Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8673
Som mange kanskje har fått med seg, har Elkjøp midlertidig stoppet å akseptere å ta i retur varer med brutt emballasje i forhold til åpent kjøp, med tanke på smittevernet.

I mitt tilfelle gikk jeg inn på Elkjøp, pekte på en spesifikk skjerm og sa at den vil jeg ha.

Da jeg kom hjem og åpnet pakken, oppdaget jeg at det ikke er samme skjerm som jeg pekte på.

Noen råd å komme med før jeg drar dit og forsøker å få den returnert?
Sist endret av Matheves; 26. april 2021 kl. 13:09.
Sitat av Matheves Vis innlegg
Som mange kanskje har fått med seg, har Elkjøp midlertidig stoppet å akseptere å ta i retur varer med brutt emballasje i forhold til åpent kjøp, med tanke på smittevernet.

I mitt tilfelle gikk jeg inn på Elkjøp, pekte på en spesifikk skjerm og sa at den vil jeg ha.

Da jeg kom hjem og åpnet pakken, oppdaget jeg at det ikke er samme skjerm som jeg pekte på.

Noen råd å komme med før jeg drar dit og forsøker å få den returnert?
Vis hele sitatet...
Hvis du har fått en vare med andre egenskaper enn den selgeren har gitt deg grunn til å tro at du får er det en klar mangel. I så fall handler ikke dette nødvendigvis om åpent kjøp, men om en reklamasjon. Den har selger rett til å utbedre, hvis ikke kan du kreve heving av kjøpet.

Hvis du har pekt på A, men fått B er det vanskelig å utbedre mangelen på andre måter enn å la deg bytte, så det ordner seg nok greit.

Jeg ville dog vært relativt ydmyk, forklart hva som skjedde og bedt om å få bytte. Hvis de ikke vil la deg bytte på ordinær måte kan du ta opp at du anser dette for å være en mangel etter forbrukerkjøpsloven og krever retting eller heving av kjøpet.

Du kan henvise til https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§16 og
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§26
Sist endret av Cikey; 26. april 2021 kl. 13:18.
Hvis du ikke har fått riktig vare og de ikke vil ta i mot retur. Hadde jeg bedt dem sende riktig vare, så kan du levere den du fikk feil når de åpner for retur igjen. Det synes jeg er veldig rimelig.
Jeg tror ikke de kan droppe angreretten pga. smittevern?

Mener det var snakk om dette tidligere. Butikkene kan derimot droppe ikke lovpålagte returer, som "60 dager åpent kjøp" osv
Forklar det når du kommer til butikk.
Jeg hadde selvfølgelig akeptert retur.


Elkjøpansatt
Trådstarter
Sånn! Da har det ordnet seg.

Yabaho: Perfekt, akkurat slik jeg opplevde Elkjøp nå.

i_et_nøtteskall: Det åpne kjøpet som Elkjøp tilbyr er en frivillig løsning fra deres egen side. Angrerett er lovfestet kun for handel over internett, men ellers ville du hatt rett, ja

Cikey: Tusen takk, dette gjorde hele saken mye enklere for meg. Det du skriver gir absolutt mening, og blir korrekt i dette tilfellet.

Zarni: Heldigvis så var Elkjøp veldig kjappe med å løse dette, de stilte ingen spørsmål, de bare tok imot varen og ga meg kreditt knyttet til telefonnummeret mitt, slik at jeg bare kan gå og kjøpe en annen skjerm på en av Elkjøps butikker når som helst!
Sist endret av Matheves; 26. april 2021 kl. 13:50.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Jeg tror ikke de kan droppe angreretten pga. smittevern?
Vis hele sitatet...
Angreretten gjelder ikke ved salg i butikk. Angreretten gjelder altsså "...ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler."

Derimot burde dette bli håndtert som god kundeservice, og i tillegg sierj eg meg enig med Cikey om at dette er en mangel. Men kan ikke helt forstå at de skal være vanskelige på det om man bare ønsker å bytte til den skjermen man mente å kjøpe - og ikke hever kjøpet.
Sitat av etse Vis innlegg
Angreretten gjelder ikke ved salg i butikk. Angreretten gjelder altsså "...ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler."

Derimot burde dette bli håndtert som god kundeservice, og i tillegg sierj eg meg enig med Cikey om at dette er en mangel. Men kan ikke helt forstå at de skal være vanskelige på det om man bare ønsker å bytte til den skjermen man mente å kjøpe - og ikke hever kjøpet.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Jeg skumma og tolket "gikk inn på elkjøp" som netthandel.

Men det blir vel uansett et annet spørsmål om TS har fått en vare med mangler/ikke som annonsert e.l.
Trådstarter
Det endte med at jeg brukte et par kroner ekstra for å få en enda bedre skjerm enn den jeg ville ha i utgangspunktet. Merker stor forskjell når jeg gamer CS, sammenlignet med mitt forrige 27" 60Hz flate LCD-skjerm. Nå har jeg en buet 32" 165Hz VA-skjerm.
Sitat av Matheves Vis innlegg
Zarni: Heldigvis så var Elkjøp veldig kjappe med å løse dette, de stilte ingen spørsmål, de bare tok imot varen og ga meg kreditt knyttet til telefonnummeret mitt, slik at jeg bare kan gå og kjøpe en annen skjerm på en av Elkjøps butikker når som helst!
Vis hele sitatet...
Ikke at det var noe problem i ditt tilfelle, men det kan være verdt å notere at du også kan få pengene tilbake, istedenfor kreditt i systemet deres. Jeg har opplevd selgere som prøver å påstå at man ved retur kun kan få kreditt/gavekort. Ganske sleip måte å sørge for at salget ikke går tapt.
Litt off topic kanskje, men hvor lenge ville de ha måttet ha en koronaeksponert vare i karantene før den kunne friskmeldes?
Sist endret av Taxidriver; 26. april 2021 kl. 23:19. Grunn: Ikke meningen med noe sitat
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Litt off topic kanskje, men hvor lenge ville de ha måttet ha en koronaeksponert vare i karantene før den kunne friskmeldes?
Vis hele sitatet...
de sier ca 72t på plastikk og stål, på ting av papp ca 24 timer, så skal man safe helt si 4 dager da er man helt trygg, men lav sjanse for å bli smittet av det,
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
de sier ca 72t på plastikk og stål, på ting av papp ca 24 timer, så skal man safe helt si 4 dager da er man helt trygg, men lav sjanse for å bli smittet av det,
Vis hele sitatet...
Da skulle man ikke tro dette var et stort problem egentlig.