Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1904
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det behandlingsplassen/avrusningsstedet som varsler fylkesmannen eller varsler de fastlegen som så vurderer videre sanksjoner.

Er nå søkt inn til behandling for benzo bruk pluss subutex, forløpig har jeg kun fått muntlig kjøreforbud

Hvordan funker dette?

Konkrete erfaringer mottas med takk
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om det er behandlingsplassen eller avrusningsstedet som melder vet jeg ikke. men fant mye ang tema på Google, søkte : førerkort og avrusning. Er ikke rart folk unngår behandling.. får håpe du slipper å få inndratt førerkortet.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Søkte hjelp for alkohol på nærmeste sykehus. Var innlagt i psykiatrien noen dager. Overlegen sendte brevet til fylkesmannen for min del. Hun informerte om at hun var forpliktet til å gjøre det og leste hva hun skrev slik at jeg fikk kommentere eventuelle faktafeil. Alt hun skrev var forsåvidt riktig, og da jeg kom hjem fra sykehuset lå et brev i postkassa om at jeg ikke fikk kjøre bil på minst 6 mnd.
De sender såkalt epikrise til fastlege slik at den også er informert (det kan du dog reservere deg mot) men det er gjerne behandleren som sender inn til fylkesmannen, var hvertfall det til meg.

Var helt pyton å miste kortet, da ble det jo plutselig så synlig og offentlig. Holdt meg edru og fikk det tilbake etter et halvår, men leverer fortsatt kvartalsvise prøver...
Er ikke kvalifisert til å svare på det spørsmålet, men antar det er lege som avgjør det. Ett poeng som gjentas igjen og igjen; men er utrolig dumt at det skal hindre en i å oppsøke behandling, har hindret meg men jeg klarte det selv.
Å melde ifra om førerkort til myndigheter i det noen innser at de har et problem og oppsøker hjelp er omtrent like effektiv som narkotikalovgivningen. Hvordan kan folk ikke skjønne denne sammenhengen, men heller tenke "driver du med rus har du ikke noe på veien å gjøre"?
Har ikke denne personen vært på veien ganske lenge allerede og først når man kanskje har bruk for lappen til annet enn å hente knark og kjøre rusa skal man altså fratas lappen? For meg så virker det heller som det er en måte for å presse leger til å melde ifra, ellers kan de vel sikkert ende med et visst ansvar?
Da jeg var på rus tok de førerkortet med engang, eller de brukte å gjøre det sa de men jeg hadde ikke noe førerkort de kunne ta akkurat da.
Samme med de som blir lagt inn på psykiatrisk, da tar de lappen.
Tipper du får tilbake lappen etter 6mnd rene prøver. Mens du er der inne kan du også levere prøver som bli gyldige. Det fikk iallfall jeg beskjed om.

De kommer til å ta lappen din, tro meg.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bare syns det var rart at det han kun gav meg muntlig kjøreforbud og ikke gjorde noe mer. Men det er kanskje fordi han vet at med en gang jeg komme i behandling så blir fylkesmannen varslet? Før så fikk jo fastlegen ansvaret for å vurdere dette men vet ikke hvordan det er nå. Skal.snakke med ha imorgen å høre. Det har mye å si for hvor jeg ender opp o behandling
Fastlegen min tok aldri førerkortet mitt før jeg mista det i promillekjøring selv om han viste om misbruk av de fleste droger på daglig basis. Da jeg starta i rusbehandling spurte de om førerkort får der tar de det tvært. Når du skriver deg inn på rusbehandling er det som å si at du ikke oppfyller kravene får å få kjøre bil. Muntlig kjøreforbud er også kjøreforbud.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noe faste "regler" på hvor lenge og hvor lenge eller mange rene rusprøver man må levere for og få tilbake førerkort ? Ser og hører alle mister lappen for 6mnd og må levere prøver i den perioden.

For min del måtte jeg levere rene ukentlige samt stikkprøver i over 2 år før fastlegen min ville ordne med attest osv så jeg skulle få tilbake lappen.
Jeg har nå hatt sertifikatet i 4 år men må fortsatt levere 3 stikkprøver i måneden.

Kan lege bestemme og styre sitt eget løp rundt dette? Eller er det noen regler ? / noen med viten eller erfaring ?
R.i.p 23.04.2021
Når fastlegen din eller noen andre spørom du har førekort så sier du bare nei. De får ikke opp påskjermen om du har el ikke.
Jeg fikk beskjed av psykologen min at hun måtte ta førerkortet fra meg når jeg fortalte hvor mye alkohol jeg drakk, og at jeg tok andre rusmidler noen ganger i året. Jeg sa at det ikke gjorde noe siden jeg ikke har kjørt bil på mange år. Ingenting skjedde og hun nevnte det aldri igjen. Uten å ha mer erfaring enn dette vil jeg tro at det avhenger av behandleren man møter.

Redigert: Mente selvfølgelig ikke at hun personlig skulle ta førerkortet fra meg, men at hun måtte rapportere det videre.
Sist endret av pysjamas; 6. januar 2021 kl. 23:47.
Dere får være glade dere KAN få igjen førerkortet. Jeg har mistet det for alltid.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Dere får være glade dere KAN få igjen førerkortet. Jeg har mistet det for alltid.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor?

Etter 5 år uten førerkort kan man søke om å få førerretten tilbake.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor?

Etter 5 år uten førerkort kan man søke om å få førerretten tilbake.
Vis hele sitatet...
Fastlegen vil ikke skrive ut helseattest lenger. Mener jeg ikke kan kjøre bil lenger.
Sitat av pysjamas Vis innlegg
Jeg fikk beskjed av psykologen min at hun måtte ta førerkortet fra meg når jeg fortalte hvor mye alkohol jeg drakk, og at jeg tok andre rusmidler noen ganger i året. Jeg sa at det ikke gjorde noe siden jeg ikke har kjørt bil på mange år. Ingenting skjedde og hun nevnte det aldri igjen. Uten å ha mer erfaring enn dette vil jeg tro at det avhenger av behandleren man møter.

Redigert: Mente selvfølgelig ikke at hun personlig skulle ta førerkortet fra meg, men at hun måtte rapportere det videre.
Vis hele sitatet...
Min psykolog prøvde å ta førerkortet mitt ta jeg innrømte cannabis bruk for 2-3 måneder tilbake. Sa at cannabis ikke var noe problem da jeg så si aldri røyka. men jeg drakk 4-5 ganger i uka. Men det kunne hun ikke nekte meg til tross for at jeg sa at det var et problem for meg. Ble også oppfordra til å ta et par pils eller glass vin som sovemedisin rett etter jeg kom ut fra rehab for alkoholmisbruk.
Etter det pluss endel andre småting har jeg mista all respekt og tillit til psykiatri. Gi mæ snåsamainn si æ.
Sist endret av NokErNok; 7. januar 2021 kl. 17:51.