vil ha.
Om penger ikke er et tema så kan du enten kjøpe deg en ferdig nas feks fra Komplett. Som du ser har de forskjellige nas opptil langt over 100.000 kroner. Finn et som passer din lommebok og legg i handlekurv. Du skriver du skal ha det "aller beste" men har likevel kun behov for 4-5 GB? Det er jo ikke særlig mye og med så små datamengder så kan du vel klare deg med en av de relativt enkle og rimelige nas løsningene.

Om du likevel ønsker det beste og det mest fleksible så blir det å bruke softwaren freeNas eller tilsvarende. Enkel setup og full fleksibilitet. Er stabil til Dovre faller. Du kan enten bruke en stasjonær pc du har til overs eller kjøpe en dedikert pc for å bruke til NAS. Tenk da stort kabinett med plass til mange disker. Tro meg, en trenger alltid mer plass. Så det bør være greit å hekte på nye disker senere. Går du for den "aller beste løsningen" så blir det å kjøpe deg en server. Feks en a tower serverne fra komplett med server cpu. Legg til et raid kontrollerkort. Eller se på speccet til towerserverne og velg ut like komponenter bortsett fra kabinettet, der velger du det største kabinettet du finner. lydløst feks Define XXL.

freenas har tilnærmet samme brukergrensesnitt som de andre nas alternativene som nevnes i tråden. Du styrer, endrer og kontrollerer den gjennom webbrowseren. Du kan enkelt sette opp løsningen slik at du kan streame på xbox, windows-pc, max eller linux.

Men det finnes ingen magisk boks du kan pakke opp og plugge strøm i som kan gjøre alt det du ønsker helt av seg selv. Litt setup må du regne med. Men det er enkelt og det finnes tonnesvis med tutorials og guider. Når alt først er satt opp så skjøtter ting seg selv. De ser på filmer fra nas som om de er på din lokale maskin, backup skjer uten at du trenger tenke på det. Din mor fortsetter å bruke sin maskin slik hun alltid har gjort og skal hun lytte til gamle slagere så skjer det på vanlig måte, hun merker ikke at musikken streames fra nas.

Litt arbeid for deg innledningsvis, enkelt for alle brukerne etter det.
Sist endret av random67489; 26. oktober 2012 kl. 12:50.