Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4974
Har et litt spesielt spørsmål som det kunne vært spennende å høre hva dere tenker om…

Er deltidsstudent med jobb på siden. Har ca. 150 000 brutto hvert år fra jobben, utover litt støtte fra Lånekassa. Er ikke mye penger til overs ved månedsslutt.

Har i lang tid hatt et ønske om å kjøpe meg inn i elektronisk valuta, slik som bitcoins, ethereum etc. Tror det kan bli verdt mye over tid…

For øyeblikket har jeg bare 2 500 kroner disponibelt ved månedsslutt (etter alle regninger, mat og annet er betalt).

Er redd for at toget snart går, og at jeg kan gå glipp av store verdier med at prisene øker. Vurderer derfor å låne penger for å finansiere investeringen i e-valuta. Skjønner at jeg vil måtte betale renter på lånet som vil svekke avkastningen, men jeg tror det likevel at det kan være mye mer profitt å hente.

Noen av dere som har gjort en lignende ting tidligere, og som vet hvilket lån det kan lønne seg å bruke?
Hehe ja gjennom historien så er det flust med folk som har investert i alt fra eiendom og aksjer til strukturerte spareprodukter, valuta og råvarer. Om noe har potensiale for gevinst så kan du være sikker på at enkelte har investert med lånte penger. Noen ganger går det bra andre ganger går det skikkelig dårlig.

De som ofte ender som tapere er de som låner penger til å investere i produkter uten begrensede tapsmuligheter. Feks enkelte kombinasjoner av opsjoner. Kombinerer du høyrisiko med feks valutalån så øker du gearingen og "teoretisk mulig avkastning". Slikt har kostet mange både hus, hjem og familie og vil fortsatt gjøre det.

Den menneskelig grådighet er grenseløs. Og for noen så er grådigheten så stor at de mister gangsyn og glemmer å begrense risiko.

Når det gjelder kryptovaluta som BC og andre så vil jo tapet maksimalt være lånt/investert beløp pluss renter. Sålenge du investerer slik at du uansett forventet maks lånerente klarer å betjene avdrag så kan du sitte på dine BC selv om verdien faller i en periode. BC har historisk hatt veldig høye svingninger. Altså kan du risikere å se at på papiret taper du størstedelen av investeringene. Sålenge du fortsatt har inntekt og kan betjene lånet på investeringen så trenger du ikke realisere tapet.

Problemet kommer jo feks den dagen noe uforutsett skjer. Du mister inntekt. Kommer i en posisjon hvor du må betale ut erstatning eller et uventet barnebidrag el. Om du da ikke skulle klare avdragene på lånet du tok for å investere så kan det hende du må cahse in deler eller hele BC beløpet for å klare avdrag og dermed unngå at lånet sies opp og du får kredittanmerkninger. Om det skjer på et tidspunkt der BC har en lav verdi i forhold til prisen du betalte så ender du brått i en situasjon hvor du har tapt store deler eller alt av investeringen. Lånet vil du jo fortsatt måtte svare for å fortsette å betale på selv om du har tapt alle dine BC. Og skulle vi få en nedgangstid med økende renter så kan du være sikker på at usikrede lån blir veldig kostbare. Tidlig på nitti tallet var det vanlig å måtte betale 15-18% rente på billån, med bil som sikkerhet......kan skje igjen.

Risikoen får du selv vurdere. De som skyr risiko gjør det sjeldent veldig stort, de har det jevnt bra. De som tar moderat risiko kan over tid tjene greit. De som tar for høy risiko er de som hopper fra en bru eller stikker til Thailand når de ikke lengre fikser kravene.
Sist endret av frtoretang; 3. september 2017 kl. 01:13.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe ja gjennom historien så er det flust med folk som har investert i alt fra eiendom og aksjer til strukturerte spareprodukter, valuta og råvarer. Om noe har potensiale for gevinst så kan du være sikker på at enkelte har investert med lånte penger. Noen ganger går det bra andre ganger går det skikkelig dårlig.

De som ofte ender som tapere er de som låner penger til å investere i produkter uten begrensede tapsmuligheter. Feks enkelte kombinasjoner av opsjoner. Kombinerer du høyrisiko med feks valutalån så øker du gearingen og "teoretisk mulig avkastning". Slikt har kostet mange både hus, hjem og familie og vil fortsatt gjøre det.

Den menneskelig grådighet er grenseløs. Og for noen så er grådigheten så stor at de mister gangsyn og glemmer å begrense risiko.

Når det gjelder kryptovaluta som BC og andre så vil jo tapet maksimalt være lånt/investert beløp pluss renter. Sålenge du investerer slik at du uansett forventet maks lånerente klarer å betjene avdrag så kan du sitte på dine BC selv om verdien faller i en periode. BC har historisk hatt veldig høye svingninger. Altså kan du risikere å se at på papiret taper du størstedelen av investeringene. Sålenge du fortsatt har inntekt og kan betjene lånet på investeringen så trenger du ikke realisere tapet.

Problemet kommer jo feks den dagen noe uforutsett skjer. Du mister inntekt. Kommer i en posisjon hvor du må betale ut erstatning eller et uventet barnebidrag el. Om du da ikke skulle klare avdragene på lånet du tok for å investere så kan det hende du må cahse in deler eller hele BC beløpet for å klare avdrag og dermed unngå at lånet sies opp og du får kredittanmerkninger. Om det skjer på et tidspunkt der BC har en lav verdi i forhold til prisen du betalte så ender du brått i en situasjon hvor du har tapt store deler eller alt av investeringen. Lånet vil du jo fortsatt måtte svare for å fortsette å betale på selv om du har tapt alle dine BC. Og skulle vi få en nedgangstid med økende renter så kan du være sikker på at usikrede lån blir veldig kostbare. Tidlig på nitti tallet var det vanlig å måtte betale 15-18% rente på billån, med bil som sikkerhet......kan skje igjen.

Risikoen får du selv vurdere. De som skyr risiko gjør det sjeldent veldig stort, de har det jevnt bra. De som tar moderat risiko kan over tid tjene greit. De som tar for høy risiko er de som hopper fra en bru eller stikker til Thailand når de ikke lengre fikser kravene.
Vis hele sitatet...
Det var jaggu litt av et svar, hehe. Veldig langt, men utfyllende og relevant!

Det du sier ang gearing av investeringen er korrekt. Jeg tenker mer på de som shorter aksjer da prisen i teorien har en uendelig oppside. Ser bare til Bill Ackman og hans short i Herbalife noen år tilbake.

Når det er sagt, så vet jeg at jeg vil klare å betjene gjelden så fremt jeg holder den på maksimalt 2 000 kroner per måned i terminbeløp. Er ferdig med studiene til neste år, og vil da kunne jobbe fulltid for min nåværende arbeidsgiver.

Hvor profitabelt dette blir, tenker jeg også avhenger av hvilket rentenivå jeg kan oppnå på lånet. Nå virker det til at forbrukslån er blant de få metodene jeg har å velge mellom, som lar meg bruke pengene på det jeg selv ønsker. Bankene er ikke interessert i kryptovaluta, så jeg kan ikke stille verdien som sikkerhet. Kredittkort er samtidig utelukket på grunn av de vanvittige rentene.

Har du noen tips til hvilke banker det kan lønne seg å kontakte? Sammenlignet flere lån hos forbrukslån.no og det virker som at det store forskjeller...

Tenkte kanskje å søke om lån hos yA Bank, men synes etableringsgebyret blir noe høyt.
Ja dette er jo et komplekst tema så det blir vanskelig å formulere et kort svar da en fort blir å utelate vesentlige ting.

Problemet ditt i din situasjon er at lånet vil bli klassifisert som et usikret lån. Som du selv sier så er det ingen banker som vil ta cryptovaluta som garanti. Og om du skulle finne en luring som kunne tenkt seg det, hvordan skulle dere gjenomført det i praksis? Uten at den ene eller andre part sniker til seg all BC?

Usikret lån er ikke billig, og den eneste måten å få ned renten er i bunn og grunn sikkerhet. Fast eiendom og eller kausjonist. Men å låne penger med kausjonist for å investere i BC er jo ren galskap da worst case scenario blir at kausjonisten blir alene om ansvaret for gjelden.

De værste kredittkort og hurtiglånerne kan ha effektiv rente opp mot 25%. Eller høyere når en tar med alle mer eller mindre skjulte kostnader som gebyrer ol. I din situasjon er jo heller ikke studielån en veldig god løsning fordi du selv med fult lån og stipend får utbetalinger månedsvis (?) fremfor 1 gang per semester som det var tidligere. Or so I've heard. Aldri sjekket det opp selv. Tar jeg feil kan du om du er tøff spare det du klarer frem til nyttår og bruke vårsemester pengene fra lånekassen til BC investeringen. Da har du også avdragsfrihet første året i arbeid og du kunne da brukt det første året i jobb til å spare knallhardt og bygge opp en liten økonomisk buffer.

Bortsett fra det så blir løsningen å shoppe rundt etter best mulig betingelser på forbukslån, mtp at du fortsatt er student og jobber deltid så er det kanskje også begrenset hvor mye lån de er villig til å gi deg, og det kan også påvirke lånebetingelser samt rente.

Du nevner shorting, og der må jeg minne deg på at det teoretiske tapet i en short posisjon er nær uendelig. Ja det er mulig å tjene godt på shorting med rett timing og gjerne også førstehåndskunnskap om noe som berører selskapet, verdipapiret eller råvaren en shorter. Det vanlige er å shorte med samtidig å ta en sikringsposisjon. Altså at du feks også går long. Sikringsstrategien brukes veldig ofte i handel med opsjoner.

Om du ønsker å skape deg en større økonomisk frihet fremover så kan det kanskje være en ide å se på alternativer til BC med lånte penger. Noe som kanskje ikke krever en like stor inngangssum. Feks opsjoner. Høy risiko men kan gi høy gevinst. Det er også mulig å bruke en strategi som gjør at du max taper innsats og dermed unngår gearing. Feks noe du kan gjøre om du tar studielån og får det ut hver måned. Problemet med opsjoner er jo at du alltid har tidsfaktoren som jobber mot deg, samtidig som markedet svinger.

Når det gjelder verdien på Bc og hvor den er om 2 år, 5 år og 10 år så er det i prinsippet umulig å spå. Det var nettop en splitt. Når bc først nådde 200 sa mange at taket var nådd. Det samme skjedd på 1000, etc. Fakta er at vi vet ikke. BC kan fint fortsette å stige i lang lang tid. Men verdien kan også stupe eller faktisk også nulles om feks markedet mister troen på bc, eller en annen crypto valuta plutselig dundrer frem og blir en de facto løsning.

I bunn og grunn er det kun du som kan ta avgjørelsen på hva du evt. velger å investere i, hvor mye du investerer og hvilken risiko du velger for investeringen. Det du må huske er at du må forsøke å begrense risikoen slik at du ikke ender i situasjon feks med shorting hvor du ender som gjeldsslave.

Det som er litt kjipt både mtp shorting og sikringinstrumenter samt opsjoner er at jo mer kompliserte strategier du legger og jo høyere avkastningskrav du stiller jo mer kapitalintensivt blir investeringen.

Uansett så får du ha masse lykke til. Liker tankegangen din, nå må du selv finne balansen mellom krevet til avkastning og risiko.
Sist endret av frtoretang; 3. september 2017 kl. 05:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evigstudent Vis innlegg
Er redd for at toget snart går, og at jeg kan gå glipp av store verdier med at prisene øker. Vurderer derfor å låne penger for å finansiere investeringen i e-valuta. Skjønner at jeg vil måtte betale renter på lånet som vil svekke avkastningen, men jeg tror det likevel at det kan være mye mer profitt å hente.
Vis hele sitatet...
Ja, og du risikerer eit totalt crack eller tap på anna vis. Det generelle rådet om å ikkje spekulere med penger du ikkje tåler å tape er gjeldande - og det er jo mildt sagt ubehageleg å tape eit usikra lån av litt størrelse. Det fører fort til store økonomiske kostnader ned gata, fordi du må leige lenger, og ikkje får kjøpt, ikkje fyllt opp bsu i tide etc.

Viare så er det åpenbart at majoriteten ikkje invisterer i kryptovaluta, så du er ikkje vesentlig verre stilt enn din medstudenter av å ikkje gjere det.

Kort sagt - i den situasjonen du er i, som student, og med låg inntekt, ville eg heller hatt 25000,- på konto, enn 25000,- som bitcoins...
Å låne for å investere som privatperson er galskap med din økonomiske situasjon. Så enkelt er det.
Sist endret av SkyMarshal; 3. september 2017 kl. 12:07.
▼ ... over et år senere ... ▼
hei, Les om Ponzi scam, then tell us what you think
Ts kan ha gjort en skikkelig kule på bitcoin. Se dato på #1 og på chart.

Anse alle investeringer i verdipaper og bitcoins som tapte penger. Har du ikke råd til å tape, har du ikke råd til å investere.
Hold ut, sett av en hundrelapp eller to i måneden, eller hva enn du måtte klare. Når du får deg en bedre jobb, da kan du begynne å spare.

De første 20k (25k?) setter du på BSU. da får du skattelette på inntil 5k i året. Etter det, setter du av penger i passive index fond. Trygt og enkelt. Ikke prøv deg på aksjeraketter. Spar opp noen hundre tusen først, så kan du avse en titusen eller to til "raketter", men jeg anbefaler det ikke, kun indexfond.
du kan jo gå på for eksempel bitmex. da tar du en position med margin på at bitcoin kan gå opp eller ned. har du for eksempel bitcoin verdt 100 000 så tar du 10x margin og da får du en slags buy kontrakt som sier at du har investert 1000 000 ( 100 000 x 10 ) når bitcoin da går opp i verdi med 20 % er din fortjeneste 200% fordi du brukte margin. Vær også klar over at hvis bitcoin faller 20% i verdi så taper du alt. sett stop losses osv. trading er en vitenskap
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
du kan jo gå på for eksempel bitmex. da tar du en position med margin på at bitcoin kan gå opp eller ned. har du for eksempel bitcoin verdt 100 000 så tar du 10x margin og da får du en slags buy kontrakt som sier at du har investert 1000 000 ( 100 000 x 10 ) når bitcoin da går opp i verdi med 20 % er din fortjeneste 200% fordi du brukte margin. Vær også klar over at hvis bitcoin faller 20% i verdi så taper du alt. sett stop losses osv. trading er en vitenskap
Vis hele sitatet...
"Trading" er like mye vitenskap som homeopati er nyttig.
TS har ikke vært her på et år, så lite vits å svare nå tror jeg.

Interessant tidspunkt for crypto som nevnt over. Kjøpte han crypto når tråden ble laget kan han ha tjent en solid menge. Med mindre han ble med på nedturen igjen uten å ta ut.
Sitat av Source Vis innlegg
TS har ikke vært her på et år, så lite vits å svare nå tror jeg.

Interessant tidspunkt for crypto som nevnt over. Kjøpte han crypto når tråden ble laget kan han ha tjent en solid menge. Med mindre han ble med på nedturen igjen uten å ta ut.
Vis hele sitatet...
Åja jeg så ikke på datoen dessverre.
Sitat av Source Vis innlegg
TS har ikke vært her på et år, så lite vits å svare nå tror jeg.

Interessant tidspunkt for crypto som nevnt over. Kjøpte han crypto når tråden ble laget kan han ha tjent en solid menge. Med mindre han ble med på nedturen igjen uten å ta ut.
Vis hele sitatet...


Spesielt i situasjoner med gearing og lånte penger så kan det smart å sette opp endel kjøreregler før investeringen gjøres. Feks når skal evt. gevinst realiseres? Og hvor mye skal realiseres? Realisere nok til å betale all gjeld eller deler av gjeld? Skal realisering skje i trappemodell?

Nærmest uansett hva ts foretok seg med investeringen vil han ha tjent penger. Så han var jo heldig med timingen om han gjennomførte. Og sikret han gevinst eller del-gevinst mellom nov og jan så har han tjent veldig bra. Grafen kunne jo sett helt annerledes ut. Gøy når ting går rett vei.

Men det er jo slik at en ikke vet på forhånd. Derfor sitter folk som meg med kronisk risikoaversjon på sidelinjen og lar ting som btc og annet gå forbi uten at man hopper på. En fugl i hånden og alt det der tullet. Jaja folk med risikoaversjon blir sjeldent rike, men så blir vi sjeldent fattige heller.

Men kult om ts lyktes stort. Artig når de som tør satse lykkes stort.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei folkens.

Kom over det gamle innlegget mitt ved en tilfeldighet. Brukte en epost fra en skolekonto som senere ble slettet, så jeg har ikke hatt mulighet til å resette kontoen min.

Når det er sagt så lyktes jeg veldig godt med investeringen min. Solgte meg ut litt for tidlig, men det er jo nesten umulig å time slike ting. Uansett så er jeg glad for at jeg tok sjansen Takk for alle tipsene dere kom med.