Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 16043
Hei!

Kom på noe jeg fikk høre for lenge siden at før i gamle dager, så brukte bl.a. bøndene å fjerne store steiner med å undersøke steinen, dermed ved å slå på spesielle(?) steder på steinen, så vil det få den til å sprekke. altså en så stor stein at det ikke fikk flyttet den. heller ikke brukt eksplosiver.

Er jeg helt på villspor eller, var det noe slikt dem gjorde?
prøvde å google litt uten stort hell
Vel, de fleste steiner som ligger ute i naturen er ikke laget av et homogent materiale, men lag av flere typer stein. Trikset er å få lagene til å løsne fra hverandre, og hvis man da slår mot steinen der et av lagene måtes så vil det før eller siden skilles fra hverandre.
Har ikke hørt om den metoden før, men jeg har hørt at i dag, så kan man bruke slik ekspanderende stoff, som helles ned i hull. Dette sprenger steinen uten stor fare for omgivelser. Dog, når man skal sprenge en sånn sten, har jeg hørt at man pakker den inn med noe greier først.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nå vet jeg ikke hvor langt tilbake i tid du har tenkt deg, men. Egypterne har i alle fall nok erfaring med kutting av stein av varierende hardhetsgrad, så jeg fant en side som beskriver en del om hvordan de arbeidet med stein uten tilgang på moderne verktøy. Saging ser ut til å være det mest vanlige blant de.

http://www.oocities.org/unforbidden_...bing_saws.html
http://www.cheops-pyramide.ch/khufu-...e-cutting.html

Fra andre sider finner jeg også teknikker som rett og slett går ut på å bore hull i steinen på en rett linje og kløyve de ved hjelp av å slå noe nedi hullene og tvinge steinen fra hverandre.

http://oldworldstoneandgarden.com/20...s-chisels-pt1/
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Har ikke hørt om den metoden før, men jeg har hørt at i dag, så kan man bruke slik ekspanderende stoff, som helles ned i hull. Dette sprenger steinen uten stor fare for omgivelser. Dog, når man skal sprenge en sånn sten, har jeg hørt at man pakker den inn med noe greier først.
Vis hele sitatet...
Trollkraft

https://www.youtube.com/watch?v=H4EQYXjDoRI
Jeg trodde man kanskje kunne bruke vann som blir til is og på den måten slår sprekker i steinene?
Sitat av geir78 Vis innlegg
Jeg trodde man kanskje kunne bruke vann som blir til is og på den måten slår sprekker i steinene?
Vis hele sitatet...
Har hørt om tilsvarende ved bruk av ild. Først varmer man opp områder man vil sprekke, før man så kaster på kaldt vann for å få en rask temperaturendring som visstnok vil medføre at stein sprekker. Vet dog ikke om dette faktisk stemmer.
Overskuddsmateriell
Sitat av Ueland Vis innlegg
Har hørt om tilsvarende ved bruk av ild. Først varmer man opp områder man vil sprekke, før man så kaster på kaldt vann for å få en rask temperaturendring som visstnok vil medføre at stein sprekker. Vet dog ikke om dette faktisk stemmer.
Vis hele sitatet...
Dette var flittig brukt i tidlig gruvedrift.
I gamle dager, før de brukte sprengstoff, så boret de flere hull i fjellet, og helte vann nedi hullene. Når vannet fryser til is, utvider det seg, og kreftene får fjellet til å sprekke langs linjen der hullene er boret. Dette måtte selvsagt foregå i den kalde årstid.
Sist endret av hieronymus; 12. mai 2015 kl. 09:47.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Har hørt om tilsvarende ved bruk av ild. Først varmer man opp områder man vil sprekke, før man så kaster på kaldt vann for å få en rask temperaturendring som visstnok vil medføre at stein sprekker. Vet dog ikke om dette faktisk stemmer.
Vis hele sitatet...
Det er bare det at det tar evigheter å gjøre det, kommer ikke særlig mye lengere enn 2 cm dagen
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Det er bare det at det tar evigheter å gjøre det, kommer ikke særlig mye lengere enn 2 cm dagen
Vis hele sitatet...
Folk hadde det ikke så travelt i gamle dager
Flere metoder er nevnt her. En annen, som høres mer ut som den du refererer til, er noe lignende som han her gjør ved hjelp av kiler og hammer. Spesielt bra om man ønsker fine steiner som kan enkelt transporteres eller brukes til andre ting.
Sitat av bowser Vis innlegg
Hei!

Kom på noe jeg fikk høre for lenge siden at før i gamle dager, så brukte bl.a. bøndene å fjerne store steiner med å undersøke steinen, dermed ved å slå på spesielle(?) steder på steinen, så vil det få den til å sprekke. altså en så stor stein at det ikke fikk flyttet den. heller ikke brukt eksplosiver.

Er jeg helt på villspor eller, var det noe slikt dem gjorde?
prøvde å google litt uten stort hell
Vis hele sitatet...
Jo, dette ble mye gjort, og ofte så var dette den kjappeste og enkleste måten. Hvis du ikke viste det, så er det da slegge som er verktøyet. Jeg diskuterer dette nærmere i svaret under

Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, de fleste steiner som ligger ute i naturen er ikke laget av et homogent materiale, men lag av flere typer stein. Trikset er å få lagene til å løsne fra hverandre, og hvis man da slår mot steinen der et av lagene måtes så vil det før eller siden skilles fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Jo, du er inne på det, men dette er veldig avhengig av hvilken bergart steinen kommer ifra. For det er tre hovedtyper bergarter:

-Igniske. Dette er bergarter som kommer fra vulkaner, og ikke er omdannet i noen særlig grad. Altså berget eller steinen er nesten direkte størknet magma. Den mest spesielle vi har er Fensfeltet og Ulefoss i Telemark, som er ca. 280 millioner år gammel utdødd kalkvulkan. Det er kun funnet én kalkvulkan til og den er i Tanzania og heter Ol Doninyo Lengai, og denne er fortsatt aktiv. Ellers har du granitt og en del andre.

-Metamorfe. Dette er bergarter som er opprinnelig ignisk, men har vært lenge dypt inne i jordskorpa under høy temperatur og høyt trykk. Her er erkebergarten i Norge granitt og gneis gode eksempler. Men marmor er også omdannet kalkstein.

-Sedimentære. Dette er bergarter som er oppbygd av andre partikler. Disse partiklene har sin opprinnelse fra avsetninger som kommer fra vannstrømmer eller er utfelt fra vann. Partiklene har også ofte tidligere vært bergarter, som er blitt slitt ned av erosjon. De som er utfelt fra vann er saltløsninger, som med tid og stunder har felt ut av fordamping (saltstein, gips og en rekke mineraler), økt konsentrasjon (kalkutfellinger på havbunnen) eller døde biologiske organismer (slik som skjell og enkelte typer kalkstein). Mens de andre kan være fra elveleier, hav og innsjøer. Og det er her en finner skifer og sandstein

Og når en skal slå sunt en stein eller et berg, så er det kjekt å vite hvilket av disse tre hovedtypene den tilhører. For de fleste typer sedimentære bergarter bør angripes på en annen måte enn de to andre. Hvordan det er med forskjellen mellom igniske og metamorfe når det gjelder dette vet jeg ikke. Men slik som skiferstein og sandstein er jo oppdelt i mer eller mindre tynne lag. Så med et velrettet kakk på tverrenden, kan du dele opp disse i store plater.
Mens de andre må man ofte bruke formen på steinen og diverse mineralganger og struktur til sin fordel. Så det du må gjøre er å bruke hodet, og slå der du mener steinen/berget får størst sjokk. Slik som om slegga treffer midt inne i en kløft/vinkel, eller rett ved en åre. Men hvordan du styrer måten sleggehodet treffer sitt mål, har også utrolig mye å si. Og de gamle anleggsarbeiderene kunne dette her, og dem kunne knerte en stor stein med et relativt lite kakk. Som fikk en uerfaren innen faget til å undre seg.
Jeg har lært dette igjennom utdannelsen, logisk tenkning og min bestefar. Hans far og bestefar var slike gamle anleggsarbeidere. Og det var bl.a. de to, som bygde den gamle Hamar stadion, der den nye CC-kjøpesentret står nå. Dette gjorde dem med hakke, spade trillebår slegge og hest + stuttkjerre (tohjult kjerre med tipp). Og det kan vel hende dem hadde litt dynamitt også.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor langt tilbake i tid du har tenkt deg, men. Egypterne har i alle fall nok erfaring med kutting av stein av varierende hardhetsgrad, så jeg fant en side som beskriver en del om hvordan de arbeidet med stein uten tilgang på moderne verktøy. Saging ser ut til å være det mest vanlige blant de.

http://www.oocities.org/unforbidden_...bing_saws.html
http://www.cheops-pyramide.ch/khufu-...e-cutting.html

Fra andre sider finner jeg også teknikker som rett og slett går ut på å bore hull i steinen på en rett linje og kløyve de ved hjelp av å slå noe nedi hullene og tvinge steinen fra hverandre.

http://oldworldstoneandgarden.com/20...s-chisels-pt1/
Vis hele sitatet...
Det som er morsomt, er at egypterne hadde ikke jern og stål. Men dem lagde bl.a. sager i kobber, som dem skar kalkblokker, ved hjelp av sand som slipemiddel, med. Og noen spesielle økser, til å rette på steinblokkene.
Men dem brukte også kiler til å sprenge steinblokker fra hverandre som du sier.

Sitat av akkey Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mener du dette har noe med å slå sunt en stein å gjøre? Men det er en fin måte å knerte stor og lei stein på!

Sitat av Ueland Vis innlegg
Har hørt om tilsvarende ved bruk av ild. Først varmer man opp områder man vil sprekke, før man så kaster på kaldt vann for å få en rask temperaturendring som visstnok vil medføre at stein sprekker. Vet dog ikke om dette faktisk stemmer.
Vis hele sitatet...
Joda dette stemmer, og det ble mye brukt i gruvene på Komgsberg før krutt og dynamitt kom. Men det gikk hardt utover skogen...
Dette er den samme effekten en ser, når en heller kaldt vann i varmt glass eller omvendt. Da det blir store forskjeller i den ytre og indre temperaturen på relativt sprøe materialer, og du blander utvidelse p.g.a. temperatur inne i dette. Da må bare noe ryke!


Sitat av hieronymus Vis innlegg
I gamle dager, før de brukte sprengstoff, så boret de flere hull i fjellet, og helte vann nedi hullene. Når vannet fryser til is, utvider det seg, og kreftene får fjellet til å sprekke langs linjen der hullene er boret. Dette måtte selvsagt foregå i den kalde årstid.
Vis hele sitatet...
Dette var ikke så mye brukt, da det et godt stykke inne i berget nesten aldri er kuldegrader, da "jordvarmen" varmer for mye.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Har hørt om tilsvarende ved bruk av ild. Først varmer man opp områder man vil sprekke, før man så kaster på kaldt vann for å få en rask temperaturendring som visstnok vil medføre at stein sprekker. Vet dog ikke om dette faktisk stemmer.
Vis hele sitatet...
Vann-biten er en myte.
Fyrsetting, som teknikken kalles, er effektiv fordi ekspansjonen i bergveggen lager sprekker. I tillegg blir de fleste typer stein sprøere av varme.

Det vil være mindre effektivt på en løs stein, og det krever ganske mye varme.
Finnes noe som heter troll dynamitt o.l, vet faren min har noen 10talls kilo med dette. Er ganske enkelt å bruke. Borr et hull i steinen, hell massa neddi og fyll på med vann hvis jeg ikke husker helt feil. Vet ikke hvordan tilgjengeligheten er i dag
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Vann-biten er en myte.
Fyrsetting, som teknikken kalles, er effektiv fordi ekspansjonen i bergveggen lager sprekker. I tillegg blir de fleste typer stein sprøere av varme.

Det vil være mindre effektivt på en løs stein, og det krever ganske mye varme.
Vis hele sitatet...
Ofte kan det holde med et heftig bål og en god del vann etterpå...
Men i tidligere tider ble dette mye brukt.
Tror det er kiling som er det magisek ordet du leiter etter.
Kan lese mer om emntet hær, http://www.fjellkiler.no/

En borer et hull og setter i en kile som utvider seg ved slag til fjellet/steinen sprekker.
Som sagt tidligere, så kunne en som viste hvordan man skulle svinge slegga, ta ganske store steiner uten alt for mye arbeid. Men som tidligere nevnt, så var det ofte dem som hadde svingt slegga i mange år, som kunne dette.

Men noe som jeg glemte å nevne for litt siden, er stubbebryteren (hånddrevet "heisekran"). Dette er redskap som ble brukt til å løfte storstein og løfte, eller bryte løs stubber under nybryting (oppdyrking av nytt land til matjord). Men disse steinene var noen ganger så tunge, at en måtte bruke vogn med fire hjul eller kjelke. Da steiner ofte har en uregulær form, så hendte det ofte at ei stuttkjerre ble feillastet, altså lasten ikke var i balanse over akslingen på kjerra. Så lasten kunne klemme dyret ned i bakken, eller rett og slett løfte dyret, så dette dyret da fikk problemer med fotfeste. Ellers så kunne det ikke være bratt på noen som helst måte, hvis en skulle kjøre tung stein med stuttkjerre.

Stuttkjerre:
http://media31.dimu.no/media/image/HH/0412-12153/0?byIndex=true&height=800&width=800


stubbebryter:
http://data.ub.uib.no/files/bs/ubb/ubb-kk/ubb-kk-n/ubb-kk-n-277/ubb-kk-n-277-012/jpg/ubb-kk-n-277-012_sm.jpg