Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5323
Idag så hang jeg med en fyr for første gang.

Han var en av de type mennesker som skal komme med historier som bare er tull hele tiden.

Eks. "Jeg brakk beinet på en politimann" "jeg ble dytta ned fra ett 20m fjell"


Jeg har møtt slike mennesker før som bare skal dikte opp helt syke ting hele tiden.

Hvis du er en slik person så vil jeg gjerne vite hvorfor dere gjør det, selv når 90% av folk skjønner det er løgn.

Er det noe dere alltid har drevet med?

Hvorfor ikke bare snakke om helt vanlige ting som alle andre? Hvorfor må dere dikte opp tull hele tiden?!
Han prøver vel å gjøre deg imponert. Har vel ikke så mye å komme med
Kjenner noen sånne selv.

Synes de værste er de som hele tiden lyger om små ting som hverken gir dem en fordel eller imponerer noen.
De har jeg aldri forstått meg på.
Sitat av Hoinnjerpris Vis innlegg
Kjenner noen sånne selv.

Synes de værste er de som hele tiden lyger om små ting som hverken gir dem en fordel eller imponerer noen.
De har jeg aldri forstått meg på.
Vis hele sitatet...
Ja, hva faen er greia med dem? Kjenner en sånn en selv. Aldri skjønt meg på.
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Ja, hva faen er greia med dem? Kjenner en sånn en selv. Aldri skjønt meg på.
Vis hele sitatet...
Helt enig. De er bare så sykt irriterende. Men skulle likt å spurt noen her på freak som er sånn
Endelig et innlegg på dette. Lurer også på dette utrolig mye..
Det er vist en lidelse, diagnose. Mytomani tror jeg det kalles. Kanskje det er litt som med en som har tics. De ønsker ikke ha tics, men får ikke gjort så mye med det. Kanskje slike løgnere vet at det er teit det de driver med men så klarer de ikke stoppe?
Det er sikkert ikke så komplisert, noen mennesker blir urolig om det blir for stille, kombiner det med å ville være midtpunkt og en dash med uvitenhet og vips, så har du folk som gulper opp det første de kommer på som kan presses inn i en samtale.

Profit?
Er vel rimelig å anta at slike personer prøver å fremstå som noe de ikke er.
Et annet interessant aspekt, er at de aller fleste av oss lyver om et eller annet hver dag.
La meg gjette, det er rusavhengige personer som forteller deg dette, eller i det minste personer som er i tenåringsalderen?

PS: Jeg skli-taklet en politimann en gang bare for moro skyld. Det endte med håndjern og rett i fengsel, men siden advokaten min var profesjonell, slapp jeg ut allerede dagen etterpå, og da viste jeg finger til alle fengselsbetjentene som jeg hadde brukket beina på under fengselsoppholdet, for å ikke nevne at jeg også kastet stein på politibilene som stod og ventet på meg da jeg kom ut av fengselet.
Sist endret av Tysteren; 16. juli 2021 kl. 20:24.
Tipper lav selvfølelse ligger i bunn på mange av de, de begynner å "sprite opp" livet litt for å virke mer spennende.
En ting som går igjen hos mange av de er blikk-kontakt. For å se om du tror på de
Sitat av Jerna Vis innlegg
En ting som går igjen hos mange av de er blikk-kontakt. For å se om du tror på de
Vis hele sitatet...
Blikket trenger ikke å avsløre. For noen er det naturlig å lyve og de dikter opp historier og hendelser uten å bli avslørt. Noen lyver så mye at de ender opp med å tro på det selv. Snakker delvis av erfaring, jeg er dog ikke typen til å skryte på meg ting, heller å lyve meg bort ifra ting.

Mennesker som du sikter til, trådstarter, vil jeg tro at har lite å komme med og lyver for å gjøre seg selv interessante. De har kanskje ikke så mange artige og interessante historier å dele, så da lager de en. Noen liker å smøre tjukt på og overdrive, så det kan være litt sannhet i det de forteller, men sterkt overdrevent. Og noen har faktisk ganske absurde historier å legge frem - man skulle tro de lyver, men så gjør de egentlig ikke det. Å brekke beinet eller et annet lem på en politimann kan kanskje skje noen under de riktige omstendighetene. Et fjell på 20 m er ikke akkurat særlig høyt, men å falle 20 m resulterer gjerne i døden, kommer an på hva man lander på....

Vi alle lyver fra tid til annen. Bevisst og ubevisst.
Selvom noe høres ut som en løgn eller er usannsynlig så betyr det ikke at det nødvendigvis er en løgn eller at personen snakker piss.

Vi alle opplever ting forskjellig og går igjennom ulike hendelser.
Hjernen er notorisk dårlig på å huske detaljer ifra tidligere hendelser.

Human memory is notoriously unreliable, especially when it comes to details. Scientists have found that prompting an eyewitness to remember more can generate details that are outright false but that feel just as correct to the witness as actual memories.

In day-to-day life, this isn’t a bug; it’s a feature. We can’t possibly remember every tiny detail we see, but our memories would feel incomplete if there were big swaths of gray running through them. So the brain fills in the details as best it can, borrowing from other memories and the imagination in order to build what feels like a complete picture.
Vis hele sitatet...
https://www.healthline.com/health-ne...e-worse-091313
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Jerna Vis innlegg
En ting som går igjen hos mange av de er blikk-kontakt. For å se om du tror på de
Vis hele sitatet...
Falsk trygghet. For en innøvd løgner (som ikke er uvanlig) er dette trivielt å kontrollere, og mange vil virke "sketchy" (nervøse) enten de lyver eller ikke.
Det er et snodig fenomen. Jeg vet kjenner noen som lyver om helt dagligdagse, totalt meningsløse ting, i tillegg til rykter om andre. Det rare er at de lyver til folk som faktisk var der og vet at det er løgn. De må rett og slett tro på historiene sine selv. Jeg aner virkelig ikke hva greia er.
Jeg har hatt den flaksen (uflaksen) kall det hva du vil egentlig, interessant er det lell, møtt på utrolig mange ljugere. Hvordan det ble sånn vet jeg ikke, men folk som ljuger kan jo enten være typ psykopater, lystløgnere eller noen som bare vil pynte på en grå hverdag litt.

Et lættis eksempel på åpenbar ljuging som ikke ville få noe gehør noe sted var en fyr i parallellklassen min som hardnakka påsto at han skulle feire jul på Nordpolen. Ikke nok med det, han skulle ta med seg alle konsollene sine, altså alle konsoller, PC'er og gadgets du husker fra midten av 2000-tallet. Det som var så fascinerende var at han sto på sitt med en stayerevne Donald Trump bare kunne drømme om, han ville vært Donalds perfekte rådgiver! Tror forresten han endte opp langt langt ute på høyresida uansett så han er nok ikke fremmed for the Donald. Men den dedikasjonen hans om at han snakka sant glemmer jeg aldri, tenk og være så retorisk standhaftig (for flink var han jo ikke) og bare bable tull!
Sist endret av equimanthorn; 18. juli 2021 kl. 00:37.
Faller vel litt inn under Dunning-Kruger-effekten. Til flere mennesker vi blir på denne lille jordkloden, til flere blir det av folk som sliter med dette (selv om prosenten kanskje forblir den samme), for ikke å glemme hvor mye enklere det er å komme over slike mennesker med dagens moderne kommunikasjonsmetoder.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Faller vel litt inn under Dunning-Kruger-effekten. Til flere mennesker vi blir på denne lille jordkloden, til flere blir det av folk som sliter med dette (selv om prosenten kanskje forblir den samme), for ikke å glemme hvor mye enklere det er å komme over slike mennesker med dagens moderne kommunikasjonsmetoder.
Vis hele sitatet...
Hva har løgn med Dunning-Kruger-effekten å gjøre?
Lurer på om det er flere løgnere i dagens samfunn- en ca for 100-200 år siden? Før fantes ikke sosiale medier så samfunnet kanske var mer sannferdig før?
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva har løgn med Dunning-Kruger-effekten å gjøre?
Vis hele sitatet...
Offtopic: Men kanskje det er litt meta og han selv er påvirket av nettopp denne effekten i sin forståelse av den.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Tror de kanskje innerst føler seg små og utilstrekkelige.
Har kjent folk med slike tendenser og det virka som en velsignelse og en forbannelse. Ufattelig effektiv til å klatre i arbeidslivet og kjærlighetslivet, men mye rot of svik i privatlivet.
Det virka nesten som en avhengighet og ikke alltid helt frivillig. Det er så effektivt å lyve at man fort trener opp seg selv tror jeg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva har løgn med Dunning-Kruger-effekten å gjøre?
Vis hele sitatet...
Med "litt" så mente jeg delen som gjør at de gjør dette uten å tilsynelatende selv innse at alle rundt de åpenbart ikke tror på løgnene. Trodde det var ganske åpenbart.

Dunning-Kruger-effekten er en kognitiv bias (tankefeil eller forutinntatthet), hvor personer som mangler kunnskaper og har dårlige ferdigheter på sosiale eller intellektuelle områder, feilaktig overvurderer disse egenskapene og evnene hos seg selv.
Vis hele sitatet...
I dette tilfelle er da løgn den aktuelle (sosial og/eller intellektuell) ferdighet som personene overvurderer. Med andre ord, folk flest lyver ikke om slike åpenbart usanne ting fordi de aktuelle påstandene er ganske utrolige og vi tror ikke vi har ferdighetene til å overtale noen som helst om sånne latterlige påstander.
Sist endret av bashfoo; 18. juli 2021 kl. 14:11.
Kjenner også en sånn , men han har fått diagnosen lystløgner! Så kanskje vennen din er det sammen bare han ikke har fått diagnosen eller ikke innrømmet det!
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Lurer på om det er flere løgnere i dagens samfunn- en ca for 100-200 år siden? Før fantes ikke sosiale medier så samfunnet kanske var mer sannferdig før?
Vis hele sitatet...
Høres usannsynlig ut at folk skulle bli mer uærlige. Man kan vel tenke seg at man lettere får spredt fake news med sosiale media, men samtidig er folk flest grunnleggende utdannet og har tilgang til all verdens korrekt info om de vil. Å være uopplyst i vårt samfunn er et valg.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Lurer på om det er flere løgnere i dagens samfunn- en ca for 100-200 år siden? Før fantes ikke sosiale medier så samfunnet kanske var mer sannferdig før?
Vis hele sitatet...


I en tid hvor ingen kunne faktasjekke en døyt, hvor informasjon ble formidlet gjennom jungeltelegrafen, og det faktum at det går altfor mange historier rundt om i det ganske land om Ljugæbenken, skrønerne i Bodø, and the list goes on, hardly. Om noe ljugde vi så det rant av oss før, kunne ikke akkurat sjekke sosials på en fyr som hevda han hadde blitt henretta og torpedert 3 ganger under krigen.

Det som derimot er ulempen i dagens samfunn er at løgn sprer seg så utrolig mye fortere, og det er overraskende hvor mange som biter på de utroligste ting. Selv når løgnen er åpenbar og en like aktiv del av livene våre som før så kringkastes den i stedet, noe som i verste fall kan være farlig.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Tror de kanskje innerst føler seg små og utilstrekkelige.
Har kjent folk med slike tendenser og det virka som en velsignelse og en forbannelse. Ufattelig effektiv til å klatre i arbeidslivet og kjærlighetslivet, men mye rot of svik i privatlivet.
Det virka nesten som en avhengighet og ikke alltid helt frivillig. Det er så effektivt å lyve at man fort trener opp seg selv tror jeg.
Vis hele sitatet...


Tror det er mye i dette her. En fullblods lystløgner har ikke kontroll på ljuginga si en gang, det er like naturlig for dem som og pisse og drite, eller spise for den saks skyld. Creepy greier.
Sist endret av equimanthorn; 18. juli 2021 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fade-to-gist kalles dette, ikke dunning-kruger..
Jeg har også opplevd dette. Alle var menn på 40+. Det føltes som om de prøvde å imponere og fylle en rolle som en slags mentor for unge meg (jokes on them). Det dreide seg bestandig om hvor mandige og fulle av testosteron de var - hvor flinke de er å slåss, hvor tøffe i trynet de er, hvor mange damer de har ligget med. Jeg tror det handler om dårlig selvfølelse og behov for å bli sett opp til. Samme vibe som man får av de 16 år gamle outcasts som ikke får respekt blant jevnaldrende og henger med 12-13-åringer for å få den respekten. De har ikke skjønt at det er respekt overfor seg selv de må dyrke, heller enn å være avhengig av respekt utenfra.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Fade-to-gist kalles dette, ikke dunning-kruger..
Vis hele sitatet...
Det handler vel om at man glemmer detaljer, ikke om at man endrer dem med vilje?
Noen er lystløgnere og lyver notorisk om smått og stort. Tror ikke de engang kan styre det

Noen er narsissister og psykopater og lyver for å fremstille seg som bedre enn de er eller fremstille andre som dårligere enn de er eller for å manipulere til å få makt over andre

Og mange er vanlige personer som bare er usikre på seg selv og prøver å gjøre seg selv mer interessante
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det kan stamme fra at man aldri ville være en som ikke leverer.
Så i stedet for å kunne si at det glemte jeg, det dreit jeg i eller noe så lite som 'nei' så finner man på ville historier for at man ikke klarer å møte opp på tre avtaler som skjer samtidig.
For ikke å skuffe folk ved å ikke stille opp eller avsløre at du prioriterte noe annet så dikter man opp en elg som hoppa ut i veien og en kidnappende haiker.
Sist endret av Bothrops; 18. juli 2021 kl. 20:29.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det kan stamme fra at man aldri ville være en som ikke leverer.
Så i stedet for å kunne si at det glemte jeg, det dreit jeg i eller noe så lite som 'nei' så finner man på ville historier for at man ikke klarer å møte opp på tre avtaler som skjer samtidig.
For ikke å skuffe folk ved å ikke stille opp eller avsløre at du prioriterte noe annet så dikter man opp en elg som hoppa ut i veien og en kidnappende haiker.
Vis hele sitatet...
Det er jo forståelig, det er løgnene som tilsynelatende ikke har noe motiv i det hele tatt som er mystiske. Som at du dikter opp en historie om at du møtte meg på butikken i går, og vi snakket om hvor mye bedre den gamle jegergryten til Toro var enn den nye, og så bare har det ikke fuckings skjedd. Jeg sliter med å forstå mekanismene bak det. Det er unektelig et interessant fenomen.
Sist endret av *pi; 18. juli 2021 kl. 20:50.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Lurer på om det er flere løgnere i dagens samfunn- en ca for 100-200 år siden? Før fantes ikke sosiale medier så samfunnet kanske var mer sannferdig før?
Vis hele sitatet...
Tviler: Ibsens mest folkekjære skuespill er utvilsomt Peer Gynt, og en essensiell årsak tror jeg vi får servert i siste akt:
Sitat av Den Graaklædte
Aa, Sludder; Blodet er aldrig saa tyndt,
en kjender sig altid i Slægt med Peer Gynt.
Vis hele sitatet...
For de som ikke har lest skuespillet, så er det en dypt eksistensiell reise gjennom sinnet og livet til en patologisk mytoman. Og ja, det er klin umulig å ikke kjenne seg igjen i hovedpersonen, selv om han formodentlig drar den noen hakk lenger enn oss andre.

Ibsen gikk forøvrig og grublet ganske mye på løgn og sannhet hele livet, og den beslektede problematikken er en del av fundamentet i flere av hans øvrige store verk - Vilanden, Brand og En folkefiende for å nevne tre i farten. Ser man det i en litt større kontekst er det ikke galt å si at det var en grunnpillar i hele hans forfatterskap. Ibsen skrev imidlertid om det samfunnet han så, og det var tydeligvis hverken mangel på løftebrudd, svik, løgn, skrøner eller laber integritet på attenhundretallet heller.
Var veldig sånn selv når jeg gikk på barneskolen og kanskje litt på ungdomskolen, for min del var det pga lav selvtillit samnt følelsen av å være interresant. Kjenner en del som er sånn i voksen alder og kan konkludere med at fellesnevneren er lav selvtillit osv. tok meg selv i å le litt da noen nevnte de som lyver om hendelser der du selv var kompisen min er sånn og vi har snakket om dette flere ganger men alikeveld så fortsetter han også bare titter vi dumt på hverandre i noen sekunder før vi bryter ut i latter.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det handler vel om at man glemmer detaljer, ikke om at man endrer dem med vilje?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite om noe er en løgn eller ikke ved mindre du faktisk var til stede når det skjedde?

Bare fordi du tror noen lyver så gjør de ikke nødvendigvis det og det kan godt være det de sier stemmer.
Ja, det kan også være bullshit, men det vet du faktisk ikke.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Hvordan kan du vite om noe er en løgn eller ikke ved mindre du faktisk var til stede når det skjedde?

Bare fordi du tror noen lyver så gjør de ikke nødvendigvis det og det kan godt være det de sier stemmer.
Ja, det kan også være bullshit, men det vet du faktisk ikke.
Vis hele sitatet...
La oss ta det kronologisk her: Først ble det sagt at noen mennesker utrolig nok lyver om hendelser til folk som var til stede og vet hva sannheten er. Dette ble av bashfoo sammenlignet med Dunning Kruger-effekten, noe *pi ikke fikk helt til å gå opp. Her kom du inn og sa at riktig navn ikke er Dunning Kruger, men fade-to-gist. Hvorpå *pi påpeker at fade-to-gist handler om hvordan minner fader med tiden; detaljer forsvinner og bare en kjerne blir igjen. Det konseptet har intet med bevisst løgn å gjøre. Det er fakta, forresten. Ser du? Dette handler ikke om hvem som var hvor, sa hva eller hvilke åpne eller skjulte motiver de hadde - det handler om hva vi kaller de ulike psykologiske fenomenene, og du bruker ordene galt. Ingen har tatt stilling til hvorvidt vennene dine lyver med vilje eller bare husker dårlig. Din bruk av nomenklatur er gjenstand for kritikk, ikke subjektive opplevelser.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. juli 2021 kl. 20:46.
Ikke lenge siden jeg hadde en samtale med noen ang dette her, jeg jobber rotasjon på diverse verft og raffinerier rundt om i norge og da treffer man maaange forskjellige mennesker som man omgås en del ila 14 dager, har så klart også truffet på slike aom du beskriver, første med korona i norge, godkjent lånesøknad på 10 mill som enkeltperson med 700 000 i årslønn er bare noen av historiene jeg har hørt, jeg tror at disse folka enten har et stort bekreftelsesbehov eller at det ligger noe psykisk bak det, de er bare sier masse piss uten å være klar over det selv, somregel lar jeg være å si noe å bare jatter med mens andre ganger setter jeg foten ned som blir en ubehagelig opplevelse for vedkommende da jeg legger frem fakta og dokumentasjon på at de se sier bare er piss men ja jeg vet ikke hvordan man best skal håndtere slike personerfi
Iskald makkapikk
Da jeg var i tenårene var det ei jente i vennegjengen som hele tiden fant på helt syke løgner om seg selv og andre. Kom alltid en eller annen svær utblåsning på fest, f.eks at noen der hadde prøvd å tvinge seg på og kysse henne, eller at hun plutselig var adoptivbarn og sånt… Alltid noe som skapte drama og førte til dårlig stemning. Skjønte aldri helt hva motivet med dette var… hvem faen liker å lage dårlig stemning liksom
Sitat av Nordlandskuken Vis innlegg
Da jeg var i tenårene var det ei jente i vennegjengen som hele tiden fant på helt syke løgner om seg selv og andre. Kom alltid en eller annen svær utblåsning på fest, f.eks at noen der hadde prøvd å tvinge seg på og kysse henne, eller at hun plutselig var adoptivbarn og sånt… Alltid noe som skapte drama og førte til dårlig stemning. Skjønte aldri helt hva motivet med dette var… hvem faen liker å lage dårlig stemning liksom
Vis hele sitatet...
"Some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn."
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nordlandskuken Vis innlegg
Da jeg var i tenårene var det ei jente i vennegjengen som hele tiden fant på helt syke løgner om seg selv og andre. Kom alltid en eller annen svær utblåsning på fest, f.eks at noen der hadde prøvd å tvinge seg på og kysse henne, eller at hun plutselig var adoptivbarn og sånt… Alltid noe som skapte drama og førte til dårlig stemning. Skjønte aldri helt hva motivet med dette var… hvem faen liker å lage dårlig stemning liksom
Vis hele sitatet...
Hun er syk. Sykelig oppmerksomhetstrang og "dramaholisme" er en ting i flere lidelser.
Mitt inntrykk er at det gjerne starter i det små. Man blir vant til å overdrive litt sånn uskyldig i begynnelsen og så bare baller det på seg. Har en kompis som går under kategorien, og jeg husker han i barndommen var flink til å smøre tjukt på.

Han hadde scora 10 mål i kampen når alle visste han hadde scora 7. Han dengte en annen i klassen når vi alle så at det var han selv som fikk gjennomgå mest i slåsskampen. Og så har det bare ballet på seg.

For meg personlig er livet lettere hvis jeg bare nikker og later som ingenting når han juger i dag, noe han gjør svært mye. Det er lettere i den forstand at det går fortere over og vi kan snakke om andre ting, enn hvis jeg hadde tatt han på det og han hadde blitt sur eller skal bevise at det er sant det han sier.

Hvordan jeg med sikkerhet vet at han lyver er fordi han som løgnere flest glemmer detaljer som andre legger merke til. Neste gang han forteller skrytehistorien til andre er klokkeslett forandret på, eller sted.

Virker ganske trist å leve et sånt liv egentlig hvor man lyver hele tiden. Kan også se for meg at det er stressende, for du vil vel på et tidspunkt bli tatt eller konfrontert.